Σε συνέχεια προηγούμενης, ταυτάριθμης εγκυκλίου με το ίδιο θέμα, ημερομηνίας 11 Νοεμβρίου 2011, επισημαίνεται ότι:

Α. Για το μάθημα της Ιστορίας στη Γ΄ τάξη:

Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν Ιστορία στη Γ’ τάξη (στην οποία γίνεται φέτος πλήρης εφαρμογή των νέων Α.Π. Ιστορίας) θα χρησιμοποιήσουν το νέο υλικό, το οποίο έχει ήδη εκδοθεί και διανέμεται από την αποθήκη του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού στις σχολικές μονάδες μέσω των οικείων εφορειών. Παράλληλα, το νέο υλικό βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού στην πιο κάτω διεύθυνση:

http://www.schools.ac.cy/klimakio/Themata/istoria/c_taxi_did_protaseis.html

Το εκδοθέν υλικό, στόχος του οποίου είναι να ενδυναμωθεί η ανάπτυξη του ιστορικού γραμματισμού μέσα από πρακτικές εισηγήσεις και παραδείγματα για το πώς μπορούν οι εκπαιδευτικοί να βοηθήσουν τους μαθητές και τις μαθήτριές τους να αναπτύξουν τη γνώση τους για το παρελθόν αλλά, ταυτόχρονα, και την ιστορική τους σκέψη, αποτελείται από τις εξής τρεις εκδόσεις:

1. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού (2012). Διδακτικές προτάσεις και ιδέες για εκπαιδευτικούς που διδάσκουν Ιστορία. Λευκωσία: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων.

Οι Διδακτικές Προτάσεις αφορούν όλους τους/τις εκπαιδευτικούς και ειδικά όσους/ες διδάσκουν Ιστορία στη Γ΄ Δημοτικού. Η οργάνωση της γνώσης περιεχομένου βασίζεται στο συνδυασμό «επισκοπήσεων» και «μελετών εμβάθυνσης», ενώ παρέχονται παράλληλα και μεθοδολογικές εισηγήσεις σχετικά με το πώς τα παιδιά θα αναπτύξουν την κατανόηση τους για το πώς μαθαίνουμε για το παρελθόν, για τις μεθόδους και τις διαδικασίες της επιστήμης της Ιστορίας, για τις μορφές της ιστορικής γνώσης αλλά και για τα όριά της. Τα δύο είδη μελετών του παρελθόντος (επισκοπήσεις και μελέτες εμβάθυνσης), περιστρέφονται γύρω από 4 θεματικές: μετακίνηση και εγκατάσταση, καθημερινή ζωή, ιδέες και πεποιθήσεις, κοινωνική και πολιτική οργάνωση.

2. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού (2012). Τι αλλάζει και τι μένει το ίδιο από την Παλαιολιθική Εποχή μέχρι Σήμερα – Κάρτες Εργασίας. Λευκωσία: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων.

Οι Κάρτες Εργασίας-Επισκοπήσεις, για κάθε παιδί της Γ’ Δημοτικού, περιλαμβάνουν πληροφορίες για το τι άλλαξε και τι έμεινε το ίδιο στη ζωή των ανθρώπων από τα πολύ παλιά χρόνια μέχρι σήμερα, με στόχο να βοηθήσουν τα παιδιά να οργανώσουν τη σκέψη τους και να θυμούνται καλύτερα αυτά που θα διερευνήσουν φέτος στο μάθημα της Ιστορίας για την Γ΄ τάξη. Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, τα παιδιά θα ανακαλύπτουν διαρκώς ακόμη περισσότερα στοιχεία για την ιστορία των ανθρώπων που έζησαν στις υπό εξέταση περιόδους. Είναι για αυτό τον λόγο που δόθηκε στο υλικό η μορφή των Καρτών Εργασίας ώστε, αμέσως μετά από κάθε μάθημα, τα παιδιά να μπορούν να συμπληρώνουν τις κάρτες αυτές, προσθέτοντας τις πληροφορίες που εντόπισαν (κύρια σημεία, ζωγραφιές, σχέδια, εικόνες, φωτογραφίες) και που τα ίδια έχουν κρίνει ότι είναι σημαντικές ή ενδιαφέρουσες και θα ήθελαν να θυμούνται.

3. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού (2012). H Ιστορία μου, οι ιστορίες μου, η ιστορία μας, οι ιστορίες μας – Φύλλα Εργασίας. Λευκωσία: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων.

Τα Φύλλα Εργασίας, για κάθε παιδί της Γ΄ τάξης Δημοτικού, περιλαμβάνουν πληθώρα δραστηριοτήτων, ώστε σε συνδυασμό με τις Κάρτες Εργασίας-Επισκοπήσεις και τις προτεινόμενες δραστηριότητες που εμπεριέχονται στην έκδοση Διδακτικές προτάσεις και ιδέες για εκπαιδευτικούς που διδάσκουν Ιστορία, να ενισχύσουν την ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης μέσα από διαδικασίες ιστορικής διερεύνησης.

Β. Για το μάθημα της Ιστορίας της Δ΄ τάξης:

Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν Ιστορία στη Δ΄ τάξη (στην οποία γίνεται μερική εφαρμογή των νέων Α.Π. Ιστορίας) μπορούν να χρησιμοποιήσουν το νέο υλικό, το οποίο διατηρεί την ίδια επιστημολογική προσέγγιση πάνω στην οποία αναπτύχθηκε το υλικό για την Γ΄ τάξη. Το υλικό για Δ΄ τάξη άρχισε ήδη να αναρτάται (και η ανάρτησή του θα συνεχιστεί, σταδιακά, καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς) μόνο στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού στην πιο κάτω διεύθυνση:

http://www.schools.ac.cy/klimakio/Themata/istoria/d_taxi_eisagogiki_enotita.html

Γ. Γενικά:

1. Όλα τα σχολικά εγχειρίδια της Ιστορίας, τα οποία συνεχίζουν να αποστέλλονται στα σχολεία, αξιοποιούνται ως πηγές για εμπλουτισμό της μαθησιακής διαδικασίας.

2. Όσοι εκπαιδευτικοί επιθυμούν να μοιραστούν παραδείγματα εφαρμογών του νέου Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας, μπορούν να το πράξουν μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (βλ. πιο κάτω). Οι εφαρμογές αυτές θα αναρτούνται, όπως και κατά την περσινή σχολική χρονιά, στην ιστοσελίδα του ΥΠΠ για την Ιστορία.

3. Όσα σχολεία επιθυμούν να τύχουν ενδοσχολικής στήριξης από την Ομάδα των νέων Α.Π. Ιστορίας, παρακαλούνται όπως ακολουθήσουν τη σχετική διαδικασία για Σεμινάρια σε Σχολική Βάση για τη σχολική χρονιά 2012-2013 μέσω της πλατφόρμας www.pi-eggrafes.ac.cy.

4. Άμεση επικοινωνία μπορεί να γίνει μέσω τηλεφώνου στο 22402346 ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it ή/και This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it ή/και This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

 

Εγκύκλιος