Κεντρικές εισηγήσεις

Η Ψηφιακή Εκπαίδευση: Το παράδειγμα της Εσθονίας
Esthonian Digital Education: A good example for others to follow

Just like the rest of the EU, Estonia has prepared a national strategy for focusing on a smarter, digitally transformed, and sustainable economy and society. The digital competence of citizens is an important prerequisite for wide scale digital transformation in the industry and society as a whole. This presentation describes examples of the coordinated activities at the national level to create a coherent system of services for assessing, developing, and utilizing digital competence among learners and teachers at different levels of education.

Speaker: Kerli Požogina

 

Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην εκπαίδευση: δεδομένα και προκλήσεις
AI in Education: Facts and Challenges

There are myths, promises, and challenges surrounding the use of artificial intelligence in education, so it is crucial to approach the topic with a balanced perspective. The current reality of AI in education is still in its early stages, with limited implementations and ongoing development. AI has the potential to enhance education, but it is not a substitute for human teachers. Ethical considerations must be addressed to ensure data privacy, personalization, and fairness. AI in education raises ethical questions such as the collection and exploitation of data, rights of the child, and human agency. Personalization of learning through AI creates worries is it guiding or limiting students' educational experiences. By understanding the realities and challenges associated with AI in education, we can navigate its implementation more effectively and leverage its potential for the benefit of learners and educators alike.

Speaker: Lidija Kralj

 

Εργαστήρια

Cin(e)περίληψη στην τάξη: Βιωματικό εργαστήριο συμπεριληπτικής κινηματογραφικής παιδείας

Το εργαστήριο βασίζεται στον ομότιτλο οδηγό μελέτης της ταινίας Ένα σχολείο, δύο κόσμοι, η οποία συνοδεύεται από υπότιτλους για άτομα με προβλήματα όρασης και ακουστική περιγραφή για άτομα με προβλήματα ακοής. Ο κινηματογραφικός οδηγός αφορά σε παιδιά με ή χωρίς αισθητηριακές δυσκολίες.

Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής αγωγής.

Πέρα από τη βιωματική προβολή της ταινίας με τα εργαλεία προσβασιμότητας περιλαμβάνει:

  • παιχνίδια προθέρμανσης / ενεργοποίησης / συγκέντρωσης
  • δραστηριότητες εμψύχωσης, αφόρμησης και προετοιμασίας για την παρακολούθηση της ταινίας
  • δραστηριότητες κατανόησης / κινηματογραφικής παιδείας
  • δραστηριότητες προβληματισμού, ευαισθητοποίησης, έκφρασης απόψεων και συναισθημάτων
  • δραστηριότητες ενσυναίσθησης
  • δραστηριότητες για την παρακολούθηση της ταινίας με υπότιτλους ή ακουστική περιγραφή
  • παιχνίδια αξιολόγησης, αναστοχασμού και ανασκόπησης

Οι δραστηριότητες αξιοποιούν την παιδοκεντρική μάθηση, τη βιωματική προσέγγιση και τις παιδαγωγικές αρχές και τεχνικές Φρενέ. Aποσκοπούν στο να προτείνουν δρόμους για το πώς θα έρθουν τα παιδιά σε επαφή με την κινηματογραφική τέχνη με συμπεριληπτικό τρόπο, στο να αναρωτηθούν, να διερευνήσουν, να ανακαλύψουν, να μοιραστούν, να δημιουργήσουν.

https://www.ekome.media/el/εκπαίδευση/cineperilipsi-stin-taxi-i-nea-psifiaki-ekdosi-idea/

Εκπαιδευτής: Δημήτρης Παπαχαραλάμπους, Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (Ελλάδα)

 

Εκπαιδευτικές εφαρμογές με τη χρήση μικρού υπολογιστή Micro:bit

Το εργαστήριο έχει ως στόχο να γνωρίσουν οι εκπαιδευτικοί τη συσκευή "Micro:bit" (μικρός υπολογιστής) και τις δυνατότητες αξιοποίησης της για εκπαιδευτικούς σκοπούς.

Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου οι εκπαιδευτικοί:

  • θα εξοικειωθούν με τη διαδικτυακή πλατφόρμα του Micro:bit και το αντίστοιχο εικονικό περιβάλλον,
  • θα επιμορφωθούν σε βασικές έννοιες προγραμματισμού μέσα από κατευθυνόμενες διαδραστικές δραστηριότητες,
  • θα προγραμματίσουν τις συσκευές τους χρησιμοποιώντας block commands,
  • θα αλληλοεπιδράσουν στην πράξη με τις συσκευές τους, και
  • θα γνωρίσουν παραδείγματα μαθησιακών δραστηριοτήτων.

Εκπαιδευτής: Νικόλας Κανάρης, Λειτουργός ΠΙΚ, Τομέας Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας

 

Ξυπνώντας τον ακτιβιστή / την ακτιβίστρια μέσα μου – Ένα πλαίσιο εφαρμογής ενεργού πολιτότητας στο σχολείο από το έργο Social Radio 2.0

Το εργαστήριο έχει στόχο να ενθαρρύνει τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων να γνωρίσουν και να χρησιμοποιήσουν το ραδιόφωνο ως καινοτόμο εκπαιδευτικό εργαλείο με έμφαση σε θέματα ενεργού πολιτότητας. Αρχικά οι εκπαιδευτικοί θα ενεργοποιήσουν εκείνους τους εσωτερικούς μηχανισμούς που μας κινούν σε δράση για να αλλάξουμε τα δεδομένα στον κοινωνικό, επαγγελματικό και προσωπικό μας περίγυρο προς όφελος της κοινότητας. Στη συνέχεια, μέσα από μια σειρά βιωματικών δραστηριοτήτων θα συλλάβουμε την ιδέα, θα ερευνήσουμε το θέμα, θα δημιουργήσουμε μαθησιακούς σχεδιασμούς και ραδιοφωνικά σενάρια, θα αναζητήσουμε κατάλληλες μουσικές, θα ηχογραφήσουμε και θα μοντάρουμε το ηχητικό υλικό μας, ώστε να ετοιμάσουμε σύντομες ραδιοφωνικές εκπομπές για να αναρτηθούν στη διαδικτυακή πλατφόρμα του European School Radio. Το πλαίσιο εφαρμογής, βασισμένο στα αποτελέσματα του Ευρωπαϊκού έργου Social Radio 2.0 - The European School Radio and Podcasting Community for Active Citizenship Education, περιλαμβάνει πόρους και δραστηριότητες που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί για να συν-δημιουργήσουν με τους μαθητές και τις μαθήτριές τους στην τάξη.

Εκπαιδεύτριες: Μαριάννα Ιωάννου, Άννα Τσιάρτα, Λειτουργοί ΠΙΚ, Τομέας Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας

 

Τεχνητή Νοημοσύνη και σχολική εκπαίδευση

Ο σκοπός του εργαστηρίου είναι να βοηθήσει τους/τις συμμετέχοντες/συμμετέχουσες να αποκτήσουν μια βασική κατανόηση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), των δυνατοτήτων και των προκλήσεων της στην σχολική εκπαίδευση.

Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν:

  • Τι είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ)
  • Πώς αξιοποιείται η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση
    • Ενσωμάτωση τεχνολογιών ΤΝ για τη διδασκαλία και τη μάθηση (Μάθηση με ΤΝ - Learning with AI)
    • Ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών που απαιτούνται για τη ζωή και την εργασία σε ένα κόσμο που χρησιμοποιεί ΤΝ (Μαθαίνω για την ΤΝ - Learning for AI)
    • Ανάπτυξη δεξιοτήτων μαθητών για χρήση και ανάπτυξη εργαλείων και τεχνολογιών ΤΝ (Μαθαίνω την ΤΝ – Learning AI)
  • Παραδείγματα Μαθησιακών δραστηριοτήτων για όλες τις βαθμίδες
  • Οφέλη και Προκλήσεις για την Εκπαίδευση

Εκπαιδεύτρια: Θεοδώρα Κακουρή, Λειτουργός ΠΙΚ, Τομέας Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας

 

Τεχνολογίες Εκτεταμένης Πραγματικότητας στην εκπαίδευση: από το Cardboard στο Quest VR

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να εισαγάγει τους/τις εκπαιδευτικούς σε εκπαιδευτικές εφαρμογές των τεχνολογιών Εκτεταμένης Πραγματικότητας (Εικονικής - Virtual και Επαυξημένης - Augmented), που μπορούν να ενσωματωθούν στη διαδικασία της διδασκαλίας-μάθησης. Θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη γνωριμία με τα αυτόνομα συστήματα Quest VR, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν σε σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης.

Σημείωση: το εισαγωγικό αυτό σεμινάριο απευθύνεται πρώτιστα α) σε εκπαιδευτικούς Μέσης (Γενικής και Τεχνικής) Εκπαίδευσης ή β) σε εκπαιδευτικούς που ΔΕΝ έχουν παρακολουθήσει αντίστοιχα σεμινάρια της εν λόγω θεματικής που διοργανώθηκαν εντός του 2022-2023.

Περιεχόμενο:

  • Εισαγωγή - Βασικές έννοιες
  • Εκπαιδευτικές Εφαρμογές Εκτεταμένης (Επαυξημένης και Εικονικής) Πραγματικότητας
  • Διαδραστικές Εικονικές Περιηγήσεις 360° VR - Περιβάλλοντα Μάθησης (Project Based Learning)
    • Αξιοποίηση – Εξερεύνηση (σύντομη αναφορά)
    • Δημιουργία (σύντομη αναφορά)
      • Νέες δυνατότητες
      • Αξιοποίηση (και) της Τεχνητής Νοημοσύνης
  • Παραδείγματα project ή/και εφαρμογών από Εκπαιδευτικούς/Σχολεία Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης (συμπεριλαμβανομένων και των συστημάτων Quest VR στη Μέση Εκπ.)
  • Γνωριμία και χρήση (από τους/τις εκπαιδευτικούς) των αυτόνομων συστημάτων Εικονικής Πραγματικότητας Quest VR, για αξιοποίηση στη Μέση (Γενική και Τεχνική) Εκπαίδευση

Εκπαιδευτής: Χρίστος Ρουσιάς, Καθηγητής Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου

 

(Σ)ΕΞηγώντας τις σχέσεις παιδιών και εφήβων στον διαδικτυακό κόσμο

Το Διαδίκτυο έχει καταστεί ένα πολύτιμο εργαλείο, διαδραματίζοντας καθοριστικό ρόλο στη ζωή των παιδιών και των εφήβων. Η χρήση και η περιήγηση σε αυτό μπορεί να είναι εκπαιδευτική, διασκεδαστική και κοινωνικά ωφέλιμη, επιτρέποντας σημαντικές ευκαιρίες μάθησης, έκφρασης και επικοινωνίας. Μέσα από πλατφόρμες επικοινωνίας και μέσα κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Facebook, Twitter, Instagram, Viber), οι νέοι/νέες επιτυγχάνουν να αναπτύξουν σχέσεις διαδικτυακής συνεργασίας και αλληλεπίδρασης.

Στο πλαίσιο του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες θα έχουν την ευκαιρία, να συζητήσουν σχετικά με τις διαδικτυακές σχέσεις των παιδιών και των εφήβων στον διαδικτυακό κόσμο και τους πιθανούς κινδύνους που ελλοχεύουν σχετικά με αυτό. Ειδικότερα, οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες, μέσω βιωματικών δράσεων, θα ενημερωθούν αναφορικά με τα φαινόμενα “Sexting”, “Sextortion” και “Grooming”, επιτρέποντας τους την ευκαιρία της κατανόησης των σχετικών διαδικτυακών κινδύνων, της αξιοποίησης εκπαιδευτικών πρακτικών αναφορικά με την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των παιδιών και των εφήβων, καθώς επίσης και τρόπων σχετικής βοήθειας και υποστήριξης.

Εκπαιδεύτρια: Παναγιώτα Χατζηττοφή, Λειτουργός Υπηρεσίας Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας