Σεμινάρια σε Σχολική Βάση

Έντυπα

Έντυπο ανατροφοδότησης επιμορφωτικής δράσης

Έντυπο οδοιπορικών

Έντυπο πληρωμών

Οδηγίες για καταχώρηση επιμορφωτικών δράσεων στο ωρολόγιο πρόγραμμα των εισητητών/τριών

Παρουσίαση για εξωτερικούς συνεργάτες

Παρουσιολόγιο σεμιναρίου

Επικοινωνία

Δρ Παναγιώτης Σάββα

Phone22402327

email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

Ανθή Αντωνιάδου

Phone22402477

email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

 

Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Εγγραφών

Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Εγγραφών

Για πρόβλημα τεχνικής φύσης:

www.pi-eggrafes.ac.cy
email Αναφορά Προβλήματος

Μιχάλης Μάγος

Phone 22402351

Περιγραφές Σεμιναρίων

Ανάπτυξη φιλαναγνωσίας

  • Πώς επιλέγω τα κατάλληλα αναγνώσματα;
  • Παραμύθι στο σπίτι και Φιλαναγνωσία
  • Πέντε λεπτά αφήγησης/ανάγνωσης
  • Η ανάπτυξη του παιδιού γίνεται στα επίπεδα:
  • Νοητικό/γνωστικό
  • Κοινωνικό/ηθικό
  • Συναισθηματικό
  • Αναπτύσσοντας τη Φιλαναγνωσία: Παίζοντας … μαθαίνω (πρακτικές εφαρμογές, δραστηριότητες και εισηγήσεις για να δημιουργήσουμε «όρεξη» για διάβασμα).
  • Η Φιλαναγωσία βρίσκει μια θέση στο σπίτι μας (μια βιβλιοθήκη για τα παιδιά μας)
  • Από το σχολείο στο σπίτι και αντίστροφα: «Δανειστική Βιβλιοθήκη… από το σχολείο στο σπίτι».

 

Απώλεια, πένθος και παιδί

Βασική επιδίωξη του σεμιναρίου είναι να απαντήσει σε δύο ερωτήματα:

Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε για το πένθος των παιδιών;

Πώς μιλάμε στα παιδιά για τον θάνατο;

 

Ασφάλεια στο διαδίκτυο και ο ρόλος των γονιών

Πλήρης περιγραφή θα σταλεί από τον/την εισηγητή/τρια.

 

Βιωματικό Εργαστήρι παιχνιδιού (ΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΕΧΕΙ ΚΛΕΙΣΕΙ)

Το βιωματικό εργαστήρι αποτελείται από σειρά δραστηριοτήτων – παιχνιδιών, στις οποίες συμμετέχουν τα παιδιά μαζί με τους γονείς τους.  Οι δραστηριότητες στοχεύουν στο να καταδείξουν με βιωματικό τρόπο τη σημασία της συνεργασίας, της διαπραγμάτευσης και του μοιράσματος για την προσχολική ηλικία.  Απώτεροι στόχοι του βιωματικού Εργαστηρίου είναι γονείς και παιδιά να μοιραστούν κοινές ή διαφορετικές εμπειρίες και να προσφέρει ιδέες και τρόπους με τους οποίους μπορούν να αναπτύξουν αυτή τη μορφή επικοινωνίας και στο σπίτι.

 

Βιωματικό Εργαστήρι Συναισθημάτων (ΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΕΧΕΙ ΚΛΕΙΣΕΙ)

Το βιωματικό Εργαστήρι αποτελείται από σειρά δραστηριοτήτων – παιχνιδιών, στις οποίες συμμετέχουν τα παιδιά με τους γονείς τους.  Οι δραστηριότητες στοχεύουν στην έκφραση, στην κατανόηση, στον έλεγχο των συναισθημάτων καθώς και την ενσυναίσθηση.  Απώτεροι στόχοι του βιωματικού εργαστηρίου είναι γονείς και παιδιά να μοιραστούν κοινές εμπειρίες και να δοθούν ιδέες και τρόποι με τους οποίους μπορούν να αναπτύξουν αυτή τη μορφή επικοινωνίας και στο σπίτι.  Παράλληλα, το Εργαστήρι στοχεύει να προσφέρει εμπειρίες επιτυχίας στους γονείς σε σχέση με τον γονεϊκό τους ρόλο.  Στοχεύει, συνεπώς, στην ενδυνάμωση και όχι στην από-δεξιοποίηση (deskilling) των γονιών. 

 

Βιωματικό Εργαστήρι Φιλίας (ΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΕΧΕΙ ΚΛΕΙΣΕΙ)

Το βιωματικό εργαστήρι αποτελείται από μια σειρά δραστηριοτήτων – παιχνιδιών, στις οποίες συμμετέχουν τα παιδιά με τους γονείς τους.  Οι δραστηριότητες στοχεύουν στο να καταδείξουν με βιωματικό τρόπο τη σημασία της φιλίας για την προσχολική ηλικία.  Στο εργαστήρι τονίζεται το δικαίωμα επιλογής φίλων, οι απαραίτητες προϋποθέσεις για τη φιλία, καθώς και οι υποχρεώσεις των φίλων. Απώτεροι στόχοι του βιωματικού εργαστηρίου είναι γονείς και παιδιά να μοιραστούν κοινές εμπειρίες και να δοθούν ιδέες και τρόποι με τους οποίους μπορούν να αναπτύξουν αυτή τη μορφή επικοινωνίας και στο σπίτι.

 

Γονεϊκός και συναισθηματικός αλφαβητισμός

Πλήρης περιγραφή θα σταλεί από τον/την εισηγητή/τρια.

 

Δεξιότητες επικοινωνίας - επίλυση συγκρούσεων - διαμεσολάβηση

Πλήρης περιγραφή θα σταλεί από τον/την εισηγητή/τρια.

 

Εκφοβιστική συμπεριφορά

Πλήρης περιγραφή θα σταλεί από τον/την εισηγητή/τρια.

 

Ενσυναίσθηση - δεξιότητες διαπροσωπικής επικοινωνίας

Πλήρης περιγραφή θα σταλεί από τον/την εισηγητή/τρια.

 

Η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης στα παιδιά και ο ρόλος των γονιών

Πλήρης περιγραφή θα σταλεί από τον/την εισηγητή/τρια.

 

Η οικογένεια ως μέσο πρόληψης της αντικοινωνικής συμπεριφοράς των παιδιών

  • Ποιοι είναι οι επιβαρυντικοί και ποιοι είναι  οι προστατευτικοί παράγοντες;
  • Έννοια της αντικοινωνικής συμπεριφοράς, παραδείγματα-περιπτώσεις, ερευνητικές λεπτομέρειες
  • Ανάγκες των παιδιών και  προσέγγιση των γονέων
  • Οριοθέτηση
  • Ανταπόκριση στην επιθετική συμπεριφορά
  • Πώς διατηρώ την πειθαρχία χωρίς να τιμωρώ;
  • Πώς συνδέεται η δεξιότητα της ενσυναίσθησης;
  • Θετική γονεϊκότητα
  • Τρόποι πρόληψης

 

Η σημασία της ψυχικής ανθεκτικότητας και τρόποι ανάπτυξης της στα παιδιά

Πλήρης περιγραφή θα σταλεί από τον/την εισηγητή/τρια.

 

Θετική Γονεϊκότητα

Πλήρης περιγραφή θα σταλεί από τον/την εισηγητή/τρια.

 

Νεανική παραβατικότητα και τρόποι πρόληψης

Πλήρης περιγραφή θα σταλεί από τον/την εισηγητή/τρια.

 

Ο ρόλος των γονέων στην προώθηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων των παιδιών τους

(1) Σύγχρονες βασικές και παιδαγωγικές αρχές διδασκαλίας και μάθησης, (2) Βασικές αρχές των εκσυγχρονισμένων Αναλυτικών Προγραμμάτων της Κύπρου, (3) Διδακτικές πρακτικές και τρόποι αξιολόγησης των μαθητών/τριών, (4) Εμπλοκή των γονέων στη μαθησιακή διαδικασία των παιδιών τους, με στόχο την προώθηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων. (5) Παραδείγματα.

 

O ρόλος των γονιών στην ενίσχυση της νοητικής ενδυνάμωσης των παιδιών τους, με έμφαση στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της κριτικής τους σκέψης. Πρακτικά παραδείγματα από την καθημερινότητα και των δραστηριοτήτων του σχολικού προγράμματος, κυρίως μέσα από τα Μαθηματικά.

Οι γονείς μέσα από σύντομη παρουσίαση, αλλά και βιωματικό εργαστήρι με τα παιδιά τους, να ενημερωθούν για πρακτικούς τρόπους ενίσχυσης της νοητικής ενδυνάμωσης των παιδιών τους, με έμφαση την  ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της κριτικής σκέψης τους.

 

Ο ρόλος των γονιών στην υποστήριξη της  νοητικής ενδυνάμωσης των παιδιών τους με έμφαση στην ανάπτυξη της  δημιουργικότητας και της κριτικής τους σκέψης. Παραδείγματα μέσα από καθημερινές καταστάσεις, που άπτονται κυρίως στο περιεχόμενο των Μαθηματικών.

Σε μία απογευματινή συνάντηση οι γονείς θα έχουν την ευκαιρία αφού ενημερωθούν για το πώς ορίζεται η δημιουργικότητα και η κριτική σκέψη στο πλαίσιο του νηπιαγωγείου να ακούσουν πρακτικά παραδείγματα μέσα από την καθημερινότητα, τα οποία προάγουν τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη των παιδιών, κυρίως μέσα από τα μαθηματικά και να αξιοποιήσουν δοσμένα παιγνίδια, καταστάσεις ή υλικά της καθημερινότητας αναφέροντας οι ίδιοι τρόπους αξιοποίησής τους για την επίτευξη του πιο πάνω σκοπού.

 

Η πολιτιστική παράδοση της πατρίδας μας, μέσα από τη ζωή των ανθρώπων της (ιστορική θεώρηση)

Ενημέρωση των εκπαιδευτικών για την ιστορική, αλλά και την πολιτιστική κληρονομιά των Κυπρίων, μέσα από το πέρασμα των αιώνων. Η Κύπρος αποτελεί μια χώρα με μακραίωνη ιστορία, που χάνεται στα βάθη των αιώνων. Μέσα στην ιστορία της, έχει να επιδείξει πληθώρα εξαιρετικών  προσωπικοτήτων, που άφησαν το στίγμα τους στο παγκόσμιο στερέωμα. Παρά το μικρό της μέγεθος, η Κύπρος έχει διαχρονικά αποδειχθεί εξαιρετικά γόνιμη στην τέχνη και τον πολιτισμό. Θα επιχειρηθεί διαθεματική προσέγγιση του θέματος στα μαθήματα των Θρησκευτικών, της Ιστορίας, της Τέχνης κ.ά.

 

Πρόληψη και αντιμετώπιση της παραβατικής συμπεριφοράς - διαχείριση θυμού

Πλήρης περιγραφή θα σταλεί από τον/την εισηγητή/τρια.

 

Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση και Πρόληψη Περιστατικών Κακοποίησης

Πλήρης περιγραφή θα σταλεί από τον/την εισηγητή/τρια

 

Στάσεις ζωής και επίπεδα ψυχικής και σωματικής υγείας παιδιών και εφήβων στην Κύπρο. Μια διαχρονική μελέτη

Τα επίπεδα ψυχικής και σωματικής υγείας των παιδιών και των εφήβων δεν είναι άσχετα με την κοινωνική τους συμπεριφορά. Οι διατροφικές συνήθειες και η φυσική δραστηριότητα έχουν άμεση σχέση με την ψυχική τους υγεία. Τα πιο πάνω αντανακλούν στην εκπαιδευτική διαδικασία.  Τα αποτελέσματα ερευνών στον Κυπριακό πληθυσμό και η σύγκρισή τους με τα αποτελέσματα άλλων Ευρωπαϊκών χωρών καταδεικνύουν τα χαμηλά επίπεδα υγείας που έχουμε στην Κύπρο. Οι τρόποι αντίδρασης είναι εμφανείς αλλά χρειάζεται η συνεισφορά του καθενός.

 

Συναισθηματική νοημοσύνη: η άγνωστη ευφυία

Οι γονείς των παιδιών οφείλουν να συνειδητοποιήσουν ότι τα παιδιά με E.Q. δυνατό να έχουν και υψηλό I.Q., αλλά αυτό δεν είναι απόλυτο . Ο δείκτης της νοημοσύνης τους, μπορεί να είναι στα φυσιολογικά επίπεδα, αλλά για να πετύχουν μελλοντικά θα  πρέπει να καλλιεργήσουν χαρακτηριστικά του EQ, όπως: Aυτοπεποίθηση, Aυτογνωσία, Πίστη στον εαυτό και ικανότητές τους, Τόλμη, Ευελιξία, Ενσυναίσθηση,  Επιμονή και Υπομονή, Θετική Σκέψη, καθώς και ικανότητα Έκφρασης με άνεση και ειλικρίνεια.

 

Συνεργασία γονέων, μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών για τη δημιουργία ενός δημοκρατικού και αποτελεσματικού σχολείου για τον 21ο αιώνα

(1) Νοηματοδότηση των εννοιών "δημοκρατικό  και ανθρώπινο σχολείο", "αποτελεσματικό σχολείο".

(2) Παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο για την αποτελεσματικότητα του σύγχρονου σχολείου.

(3) Συνεργασία και συνέργεια εκπαιδευτικών, μαθητών/τριών και γονέων ως βασικών παραγόντων για τη δημιουργία ενός δημοκρατικού, ανθρώπινου και αποτελεσματικού σχολείου για την κοινωνία στον 21ου αιώνα.

 

Το άγχος των γονιών και η θετική και δημιουργική διαχείρισή του - διαχείριση άγχους

Κατά τη διάρκεια του Σεμιναρίου θα εξεταστούν οι ψυχολογικές και βιολογικές συνιστώσες του άγχους, με έμφαση στην αλληλεπίδραση μεταξύ γνωστικών και βιολογικών παραμέτρων και οι επιδράσεις τους στο γονέα, στο ζευγάρι και στην οικογένεια.  Επίσης, θα συζητηθεί η χρήση μοντέλων για την ανάλυση καταστάσεων οι οποίες δημιουργούν άγχος και η επιλογή και χρήση κατάλληλων τεχνικών συναισθηματικής ρύθμισης.  Κατά το πρώτο μέρος του σεμιναρίου θα μελετήσουμε τις διαδικασίες γνωστικής αξιολόγησης, οι οποίες αποτελούν τη βάση των αποκρίσεων άγχους με παραδείγματα τα οποία σχετίζονται με τη οικογένεια. Επίσης, θα αναφερθούμε στους βιολογικούς μηχανισμούς του άγχους, στην αλληλεπίδρασή τους με τις διαδικασίες γνωστικής αξιολόγησης και στις επιπτώσεις τους στην υγεία και την απόδοση του γονέα, και κατ’ επέκταση στην οικογένεια. Το πρώτο μέρος του Σεμιναρίου θα ολοκληρωθεί με την επίδειξή των επιδράσεων του άγχους, στη βιολογική κατάσταση του ατόμου, μέσα από τη χρήση μετρήσεων μεταβλητότητας του καρδιακού ρυθμού. Η εν λόγω δραστηριότητα θα βοηθήσει τους γονείς να παρακολουθήσουν τη σχέση μεταξύ γνωστικών και βιολογικών παραγόντων κατά τη διάρκεια αποκρίσεων άγχους. Το δεύτερο μέρος του Σεμιναρίου θα αφορά την ανάλυση γνωστικών τεχνικών συναισθηματικής ρύθμισης, με ιδιαίτερη αναφορά στο μοντέλο ρύθμισης συναισθημάτων των  Gross & Thompson’s (2007). Η περιγραφή και η κατανόηση του σχετικού μοντέλου συναισθηματικής ρύθμισης θα μας οδηγήσει στην αξιολόγηση των επιμέρους τεχνικών συναισθηματικής ρύθμισης εστιάζοντας σε τεχνικές επικεντρωμένες στον έλεγχο των συμπεριφορικών αποκρίσεων, όπως η καταστολή (suppression) συναισθηματικών αντιδράσεων και σε τεχνικές που αφορούν στην γνωστική αλλαγή, όπως η επανεκτίμηση (reappraisal) της κατάστασης. Το δεύτερο μέρος του Σεμιναρίου, το οποίο θα ολοκληρωθεί με πρακτική άσκηση, σχετίζεται με την ανάλυση καταστάσεων οι οποίες αφορούν στο άγχος στην οικογενειακή μονάδα, με βάση το μοντέλο ρύθμισης συναισθημάτων των  Gross & Thompson’s (2007). Η πρακτική άσκηση θα περιλαμβάνει, επίσης, καθοδήγηση και εξάσκηση  στη χρήση των τεχνικών συναισθηματικής ρύθμισης, οι οποίες απορρέουν από το συγκεκριμένο μοντέλο. Το τρίτο μέρος του Σεμιναρίου θα εξετάσει τη χρήση τεχνικών ελέγχου των βιολογικών αποκρίσεων του άγχους. Επίσης, θα συζητηθεί η ενσωμάτωση τεχνικών συντελεστικής εξαρτημένης μάθησης διαμέσου της χρήσης βιολογικών παραμέτρων, όπως η μεταβλητότητα του καρδιακού ρυθμού και η ηλεκτρική εγκεφαλική δραστηριότητα, στο πλαίσιο χρήσης τεχνικών συναισθηματικής ρύθμισης. Η εξέταση της σύντηξης γνωστικών τεχνικών συναισθηματικής ρύθμισης με τεχνικές ελέγχου των βιολογικών αποκρίσεων του εργασιακού άγχους, θα μας οδηγήσει στην περιγραφή τους, ως μέρος της ικανότητας του γονέα να ανακάμπτει μετά από δυσκολίες σχετικές με το άγχος εντός της οικογένειας.  Το τρίτο μέρος του Σεμιναρίου θα ολοκληρωθεί με πρακτική άσκηση στη σύντηξη γνωστικών τεχνικών συναισθηματικής ρύθμισης με τεχνικές ελέγχου βιολογικών αποκρίσεων του άγχους, όπως η αναπνευστική φλεβοκομβική αρρυθμία (RSA). Στο τέταρτο μέρος του Σεμιναρίου θα δοθεί η ευκαιρία για ατομικά προσαρμοσμένη  βιωματική άσκηση,  η οποία θα ενσωματώνει την ανάλυση καταστάσεων οι οποίες αφορούν το άγχος στην οικογένεια, με βάση το μοντέλο ρύθμισης συναισθημάτων, το οποίο συζητήθηκε κατά το δεύτερο μέρος του Σεμιναρίου, με τη  χρήση γνωστικών τεχνικών συναισθηματικής ρύθμισης και τη σύντηξη τους με τεχνικές ελέγχου βιολογικών αποκρίσεων του άγχους.

 

Το παιχνίδι (ψηφιακό και μη) στην οικοδόμηση μαθηματικών εννοιών και δεξιοτήτων

Η σημασία του παιχνιδιού στην οικοδόμηση μαθηματικών εννοιών και δεξιοτήτων. Η σωστή αξιοποίηση του ψηφιακού παιχνιδιού, με έμφαση στη χρήση των φορητών συσκευών. Συνεργασία σχολείου και οικογένειας.

 

Το συναίσθημα στα Μαθηματικά: η σημασία του στην ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης παιδιών προσχολικής ηλικίας

Εκπαιδευτικοί, γονείς και παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε μαθηματικά παιχνίδια. Στη συνέχεια εκπαιδευτικοί και γονείς θα εξερευνήσουν, με βιωματικό τρόπο,  τα συναισθήματα που αναδύθηκαν,  ώστε να τα συνδέσουν με το δικό τους γονεϊκό και εκπαιδευτικό ρόλο σε σχέση με την ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης των παιδιών τους. Απώτερος στόχος είναι η συνειδητοποίηση του τρόπου με τον οποίο το συναίσθημα διαμορφώνει στάσεις και πεποιθήσεις έναντι των Μαθηματικών.

 

Τύποι γονέων και συμπεριφορά παιδιών και εφήβων

Πλήρης περιγραφή θα σταλεί από τον/την εισηγητή/τρια