Περιγραφή του Προγράμματος «BODI»

Η οικογένεια και το εκπαιδευτικό σύστημα κατέχουν τον αποκλειστικό ρόλο μετάδοσης των πολιτιστικών νορμών και αξιών της κάθε κοινωνίας στα παιδιά. Το ίδιο ισχύει και για αξίες που αφορούν το ανθρώπινο σώμα. Οι πολύ βασικές μας έννοιες για το σώμα, όπως είναι η εικόνα του σώματος, οι λειτουργίες του σώματος, η υγεία, η υγιεινή, οι ικανότητες και ανικανότητες, καθώς και οι πιο περίπλοκες και σύνθετες έννοιες, όπως είναι η ηλικία, το φύλο, η σεξουαλικότητα και οι σχέσεις, διαμορφώνονται σε μεγάλο βαθμό από πολύ νεαρή ηλικία μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα. Μέρος της διαδικασίας αυτής, είναι η σύσταση σαφών παιδαγωγικών στόχων από την πλευρά του σχολείου, όμως κάποιοι από αυτούς τους στόχους, υποσυνείδητα μεταδίδουν μηνύματα που αντικατοπτρίζουν τις αξίες της κοινωνίας. Το αναλυτικό πρόγραμμα βασίζεται σε παιδαγωγικές μεθοδολογίες, θεωρίες παιδοψυχολογίας και την πολιτισμική παράδοση της κάθε χώρας. Το υπόβαθρο αυτό είναι που δίνει τις κατευθυντήριες γραμμές στα εκπαιδευτικά συστήματα: τι θεωρείται «κανονικό», κοινωνικά αποδεκτό ή όχι, δυσλειτουργικό, παθολογικό. Μερικές φορές, αυτές οι κατευθυντήριες γραμμές έρχονται σε σύγκρουση με τις νόρμες και τις αξίες των γονέων. Ένα πρόσφατο παράδειγμα, ήταν η αντίθεση των γονιών στο θέμα της εισαγωγής του «φύλου» στα γαλλικά σχολεία, που οδήγησε στην απόσυρση μεγάλου και αξιόλογου μέρους των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων. Τέτοιες ευκαιρίες για διαφωνίες ή αντίθετες αξίες μπορεί να παρουσιάζονται όλο και πιο συχνά σε πολυπολιτισμικές κοινωνίες, ίσως όχι σε εθνικό επίπεδο αλλά με τη μορφή μεμονωμένων περιστατικών.

Βάσει αυτού του περιεχομένου το Έργο φιλοδοξεί να συμβάλει:

  1. Στην ανάπτυξη και διαμόρφωση εκπαιδευτικών πολιτικών και πρακτικών για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, για την εκπαίδευση στα θέματα φύλου, καθώς και για την ένταξη στο σχολικό περιβάλλον των παιδιών/γονέων που προέρχονται από πολιτισμικές μειονότητες.
  2. Στην καλλιέργεια ικανοτήτων και δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών σε σχέση με
    • την κατανόηση των πολιτιστικών διαφορών που έχουν αντίκτυπο στην Προσχολική Εκπαίδευση,
    • την αντιμετώπιση ζητημάτων που σχετίζονται με την πολιτισμική πολυμορφία, το φύλο και την υγεία των παιδιών και
    • τη συμμετοχή των γονέων (των μεταναστών και μη μεταναστών) με στόχο να εμπλακούν και να συζητήσουν αυτά τα ευαίσθητα θέματα.
  3. Στην ανάπτυξη τεχνικών διαχείρισης της πολιτισμικής πολυμορφίας των διαφόρων σχολείων, καθώς και να διασφαλίσει ότι τα παιδιά και οι γονείς από διαφορετικά πολιτιστικά υπόβαθρα, δεν αποκλείονται, αλλά αντιμετωπίζονται ισότιμα και έχουν ενεργή συμμετοχή σε μια διαπολιτισμική κοινωνία, η οποία αποδέχεται τη διαφορετικότητα σε σχέση με το φύλο, την αναπηρία κ.λπ.