Σεμινάρια σε Σχολική Βάση

Έντυπα

Έντυπο οδοιπορικών

Έντυπο πληρωμών

Παρουσιολόγιο σεμιναρίου

Αξιολόγηση σεμιναρίου

 

Επικοινωνία

Έλενα Παπαμιχαήλ

Phone22402367

email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

Άννα Κουππάνου

Phone22402306

email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

Καλυψώ Απέργη

Phone22402475

email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

 

Διαδικτυακό περιβάλλον εγγραφών

Διαδικτυακό περιβάλλον εγγραφών

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΣΕ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΑΣΗ

ΜΕΣΗ ΤΕΧΝΙΚΗ

 

Ανατροφοδότηση μαθητών/μαθητριών και γονιών για βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων (Έλενα Χριστοφίδου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία)

Ο βασικός σκοπός του σεμιναρίου είναι οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες, τις έννοιες και την ευρύτερη θεωρία και ερευνητικά δεδομένα που αφορούν στην παροχή αποτελεσματικής ανατροφοδότησης προς τους γονείς και τους μαθητές. Συγκεκριμένα, μέσα από την όλη διαδικασία οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες αναμένεται να αναπτύξουν το απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο, όσον αφορά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ανατροφοδότησης, στοιχεία τα οποία να μπορούν να εφαρμόσουν αποτελεσματικά στην πράξη. Επιδιώκεται συνεπώς η σύζευξη της θεωρίας και της πράξης μέσα από την επίλυση σεναρίων, μέσα από την αξιοποίηση προσωπικών εμπειριών και καλών πρακτικών καθώς και μέσα από την ενεργό παρακολούθηση σχετικών με τον εξεταζόμενο τομέα βίντεο. Γενικότερα, επιδιώκεται η συσχέτιση της θεωρίας με τη σύγχρονη πραγματικότητα.

Ανθεκτικότητα: το χτίσιμο της ψυχικής ανθεκτικότητας και οι φιλοσοφικές ρίζες στη στωική φιλοσοφία (Μαρία Κοτίτσα Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Ο σκοπός του σεμιναρίου είναι διφυής: αφενός, η αναδρομή στις φιλοσοφικές καταβολές σύγχρονων (γνωσιακών-συμπεριφορικών) ψυχο-θεραπειών, των οποίων η αποτελεσματικότητα έχει καταδειχθεί ευρύτατα και αφετέρου, και κυρίως, η πρακτική εξέταση πορισμάτων από πρόσφατες μελέτες στον χώρο της ψυχολογίας που αφορούν στην ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας.

Αντικαταπιεστικές παιδαγωγικές στην εκπαίδευση: Σύνδεση θεωρίας και εκπαιδευτικής πρακτικής Μαρίνα Βασιλειάδου Λάρνακα, Λευκωσία)

Σκοπός του συγκεκριμένου σεμιναρίου είναι οι εκπαιδευτικοί να γνωρίσουν τη θεωρία, τη φιλοσοφία και τις πρακτικές των αντικαταπιεστικών παιδαγωγικών ούτως ώστε να μπορούν να τις εφαρμόσουν στην πράξη. Συγκεκριμένα, αναμένεται ότι οι εκπαιδευτικοί με το τέλος των επιμορφωτικών σεμιναρίων θα (α) γνωρίζουν τις διαφορές μεταξύ καταπιεστικών και αντικαταπιεστικών παιδαγωγικών (β) εντοπίζουν περιπτώσεις καταπιεστικών παιδαγωγικών που εφαρμόζουν στην καθημερινή τους πρακτική (γ) σχεδιάσουν μαθήματα ή ενότητες που σχετίζονται με τις τέσσερις πρακτικές των αντικαταπιεστικών παιδαγωγικών.

Αντιμετώπιση και Διαχείριση εκφοβιστικών συμπεριφορών στο σχολικό περιβάλλον (Αυγή Χρίστου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λευκωσία)

Ο στόχος του συγκεκριμένου σεμιναρίου είναι η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών για αντιμετώπιση εκφοβιστικών συμπεριφορών στο σχολικό περιβάλλον. Στο σεμινάριο θα γίνει αναφορά για το τι είναι και τι δεν είναι εκφοβιστικές συμπεριφορές, θα μιλήσουμε για τα χαρακτηριστικά του θύτη/θύτριας, του θύματος αλλά και των παρατηρητών/παρατηρητριών. Στη συνέχεια θα αναφερθούμε στις μεθόδους αντιμετώπισης και στις δεξιότητες αποτελεσματικής επικοινωνίας και στη σημασία της ενεργητικής ακρόασης και επικοινωνιακής προσέγγισης με όλους τους εμπλεκόμενους (παιδιά που ακούν/υπέστησαν βία, θεατές/θεάτριες, γονείς, συναδέλφους). Τέλος, θα αναπτυχθούν οι βασικές αρχές για την επικοινωνία με τους γονείς με στόχο τη μείωση του άγχους και των εντάσεων κατά την επικοινωνία.

Αντιρατσιστική πολιτική του ΥΠΑΝ: στάδια εφαρμογής και προκλήσεις στη διαχείριση ρατσιστικών περιστατικών (Έλενα Παπαμιχαήλ Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η στήριξη των εκπαιδευτικών και των σχολείων για την εφαρμογή της αντιρατσιστικής πολιτικής του ΥΠΑΝ "Κώδικας Συμπεριφοράς κατά του Ρατσισμού & Οδηγός Διαχείρισης και Καταγραφής Ρατσιστικών Περιστατικών". Το σεμινάριο περιλαμβάνει ενημερωτική παρουσίαση για τα στάδια εφαρμογής της αντιρατσιστικής πολιτικής. Επιπρόσθετα, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε σχολείου, κατά το σεμινάριο οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να αναστοχαστούν πάνω στον ρόλο τους σε σχέση με τις λειτουργίες του ρατσισμού στο σχολείο τους, να συζητήσουν προκλήσεις κατά τη διαχείριση και καταγραφή ρατσιστικών περιστατικών, καθώς και άλλες πτυχές της αντιρατσιστικής πολιτικής (π.χ. εμπλοκή οικογένειας, ανάπτυξη αντιρατσιστικής κουλτούρας, διάφορες πτυχές ρατσισμού, ελλιπής αναφορά κλπ). Το σεμινάριο περιλαμβάνει ενημερωτική παρουσίαση και συζήτηση και διαρκεί τουλάχιστον 60 λεπτά.

Αξιοποίηση Τεχνολογιών Εκτεταμένης (Εικονικής και Επαυξημένης) Πραγματικότητας στην Εκπαίδευση (Χρίστος Ρουσιάς Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Ο βασικός σκοπός του σεμιναρίου είναι οι εκπαιδευτικοί να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με Τεχνολογίες Εκτεταμένης (Εικονικής και Επαυξημένης) Πραγματικότητας (Virtual & Augmented Reality) (οι οποίες χρησιμοποιούνται και στο Ψηφιακά Υποστηριζόμενο Περιβάλλον Μάθησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου https://digilearn.pi.ac.cy ) και να εξερευνήσουν τρόπους ενσωμάτωσής τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στο σεμινάριο θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην εξερεύνηση-αξιοποίηση αλλά κυρίως στη διαδικασία δημιουργίας Διαδραστικών Εικονικών Περιηγήσεων 360° - Περιβαλλόντων Μάθησης (Virtual Reality tours/expeditions – Learning Environments), ακολουθώντας τη μέθοδο project, για ενσωμάτωσή τους στη διαδικασία διδασκαλίας-μάθησης. Για το σκοπό αυτό θα παρουσιαστούν και θα αξιοποιηθούν, επιπρόσθετα, σχετικά εργαλεία-τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης, τα οποία συνεισφέρουν στην ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών/μαθητριών για παραγωγή γραπτού λόγου. Μέσα από το επιμορφωτικό αυτό σεμινάριο, θα μπορεί επίσης, να δοθεί καθοδήγηση-υποστήριξη εκπαιδευτικών και δανεισμός σχετικού εξοπλισμού, για τον σχεδιασμό και διδασκαλία (ή/και συνδιδασκαλία) μαθησιακών δραστηριοτήτων εκ μέρους τους, που θα ενσωματώνουν τις εν λόγω τεχνολογίες. Ενδεικτικά παραδείγματα project Εικονικών Περιηγήσεων 360° και μαθησιακών δραστηριοτήτων μπορείτε να μελετήσετε από τις «Παρουσιάσεις» της Ημερίδας, με θέμα «Ψηφιακή εκπαίδευση: Εξελίξεις και Παιδαγωγικές πρακτικές»

Αξιοποιώντας αποτελεσματικά την τεχνολογία στην τάξη: Εφαρμογές και διαδικτυακά εργαλεία για παιχνίδι και μάθηση (Παναγιώτης Κοσμάς Λευκωσία, Λεμεσός)

Στόχοι του σεμιναρίου είναι: 1) Οι Θεωρητικές προσεγγίσεις στην Τεχνολογικά Υποστηριζόμενη Μάθηση μέσα από τη διεθνή βιβλιογραφία και έρευνα, 2) Τα αποτελέσματα εκπαιδευτικών παρεμβάσεων με τεχνολογία από την Κύπρο και το εξωτερικό, 3) Το Ψηφιακό χάσμα και δεξιότητες των μαθητών, 4) Η ανάπτυξη κριτικής σκέψης μέσω τεχνολογίας, 5) Η περίπτωση της «ενσώματης μάθησης» (embodied learning) και τεχνολογικών εργαλείων στην εκπαιδευτική πράξη, που αποτελεί μια παγκόσμια τάση ενσωμάτωσης τεχνολογιών στη διδασκαλία, 6) Τα εμπόδια και δυσκολίες στην ενσωμάτωση των ΤΠΕ και πώς αντιμετωπίζονται και 7) Συγκεκριμένα παραδείγματα και εφαρμογές.

 

Αξιοποιώντας εναλλακτικές πρακτικές διδασκαλίας που προάγουν την κριτική και τη δημιουργική σκέψη των μαθητών/μαθητριών (Αγγελική Μάρκογλου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Στην κοινωνία του 21ου αιώνα η ανάπτυξη ανώτερων δεξιοτήτων σκέψης των μαθητών/μαθητριών αποτελεί βασική προϋπόθεση του αποτελεσματικού σχολείου. Στο παρόν σεμινάριο, θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν μια σειρά από εναλλακτικές πρακτικές που μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο της διδασκαλίας, προκειμένου να καλλιεργήσουν την κριτική και τη δημιουργική σκέψη των μαθητών/μαθητριών. Βασικός σκοπός του σεμιναρίου αποτελεί η καλλιέργεια της κριτικής και της δημιουργικής σκέψης των μαθητών/μαθητριών μέσα από εναλλακτικές προσεγγίσεις διδασκαλίας. Έμφαση θα δοθεί στη συμμετοχή των εκπαιδευτικών μέσω της συζήτησης, αλλά και μέσω σύντομων δραστηριοτήτων που θα κληθούν να δημιουργήσουν στο πλαίσιο των γνωστικών αντικειμένων που διδάσκουν, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να εξοικειωθούν με πρακτικές λύσεις στα μαθήματά τους. Το σεμινάριο προσαρμόζεται και εστιάζει στις εκπαιδευτικές ανάγκες του εκάστοτε σχολικού πλαισίου και δύναται να προσφερθεί σε μέρη, προκειμένου να επιτευχθεί η αναστοχαστική διαδικασία των συμμετεχόντων/συμμετεχουσών.

Αποτελεσματική Διαχείριση και Επίλυση Συγκρούσεων (Ιωάννα Θεοτοκάτου Λεμεσός)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η ενημέρωση των εκπαιδευτικών και των σχολικών ηγετών για τα διάφορα είδη σύγκρουσης και η ενίσχυση των δεξιοτήτων τους σχετικά με τους τρόπους αντιμετώπισης των συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον. Στόχοι του σεμιναρίου είναι α) η αναγνώριση της σύγκρουσης, της κατηγορίας και της πηγής της σύγκρουσης και β) η κατανόηση του λόγου για τον οποίο οι συγκρούσεις πρέπει να αντιμετωπίζονται και να επιλύονται στο σχολικό περιβάλλον.

Αποτελεσματική διδασκαλία: θεωρία και πράξη (Έλενα Χριστοφίδου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία)

Ο βασικός σκοπός του σεμιναρίου είναι οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες, τις έννοιες και την ευρύτερη θεωρία και ερευνητικά δεδομένα που αφορούν στην αποτελεσματική διδασκαλία. Συγκεκριμένα, μέσα από την όλη διαδικασία οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες αναμένεται να αναπτύξουν το απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο, όσον αφορά στην αποτελεσματική διδασκαλία, στοιχεία τα οποία να μπορούν να εφαρμόσουν αποτελεσματικά στην πράξη. Επιδιώκεται συνεπώς η σύζευξη της θεωρίας και της πράξης μέσα από την επίλυση σεναρίων, μέσα από την αξιοποίηση προσωπικών εμπειριών και καλών πρακτικών καθώς και μέσα από την ενεργό παρακολούθηση σχετικών με τον εξεταζόμενο τομέα βίντεο. Γενικότερα, επιδιώκεται η συσχέτιση της θεωρίας με τη σύγχρονη πραγματικότητα.

Αριστοτέλης & Θετική Ψυχολογία: γιατί ο μεγάλος φιλόσοφος είναι σημαντικός για την ευτυχία μας. (Μαρία Κοτίτσα Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Το παρόν σεμινάριο σκοπό έχει να καταδείξει πρακτικούς τρόπους α) ενίσχυσης της θετικότητας, β) μείωσης έντονων συναισθημάτων (συναισθήματα που μας κατακλύζουν και μπορεί να αποτελέσουν εμπόδιο στην καθημερινότητά μας) και γ) τρόπους υποκειμενικής νοηματοδότησης της εμπειρίας. Οι έννοιες της ευτυχίας, της ευδαιμονίας και της εντελέχειας του επίκαιρου, όσο ποτέ, Αριστοτέλη θα αποτελέσουν το φιλοσοφικό ένδυμα του σεμιναρίου, το οποίο φυσικά θα πλαισιώσουν ερευνητικά δεδομένα από τον χώρο της ψυχολογίας.

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο (Ραφαήλ Σοφοκλέους Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Βιωματικό εργαστήριο με στόχο την ενημέρωση και να εκπαίδευση για τις δυνατότητες και τους κινδύνους του Διαδικτύου. Το εργαστήριο έχει ως στόχο την ανάπτυξη γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων, σε σχέση με την υπεύθυνη, δημιουργική και ασφαλή αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών και του Διαδικτύου. Σε κάθε εκπαίδευση θα υπάρχει εστίαση σε ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα θέματα: προσωπικά δεδομένα, διαδικτυακός εκφοβισμός, διαδικτυακή αποπλάνηση, sexting, πολύωρη ενασχόληση, αποξένωση, ακατάλληλο περιεχόμενο, απάτες στο διαδίκτυο και παραπληροφόρηση.

Αυτορύθμιση/self-regulation: Τι είναι; Πώς μοιάζει στην πράξη σε παιδιά; Πώς να βοηθήσω τους μαθητές/τις μαθήτριές μου να αυτορυθμίζονται; (Αντωνία Ζαχαρίου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να εισαγάγει τους εκπαιδευτικούς στην έννοια της αυτορύθμισης (self-regulation), να εξηγήσει την σημασία των δεξιοτήτων αυτορύθμισης για το παρόν και το μέλλον των παιδιών, να εξασκηθούν οι εκπαιδευτικοί στο να αναγνωρίζουν δείγματα συμπεριφορών αυτορύθμισης σε παιδιά, να συζητηθούν πρακτικές ενίσχυσης της αυτορύθμισης των παιδιών.

 

Αφαιρώντας την ταμπέλα του «προβληματικού παιδιού»: συστημική προσέγγιση για τα προβλήματα συμπεριφοράς (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου Λευκωσία)

Σύμφωνα με τη Συστημική προσέγγιση, τα προβλήματα συμπεριφοράς (όπως είναι η εναντιωματική και προκλητική συμπεριφορά) μελετώνται λαμβάνοντας υπόψη το σύστημα όπου εμφανίζονται καθώς και τις αλληλεπιδράσεις του παιδιού στο σχολείο. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν προσωπικά παραδείγματα και να επιμορφωθούν σε ψυχοπαιδαγωγικές τεχνικές για ανάλυση, πρόληψη και διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς από την εργαλειοθήκη της Συστημικής προσέγγισης. Το σεμινάριο αισιοδοξεί να εμπνεύσει τους/τις εκπαιδευτικούς να αφαιρέσουν την ταμπέλα του "προβληματικού παιδιού" και να βελτιώσουν τη σχέση τους με τα παιδιά που έχουν αποκλίνουσα συμπεριφορά.

Γιατί οι μαθητές/μαθήτριές μας δυσκολεύονται στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης; Πρακτικές εφαρμογές για την ανάπτυξη της κριτικής γλωσσικής ικανότητας (Μαρία Μαγκλάρα Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λευκωσία)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η εφαρμογή των θεωρητικών προσεγγίσεων στη διδακτική πράξη. Δεδομένης της αλληλένδετης σχέσης γλώσσας και κοινωνίας, είναι απαραίτητη η ανάπτυξη της κριτικής γλωσσικής επίγνωσης των μαθητών/μαθητριών, ώστε να αντιληφθούν πώς η γλώσσα αντανακλά και δομεί την κοινωνική πραγματικότητα. Το σεμινάριο θα επικεντρωθεί στον εντοπισμό και την εξέταση των ποικίλων τρόπων με τους οποίους δομείται το νόημα σε προφορικά και γραπτά κείμενα, με σκοπό την ανάλυση των ρητών και υπόρρητων ιδεολογικών θέσεων και ως εκ τούτου την αποδόμηση των στερεοτύπων και των ιδεοληψιών που μεταδίδουν τα κείμενα. Με τον τρόπο αυτό, θα αναπτυχθεί υλικό και θα γίνουν πρακτικές εφαρμογές, ώστε οι εκπαιδευτικοί να εμπλουτίσουν το διδακτικό τους ρεπερτόριο, με στόχο την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης των μαθητών/μαθητριών τους.

Γλωσσική ενδυνάμωση παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία στη γενική τάξη (Ευγενία Παρτασή Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Το σεμινάριο απευθύνεται σε σχολεία με μικρό ή μεγάλο αριθμό παιδιών με μεταναστευτική ή προσφυγική βιογραφία και στόχο έχει την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών για ενίσχυση των δίγλωσσων και πολύγλωσσων μαθητών και μαθητριών που φοιτούν στη γενική τάξη, σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα. Στο πλαίσιο του σεμιναρίου παρουσιάζονται διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές εφαρμογές οι οποίες λαμβάνουν υπόψη και αξιοποιούν τις πολυγλωσσικές δεξιότητες και ικανότητες των μαθητών/μαθητριών, ενισχύοντας τη συμμετοχή τους στο μάθημα και κατ’ επέκταση τη μάθησή τους.

Το σεμινάριο πραγματοποιείται σε δύο (τουλάχιστον) συναντήσεις στην ολομέλεια ή σε μικρές ομάδες εκπαιδευτικών. Κατά τη διάρκεια της πρώτης συνάντησης παρουσιάζεται η μεθοδολογία που προτείνεται για την ανάπτυξη πολυγλωσσικής επίγνωσης στο πλαίσιο της γενικής τάξης, δίνοντας παράλληλα ευκαιρίες για αναστοχασμό και ανατροφοδότηση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί ανταποκρίνονται στις μαθησιακές ανάγκες των αναδυόμενων δίγλωσσων και πολύγλωσσων μαθητών και μαθητριών τους. Η δεύτερη συνάντηση αφιερώνεται στον σχεδιασμό δραστηριοτήτων ή/και μαθημάτων στη βάση των ιδιαίτερων αναγκών του εκάστοτε σχολείου και τάξης, οι οποίες στη συνέχεια θα παρουσιαστούν προς συναδέλφους για συζήτηση και αναστοχασμό.

Γλωσσική ενδυνάμωση παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία στο νηπιαγωγείο (Ευγενία Παρτασή Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Το σεμινάριο απευθύνεται σε νηπιαγωγεία με μικρό ή μεγάλο αριθμό παιδιών με μεταναστευτική ή προσφυγική βιογραφία. Στόχος του σεμιναρίου είναι η ενδυνάμωση των νηπιαγωγών στον σχεδιασμό και οργάνωση στοχευμένων δραστηριότητων και παρεμβάσεων γλωσσικής διδασκαλίας στην πολύγλωσση τάξη, αντλώντας στοιχεία από το Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Εκπαίδευσης (3 χρονών – Προδημοτική), καθώς και το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για την Ελληνική ως Δεύτερη Γλώσσα.

Το σεμινάριο πραγματοποιείται σε δύο (τουλάχιστον) συναντήσεις στην ολομέλεια ή σε μικρές ομάδες νηπιαγωγών. Κατά τη διάρκεια της πρώτης συνάντησης παρουσιάζεται η μεθοδολογία που προτείνεται για την ανάπτυξη πολυγλωσσικής επίγνωσης στο πλαίσιο της γενικής τάξης, δίνοντας παράλληλα ευκαιρίες για αναστοχασμό και ανατροφοδότηση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι νηπιαγωγοί ανταποκρίνονται στις μαθησιακές ανάγκες των αναδυόμενων δίγλωσσων μαθητών και μαθητριών τους. Η δεύτερη συνάντηση αφιερώνεται στον σχεδιασμό δραστηριοτήτων ή/και μαθημάτων στη βάση των ιδιαίτερων αναγκών του εκάστοτε σχολείου και τάξης, τα οποία στη συνέχεια θα παρουσιαστούν προς συναδέλφους για συζήτηση και αναστοχασμό.

Διαχείριση αρνητικών σκέψεων και αρνητικών συναισθημάτων (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου Λευκωσία)

Πρόκειται για ένα σεμινάριο προσωπικής ανάπτυξης και έχει ως στόχο την ψυχική ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και τη θωράκιση της ψυχικής ανθεκτικότητάς τους. Επιδιώκει να τους/τις εξοπλίσει με γνώσεις, δεξιότητες, εργαλεία και τεχνικές για διαχείριση του άγχους, της στεναχώριας αλλά και αρνητικών σκέψεων. Επειδή "παρόλο που δεν μπορείς να εμποδίσεις τα πουλιά της θλίψης να πετούν πάνω από το κεφάλι σου, μπορείς να τα εμποδίσεις από το να φτιάξουν τη φωλιά τους στα μαλλιά σου". Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου θα παρουσιαστούν εισηγήσεις από διάφορες κατευθύνσεις ψυχοθεραπείας όπως η Συστημική, η Γνωστικοσυμπεριφοριστική, η Υπαρξιακή καθώς και η Θετική Ψυχολογία.

Εκπαιδευτική ηγεσία και συναισθηματική νοημοσύνη (Μαρία Στυλιανίδου Λευκωσία)

Η συναισθηματική νοημοσύνη στη διαχείριση διαπροσωπικών σχέσεων και αποτελεσματική επικοινωνία για τους/τις εκπαιδευτικούς και την εκπαιδευτική ηγεσία.

Εναλλακτικές πρακτικές διδασκαλίας και αξιολόγησης στο πλαίσιο της διαφοροποιημένης τάξης (Αγγελική Μάρκογλου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

H υιοθέτηση σύγχρονων τάσεων διδασκαλίας και αξιολόγησης αποτελούν βασικούς παράγοντες του εκάστοτε σχολικού πλαισίου. Στο παρόν σεμινάριο θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν μια σειρά από εναλλακτικές πρακτικές διδασκαλίας και αξιολόγησης (ψηφιακές και μη) που έχουν σκοπό να προωθήσουν την (δια ζώσης ή/και εξ αποστάσεως) ενεργό συμμετοχή των μαθητών/τριών, με σκοπό να επιτευχθεί η διαμορφωτική τους αξιολόγηση στο πλαίσιο της διαφοροποιημένης τάξης. Βασικό συστατικό του σεμιναρίου είναι η συμμετοχή των εκπαιδευτικών μέσω της συζήτησης, αλλά και μέσω σύντομων δραστηριοτήτων που θα κληθούν να δημιουργήσουν στο πλαίσιο των γνωστικών αντικειμένων που διδάσκουν. Το σεμινάριο προσαρμόζεται και εστιάζει στις εκπαιδευτικές ανάγκες του εκάστοτε σχολικού πλαισίου και δύναται να προσφερθεί σε μέρη, προκειμένου να επιτευχθεί η αναστοχαστική διαδικασία των συμμετεχόντων/συμμετεχουσών.

Εναλλακτική μέθοδος διδασκαλίας της Γλώσσας μέσω οπτικών κειμένων (Ευτυχία Πιπονίδου Λάρνακα, Λευκωσία)

Οι εναλλακτικοί τρόποι διδασκαλίας μεστοποιούν τα μαθησιακά αποτελέσματα, όπως έχει αποδειχθεί ερευνητικά. Ως εκ τούτου, σκοπός του Σεμιναρίου αυτού διάρκειας 2-3 συναντήσεων είναι η άσκσηση των συμμετεχόντων/συμμετεχουσών στη στοχευμένη αξιοποίηση των οπτικών κειμένων στη διδασκαλία της Γλώσσας. Έμφαση θα δοθεί στη θεωρία των Πολυγραμματισμών και της Διαμεσικότητας.

Ενδυναμώνω τους μαθητές και τις μαθήτριές μου κατά της Κλιματικής Αλλαγής (Ευσταθία Δαρείου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Το σεμινάριο επιδιώκει, μέσα από βιωματικά εργαστήρια και διαδραστικές δραστηριότητες, να ενισχύσει τη σχολική κοινότητα, στο σχεδιασμό δράσεων, κατά της κλιματικής αλλαγής, αξιοποιώντας το σχολείο και την κοινότητα ως βασικό πεδίο δράσης. Το σεμινάριο περιλαμβάνει το θεωρητικό μέρος, το οποίο αποτελεί εισαγωγή στο σχεδιασμό δράσεων κατά της κλιματικής αλλαγής και το πρακτικό μέρος το οποίο αναπτύσσεται σε βιωματικά εργαστήρια. Στο πρακτικό μέρος μπορεί να προσφερθούν στις

σχολικές μονάδες για εκπαιδευτικούς και μαθητές/μαθήτριες βιωματικά εργαστήρια, όπως "Καταναλωτισμός και Κλιματική Αλλαγή", "Ανθρώπινες Ιστορίες και Κλιματική Αλλαγή", "Ψήφιση Νομοθεσίας για τη Μείωση των Εκπομπών Αερίων του Θερμοκηπίου" (παιχνίδι ρόλων), "Νεαροί Ηγέτες και Ηγέτιδες κατά της Κλιματικής Αλλαγής", "Κύπρος και Κλιματική Αλλαγή", κ.λπ.. Σημειώνεται ότι τα συγκεκριμένα εργαστήρια μπορούν να προσφερθούν, είτε με τη μορφή δειγματικού μαθήματος που θα προσφέρει το προσωπικό της Μονάδας για την Εκπαίδευση το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη σε μια τάξη και θα το παρακολουθήσουν οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί, είτε σε χρόνο της συνεδρίας προσωπικού. Ο σχεδιασμός των εργαστηρίων σε μια τάξη, θα γίνεται πάντα σε συνεννόηση με τη σχολική μονάδα και το προσωπικό της Μονάδας για την Εκπαίδευση το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες του σχολείου και των μαθητών/μαθητριών του.

Ενεργοποίηση κινήτρων των μαθητών/μαθητριών: Στρατηγικές εφαρμογής και ενσωμάτωσης εναλλακτικών μεθόδων διδασκαλίας στην τάξη (Παναγιώτης Κοσμάς Λεμεσός)

Στόχοι του σεμιναρίου είναι: 1. Η γνωριμία με τις πιο σύγχρονες εναλλακτικές διδακτικές προσεγγίσεις, 2. Προβολή παραδειγμάτων εναλλακτικών διδασκαλιών σε διάφορα αντικείμενα, 3. Πρακτική εφαρμογή, στο πλαίσιο του σεμιναρίου, συγκεκριμένων προσεγγίσεων που αξιοποιούνται στη διδακτική πράξη, τόσο στην κυπριακή μαθησιακή πραγματικότητα όσο και στο εξωτερικό.

Ενισχύοντας τη ψυχική μου ανθεκτικότητα ως άτομο και ως επαγγελματίας και καλλιεργώντας την στους μαθητές/στις μαθήτριές μου (Κατερίνα Μιχαήλ Λεμεσός)

Οι εκπαιδευτικοί να αποκτήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες για ενίσχυση της δικής τους ψυχικής ανθεκτικότητας ως άτομα και ως παιδαγωγοί και καλλιέργειας της στους μαθητές και στις μαθήτριές τους.

 

Ενσυνείδητη (mindful) φροντίδα και ανθεκτικότητα στον φόβο (Χρίστος Χατζηιωάννου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Το σεμινάριο εξηγεί τις θεμελιώδεις έννοιες της ενσυνειδητότητας (mindfulness). Έπειτα, εστιάζει σε διαφορετικά μοντέλα ενσυνειδητότητας και πώς αυτά διαφέρουν στον τρόπο που διαχειρίζονται τα συναισθήματα. Το σεμινάριο εξηγεί και συγκρίνει θεωρίες συναισθημάτων και μυεί το κοινό σε διαφορετικούς τρόπους διαχείρισης των διαφόρων φόβων (περιλαμβανομένου του φόβου του θανάτου). Το σεμινάριο συνδυάζει θεωρία με την πρακτική εφαρμογή, εστιάζοντας στη σύγχρονη πραγματικότητα και καθημερινότητα.

Επιθετικότητα, παθητικότητα ή διεκδικητικότητα; (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου Λευκωσία)

Πρόκειται για ένα σεμινάριο προσωπικής ανάπτυξης που αποσκοπεί να εμπλουτίσει τις επικοινωνιακές δεξιότητες των εκπαιδευτικών για εφαρμογή στις προσωπικές και επαγγελματικές σχέσεις τους. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να εξασκηθούν βιωματικά στις πιο κάτω εκφάνσεις της διεκδικητικής επικοινωνίας: αναγνώριση μορφών επιθετικής επικοινωνίας, μείωση επικριτικής στάσης, αναγνώριση και λεκτικοποίηση συναισθημάτων, αναγνώριση και λεκτικοποίηση προσωπικών αναγκών, ανάληψη προσωπικής ευθύνης, διατύπωση αιτημάτων, αντιμετώπιση τοξικής συμπεριφοράς.

 

Η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης ως εργαλείο πρόληψης και διαχείρισης συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον (Στέλλα Σταύρου Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να αναδείξει τρόπους με τους οποίους η συναισθηματική νοημοσύνη επιδρά στην πρόληψη, διαχείριση και επίλυση των συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον. Θα μελετηθούν παραδείγματα δραστηριοτήτων όπως και σεναρίων με τα οποία γίνεται προσπάθεια προληψης και διαχείρισης των συγκρούσεων.

Η διαχείριση του άγχους στη σχολική μονάδα (Ανδρέας Στυλιανού Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να δώσει τα χαρακτηριστικά στοιχεία του επαγγελματικού άγχος /στρες των εκπαιδευτικών και διευθυντών στα σχολεία και να περιγράψει τις πηγές (στρεσογόνους παράγοντες), τις επιπτώσεις, που αυτό έχει στην ψυχική και σωματική υγεία των ατόμων, καθώς και να καταγράψει τις στρατηγικές που χρησιμοποιούνται για την διαχείριση και αντιμετώπιση του. Ειδικότεροι στόχοι: Να καταγράψει τα αίτια και τις πηγές του άγχους ή και/ του στρες, να προτείνει τρόπους διαχείρισή του και να εισηγηθεί προληπτικά μέτρα και ενέργειες για το σχολικό άγχος".

Η διδακτική των Φυσικών Επιστημών συναντά την επαγγελματική σταδιοδρομία στους κλάδους STEΑM (Ειρήνη Δρυμιώτου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία)

Στόχος του εργαστηρίου είναι ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη διδακτικών σεναριών με επαγγελματικό προσανατολισμό για την ενίσχυση του ενδιαφέροντος των μαθητών/μαθητριών για την επιστήμη και της ενημερότητάς τους για τις επαγγελματικές επιλογές τους κλάδους Science, Technology, Arts, Engineering, Mathematics (STEAM). Συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί θα αναπτύξουν διδακτικές ακολουθίες σε ενότητες του αναλυτικού προγράμματος των Φυσικών Επιστημών τις οποίες θα μπορούν αργότερα να εφαρμόσουν σε περιβάλλοντα τάξης δημοτικού και γυμνασίου.

 

Η διδασκαλία της ελληνικής ως Γ2: οι «φωνές» των μαθητών/μαθητριών στο μάθημα. (Φωτεινή Ευθυμίου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η επίδειξη και η δημιουργία δραστηριοτήτων διαφοροποιημένης διδασκαλίας/εκμάθησης της ελληνικής ως Γ2, λαμβάνοντας υπόψη τις «φωνές» των εκάστοτε μαθητών/μαθητριών.

 

Η δύναμη της μουσικής: Η μουσική ως μέσο ανάπτυξης δεξιοτήτων συνεργασίας και επικοινωνίας παιδιών προσχολικής και δημοτικής εκπαίδευσης (Μιχάλης Παγώνης Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Στην ηλικιακή ομάδα παιδιών προσχολικής και δημοτικής εκπαίδευσης αποκτώνται πολλές δεξιότητες και ικανότητες που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τις τέχνες και ειδικότερα με τη μουσική. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, το παιδί μαθαίνει να σκέφτεται, να κρίνει, να ακούει σε ρόλους και κανόνες. Το παιδί προσπαθεί να μεταβάλει τη συμπεριφορά του ώστε να κερδίσει αυτό που επιθυμεί. Είναι σαφές πως η απόκτηση συγκεκριμένων κοινωνικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων αυτήν την περίοδο της ζωής του θα το βοηθήσουν να ελέγξει έντονες βιολογικές και συναισθηματικές αλλαγές που θα ακολουθήσουν κατά την περίοδο της εφηβείας. Σκοπός του σεμιναρίου είναι να παραθέσει κατάλληλους τρόπους στους εκπαιδευτικούς παιδιών αυτής της ηλικίας, έτσι ώστε μέσω των ιδιοτήτων της μουσικής να προωθηθεί η ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ τους και ως εκ τούτου η θετική στάση και συμπεριφορά από μέρους των παιδιών. Η μουσική μπορεί να συνεισφέρει στον σχηματισμό σχέσεων ειδικότερα μεταξύ των παιδιών, την ευχαρίστηση της δημιουργίας, την προώθηση της επικοινωνίας, την προσωπική ολοκλήρωση και πιο ικανοποιητικές επιδόσεις στο σχολείο.

 

Η θέση του Μουσείου στην εκπαίδευση (Αννίτα Αντωνιάδου Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει τους/τις εκπαιδευτικούς κάθε ειδικότητας για τον πολυδιάστατο ρόλο του μουσείου και τη σχέση του με τη μάθηση, τυπική, μη τυπική, άτυπη, αλλά και με τη μετάδοση γνώσεων, μηνυμάτων και εμπειριών. Στόχος του σεμιναρίου είναι να είναι σε θέση οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες να αντιληφθούν τη χρήση και χρησιμότητα της μουσειακής αγωγής καθώς και το πλούσιο σε ερεθίσματα περιβάλλον ενός μουσείου, προς όφελος των μαθητών/μαθητριών."

 

Η Μόνα Λίζα μας ξεναγεί στο Μουσείο: Μουσεία και δράσεις με παιδιά μέσα από μια ψηφιακή περιήγηση στα σημαντικότερα Μουσεία του κόσμου (Χριστίνα Χριστοφή Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Το σεμινάριο θα παρουσιάσει στους/στις εκπαιδευτικούς ιδέες για δραστηριότητες και ερωτήματα, που μπορούν να εφαρμόσουν σε μουσεία και εκθεσιακούς χώρους, που θα ενεργοποιήσουν δράση, ψυχαγωγία και γνώση, έτσι ώστε η επίσκεψη των παιδιών στο μουσείο, να μετατραπεί σε μια αυθεντική εμπειρία γεμάτη νόημα. Στόχος του σεμιναρίου είναι να παρέχει ένα καθαρά δομημένο οδηγό με ιδέες, πληροφορίες και ερωτήματα, ο οποίος θα βοηθήσει τους/τις εκπαιδευτικούς να εντοπίζουν τα στοιχεία του έργου τέχνης που θα κάνουν τα παιδιά να αλληλεπιδράσουν με αυτό και να ανταποκριθούν ενεργά σε συζήτηση, ανάλογα με την ηλικιακή τους ομάδα. Αυτό θα γίνει μέσα από μια ψηφιακή περιήγηση στα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου. Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες θα γνωρίσουν τους τρόπους με τους οποίους προσεγγίζουμε τα έργα τέχνης και ερμηνεύουμε τα οπτικά μηνύματα. Θα αναλύσει τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να ενεργοποιηθούν παράγοντες που αφορούν την παρατήρηση, την ερμηνεία, την οικειοποίηση, την ενσυναίσθηση, έτσι ώστε τα παιδιά να αντιληφθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το νόημα και το περιεχόμενο των έργων τέχνης."

 

Η πρακτική του "Ανοικτού Σχολείου" για την ευαισθητοποίηση της κοινότητας σε ζητήματα δημόσιας υγείας (Έλενα Σιακίδου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία)

Το σεμινάριο στοχεύει στην ανάδειξη της πρακτικής του "Ανοικτού Σχολείου" ως μια ευκαιρία ευαισθητοποίησης και προετοιμασίας του κοινού για αντιμετώπιση των προκλήσεων σε ζητήματα δημόσιας υγείας. Στο πλαίσιο αυτό θα συζητηθεί η χρησιμότητα αξιοποίησης των κοινωνικο-επιστημονικών ζητημάτων δημόσιας υγείας στο πλαίσιο διδασκαλίας και μάθησης των Φυσικών Επιστημών.       

 

Η προώθηση των 17 Στόχων της Αειφόρου Ανάπτυξης στη σχολική τάξη (Ευσταθία Δαρείου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Το σεμινάριο επιδιώκει, μέσα από διαδραστικές δραστηριότητες, να ενδυναμώσει τον/την εκπαιδευτικό, ώστε να ενσωματωθούν στην καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική πολλαπλές πτυχές των ζητημάτων που απορρέουν από τους 17 στόχους της Αειφόρου Ανάπτυξης και συνάδουν με την Αειφόρο Περιβαλλοντική Εκπαιδευτική Πολιτική της σχολικής μονάδας.

 

Καλλιεργώντας την ψυχική μου ανθεκτικότητα ως αντίβαρο στην επαγγελματική εξουθένωση (Κατερίνα Μιχαήλ Λεμεσός)

Οι εκπαιδευτικοί να είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τις ενδείξεις της επαγγελματικής εξουθένωσης και να έχουν τις γνώσεις και τα εργαλεία να το διαχειριστούν καλλιεργώντας την ψυχική τους ανθεκτικότητα ως επαγγελματίες και ως άτομα.

 

Κριτικός γραμματισμός για τις εικόνες των μεταναστών/μεταναστριών στα ΜΜΕ (Παιδαγωγικές πρακτικές για παιδιά Δημοτικού) (Χριστιάνα Σαββίδου Λεμεσός)

Σκοπός του Σεμιναρίου είναι η καλλιέργεια και ανάπτυξη του κριτικού γραμματισμού από μέρους των παιδιών δημοτικής εκπαίδευσης ως προς τις εικόνες των μεταναστών/μεταναστριών όπως προβάλλονται σε συγκεκριμένα είδη των ΜΜΕ (τηλεόραση, διαδίκτυο, εφημερίδες). Η συνεχής ροή μεταναστών/μεταναστριών στην Κύπρο, η προβολή τους από τα ΜΜΕ, η αναγνώριση της δυναμικής των ΜΜΕ στην επίδραση των αντιλήψεων και συμπεριφορών του κοινού και η αλλαγή στη σύνθεση των σχολικών τάξεων με παιδιά μεταναστευτικής βιογραφίας προτάσσουν ένα ισχυρό επιχείρημα για ένταξη του κριτικού γραμματισμού των ΜΜΕ στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

 

Μπες, βγες στον ρόλο: Προσεγγίζοντας θεωρητικά και εφαρμόζοντας πρακτικά το Δράμα στην Εκπαίδευση στην τάξη (Μαρίνα Κατσαρή Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες μέσα από τη θεωρία και την πράξη, να έρθουν σ’ επαφή με το Θέατρο και το Δράμα στην Εκπαίδευση, μια μορφή θεατρικής τέχνης με ξεκάθαρο παιδαγωγικό χαρακτήρα. Στα πλαίσια του βιωματικού σεμιναρίου, θα μελετηθεί ο ορισμός, οι στόχοι, το παιδαγωγικό πλαίσιο μέσα στο οποίο αναπτύχθηκε και εξελίχτηκε στην εκπαίδευση, καθώς και τα οφέλη και η επίδρασή του στην ολόπλευρη και ισόρροπη ανάπτυξη του ατόμου. Επίσης, θα μελετηθούν σε βάθος οι Θεατρικές Συμβάσεις, οι Τεχνικές και οι τρόποι εργασίας της δραματικής τέχνης (δραματοποίηση, αυτοσχεδιασμός, αφήγηση, παιχνίδι ρόλων, εκπαιδευτικός σε ρόλο κ.α.). Στόχο, επίσης, αποτελεί η εμβάθυνση επί των ζητημάτων δόμησης και σχεδιασμού μαθημάτων δράματος που συμβαδίζουν και αναπτύσσουν τους στόχους του ισχύοντος Αναλυτικού Προγράμματος, δημιουργώντας, μεταξύ άλλων και συναφή Σχέδια Μαθήματος. Το σεμινάριο αποσκοπεί, επίσης, στο να συμβάλει στην δυνατότητα δημιουργικού εμπλουτισμού του καθημερινού προγράμματος με εναλλακτικά εργαλεία εκπαίδευσης, να συμβάλει στην προσωπική/επαγγελματική ανάπτυξη των παιδαγωγών μέσω της εξοικείωσης με εφαρμοσμένες τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος/θεάτρου, θεατρικού παιχνιδιού και της αφήγησης, να ενισχυθεί η συνεργασιμότητα μεταξύ εκπαιδευτικών, να ενισχύσει τη θέση της θεατρικής αγωγής στο ισχύον Αναλυτικό Πρόγραμμα.

 

Οι επιδράσεις της κλιματικής αλλαγής στη βιοποικιλότητα και στην κοινωνία του 2023 και του 2100. Δράσεις για ένα Πράσινο Σχολείο (Κωνσταντίνος Φανής Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στο σχεδιασμό δραστηριοτήτων εκπαίδευσης της κλιματικής αλλαγής. Το σεμινάριο επιδιώκει να βοηθήσει τους/τις εκπαιδευτικούς κάθε ειδικότητας να ενσωματώσουν θέματα της κλιματικής αλλαγής στη διδασκαλία τους.

Οι συγκρούσεις σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς (είδη συγκρούσεων, αίτια συγκρούσεων, επιλογή τεχνικών διαχείρισης των συγκρούσεων) (Ανδρέας Στυλιανού Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία)

Στο σεμινάριο αυτό θα αναλυθεί το θέμα των συγκρούσεων στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Θα μελετηθούν τα είδη των συγκρούσεων, τα αίτια των συγκρούσεων στο σχολείο, τα οφέλη και τα κόστη που μπορεί να συνεπάγονται οι συγκρούσεις στα σχολεία. Θα αναλυθεί η διαδικασία, τόσο της εμφάνισης και κλιμάκωσης της σύγκρουσης, όσο και της επιλογής των κατάλληλων τεχνικών για τη διαχείρισή της. Τέλος, θα αναδειχθεί η χαρτογράφηση της σύγκρουσης ως ένα ενδιαφέρον εργαλείο διαχείρισης της σύγκρουσης. Μετά την ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν: να ορίζουν τη σύγκρουση, να αναγνωρίζουν τα είδη και να ερμηνεύουν τα αίτια των συγκρούσεων, να απαριθμούν τα στάδια κλιμάκωσης της σύγκρουσης, να αποτιμούν τα αποτελέσματα της σύγκρουσης για τον εκπαιδευτικό οργανισμό, να προλαμβάνουν ή/και να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τις συγκρουσιακές καταστάσεις στο σχολείο, εφαρμόζοντας κατάλληλες στρατηγικές, τεχνικές και εργαλεία μεταξύ των οποίων και τη χαρτογράφηση της σύγκρουσης.

Παιγνιώδεις ασκήσεις φωνολογικής επίγνωσης (Αργυρώ Φελλά Λευκωσία)

Η ανάγνωση αποτελεί μία πολυδιάστατη έννοια. Η πιο πολυσυζητημένη γνωστική δεξιότητα, της οποίας η σχέση με την αναγνωστική ικανότητα έχει μελετηθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια από την ερευνητική κοινότητα, είναι η φωνολογική επίγνωση. Ένας μεγάλος αριθμός ερευνητικών εργασιών δείχνει ότι η φωνολογική επίγνωση αποτελεί σημαντικό δείκτη πρόβλεψης της αναγνωστικής ικανότητας και μπορεί να λειτουργήσει και ως δείκτης για τη διάκριση ομάδων φτωχών και ικανών αναγνωστών εξισωμένων ως προς τη χρονολογική ή ως προς την αναγνωστική ηλικία. Το συγκεκριμένο σεμινάριο επιδιώκει να απαντήσει σε όσο το δυνατόν περισσότερες ερωτήσεις και απορίες των εκπαιδευτικών για τη σχέση της φωνολογικής επίγνωσης με την αναγνωστική ικανότητα και τις συναφείς δυσκολίες. Οι απαντήσεις, σύγχρονες και επιστηµονικά τεκµηριωµένες, διατυπωμένες όμως με απλό, κατανοητό και σαφή τρόπο, δεν περιορίζονται στην αποσαφήνιση του ορισμού και της δομής της φωνολογικής επίγνωσης. Εστιάζουν, επίσης, στην παρουσίαση ποικίλων έργων που χρησιμοποιούνται στην ελληνική γλώσσα για την αξιολόγηση της φωνολογικής επίγνωσης, ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και το αναγνωστικό τους επίπεδο. Μέσα από την ενεργητική εμπλοκή των δασκάλων, επιδιώκεται ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη έργων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο πλαίσιο της τάξης για την αξιολόγηση του επιπέδου ανάπτυξης της φωνολογικής επίγνωσης των παιδιών. Ακολούθως, ιδιαίτερη αναφορά θα γίνει στον τρόπο με τον οποίο οι επιδόσεις των παιδιών στα έργα φωνολογικής επίγνωσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διάκριση των παιδιών με αναγνωστικές δυσκολίες και των τυπικών αναγνωστών. Δε θα μπορούσε στο συγκεκριμένο σεμινάριο να μην γίνει αναφορά σε παρεμβατικά προγράμματα που εντοπίζονται στη βιβλιογραφία, όπως επίσης και σε παραδείγματα και πρακτικές που εφαρμόζονται από εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο της τάξης και στοχεύουν στην καλλιέργεια δεξιοτήτων φωνολογικής επίγνωσης. Τέλος, επιδιώκεται η ενεργητική εμπλοκή των συμμετεχόντων στο σχεδιασμό διδακτικών δραστηριοτήτων για την καλλιέργεια και ενίσχυση των φωνολογικών δεξιοτήτων των παιδιών.

Παιδαγωγική αξιοποίηση του Micro:bit (Νικόλας Κανάρης Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία)

Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στη χρήση και παιδαγωγική αξιοποίηση του Micro:bit (μικρός υπολογιστής που φτιάχτηκε για εκπαιδευτικούς σκοπούς). Γνωριμία με τη συσκευή και τη διαδικτυακή πλατφόρμα προγραμματισμού, εκμάθηση προγραμματισμού χρησιμοποιώντας block based commands μέσα από κατευθυνόμενες διαδραστικές δραστηριότητες (guided tutorials), χρήση και αξιοποίηση αισθητήρων και δυνατoτήτων καταγραφής δεδομένων.

Παραβατικότητα στο Σχολείο και Σχολικός Εκφοβισμός – Διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων σχετικά με ζητήματα κοινωνικής τάξης, φύλου και εθνικότητας (Φωτεινή Παπαδοπούλου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τις θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις που αφορούν στην παραβατική συμπεριφορά παιδιών προσχολικής, σχολικής και εφηβικής ηλικίας και εξειδικευμένα σε θέματα Σχολικού Εκφοβισμού. Πώς ακριβώς ορίζεται και ερμηνεύεται η παραβατική συμπεριφορά στο σχολείο; Τι στοιχεία περιλαμβάνει και ποια στοιχεία καταλήγουν στον Σχολικό Εκφοβισμό; Πώς γίνεται η αναγνώριση των πρωτογενών χαρακτηριστικών που διέπουν την εκδήλωσή της, αλλά και ποιες στρατηγικές παρέμβασης προτείνονται στη διεθνή βιβλιογραφία για την αντιμετώπιση παραβατικών μαθητών/μαθητριών και την πρόληψη και διαχείριση αντίστοιχων συμπεριφορών; Πώς θα γίνει η λειτουργία της σχολικής τάξης αποτελεσματική; Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ερωτήματα που θα απαντηθούν κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου.

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη- Στοχεύοντας στο Αειφόρο Σχολείο (Χρυστάλλα Νικολάου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Ενημέρωση για το θεωρητικό υπόβαθρο της ΠΕ/ΕΑΑ και τον σχεδιασμό της Αειφόρου Περιβαλλοντικής Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΑΠΕΠ) του σχολείου και διασύνδεση με τα γνωστικά αντικείμενα και τους τομείς ανάπτυξης. Πρακτικές εφαρμογές και σχεδιασμός δράσεων και δραστηριοτήτων.

Προστασία από το... Burn Out: σεμινάριο για φροντίδα και αυτοφροντίδα των εκπαιδευτικών (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου Λευκωσία)

Πρόκειται για ένα σεμινάριο ψυχικής ενδυνάμωσης που επιδιώκει να εξοπλίσει τους/τις εκπαιδευτικούς με γνώσεις, δεξιότητες, εργαλεία και τεχνικές για προστασία από την εξουθένωση και για προαγωγή της ευζωίας. Μέσω της αυτοφροντίδας και της ψυχικής ενδυνάμωσης, διασφαλίζεται ότι τα άτομα μπορούν να επιτελούν πιο αποτελεσματικά τους πολλαπλούς τους ρόλους π.χ. εκπαιδευτικοί, γονείς, σύντροφοι, πολίτες κ.α. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου θα παρουσιαστούν τεχνικές από διάφορες κατευθύνσεις της ψυχοθεραπείας με έμφαση στη Θετική Ψυχολογία.

 

Προστασία και συμπερίληψη όλων των φύλων και σεξουαλικών προσανατολισμών στο σχολείο (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου Λευκωσία)

Το σεμινάριο αποσκοπεί να συμβάλει στην ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών προς την κατεύθυνση της προστασίας και συμπερίληψης όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως φύλου, έκφρασης φύλου, ταυτότητας φύλου ή σεξουαλικού προσανατολισμού στο σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να ξεκαθαρίσουν όρους σχετικούς με το φύλο και τη σεξουαλικότητα. Επίσης, θα εξοπλιστούν με δεξιότητες για πρόληψη και αντιμετώπιση της έμφυλης βίας, του σεξισμού, της ομοφοβίας και της τρανσφοβίας μέσα από μελέτες περίπτωσης και στη βάση της αντιρατσιστικής πολιτικής και της πολιτικής για την πρόληψη και διαχείριση του σχολικού εκφοβισμού του ΥΠΑΝ.

Σχεδιασμός και ανάπτυξη έργων STEM (STEM projects) για την προώθηση της αειφορίας σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο (Ευσταθία Δαρείου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Το σεμινάριο επιδιώκει, μέσα από βιωματικά εργαστήρια και διαδραστικές δραστηριότητες, να ενισχύσει τους εκπαιδευτικούς σε θέματα που άπτονται του σχεδιασμού και της ανάπτυξης μαθησιακών έργων STEM.

 

Τεχνικές ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό (Χριστιάνα Δίπλη Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Βασικός πυλώνας του σεμιναρίου θα είναι η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών για την ανάπτυξη τρόπων διαχείρισης των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τόσο οι ίδιοι/ ίδιες όσο και οι μαθητές/μαθήτριες σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό. Οι εκπαιδευτικοί θα αποκτήσουν δεξιότητες ώστε να μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές/τις μαθήτριες που είναι θύματα, θύτες/θύτριες και/ ή παρατηρητές/παρατηρήτριες κατά την εκδήλωση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού.

Επιπλέον, το σεμινάριο θα εστιάζεται στην ανάπτυξη τρόπων βελτίωσης των σχέσεων και επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών/μαθητριών και των εκπαιδευτικών με τους μαθητές/τις μαθήτριες. Επίσης, το σεμινάριο θα στοχεύει στην ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, και στην ενίσχυσή τους με τις βέλτιστες επικοινωνιακές τεχνικές και άλλες δεξιότητες, ούτως ώστε να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τον σχολικό εκφοβισμό. Ως εκ τούτου, οι εκπαιδευτικοί θα αποκτήσουν δεξιότητες και τρόπους διαχείρισης των προβλημάτων που αναφύονται από τον σχολικό εκφοβισμό στην τάξη και στο σχολικό πλαίσιο. Τα σχολεία που παρακολούθησαν το Σεμινάριο «Τεχνικές ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό» κατά τις προηγούμενες σχολικές χρονιές θα μπορούν να παρακολουθήσουν τα επόμενα μέρη του Σεμιναρίου κατά τη σχολική χρονιά 2021-2022. Το Σεμινάριο θα προσαρμοστεί στις σχετικές με το θέμα ανάγκες της σχολικής μονάδας, των μαθητών/μαθητριών και των εκπαιδευτικών. Επιπρόσθετα, θα γίνει Μελέτη- Συζήτηση Περιπτώσεων από το σχολείο σχετικές με το θέμα του σεμιναρίου.

Όλα τα παραπάνω πραγματοποιούνται αξιοποιώντας τις παρακάτω μεθόδους:

• εισήγηση που παρουσιάζεται σε power-point

• πρόκληση συζήτησης

• μελέτη- συζήτηση περιπτώσεων από το σχολείο

• ανταπόκριση σε ερωτήσεις, παρατηρήσεις, απορίες των συμμετεχόντων/ουσών.

 

Τεχνολογία και μαθητοκεντρική εκπαίδευση: Παραδείγματα και τρόποι εφαρμογής (Έλις Κωνσταντίνου Κακουλλή Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Το σεμινάριο/ εργαστήριο στοχεύει στη γνωριμία των εκπαιδευτικών με την ιδέα της μαθητοκεντρικής εκπαίδευσης, που έχει ως επίκεντρο τον/τη μαθητή/μαθήτρια και τη μαθησιακή διαδικασία, και πώς αυτή μπορεί να εφαρμοστεί και να ευνοηθεί μέσα από τη χρήση της τεχνολογίας. Σκοπός του σεμιναρίου/ εργαστηρίου είναι, μέσα από εφαρμοσμένα παραδείγματα, οι εκπαιδευτικοί να μπορέσουν να εντάξουν στη διδασκαλία τους διάφορα τεχνολογικά εργαλεία, όπως Padlet, Jamboard, Google Docs, Google Slides, Google Sheets, Google Earth, Miro και Mentimeter, ακολουθώντας μαθητοκεντρική προσέγγιση στη διδασκαλία για επίτευξη καλύτερων μαθησιακών αποτελεσμάτων.

 

Τι σημαίνει "καλή" και "αποτελεσματική" διδασκαλία; Η πραγμάτωση του αναλυτικού προγράμματος ως παιδαγωγική πρόκληση (Σταυρούλα Φιλίππου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λευκωσία)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η συζήτηση της έννοιας της «διδασκαλίας» και της διασύνδεσής της με ποικίλες εννοιολογήσεις και μορφές του αναλυτικού προγράμματος, προκειμένου να γίνει διάκριση του προσδιορισμού της διδασκαλίας ως «καλής» ή/και ως «αποτελεσματικής» και ανάλυση των συνεπαγωγών της διάκρισης αυτής για την επαγγελματική ταυτότητα των

εκπαιδευτικών.

 

ΤιΘασεύοντας τον Θυμό προτού τα κάνει όλα Θρύψαλα: σεμινάριο προσωπικής ανάπτυξης και αυτοβελτίωσης (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου Λευκωσία)

Ο θυμός αποτελεί ένα συναίσθημα που καθορίζει την επικοινωνία και την έκβαση των σχέσεών μας. Στο σεμινάριο αυτό οι εκπαιδευτικοί θα διερευνήσουν τη σχέση μεταξύ θυμού και συγκρούσεων και θα εξετάσουν διάφορες προσωπικές πεποιθήσεις που πυροδοτούν θυμό. Επίσης, θα αναπτύξουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες καθώς και τις δεξιότητες διαχείρισης θυμού, αυτοπαρατήρησης, μεταγνωσίας και αυτοελέγχου με στόχο την προαγωγή διεκδικητικής αντί επιθετικής επικοινωνίας. Το σεμινάριο αισιοδοξεί να συμβάλει στην ενίσχυση της ενδοπροσωπικής και διαπροσωπικής νοημοσύνης των εκπαιδευτικών.

 

Το «Ανοιχτό Σχολείο» ως μηχανισμός προώθησης της εμπλοκής σε επιστημονικές διεργασίες για την αντιμετώπιση των κοινωνικο-επιστημονικών ζητημάτων. (Ειρήνη Δρυμιώτου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία,)

Πώς μπορούν να ενταχθούν στη μαθησιακή διαδικασία επιστήμονες που εργάζονται σε ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια, η τοπική κοινότητα με τον/τη δήμαρχο, φορείς άτυπης μάθησης, δημοσιογράφοι, φορείς χάραξης πολιτικής, και επιχειρήσεις; Στόχος του σεμιναρίου είναι ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη μιας διδακτικής ακολουθίας που προωθεί τον μηχανισμό του "Ανοιχτού Σχολείου" (open schooling). Το "Ανοιχτό Σχολείο" ενθαρρύνει τη συνεργασία σχολείων με διάφορους φορείς με σκοπό την ευαισθητοποίηση και την ενημέρωση για κοινωνικά προβλήματα που συνδέονται με επιστημονικά ζητήματα και αφορούν στη δημόσια υγεία (π.χ., μικροβιακή αντοχή). Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/μαθήτριες, ως πρωτοπόροι της «Aνοιχτής Eπιστημονικής Kοινότητας» (Οpen Science Community), αρχικά ενημερώνονται για τέτοια ζητήματα μέσα από τη μαθησιακή διαδικασία, εμπλέκονται σε επιστημονικές διεργασίες και συν-δημιουργούν λύσεις σε τοπικά προβλήματα με τη βοήθεια εμπειρογνωμόνων. Στη συνέχεια λειτουργούν ως «πολλαπλιαστές της γνώσης» (knowledge multipliers) σε πανηγύρια επιστήμης και εκστρατείες ενημέρωσης για να ευαισθητοποιήσουν την τοπική κοινότητα συνεισφέροντας έτσι στην αντιμετώπιση των κοινωνικο-επιστημονικών ζητημάτων και αναπτύσσοντας επιστημονικές δεξιότητες. Σε αυτό το σεμινάριο οι εκπαιδευτικοί θα μυηθούν στον μηχανισμό του "Ανοιχτού Σχολείου" και τις σχεδιαστικές του αρχές και θα αναπτύξουν μία διδακτική ακολουθία στη βάση του αναλυτικού προγράμματος με διεπιστημονική εφαρμογή. Το προϊόν του σεμιναρίου θα έχει άμεση εφαρμογή σε περιβάλλοντα τάξης δημοτικού και γυμνασίου.