Σεμινάρια σε Σχολική Βάση

Έντυπα

Έντυπο οδοιπορικών

Έντυπο πληρωμών

Παρουσιολόγιο σεμιναρίου

Επικοινωνία

Δρ Έλενα Παπαμιχαήλ

Phone22402367

email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

Δρ Δέσπω Κυπριανού

Phone22402384

email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

 

Διαδικτυακό περιβάλλον εγγραφών

Διαδικτυακό περιβάλλον εγγραφών

ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΣΕ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΑΣΗ (ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ)

1. Αφαιρώντας την ταμπέλα του «προβληματικού» παιδιού: Συστημικά εργαλεία ερμηνείας και διαχείρισης προβλημάτων συμπεριφοράς στο σχολείο (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Λευκωσία)

Σύμφωνα με τη Συστημική Θεωρία, τα προβλήματα των ανθρώπων δεν εδράζονται μέσα τους, αλλά ανάμεσά τους, δηλαδή στις αλληλεπιδράσεις τους. Επίσης, τα προβλήματα δεν μπορούν να μελετηθούν ανεξάρτητα από το πλαίσιο μέσα στο οποίο εμφανίζονται, συντηρούνται ή ενισχύονται. Στο Σεμινάριο αυτό οι εκπαιδευτικοί θα διευρύνουν το αντιληπτικό τους πεδίο που αφορά την προβληματική/παραβατική/αποκλίνουσα συμπεριφορά με τη βοήθεια εργαλείων από τη Συστημική Θεωρία και Συμβουλευτική (π.χ. αναπλαισίωση, αναζήτηση θετικών κινήτρων, αναζήτηση θετικών λειτουργιών, αναζήτηση εξαιρέσεων, τεχνική της Κερκόπορτας, ενθάρρυνση της συνέχισης της προβληματικής συμπεριφοράς με διαφορετικό τρόπο, θεραπευτική επικοινωνία κ.α.). Το Σεμινάριο σκοπεύει να εκπαιδεύσει και να εμπνεύσει τους εκπαιδευτικούς να νοηματοδοτούν τα προβλήματα συμπεριφοράς, ως μια ευκαιρία για αλλαγή εκ μέρους τους παρά ως ενδογενή προβλήματα των παιδιών τα οποία να οδηγούν στην ταμπελοποίησή τους.

1. Η έννοια της ενσώματης μάθησης και γνώσης

2. Η σπουδαιότητα της ενσώματης μάθησης στην Ειδική Εκπαίδευση

3. Συγκεκριμένα παραδείγματα εφαρμογής της ενσώματης μάθησης στην τάξη

4. Προβλήματα και λύσεις

2. Δεξιότητες Επικοινωνίας (Βίκυ Χαραλάμπους, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα)

Αναμφίβολα, η ικανότητα για αποτελεσματική επικοινωνία μπορεί να έχει σημαντική επίδραση τόσο στην προσωπική όσο και στην επαγγελματική ζωή του ανθρώπου. Όλες σχεδόν οι δραστηριότητες στη ζωή μας περιλαμβάνουν την επικοινωνία με διάφορους τρόπους. Η ανάπτυξη ενός αποτελεσματικού τρόπου ενδοπροσωπικής αλλά και διαπροσωπικής επικοινωνίας έχει σημαντικό ρόλο να επιτελέσει στην επιτυχία, στην ποιότητα των σχέσεων, την επίτευξη των στόχων μας και τελικά στην ευτυχία. Αυτό το μέρος του προγράμματος, αποτελεί μία πρώτη εισαγωγή κι έχει σχεδιαστεί για να εξοικειώσει τους/τις εκπαιδευτικούς με τις βασικές αρχές της επικοινωνίας, προκειμένου να μπορούν να εφαρμόσουν αποτελεσματικά τις δεξιότητες και τις πρακτικές επικοινωνίας για την κάλυψη των προσωπικών και επαγγελματικών τους αναγκών.

3. Διαχείριση συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον (Φωτεινή Παπαδοπούλου, Λευκωσία, Λάρνακα, Πάφος)

Σκοπός του Σεμιναρίου είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις που αφορούν στην διαχείριση συγκρούσεων σε παιδιά σχολικής και εφηβικής ηλικίας. Πώς ακριβώς ορίζεται και ερμηνεύεται η «σύγκρουση» στο σχολείο; Τι στοιχεία περιλαμβάνει και ποια στοιχεία καταλήγουν στο πρόβλημα; Πώς γίνεται η αναγνώριση των πρωτογενών χαρακτηριστικών που διέπουν την εκδήλωσή της αλλά και ποιες στρατηγικές παρέμβασης προτείνονται στη διεθνή βιβλιογραφία για την αντιμετώπιση προβλημάτων στο σχολικό περιβάλλον και την πρόληψη και διαχείριση αντίστοιχων συμπεριφορών; Πώς θα γίνει η λειτουργία της σχολικής τάξης αποτελεσματική; Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ερωτήματα που θα απαντηθούν κατά τη διάρκεια του Σεμιναρίου.

4. Διαχείριση συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης (Σπύρος Χαμπή, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Το παρόν Σεμινάριο σκοπό έχει να υποστηρίξει τους εκπαιδευτικούς στην προσπάθεια τους να μειώσουν τις πιθανότητες εμφάνισης του συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης διαμέσου της αποτελεσματικής διαχείρισης του εργασιακού άγχους. Κατά το πρώτο μέρος του Σεμιναρίου θα μελετήσουμε τους ψυχοβιολογικούς μηχανισμούς του εργασιακού άγχους, και τις επιπτώσεις του στην υγεία και την απόδοση του εκπαιδευτικού. Το δεύτερο μέρος του Σεμιναρίου αφορά τη χρήση τεχνικών ρύθμισης του εργασιακού άγχους εστιάζοντας σε σύγχρονές ψυχοβιολογικές τεχνικές.

5. Ενσώματη Γνώση και Μάθηση: Μια εναλλακτική μέθοδος για παιδιά με ειδικές εκπαιδυτικές ανάγκες (Παναγιώτης Κοσμάς, Λεμεσός)

1. Η έννοια της ενσώματης μάθησης και γνώσης

2. Η σπουδαιότητα της ενσώματης μάθησης στην Ειδική Εκπαίδευση

3. Συγκεκριμένα παραδείγματα εφαρμογής της ενσώματης μάθησης στην τάξη

4. Προβλήματα και λύσεις

6. Θέματα Σεξουαλικής Αγωγής στο Σχολείο (Φωτεινή Παπαδοπούλου, Λευκωσία, Λάρνακα, Πάφος)

Σκοπός του Σεμιναρίου είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις που αφορούν τρόπους διδασκαλίας της Σεξουαλικής Αγωγής σε παιδιά σχολικής και εφηβικής ηλικίας. Πώς ακριβώς ορίζεται και ερμηνεύεται η η σεξουαλική αγωγή στο σχολείο; Τι στοιχεία πρέπει να περιλαμβάνει; Ποιες στρατηγικές διδασκαλίας προτείνονται στη διεθνή βιβλιογραφία για τη διδασκαλία της σεξουαλικής αγωγής στο σχολικό περιβάλλον, την πρόληψη και διαχείριση προβληματικών συμπεριφορών σχετικών με το θέμα; Πώς θα γίνει η λειτουργία της σχολικής τάξης αποτελεσματική όταν διδάσκουμε σεξουαλική αγωγή; Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ερωτήματα που θα απαντηθούν κατά τη διάρκεια του Σεμιναρίου.

7. Μαθαίνω ελληνικά με το σώμα μου: Η περίπτωση της ενσώματης μάθησης (Παναγιώτης Κοσμάς, Λεμεσός)

Η ενσώματη μάθηση και γνώση και η εφαρμογή της μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία.

8. Μαθητής/τρια με ΔΕΠ-Υ στην τάξη μου: πρόβλημα ή πρόκληση; (Ανδρέας Δημητρίου, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Η ανατροφή και η εκπαίδευση του παιδιού με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) μπορεί να αποδειχθεί αρκετά δύσκολη. Όλοι οι εκπαιδευτικοί κάποια στιγμή νιώθουν θυμό, φόβο, στεναχώρια, απογοήτευση και κούραση καθώς αγωνίζονται για να βοηθήσουν. Ωστόσο, δεν θα έπρεπε να σπαταλούν τη συναισθηματική τους ενέργεια, μεμφόμενοι τους εαυτούς τους. Η ΔΕΠ-Υ είναι μια νευρολογική, κληρονομική διαταραχή, που δεν οφείλεται στην κακή ανατροφή ή ένα χαοτικό περιβάλλον. Παρόλο που η ζωή με το παιδί κάποτε γίνεται δύσκολη, είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ μπορούν να επιτύχουν, και το κάνουν. Ως εκπαιδευτικοί, μπορούμε να βοηθήσουμε, δημιουργώντας ένα σπιτικό και σχολικό περιβάλλον, που θα αυξήσει τις δυνατότητες επιτυχίας του παιδιού. Η έγκαιρη ανίχνευση, διάγνωση και παρέμβαση είναι το κλειδί για μεγιστοποίηση των θετικών αποτελεσμάτων για το παιδί με ΔΕΠ-Υ.

Σκοπός του Σεμιναρίου αυτού είναι να ενημερώσει τους/τις συμμετέχοντες/συμμετέχουσες, για τη θεωρητική και πρακτική προσέγγιση της ΔΕΠ-Υ. Ειδικότερα, στο α΄ μέρος του Σεμιναρίου θα αναφερθούμε λεπτομερώς στον ορισμό και στα χαρακτηριστικά της ΔΕΠ-Υ, στην αιτιολογία της και στους τομείς της καθημερινότητας που επηρεάζονται από τη συγκεκριμένη δυσκολία. Επίσης, στο α΄ μέρος του Σεμιναρίου θα συζητηθούν τα συνοδά προβλήματα της ΔΕΠ-Υ, η συνοσσηρότητα της με άλλες διαταραχές στην παιδική ηλικία, η εξελικτική της πορεία καθώς και οι τρόποι που αξιολογείται. Για πραγματοποίηση των στόχων του α΄ μέρους του Σεμιναρίου ο εισηγητής θα χρησιμοποιήσει οπτικό-ακουστικό υλικό όπως οπτικό υλικό παιδιών με ΔΕΠ-Υ σε περιβάλλοντα ανατροφής, σενάρια σε μικρές ομάδες καθώς και συζήτηση στην ολομέλεια.

Προχωρώντας, στο β΄ μέρος του Σεμιναρίου θα αναφερθούμε στους στόχους των θεραπευτικών παρεμβάσεων της ΔΕΠ-Υ σε όλα τα περιβάλλοντα που αλληλεπιδρά το παιδί. Κυρίως όμως ο εισηγητής θα αναφερθεί αναλυτικά στις πρακτικές και τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς στη σχολική τάξη. Ειδικότερα, θα παρουσιαστούν αποτελεσματικά προγράμματα παρέμβασης για παιδιά με ΔΕΠ-Υ σε τρείς τομείς: ακαδημαϊκή διδασκαλία, παρεμβάσεις στη συμπεριφορά και προσαρμογές στις τάξεις διδασκαλίας. Για πραγματοποίηση των στόχων του β΄ μέρους του Σεμιναρίου ο εισηγητής θα χρησιμοποιήσει εικονικό υλικό και μελέτες περιπτώσεων από εφαρμογή προγραμμάτων παρέμβασης.

9. Μαθητής/τρια με μαθησιακές δυσκολίες στην τάξη μου: τρόποι ανίχνευσης και αντιμετώπισης (Ανδρέας Δημητρίου, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Η ανατροφή και η εκπαίδευση του παιδιού με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (Δυσλεξία, Δυσαριθμισία, Δυσκολία στη Γραπτή Έκφραση) μπορεί να αποδειχθεί αρκετά δύσκολη. Όλοι οι γονείς και εκπαιδευτικοί κάποια στιγμή νιώθουν θυμό, φόβο, στεναχώρια, απογοήτευση και κούραση καθώς αγωνίζονται για να βοηθήσουν. Ωστόσο, δεν θα έπρεπε να σπαταλούν τη συναισθηματική τους ενέργεια, μεμφόμενοι τους εαυτούς τους. Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες έχουν νευρολογική, κληρονομική βάση που δεν οφείλεται στην κακή ανατροφή ή ένα χαοτικό περιβάλλον. Παρόλο που η ζωή με το παιδί κάποτε γίνεται δύσκολη, είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως τα παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες μπορούν να επιτύχουν, και το κάνουν. Ως γονείς και εκπαιδευτικοί, μπορούμε να βοηθήσουμε, δημιουργώντας ένα σπιτικό και σχολικό περιβάλλον, που θα αυξήσει τις δυνατότητες επιτυχίας του παιδιού. Η έγκαιρη ανίχνευση, διάγνωση και παρέμβαση είναι το κλειδί για μεγιστοποίηση των θετικών αποτελεσμάτων για το παιδί με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.

Σκοπός του Σεμιναρίου αυτού είναι να ενημερώσει τους/τις συμμετέχοντες/συμμετέχουσες, για τη θεωρητική και πρακτική προσέγγιση των Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών. Ειδικότερα, στο α΄ μέρος του Σεμιναρίου θα αναφερθούμε λεπτομερώς στον ορισμό και στα χαρακτηριστικά των Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών, στην αιτιολογία τους και στους τομείς της καθημερινότητας που επηρεάζονται από τις συγκεκριμένες δυσκολίες. Επίσης, στο α΄ μέρος του Σεμιναρίου θα συζητηθούν τα συνοδά προβλήματα των Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών, η συνοσσηρότητα τους με άλλες διαταραχές στην παιδική ηλικία, η εξελικτική τους πορεία καθώς και τους τρόπους που αξιολογούνται. Για πραγματοποίηση των στόχων του α΄ μέρους του Σεμιναρίου ο εισηγητής θα χρησιμοποιήσει οπτικό-ακουστικό υλικό όπως ακουστικά αποσπάσματα από ανάγνωση παιδιών με δυσλεξία, οπτικά παραδείγματα γραφής και γραπτής έκφρασης παιδιών με δυσλεξία και δυσαριθμισία, σενάρια σε μικρές ομάδες καθώς και συζήτηση στην ολομέλεια.

Προχωρώντας, στο β΄ μέρος του Σεμιναρίου θα αναφερθούμε στους στόχους των θεραπευτικών παρεμβάσεων των Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών σε όλα τα περιβάλλοντα που αλληλεπιδρά το παιδί. Κυρίως όμως ο εισηγητής θα αναφερθεί αναλυτικά στις πρακτικές και τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς στη σχολική τάξη. Ειδικότερα, θα παρουσιαστούν αποτελεσματικά προγράμματα παρέμβασης για παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες σε τρείς τομείς: ακαδημαϊκή διδασκαλία, παρεμβάσεις στη συμπεριφορά και προσαρμογές στις τάξεις διδασκαλίας. Για πραγματοποίηση των στόχων του β΄ μέρους του Σεμιναρίου ο εισηγητής θα χρησιμοποιήσει εικονικό υλικό και μελέτες περιπτώσεων από εφαρμογή προγραμμάτων παρέμβασης.

10. Μέθοδοι διδασκαλίας της ορθογραφικής δεξιότητας (Αργυρώ Φελλά, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Η διδασκαλία παιδιών με δυσκολίες στην κατάκτηση του γραπτού λόγου αποτελεί μία ιδιαίτερη πρόκληση για τους/τις εκπαιδευτικούς, μιας και η πρόοδος των μαθητών/τριών αυτών στην ορθογραφία, συνήθως, δεν είναι ανάλογη με την πρόοδό τους στην ανάγνωση. Αυτό δεν είναι δύσκολο να ερμηνευθεί, αν αναλογιστεί κανείς πως το ελληνικό ορθογραφικό σύστημα χαρακτηρίζεται από υψηλή αντιστοιχία μεταξύ γραφημάτων και φωνημάτων. Αυτό συνεπάγεται πως ο/η αναγνώστης μπορεί να διαβάσει με υψηλό ποσοστό ακρίβειας τις λέξεις που συναντά, βασισμένος/η στην εφαρμογή της γραφοφωνημικής αντιστοιχίας. Το ποσοστό αυτό μειώνεται στην περίπτωση που καλείται να ορθογραφήσει μια λέξη, γιατί η μετατροπή των φωνημάτων σε γραφήματα δεν είναι τόσο προβλέψιμη. Για παράδειγμα, υπάρχει μία γραφή για το /a/, δύο διαφορετικές γραφές για το /o/ (ο, ω) και έξι διαφορετικές γραφές για το /i/ (ι, υ, η, ει, οι, υι).

Στόχος του συγκεκριμένου Σεμιναρίου είναι να βοηθήσει τους/τις εκπαιδευτικούς, αφού κατανοήσουν τη δομή και το περιεχόμενο της ορθογραφικής επεξεργασίας, να εφαρμόσουν στο πλαίσιο της τάξης δομημένες δραστηριότητες που επιδιώκουν την ανάπτυξη του ορθογραφικού λεξικού των μαθητών/τριών, ώστε να έχουν ευχερή και ταχεία πρόσβαση σε αυτό. Αναλυτικότερα, αφετηρία του Σεμιναρίου αποτελεί η αποσαφήνιση του ορισμού και της δομής της ορθογραφικής επεξεργασίας και η μελέτη των σταδίων ανάπτυξης της ορθογραφικής δεξιότητας στην ελληνική γλώσσα. Θα γίνει αναφορά σε θεωρητικά μοντέλα και πειραματικά ευρήματα για τους τρόπους σύνδεσης και αλληλεξάρτησης της ανάγνωσης και της ορθογραφίας στην ελληνική γλώσσα. Δεν θα μπορούσε από το συγκεκριμένο μέρος να απουσιάζει η παρουσίαση έργων που χρησιμοποιούνται στη βιβλιογραφία και μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο πλαίσιο της τάξης για την αξιολόγηση της ορθογραφικής ικανότητας των μαθητών/τριών. Ακολούθως, αφού αναλυθούν τα ποσοτικά και ποιοτικά ορθογραφικά λάθη των ελληνόφωνων παιδιών, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην περιγραφή και συζήτηση αποτελεσματικών δραστηριοτήτων, παιχνιδιών, μεθόδων και τεχνικών διδασκαλίας που μπορούν να εφαρμοστούν στην τάξη για τη βελτίωση της ορθογραφικής ικανότητας των μαθητών/τριών που εντοπίζουν δυσκολίες στη γραφή των λέξεων στα ελληνικά. Τέλος, στο πλαίσιο του Σεμιναρίου, θα παρουσιαστεί ένα ενδεικτικό εβδομαδιαίο πρόγραμμα δραστηριοτήτων διδασκαλίας της ορθογραφίας.

11. Νεανική Παραβατικότητα στο Σχολείο (Φωτεινή Παπαδοπούλου, Λευκωσία, Λάρνακα, Πάφος)

Σκοπός του Σεμιναρίου είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις που αφορούν στην παραβατική συμπεριφορά παιδιών σχολικής και εφηβικής ηλικίας και, εξειδικευμένα, σε θέματα Σχολικού Εκφοβισμού. Πώς ακριβώς ορίζεται και ερμηνεύεται η παραβατική συμπεριφορά στο σχολείο; Τι στοιχεία περιλαμβάνει και ποια στοιχεία καταλήγουν στον Σχολικό Εκφοβισμό; Πώς γίνεται η αναγνώριση των πρωτογενών χαρακτηριστικών που διέπουν την εκδήλωσή της, αλλά και ποιες στρατηγικές παρέμβασης προτείνονται στη διεθνή βιβλιογραφία για την αντιμετώπιση παραβατικών μαθητών/τριών και την πρόληψη και διαχείριση αντίστοιχων συμπεριφορών; Πώς θα γίνει η λειτουργία της σχολικής τάξης αποτελεσματική; Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ερωτήματα που θα απαντηθούν, κατά τη διάρκεια του Σεμιναρίου.

12. Οικογένεια και Σχολείο: οι δύο παιδαγωγικοί πόλοι στη ζωή του παιδιού (Ιωάννης Χριστοδούλου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Πάφος, Αμμόχωστος)

Σκοπός του Σεμιναρίου είναι η περιγραφή της σχέσης σχολείου και οικογένειας, όπως διαμορφώνεται στο σύγχρονο πλαίσιο ζωής και στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα. Θα αναλυθούν ενδελεχώς πρότυπα κοινών δράσεων, καθώς και η σκοπιμότητα και η σημασία τους για την ισορροπημένη ανάπτυξη των μαθητών/τριών και την αποτελεσματικότερη δυνατή λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

13. Προβληματικές συμπεριφορές στο σχολείο - Πρόληψη και Διαχείριση (Φωτεινή Παπαδοπούλου, Λευκωσία, Λάρνακα, Πάφος)

Σκοπός του Σεμιναρίου είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις που αφορούν στην προβληματική συμπεριφορά παιδιών σχολικής και εφηβικής ηλικίας. Πώς ακριβώς ορίζεται και ερμηνεύεται η προβληματική συμπεριφορά στο σχολείο; Τι στοιχεία περιλαμβάνει και ποια στοιχεία καταλήγουν στο πρόβλημα; Πώς γίνεται η αναγνώριση των πρωτογενών χαρακτηριστικών που διέπουν την εκδήλωσή της αλλά και ποιες στρατηγικές παρέμβασης προτείνονται στη διεθνή βιβλιογραφία για την αντιμετώπιση προβλημάτων στο σχολικό περιβάλλον και την πρόληψη και διαχείριση αντίστοιχων συμπεριφορών; Πώς θα γίνει η λειτουργία της σχολικής τάξης αποτελεσματική; Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ερωτήματα που θα απαντηθούν κατά τη διάρκεια του Σεμιναρίου.

14. Σχολικό κλίμα και σχολική εμπειρία (Ιωάννης Χριστοδούλου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Πάφος, Αμμόχωστος)

Σκοπός του Σεμιναρίου είναι να καταδείξει τη σημασία της ανάπτυξης θετικού κλίματος για τη βελτιστοποίηση της σχολικής εμπειρίας, της εκπαιδευτικής και παιδαγωγικής διαδικασίας. Θα αναπτυχθούν προτάσεις για την ανάσχεση επιδράσεων και συμπεριφορών, που μπορούν να αλλοιώσουν το σχολικό κλίμα σε βάρος της ποιότητας της σχολικής εμπειρίας και της μαθησιακής αποτελεσματικότητας.

15. Τα 10 βήματα για τη διαχείριση συμπεριφοράς στη σχολική τάξη (Ανδρέας Δημητρίου, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

τουςΟι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων γνωρίζουν ότι η διδασκαλία είναι μια δύσκολη και απαιτητική διαδικασία. Χωρίς σωστή αντιμετώπιση, χωρίς υποδομή και τεχνική, τα προβλήματα συμπεριφοράς μπορεί να διαταράξουν το κλίμα στη σχολική τάξη, να σπαταλήσουν τον χρόνο του εκπαιδευτικού και, συνεπώς, να επηρεάσουν την εκπαίδευση και την καλή διάθεση των παιδιών. Οι συμπεριφορές που παρουσιάζουν δυσκολίες στη διαχείρισή τους είναι ποικίλες: απλή διάσπαση της προσοχής, τάση για αυτοκαταστροφή, υπερκινητικότητα ή τάση για απομόνωση.

Το Σεμινάριο συγκεντρώνει αποτελεσματικές τεχνικές για διαχείριση ευρείας γκάμας δύσκολων συμπεριφορών στην τάξη. Δεν πρόκειται για ένα Σεμινάριο γεμάτο θεωρίες, αλλά για ένα σεμινάριο με πρακτικές και εύκολες στην εφαρμογή τους στρατηγικές, οι οποίες όχι μόνο λειτουργούν, αλλά τα αποτελέσματά τους διατηρούνται με την πάροδο του χρόνου. Πιο συγκεκριμένα, το Σεμινάριο προσφέρει γρήγορες, εύκολες και αποτελεσματικές τεχνικές που βοηθούν τα παιδιά να συγκεντρώνονται στη δουλειά τους και να υιοθετούν την κατάλληλη συμπεριφορά στο πλαίσιο της σχολικής τάξης. Συνεπώς, βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν ευρεία γκάμα δεξιοτήτων αποδεκτής συμπεριφοράς στην τάξη.

Το συγκεκριμένο Σεμινάριο κάνει χρήση ενός πλαισίου, το οποίο ονομάζεται «Τα 10 βήματα για τη διαχείριση της συμπεριφοράς». Τα «10 βήματα» είναι ένας όρος που αναφέρεται σε συγκεκριμένες στρατηγικές, οι οποίες θεωρούνται αποδεκτές και αποτελεσματικές και έχουν «δοκιμαστεί» με στόχο τη διαχείριση της συμπεριφοράς -δύσκολης ή μη- στη σχολική τάξη. Στόχο έχουν την αποφυγή δύσκολων συμπεριφορών. Ωστόσο, ακόμη και στην περίπτωση που συμβαίνει κάτι τέτοιο, οι τεχνικές αυτές βοηθούν τον/την εκπαιδευτικό να επαναφέρει γρήγορα το καλό κλίμα στην αίθουσα.

  • Δημιουργώντας το κατάλληλο περιβάλλον για την εφαρμογή των 10 βημάτων.
  • Σχέσεις – χτίσιμο σχέσεων ζεστασιάς και σεβασμού ανάμεσα σε εκπαιδευτικό και μαθητές/τριες.
  • Ρουτίνα – υιοθέτηση σταθερών συνηθειών στην τάξη.
  • Κανόνες – υιοθέτηση ξεκάθαρων κανόνων και ορίων στην τάξη από την πρώτη στιγμή.
  • Ενίσχυση – αξιοποίηση της θετικής ενίσχυσης για διατήρηση καλής συμπεριφοράς, αλλά και αλλαγή προβληματικών συμπεριφορών.
  • Ανταμοιβή – με τη μορφή βραβείου ενισχύεται η καλή συμπεριφορά. Μαζί με τη θετική ενίσχυση τα βραβεία είναι πολύ σημαντικά για διατήρηση και αλλαγή της συμπεριφοράς.
  • Υπευθυνότητα – βοήθεια να μαθαίνουν τα παιδιά πώς να αναλαμβάνουν την ευθύνη των πράξεών τους, καθώς και να ελέγχουν τη συμπεριφορά τους.
  • Αντίδραση – σημαντική για την αποδοτική και αποτελεσματική διαχείριση της δύσκολης συμπεριφοράς.
  • Ανακατεύθυνση – ενεργειών των παιδιών προτού κάνουν την εμφάνισή τους δύσκολες συμπεριφορές, καθώς και στην πρόβλεψη πιθανών δυσκολιών με στόχο την άμεση ανακατεύθυνσή τους.
  • Επίπληξη – βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας, και πρέπει να χρησιμοποιείται με φειδώ, και μόνο στην περίπτωση που τα υπόλοιπα βήματα έχουν αξιοποιηθεί, αλλά δεν έχουν αποδώσει.
  • Αποτελέσματα – η κορυφή της πυραμίδας. Περιγράφει τη σημασία της διαρκούς διατήρησης των αποτελεσμάτων τους.
16. Φωνολογική επίγνωση: Το κλειδί για την επιτυχημένη ανάγνωση; (Αργυρώ Φελλά, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Η ανάγνωση αποτελεί μία πολυδιάστατη έννοια. Η πιο πολυσυζητημένη γνωστική δεξιότητα, της οποίας η σχέση με την αναγνωστική ικανότητα έχει μελετηθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια από την ερευνητική κοινότητα, είναι η φωνολογική επίγνωση. Ένας μεγάλος αριθμός ερευνητικών εργασιών δείχνει ότι η φωνολογική επίγνωση αποτελεί σημαντικό δείκτη πρόβλεψης της αναγνωστικής ικανότητας, και μπορεί να λειτουργήσει και ως δείκτης για τη διάκριση ομάδων φτωχών και ικανών αναγνωστών εξισωμένων ως προς τη χρονολογική ή ως προς την αναγνωστική ηλικία.

Το συγκεκριμένο Σεμινάριο επιδιώκει να απαντήσει σε όσο το δυνατόν περισσότερες ερωτήσεις και απορίες των εκπαιδευτικών για τη σχέση της φωνολογικής επίγνωσης με την αναγνωστική ικανότητα και τις συναφείς δυσκολίες. Οι απαντήσεις, σύγχρονες και επιστηµονικά τεκμηριωμένες, διατυπωμένες, όμως, με απλό, κατανοητό και σαφή τρόπο, δεν περιορίζονται στην αποσαφήνιση του ορισμού και της δομής της φωνολογικής επίγνωσης. Εστιάζουν, επίσης, στην παρουσίαση ποικίλων έργων που χρησιμοποιούνται στην ελληνική γλώσσα για την αξιολόγηση της φωνολογικής επίγνωσης, ανάλογα με την ηλικία των μαθητών/τριών και το αναγνωστικό τους επίπεδο. Μέσα από την ενεργητική εμπλοκή των δασκάλων, επιδιώκεται ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη έργων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο πλαίσιο της τάξης για την αξιολόγηση του επιπέδου ανάπτυξης της φωνολογικής επίγνωσης των παιδιών. Ακολούθως, ιδιαίτερη αναφορά θα γίνει στον τρόπο με τον οποίο οι επιδόσεις των παιδιών στα έργα φωνολογικής επίγνωσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διάκριση των παιδιών με αναγνωστικές δυσκολίες και των τυπικών αναγνωστών. Δεν θα μπορούσε στο Σεμινάριο να μην γίνει αναφορά σε παρεμβατικά προγράμματα που εντοπίζονται στη βιβλιογραφία, όπως επίσης και σε παραδείγματα και πρακτικές που εφαρμόζονται από εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο της τάξης, και στοχεύουν στην καλλιέργεια δεξιοτήτων φωνολογικής επίγνωσης. Τέλος, επιδιώκεται η ενεργητική εμπλοκή των συμμετεχόντων/ουσών στον σχεδιασμό διδακτικών δραστηριοτήτων για την καλλιέργεια και ενίσχυση των φωνολογικών δεξιοτήτων των παιδιών.

17. Ψυχική ενδυνάμωση εκπαιδευτικών μέσω εφαρμογών της θετικής ψυχολογίας (Βίκυ Χαραλάμπους, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα)

Οι εκπαιδευτικοί είναι μια ομάδα πληθυσμού που ανήκουν στα λεγόμενα «επαγγέλματα κινδύνου», όσον αφορά στο επαγγελματικό άγχος και την επαγγελματική εξουθένωση. Πολλές είναι οι έρευνες που επικεντρώνονται στη διερεύνηση της ψυχοσωματικής κόπωσης των δασκάλων. To επάγγελμα του εκπαιδευτικού, συχνά, χαρακτηρίζεται ως «λειτούργηµα», όρος που προσδίδει ιδιαίτερη σπουδαιότητα στο έργο τους. Το στρες και η επαγγελματική εξουθένωση που βιώνουν παρεµποδίζουν την άσκηση του καθήκοντός τους, κι έχουν ανάγκη από συναισθηµατική υποστήριξη και καθοδήγηση, η οποία θα µπορέσει να τους κατευθύνει σε θετικές διεξόδους επίλυσης των δυσκολιών που αντιµετωπίζουν καθημερινά. Στις δυσκολίες αυτές έρχεται να απαντήσει ο κλάδος της Θετικής Ψυχολογίας μέσω της εφαρμογής του στο εκπαιδευτικό πλαίσιο. Το Σεμινάριο αυτό δίνει γενικές και επιστημονικά τεκμηριωμένες εισηγήσεις για ψυχική ενδυνάμωση και ενίσχυση της προσωπικής τους ανάπτυξης, ώστε να ασκήσουν πιο αποτελεσμαστικά τον ρόλο τους στο σχολείο και το σπίτι.