Sitemap | Disclaimer | Contact |
Κατά τη σχολική χρονιά 2012-13 θα επεκταθεί η εφαρμογή του νέου Προγράμματος Σπουδών των Φυσικών Επιστημών με την εισαγωγή επιπρόσθετων ενοτήτων στα Γνωστικά Αντικείμενα «Φυσικές Επιστήμες και Τεχνολογία» για τις τάξεις Α’ – Δ’ και «Φυσικές Επιστήμες» για τις τάξεις Ε’ και Στ’.
Συγκεκριμένα, για τη σχολική χρονιά 2012-2013, από το νέο Πρόγραμμα Σπουδών των Φυσικών Επιστημών θα εφαρμοστούν οι πιο κάτω ενότητες κατά τάξη:
Α/Α |
Τάξη |
Ενότητες
|
Μαθήματα |
1 |
Α’ |
Ζωντανοί Οργανισμοί-Φυτά |
|
Φυσικό Περιβάλλον |
|
||
Ενέργεια |
|
||
2 |
Β’ |
Φως |
|
Ύλη |
|
||
3 |
Γ’ |
Ενέργεια |
|
Ήχος |
|
||
Δυνάμεις-Κινήσεις- Απλές Μηχανές-Εργαλεία-Κατασκευές |
|
||
Ουρανός και Γη |
|
||
4 |
Δ’ |
Δυνάμεις-Κινήσεις-Απλές Μηχανές-Εργαλεία-Κατασκευές |
|
Φως |
|
||
5 |
Ε’ |
Ύλη: Το Νερό |
|
Ύλη: Ο αέρας |
|
||
6 |
Στ’ |
Ενέργεια |
|
Ύλη- Υλικά |
|
||
Ύλη- Χημικές ουσίες |
|
Για την εφαρμογή των πιο πάνω ενοτήτων έχει ετοιμαστεί διδακτικό υλικό που περιλαμβάνει σχέδια μαθήματος, φύλλα εργασίας και άλλα βοηθητικά και συμπληρωματικά μέσα, όπως παρουσιάσεις, εικόνες, ταινίες κ.λπ. Το υλικό αυτό έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα των Φυσικών Επιστημών, που βρίσκεται στον ιστοχώρο του εκπαιδευτικού υλικού της Δημοτικής Εκπαίδευσης και συγκεκριμένα στη διεύθυνση www.schools.ac.cy/klimakio/index.html. Τα φύλλα εργασίας για την κάθε τάξη θα αποσταλούν στα σχολεία και σε έντυπη μορφή, συνδεδεμένα σε βιβλιάριο.
Το πιο πάνω διδακτικό υλικό έχει ετοιμαστεί, σύμφωνα με το περιεχόμενο και τις αρχές διδασκαλίας των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών για τις Φυσικές Επιστήμες. Τα σχέδια μαθήματος, τα φύλλα εργασίας και το υπόλοιπο συνοδευτικό υλικό αποτελούν ενδεικτικές διδακτικές προτάσεις για την κάθε ενότητα, οι οποίες έχουν σκοπό να διευκολύνουν και να ενισχύσουν την προσπάθεια των εκπαιδευτικών στον προγραμματισμό και την οργάνωση της διδασκαλίας. Οι δάσκαλοι/λες μπορούν να επιφέρουν αλλαγές και αναπροσαρμογές στις διάφορες διδακτικές προτάσεις και στο υλικό που τις υποστηρίζει (σχέδια μαθήματος, φύλλα εργασίας κ.λπ.), σύμφωνα με τις ανάγκες, τις δυνατότητες και τις ιδιαιτερότητες της τάξης και της σχολικής τους μονάδας. Ωστόσο, αυτές οι διαφοροποιήσεις πρέπει να συνάδουν με τη φιλοσοφία, το περιεχόμενο και τις αρχές εφαρμογής και ανάπτυξης που καθορίζει το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών των Φυσικών Επιστημών.
Με βάση το περιεχόμενο των παραπάνω ενοτήτων και των θεμάτων του νέου Προγράμματος Σπουδών ανά τάξη, αλλά και τον προγραμματισμό της παραγωγής του νέου διδακτικού υλικού, κατά τη φετινή σχολική χρονιά προτείνεται να μη διδαχθούν οι πιο κάτω ενότητες και τα αντίστοιχα μαθήματα από τα βιβλία «Πρώτα βήματα στην Επιστήμη»:
Α/Α |
Τάξη |
Ενότητες
|
Μαθήματα |
1 |
Α’ |
Προκαταρκτικές δραστηριότητες |
|
Ο κόσμος γύρω μας |
|
||
Ανάγκες των ζώων |
|
||
Μελετούμε τα φυτά |
|
||
Οικολογία |
|
||
2 |
Β’ |
Φως-Διαφάνεια των σωμάτων |
|
Μελετούμε τα υλικά σώματα |
|
||
Ιδιότητες των μαγνητών |
|
||
3 |
Γ’ |
Η τριβή |
1, 2, και 3. Όταν δύο σώματα τρίβονται μεταξύ τους (Α, Β και Γ) |
Στον κόσμο των δυνάμεων |
|
||
Θερμοκρασία και θερμόμετρα |
|
||
Καιρικές Παρατηρήσεις |
|
||
Μαγνητισμός |
|
||
Διάδοση του φωτός |
|
||
Όσφρηση-Γεύση-Ακοή |
3. Τ’ αυτιά μας και η αίσθηση της ακοής |
||
4 |
Δ’ |
Διαφάνεια των σωμάτων |
|
Εισαγωγή στον ήχο |
|
||
Απλές μηχανές |
|
||
Ο ατμοσφαιρικός αέρας |
|
||
Αλλαγές στη φάση των σωμάτων |
|
||
5 |
Ε’ |
Δυναμικός ηλεκτρισμός |
|
Στατικός ηλεκτρισμός |
|
||
Διαλύματα |
1 και 2. Φτιάχνουμε διαλύματα (Α και Β) |
||
Περιβαλλοντικά θέματα |
|
||
6 |
Στ’ |
Θερμότητα |
|
Οξέα –Βάσεις |
1 και 2: Οξέα-Βάσεις Α και Β |
||
Ενέργεια |
|
||
Ηλεκτρισμός |
|
Οι υπόλοιπες ενότητες και τα μαθήματα της σειράς των βιβλίων «Πρώτα βήματα στην Επιστήμη» θα εφαρμοστούν κανονικά, σύμφωνα με τις οδηγίες της εγκυκλίου για την αποφόρτωση της ύλης με ημερομηνία 4 Σεπτεμβρίου 2009.
Για τη διεξαγωγή μερικών μαθημάτων από τις νέες ενότητες του Νέου Προγράμματος Σπουδών προτείνεται να χρησιμοποιηθούν μερικά νέα εξειδικευμένα υλικά, τα οποία έχουν περιληφθεί στους καταλόγους των διδακτικών μέσων που έχουν αποσταλεί στα σχολεία για τη σχολική χρονιά 2012-2013. Τα σχολεία μπορούν να προμηθεύονται τα πιο πάνω υλικά μέσω των παραγγελιών που θα υποβάλλουν στην Αποθήκη του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού στον τύπο ΥΠ 50. Για το λόγο αυτό, οι εκπαιδευτικοί προτρέπονται να βεβαιώνονται ότι το Σχολείο διαθέτει αυτά τα υλικά, προτού προγραμματίσουν την εφαρμογή αυτών των ενοτήτων.
2. Η διδασκαλία των γνωστικών αντικειμένων στα συμπλέγματα τάξεων:Η οργάνωση του περιεχομένου της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών στα συμπλέγματα τάξεων Α’- Β’, Γ’- Δ’ και Ε’- Στ’ καθορίζεται από την εγκύκλιο με ημερομηνία 26 Σεπτεμβρίου 2006, με βάση τις ενότητες της σειράς των βιβλίων «Πρώτα Βήματα στην Επιστήμη». Οι οδηγίες της συγκεκριμένης εγκυκλίου θα συνεχίσουν να ισχύουν και κατά την περίοδο της μερικής εισαγωγής και εφαρμογής του Νέου Προγράμματος Σπουδών με κάποιες αναπροσαρμογές που προκύπτουν από τη μετακίνηση διδακτέας ύλης από τάξη σε τάξη και από την παραγωγή νέου διδακτικού υλικού.
Συγκεκριμένα, στους πιο κάτω πίνακες φαίνονται οι κοινές και οι αποκλειστικές γενικές ενότητες των τάξεων του κάθε συμπλέγματος, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών που ακολουθείται με βάση τη σειρά των βιβλίων «Πρώτα Βήματα στην Επιστήμη». Την πρώτη χρονιά προτείνεται να διδάσκονται οι υπογραμμισμένες γενικές ενότητες των τάξεων του συμπλέγματος αρχίζοντας από τις θεματικές ενότητες της μικρότερης και συνεχίζοντας με τις αντίστοιχες της μεγαλύτερης τάξης. Τη δεύτερη χρονιά προτείνεται να εφαρμόζονται οι υπόλοιπες γενικές ενότητες αρχίζοντας πάντα από τις θεματικές ενότητες της μικρότερης τάξης.
Συγκεντρωτικά, οι ενότητες που θα εφαρμοστούν κατά την πρώτη και δεύτερη χρονιά φαίνονται στις δύο τελευταίες σειρές του κάθε πίνακα. Σε παρένθεση αναγράφεται ο τίτλος της αντίστοιχης ενότητας, σύμφωνα με το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών, ο οποίος υποδηλώνει ταυτόχρονα ότι για την εφαρμογή της υπάρχει και προτείνεται να χρησιμοποιηθεί το νέο διδακτικό υλικό που έχει διατεθεί στα σχολεία για τη μία ή και για τις δύο τάξεις, αντί η σειρά των βιβλίων «Πρώτα Βήματα στην Επιστήμη».
Σύμπλεγμα Α’- Β’ |
|
Κοινές ενότητες Α’ και Β’ |
Φυτά , Ζώα, Ανθρώπινο σώμα, Καιρός - Γη - Διάστημα, Οικολογία, Ύλη |
Αποκλειστικές ενότητες Α’ |
- - - - - |
Αποκλειστικές ενότητες Β’ |
Φως |
Διδασκαλία 1ης χρονιάς |
Φυτά (Ζωντανοί Οργανισμοί-Φυτά), Ανθρώπινο σώμα, Οικολογία (Φυσικό Περιβάλλον), Μαγνήτες |
Διδασκαλία 2ης χρονιάς |
Ζώα, Καιρός -Γη-Διάστημα, Ύλη (Ύλη), (Φως) |
Σύμπλεγμα Γ’- Δ’ |
|
Κοινές ενότητες Γ’ και Δ’ |
Φυτά, Ζώα, Ανθρώπινο σώμα, Καιρός – Γη – Διάστημα, Ύλη, Δυνάμεις, Φως, Θερμότητα |
Αποκλειστικές ενότητες Γ’ |
Οικολογία, Μαγνήτες |
Αποκλειστικές ενότητες Δ’ |
Ήχος, Ηλεκτρισμός |
Διδασκαλία 1ης χρονιάς |
Φυτά, Ανθρώπινο σώμα, Ύλη, Φως, Οικολογία, Ήχος |
Διδασκαλία 2ης χρονιάς |
Ζώα, Καιρός -Γη-Διάστημα (Ουρανός-Γη), Δυνάμεις (Δυνάμεις-Κινήσεις -Απλές μηχανές-Εργαλεία-Κατασκευές), Θερμότητα (Ενέργεια), Ηλεκτρισμός |
Σύμπλεγμα Ε’- Στ’ |
|
Κοινές ενότητες Ε’ και Στ’ |
Ανθρώπινο σώμα, Ύλη, Δυνάμεις, Φως, Θερμότητα, Ηλεκτρισμός |
Υπόλοιπες ενότητες Ε’ |
Φυτά, Ζώα, Οικολογία, |
Υπόλοιπες ενότητες Στ’ |
Καιρός – Γη - Διάστημα, Ήχος, Ενέργεια |
Διδασκαλία 1ης χρονιάς |
Ανθρώπινο σώμα, Δυνάμεις, Θερμότητα (Ενέργεια-Μαθήματα 5-8), Φυτά, Οικoλογία, Ήχος |
Διδασκαλία 2ης χρονιάς |
(´Yλη), Φως, (Ενέργεια-Μαθήματα 1-4), Ζώα, Καιρός-Γη-Διάστημα |
Αρκετά σχολεία διαθέτουν εργαστήριο ή ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα διδασκαλίας Φυσικών Επιστημών. Στις περιπτώσεις αυτές οι συγκεκριμένες αίθουσες θα πρέπει να αξιοποιούνται για τη διεξαγωγή των μαθημάτων των Φυσικών Επιστημών και Τεχνολογίας και των Φυσικών Επιστημών, έστω κι αν χρησιμοποιούνται και για τη διδασκαλία άλλων γνωστικών αντικειμένων. Σε σχολεία που δε διαθέτουν εργαστήρια Φυσικών Επιστημών, όπου είναι εφικτό, με τις κατάλληλες διευθετήσεις και τη λήψη των αναγκαίων μέτρων ασφάλειας των παιδιών και του εξοπλισμού, για τη διδασκαλία του μαθήματος μπορούν αξιοποιηθούν και άλλες αίθουσες οι οποίες κρίνεται ότι εξυπηρετούν τις ανάγκες του (π.χ. εργαστήριο Η/Υ).
4. Υποστήριξη-επιμόρφωση εκπαιδευτικών:Η στήριξη των εκπαιδευτικών για την εφαρμογή του Νέου Προγράμματος Σπουδών θα εστιαστεί σε επιμορφωτικές δράσεις που θα οργανώσουν οι Σύμβουλοι και η Ομάδα Εργασίας για τις Φυσικές Επιστήμες σε επίπεδο σχολικής μονάδας ή μικρού αριθμού γειτονικών σχολείων. Έπειτα από έγκαιρη συνεννόηση με τις διευθύνσεις, οι Σύμβουλοι-Επιμορφωτές θα οργανώνουν επισκέψεις στα σχολεία της περιφέρειάς τους για την παροχή στήριξης στο προσωπικό που διδάσκει τα δύο γνωστικά αντικείμενα. Το πρόγραμμα των επισκέψεων θα περιλαμβάνει κατά προτεραιότητα παρουσίαση δειγματικών μαθημάτων από τους Συμβούλους-Υποστηρικτές προς εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας ή και άλλων γειτονικών σχολείων, οι οποίοι/ες θα συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία της παρατήρησης της διδασκαλίας ή/και σε άλλες βιωματικές δραστηριότητες πρακτικής φύσης, που στοχεύουν στην προώθηση της εφαρμογής του Νέου Προγράμματος Σπουδών.
Επιπρόσθετη στήριξη στους εκπαιδευτικούς θα συνεχίσει να παρέχει και η ιστοσελίδα των Φυσικών Επιστημών, η οποία θα εμπλουτίζεται σταδιακά με ανακοινώσεις και ενημερωτικό, επιμορφωτικό και κάθε είδους υλικό που σχετίζεται με τη διδασκαλία των δύο γνωστικών αντικειμένων. Για οποιεσδήποτε διευκρινίσεις, σχετικά με την εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών για τις Φυσικές Επιστήμες και Τεχνολογία και τις Φυσικές Επιστήμες ή και για σκοπούς πρόσκλησης μελών της Ομάδας Εργασίας των Φυσικών Επιστημών στο σχολείο σας, μπορείτε να αποτείνεστε στα στοιχεία επικοινωνίας που υπάρχουν στην πιο πάνω ιστοσελίδα.
© 2010-2025 Cyprus Pedagogical Institute
Educational Technology Department
Privacy policy