Σεμινάρια σε Σχολική Βάση

Έντυπα

Έντυπο οδοιπορικών

Έντυπο πληρωμών

Παρουσιολόγιο σεμιναρίου

Αξιολόγηση σεμιναρίου

 

Επικοινωνία

ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Έλενα Παπαμιχαήλ

Phone22402367

email This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Άννα Κουππάνου

Phone22402306

email This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ

Καλυψώ Απέργη

Phone22402475

email This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

 

Διαδικτυακό περιβάλλον εγγραφών

Διαδικτυακό περιβάλλον εγγραφών

ΠΡΟΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΣΕ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΑΣΗ (ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ)

Αγκαλιάζοντας το άγχος (Ελένη Μιχαήλ, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα)

Η επιμόρφωση συζητά το θέμα του άγχους, στοχεύοντας όπως οι συμμετέχουσες/οντες:
1. αναφέρουν τους τρόπους με τους οποίους το άγχος επηρεάζει πολυδιάστατα τον άνθρωπο (εκπαιδευτικούς και παιδιά).
2. εντοπίζουν τα σημάδια του άγχους στον εαυτό τους αλλά και στα παιδιά της τάξης τους/σχολείου τους.
3. εμβαθύνουν στην κατανόηση του συναισθήματος αυτού, βλέποντας το ως ένα φίλο ο οποίος μας θυμίζει πώς να φροντίσουμε τον εαυτό μας και πώς να φροντίσουμε τα παιδιά της τάξης μας
4. αποκτήσουν εργαλεία/τεχνικές διαχείρισης του άγχους τα οποία οι συμμετέχουσες/οντες θα ζήσουν βιωματικά μέσα από την επιμόρφωση.

Αναγνώριση και διαχείριση περιστατικών σχολικού εκφοβισμού: Πολιτική του ΥΠΠΑΝ (Νίκη Νικολαΐδου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να εμπλουτιστούν οι γνώσεις, στάσεις και δεξιότητες των εκπαιδευτικών σε θέματα που αφορούν στο σχολικό εκφοβισμό, ώστε να προωθηθεί η αρχή της μηδενικής ανοχής στη βία στα σχολεία. Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες αναμένεται να εξοικειωθούν με την πολιτική και τις πρακτικές που αφορούν στα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού στο πλαίσιο του περιεχομένου της σχετικής Εγκυκλίου (ημερ. 11/11/2020 ypp11441) “Πρόληψη και διαχείριση περιστατικών σχολικού εκφοβισμού”. Το σεμινάριο περιλαμβάνει θεωρητικό πλαίσιο και πρακτικές εισηγήσεις.

Ανάπτυξη κατανόησης και παραγωγής προφορικού λόγου για παιδιά μεταναστευτικής βιογραφίας: Εναλλακτικές προτάσεις και πρακτικές εφαρμογές (Νάνσια Κυριάκου, Λεμεσός, Λευκωσία)

Να επιμορφώσει εκπαιδευτικούς προσχολικής ή δημοτικής εκπαίδευσης σε θέματα εφαρμοσμένης γλωσσολογίας και σε θέματα γενικών παιδαγωγικών αρχών. Παράλληλα, να στηρίξει εκπαιδευτικούς εξοπλίζοντας τους με στρατηγικές, δημιουργικές δραστηριότητες και εργαλεία για άμεση εφαρμογή εντός της συμβατικής τάξης και σε ώρες στήριξης για μαθητές/τριες με μεταναστευτική βιογραφία. Θα δοθούν συγκεκριμένα παραδείγματα κατανόησης και παραγωγής του προφορικού λόγου στη βάση σχολικών εγχειριδίων κι άλλου υλικού. Θα παρουσιαστεί και θα αξιολογηθεί δειγματικό σχέδιο μαθήματος.

Ανάπτυξη κατανόησης και παραγωγής γραπτού λόγου για παιδιά μεταναστευτικής βιογραφίας: Εναλλακτικές προτάσεις και πρακτικές εφαρμογές (Νάνσια Κυριάκου, Λεμεσός, Λευκωσία)

Να επιμορφώσει εκπαιδευτικούς προσχολικής ή δημοτικής εκπαίδευσης σε θέματα εφαρμοσμένης γλωσσολογίας και σε θέματα γενικών παιδαγωγικών αρχών. Παράλληλα, να στηρίξει εκπαιδευτικούς εξοπλίζοντας τους με στρατηγικές, δημιουργικές δραστηριότητες και εργαλεία για άμεση εφαρμογή εντός της συμβατικής τάξης και σε ώρες στήριξης για μαθητές/τριες με μεταναστευτική βιογραφία. Θα δοθούν συγκεκριμένα παραδείγματα ανάπτυξης της κατανόησης και παραγωγής του γραπτού λόγου στη βάση σχολικών εγχειριδίων κι άλλου υλικού. Θα παρουσιαστεί και να αξιολογηθεί δειγματικό σχέδιο μαθήματος.

Ανάπτυξη υπευθυνότητας : Τεχνικές ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών ώστε να αποκτήσουν τα παιδιά κουλτούρα υπευθυνότητας (Χριστιάνα Δίπλη, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Βασικός πυλώνας του σεμιναρίου θα είναι η ανάπτυξη τρόπων διαχείρισης των μαθητών/μαθητριών που παρουσιάζουν (α) αδιαφορία για το σχολείο και έλλειψη ταύτισης με τη σχολική εργασία, (β) άρνηση να ενσωματωθούν στο σχολικό περιβάλλον εξαιτίας απόρριψης και/ή μη αποδοχής τους από τους υπόλοιπους μαθητές/τριες, και (γ) απειθαρχία και ανυπακοή στους σχολικούς κανονισμούς.
Επιπλέον, το σεμινάριο θα εστιάσει στην ανάπτυξη τρόπων βελτίωσης των σχέσεων και επικοινωνίας καθηγητών/τριων – μαθητών/τριων, γονέων– μαθητών/τριων, μαθητών/τριων – μαθητών/τριων, και καθηγητών/τριων – γονέων. Επίσης, το σεμινάριο θα στοχεύει στην ψυχική και κοινωνικό-συναισθηματική ενδυνάμωση των μαθητών/τριων, και ενδυνάμωση των καθηγητών/τριων και των γονέων με τις βέλτιστες επικοινωνιακές τεχνικές και άλλες δεξιότητες, ούτως ώστε να βελτιωθούν οι σχέσεις τους με τους μαθητές/τριες.
Ως εκ τούτου, όλα τα εμπλεκόμενα μέλη, όπως οι «σημαντικοί άλλοι» στην ζωή των μαθητών/τριων που είναι οι καθηγητές/τριες και οι γονείς τους και οι ίδιοι οι μαθητές/τριες, θα αποκτήσουν δεξιότητες ζωής και τρόπους διαχείρισης των προβλημάτων που αναφύονται στα διάφορα εξελικτικά στάδια των μαθητών/τριων.


Τα σχολεία που παρακολούθησαν το Σεμινάριο «Ανάπτυξη υπευθυνότητας» κατά τις προηγούμενες σχολικές χρονιές θα μπορούν να παρακολουθήσουν τα επόμενα μέρη του Σεμιναρίου κατά τη σχολική χρονιά 2021-2022. Το Σεμινάριο που θα επιλεχθεί θα προσαρμοστεί στις σχετικές με το θέμα ανάγκες της σχολικής μονάδας, των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Επιπρόσθετα, θα γίνει Μελέτη- Συζήτηση Περιπτώσεων από το σχολείο σχετικές με το θέμα του σεμιναρίου που θα επιλεχθεί.
Όλα τα παραπάνω πραγματοποιούνται αξιοποιώντας τις παρακάτω μεθόδους:
• εισήγηση που παρουσιάζεται σε power-point
• πρόκληση συζήτησης
• μελέτη- συζήτηση περιπτώσεων από το σχολείο
• ανταπόκριση σε ερωτήσεις, παρατηρήσεις, απορίες των συμμετεχόντων/ουσών

Αντιμετώπιση και Διαχείριση εκφοβιστικών συμπεριφορών στο σχολικό περιβάλλον (Αυγή Χρίστου, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Ο στόχος του συγκεκριμένου σεμιναρίου είναι η εκπαίδευση των δασκάλων για αντιμετώπιση εκφοβιστικών συμπεριφορών στο σχολικό περιβάλλον. Στο σεμινάριο θα γίνει αναφορά για το τί είναι και τί δεν είναι εκφοβιστικές συμπεριφορές, θα μιλήσουμε για τα χαρακτηριστικά του θύτη, του θύματος αλλά και των παρατηρητών. Στη συνέχεια θα αναφερθούμε στις μεθόδους αντιμετώπισης και στις δεξιότητες αποτελεσματικής επικοινωνίας και στη σημασία της ενεργητικής ακρόασης και επικοινωνιακής προσέγγισης με όλους τους εμπλεκόμενους (παιδιά που ακούν/υπέστησαν βία, θεατές, γονείς, συναδέλφους). Τέλος, θα αναπτυχθούν οι βασικές αρχές για την επικοινωνία με τους γονείς με στόχο τη μείωση του άγχους και των εντάσεων κατά την επικοινωνία.

Αξιοποίηση Τεχνολογιών Εικονικής και Επαυξημένης Πραγματικότητας στην Εκπαίδευση (Χρίστος Ρουσιάς, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Οι εν λόγω αναδυόμενες και καινοτόμες τεχνολογίες (που χρησιμοποιούνται και στο Ψηφιακά Υποστηριζόμενο Περιβάλλον Μάθησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου https://digilearn.pi.ac.cy/ ), μέσω των ιδιαίτερών τους χαρακτηριστικών και δυνατοτήτων, συνεισφέρουν στην ανάπτυξη των οριζόντιων κομβικών δεξιοτήτων των μαθητών/μαθητριών του 21ου αιώνα, όπως δεξιότητες αυτόνομης μάθησης, πληροφοριακού-ψηφιακού γραμματισμού και κριτικής σκέψης, συνεργασίας και επικοινωνίας, δημιουργικότητας και καινοτομίας.

Αξιοποιώντας εναλλακτικές στρατηγικές διδασκαλίας που προάγουν την κριτική και τη δημιουργική σκέψη των μαθητών/μαθητριών (Αγγελική Μάρκογλου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Στην κοινωνία του 21ου αιώνα η ανάπτυξη ανώτερων δεξιοτήτων σκέψης των μαθητών/μαθητριών αποτελεί βασική προϋπόθεση του αποτελεσματικού σχολείου. Στο παρόν σεμινάριο, θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν μια σειρά από εναλλακτικές πρακτικές που μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο της διδασκαλίας, προκειμένου να καλλιεργήσουν την κριτική και τη δημιουργική σκέψη των μαθητών/μαθητριών. Βασικό σκοπό του σεμιναρίου αποτελεί η καλλιέργεια της κριτικής και της δημιουργικής σκέψης των μαθητών/μαθητριών μέσα από εναλλακτικές προσεγγίσεις διδασκαλίας. Έμφαση θα δοθεί στη συμμετοχή των εκπαιδευτικών μέσω της συζήτησης, αλλά και μέσω σύντομων δραστηριοτήτων που θα κληθούν να δημιουργήσουν στο πλαίσιο των γνωστικών αντικειμένων που διδάσκουν, δίνοντας τους τη δυνατότητα να εξοικειωθούν με πρακτικές λύσεις στα μαθήματά τους. Το σεμινάριο προσαρμόζεται και εστιάζει στις εκπαιδευτικές ανάγκες του εκάστοτε σχολικού πλαισίου και δύναται να προσφερθεί σε μέρη, προκειμένου να επιτευχθεί η αναστοχαστική διαδικασία των συμμετεχόντων/ουσών.

Άξονας της Ηθικής και Πνευματικής Ανάπτυξης των παιδιών προσχολικής ηλικίας (Μαρία Ηρακλέους, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να αναδείξει τη σημασία των δύο βασικών τομέων του Αναλυτικού Προγράμματος της Προσχολικής Εκπαίδευσης. Έμφαση θα δοθεί στον άξονα Ηθική και Πνευματική Ανάπτυξη των παιδιών. Η έρευνα και η πράξη έχουν δείξει ότι τα παιδιά που είναι προσωπικά και κοινωνικά συνειδητοποιημένα έχουν τις βάσεις για να αναπτυχθούν ουσιαστικά και ολόπλευρα. Οι σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές της προσχολικής περιόδου καθώς και οι κοινωνικο-πολιτισμικές αλλαγές δίνουν έμφαση στην ανάπτυξη
σχέσεων με έμφαση στο ηθικά και πνευματικά συνειδητοποιημένο παιδί ως ενεργό μέλος ενός συνόλου.

Αφαιρώντας την ταμπέλα του «προβληματικού παιδιού»: ανάλυση, πρόληψη και αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς με χρήση των ψυχοπαιδαγωγικών μεθόδων της Συστημικής προσέγγισης (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Λευκωσία)

Σύμφωνα με τη Συστημική (ή Οικοσυστημική) προσέγγιση, τα προβλήματα συμπεριφοράς μελετώνται λαμβάνοντας υπόψη το πλαίσιο όπου εμφανίζονται καθώς και τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ παιδιού και σχολικής τάξης/περιβάλλοντος. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν παραδείγματα από τη σχολική τους πραγματικότητα και θα επιμορφωθούν σε ψυχοπαιδαγωγικές τεχνικές και στρατηγικές για ανάλυση, πρόληψη και διαχείριση των προβλημάτων συμπεριφοράς. Το σεμινάριο αισιοδοξεί να εμπνεύσει τους/τις εκπαιδευτικούς ώστε να αφαιρέσουν την ταμπέλα του "προβληματικού παιδιού" από παιδιά που εκδηλώνουν προβλήματα συμπεριφοράς και να τους/τις κινητοποιήσει να εμπλουτίσουν το ρεπερτόριο αλληλεπιδράσεων με τα παιδιά αυτά.

Δεξιότητες Παρουσιάσεων (Χριστίνα Χριστοφή, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Στο σεμινάριο οι εκπαιδευτικοί θα μάθουν πώς να προσελκύουν την προσοχή των μαθητών/μαθητριών τους μέσα σε 5 λεπτά αλλά και πώς να παρουσιάζουν αποτελεσματικά ένα θέμα μπροστά σε οποιοδήποτε κοινό. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι εκπαιδευτικοί θα μάθουν πώς να ενσωματώνουν διάφορες επιτυχημένες τεχνικές παρουσίασης όπως την αφήγηση μιας ιστορίας, το χιούμορ, πώς να επιλέγουν τα κατάλληλα οπτικά βοηθήματα και με ποιο τρόπο να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τη φωνή τους, έτσι ώστε να αποκτήσουν την άμεση προσοχή του κοινού τους.
Το σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς προσχολικής, δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης και προσαρμόζεται ανάλογα με το κοινό στο οποίο θέλουν να απευθυνθούν οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες κατά την διάρκεια της παρουσίασης τους.
Θα παρέχει στους/στις εκπαιδευτικούς πρακτικές συμβουλές για το πώς να επικοινωνούν με σαφήνεια και αυτοπεποίθηση έτσι ώστε να κερδίσουν το ενδιαφέρον και την προσήλωση του κοινού, μέσα από ζωντανά παραδείγματα . Επίσης θα βοηθήσει τους/τις εκπαιδευτικούς να οργανώσουν σωστά τη δομή, το περιεχόμενο και τους στόχους της παρουσίασης τους.

Δευτερογενής πρόληψη και Σύστημα Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς (Λευκή Κουρέα, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η παρουσίαση του μοντέλου πολυεπίπεδης στήριξης των μαθητών με έμφαση την δευτερογενή πρόληψη.

Δημιουργική Σκέψη μέσα από το Σώμα και την Κίνηση (Μαρία Καμπέρη, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Ο σκοπός του συγκεκριμένου σεμιναρίου είναι διττός. Μέσω της ανάπτυξης ενός καινοτόμου προγράμματος δημιουργικής κίνησης για παιδιά που φοιτούν σε δημόσια νηπιαγωγεία και πρώτες τάξεις δημοτικού (με στόχο την αισθητική καλλιέργεια που προκύπτει μέσω της δημιουργικής κίνησης), διερευνώνται ενδεχόμενες δυνατότητες, προκλήσεις και περιορισμοί του συγκεκριμένου προγράμματος κατά την εφαρμογή του σε ένα σχολικό πλαίσιο. Αφ’ετέρου, το σεμινάριο αποβλέπει στην διερεύνηση της εμπειρίας των εκπαιδευτικών όταν μέσω του προγράμματος θα έλθουν σε επαφή με καινούρια γνώση, στάσεις και δεξιότητες, καθώς και με διδακτικά εργαλεία σε μια διαδικασία έρευνας δράσης με βάση τη συλλογική και αναστοχαστική συνεργασία των εκπαιδευτικών με την εισηγήτρια, με βάση τις ανάγκες της εκάστοτε σχολικής μονάδας.
Σημειώνεται, τέλος, ο μεθοδολογικός σχεδιασμός της ανάπτυξης του προγράμματος ως έρευνας δράσης ως στοιχείο που αναδεικνύει την αναγκαιότητά της. Η έρευνα δράσης αφορά στην επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών ώστε να αξιοποιούν τη δημιουργική κίνηση, ως ένα νέο γνωστικό αντικείμενο αλλά και εργαλείο εν ώρα εργασίας. Αναμένεται έτσι να αναπτύξει τις σχετικές δεξιότητες διδασκαλίας των συμμετεχουσών εκπαιδευτικών και να υποστηρίζει μελλοντικά άλλες εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να αξιοποιούν τη δημιουργική κίνηση στην καθημερινή εκπαιδευτική τους ρουτίνα. Επιπρόσθετα, η επιλογή έρευνας δράσης κρίθηκε αναγκαία ώστε να ενθαρρύνει αλλά και να συμβάλει στην καλλιέργεια κουλτούρας γύρω από συνεργατικές μορφές επαγγελματικής ανάπτυξης καθώς και γύρω από την πρωτοβουλία για ουσιαστική ενασχόληση των εκπαιδευτικών, και κατ’ επέκταση των παιδιών, με τη δημιουργική κίνηση.
Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των εργαστηρίων, πρόκειται να συνεισφέρουν, πέραν της ικανοποίησης των προσωπικών επιδιώξεων των συμμετεχουσών και της επαγγελματικής τους ανάπτυξης, στην παραγωγή νέας γνώσης η οποία με τη σειρά της θα μπορούσε να βελτιώσει εκπαιδευτικές πρακτικές στο νηπιαγωγείο και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Πέραν της βελτίωσης της ποιότητας της εκπαίδευσης, πρόκειται να προσφέρει έναυσμα για ανάπτυξη ερευνητικού ενδιαφέροντος σε τομείς που αφορούν στην ουσιαστική ένταξη των τεχνών και ειδικότερα της δημιουργικής κίνησης, στο χώρο του σχολείου.

Διαχείριση δύσκολων συναισθημάτων και δύσκολων σκέψεων (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Λευκωσία)

Πρόκειται για ένα σεμινάριο προσωπικής ανάπτυξης/αυτοβελτίωσης και έχει ως στόχο την ψυχική ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών. Επιδιώκει να τους/τις εξοπλίσει με γνώσεις, δεξιότητες, εργαλεία και τεχνικές για προαγωγή της ψυχικής ανθεκτικότητας στην προσωπική τους ζωή. Επειδή "παρόλο που δεν μπορείς να εμποδίσεις τα πουλιά της θλίψης να πετούν πάνω από το κεφάλι σου, μπορείς να τα εμποδίσεις από το να φτιάξουν τη φωλιά τους στα μαλλιά σου". Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου θα παρουσιαστούν εισηγήσεις από διάφορες κατευθύνσεις ψυχοθεραπείας όπως η Συστημική, η Γνωστικοσυμπεριφοριστική καθώς και η Θετική Ψυχολογία.

Διαχείριση και επίλυση συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον με συναισθηματική νοημοσύνη (Στέλλα Σταύρου, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να αναδείξει τρόπους με τους οποίους η συναισθηματική νοημοσύνη επιδρά στην πρόληψη, διαχείριση και επίλυση των συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον. Θα μελετηθούν παραδείγματα δραστηριοτήτων όπως και σεναρίων με τα οποία γίνεται προσπάθεια προληψης και διαχείρισης των συγκρούσεων.

Διαχείριση προσωπικής κρίσης (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Λευκωσία)

Κατά τη διάρκεια της ζωής μας βρισκόμαστε συχνά ενώπιον καταστάσεων που δεν αναμέναμε και που συνιστούν την κατάρρευση ενός ονείρου ή της κανονικότητας που είχαμε μέχρι τότε κατασκευάσει. Πώς μπορούμε να διαχειριστούμε την ευαλωτότητα που προκύπτει; Πώς μπορούμε να υπομένουμε το Χάος; Και πώς μπορούμε να αντέξουμε τις κοσμογονικές δυνάμεις που μας προσκαλούν να μεταμορφωθούμε; Σε αυτό το βιωματικό σεμινάριο οι εκπαιδευτικοί θα εξοπλιστούν με δεξιότητες για συγκόλληση του τεμαχισμένου εαυτού που προκύπτει ως αποτέλεσμα μιας προσωπικής ή υπαρξιακής κρίσης.

Διαχείριση συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον (Φωτεινή Παπαδοπούλου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις που αφορούν στην διαχείριση συγκρούσεων σε παιδιά σχολικής και εφηβικής ηλικίας. Πώς ακριβώς ορίζεται και ερμηνεύεται η ΄σύγκρουση' στο σχολείο; Τι στοιχεία περιλαμβάνει και ποια στοιχεία καταλήγουν στο πρόβλημα; Πώς γίνεται η αναγνώριση των πρωτογενών χαρακτηριστικών που διέπουν την εκδήλωση της αλλά και ποιες στρατηγικές παρέμβασης προτείνονται στη διεθνή βιβλιογραφία για την αντιμετώπιση προβλημάτων στο σχολικό περιβάλλον και την πρόληψη και διαχείριση αντίστοιχων συμπεριφορών; Πώς θα γίνει η λειτουργία της σχολικής τάξης αποτελεσματική; Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ερωτήματα που θα απαντηθούν κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου.

Είναι ΑΠΛΟ να εξυγιάνουμε τον θυμό μας: Αναγνώριση & Αποδοχή, Προσωπικό σύστημα αξιών, Λογική επιχειρηματολογία/Λύση και Όραμα (Μαρία Κοτίτσα, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Στον πυρήνα της ‘ανθρωπινότητάς’ μας βρίσκονται συχνά συναισθήματα έντονα και αντικρουόμενα, εκρηκτικά, δυσφορικά ή δυσδιάκριτα. Ένα απλό προτεινόμενο μοντέλο, ειδικά για τη διαχείριση ή μάλλον εξυγίανση του θυμού μας, στηρίζεται στην αναγκαιότητα αναγνώρισης και αποδοχής του συναισθήματος, την αναζήτηση προτύπων και αξιών ζωής και την εξεύρεση λογικής λύσης, στόχων και οράματος. Σκοπός του σεμιναρίου είναι ακριβώς η βήμα-προς-βήμα εφαρμογή των προαναφερθέντων, καθώς και ο εντοπισμός των καταστάσεων/ερεθισμάτων που πυροδοτούν τον θυμό. Ένας πρακτικός οδηγός που - με την προϋπόθεση της περαιτέρω εξάσκησης - μπορεί να οδηγήσει όχι μόνο σε περισσότερη ψυχική γαλήνη αλλά και σε νοηματοδότηση της καθημερινής μας εμπειρίας (συμπεριλαμβανομένης και αυτής του θυμού).

Εκπαιδευτικά Διοικητικά Μοντέλα, Θεωρίες Ηγεσίας, Υποκίνησης , Επικοινωνίας και Αποτελεσματικό Σχολείο (Ανδρέας Στυλιανού, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Το σεμινάριο αυτό θα προσφέρει μια θεωρητική και πρακτική προσέγγιση στον χώρο της Διοίκησης της Εκπαίδευσης. Η θεωρητική προσέγγιση επιτυγχάνεται με τη διερεύνηση και ανάλυση των κύριων εννοιών και θεωριών της εκπαιδευτικής διοίκησης. Η πρακτική προσέγγιση συνίσταται στην εξέταση της δομής και της λειτουργίας του κυπριακού εκπαιδευτικού συστήματος και στη μελέτη συγκεκριμένων θεμάτων και προβλημάτων που το αφορούν. Το μάθημα θα δώσει την ευκαιρία στους/στις εκπαιδευτικούς να συσχετίσουν σύγχρονα εκπαιδευτικά θέματα με το θεωρητικό πλαίσιο της Διοίκησης της Εκπαίδευσης.
Πιο αναλυτικά, το μάθημα επιδιώκει τα ακόλουθα:
1. Την εξοικείωση των εκπαιδευτικών με τις σημαντικότερες έννοιες και θεωρίες της Εκπαιδευτικής Διοίκησης (π.χ. Διοικητικά Μοντέλα, Θεωρίες Ηγεσίας, Υποκίνησης, Επικοινωνίας).
2. Την κριτική εξέταση των θέσεων και αρχών των πιο πάνω θεωριών και την αξιολόγηση των πρακτικών εφαρμογών τους στην εκπαίδευση.
3. Τη γνωριμία με τις ευθύνες και τα βασικά καθήκοντα των εκπαιδευτικών λειτουργών.
4. Την εξέταση του εκπαιδευτικού συστήματος της Κύπρου. Συγκεκριμένα, θα εξεταστούν η όλη δομή του συστήματος, τα καθήκοντα και οι ευθύνες των εκπαιδευτικών.
5. Την ενημέρωση των εκπαιδευτικών σχετικά με τα πορίσματα ερευνών στους βασικούς τομείς της εκπαιδευτικής διοίκησης. Τέλος, αναμένεται ότι οι εκπαιδευτικοί θα είναι σε θέση να αξιολογήσουν τη σημασία των πορισμάτων αυτών για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του σχολείου τους.

Έκφραση και διαχείριση των συναισθημάτων μέσω της μουσικής για παιδιά προσχολικής ηλικίας (Μιχάλης Παγώνη, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Το θέμα της επιρροής της μουσικής στον άνθρωπο έχει απασχολήσει τους φιλόσοφους και ερευνητές εδώ και χιλιάδες χρόνια. Ειδικότερα, στα παιδιά προσχολικής ηλικίας, η επίδραση της μουσικής διαφαίνεται ότι διαδραματίζει ποικιλόμορφο ρόλο στην ανάπτυξη του συναισθηματικού κόσμου των παιδιών, αναπτύσσοντας τρόπους έκφρασης και διαχείρισης του εσωτερικού τους κόσμου.
Η μουσική επομένως, ανέκαθεν ήταν και είναι υψίστης συναισθηματικής αξίας για τα παιδιά, εφόσον μπορεί να επιδράσει στη διαμόρφωση του χαρακτήρα, την προσωπικότητα και τον τρόπο σκέψης τους.
Βασικός στόχος του σεμιναρίου είναι:
Η ικανότητα συναισθηματικής έκφρασης μέσα από τη μουσική.
Επιμέρους στόχοι του σεμιναρίου είναι:
1. Η εξοικείωση των εκπαιδευτικών προσχολικής ηλικίας παρεμβατικά, χρησιμοποιώντας μεθόδους και τρόπους που να αναπτύσσουν την ικανότητα των παιδιών να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα που προκαλεί η ακρόαση της μουσικής.
2. Η εξοικείωση των νηπίων με τη χρήση λογισμικού σύνθεσης μουσικής με αναφορά στην έκφραση διαφόρων συναισθημάτων.

Εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας και αξιολόγησης (ψηφιακές και μη) στο πλαίσιο της διαφοροποιημένης τάξης (Αγγελική Μάρκογλου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

H υιοθέτηση σύγχρονων τάσεων διδασκαλίας και αξιολόγησης αποτελούν βασικούς παράγοντες του εκάστοτε σχολικού πλαισίου. Στο παρόν σεμινάριο θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν μια σειρά από εναλλακτικές πρακτικές διδασκαλίας και αξιολόγησης (ψηφιακές και μη) που έχουν σκοπό να προωθήσουν την (δια ζώσης ή/και εξ αποστάσεως) ενεργό συμμετοχή των μαθητών/τριών, με σκοπό να επιτευχθεί η διαμορφωτική τους αξιολόγηση στο πλαίσιο της διαφοροποιημένης τάξης. Βασικό συστατικό του σεμιναρίου είναι η συμμετοχή των εκπαιδευτικών μέσω της συζήτησης, αλλά και μέσω σύντομων δραστηριοτήτων που θα κληθούν να δημιουργήσουν στο πλαίσιο των γνωστικών αντικειμένων που διδάσκουν. Το σεμινάριο προσαρμόζεται και εστιάζει στις εκπαιδευτικές ανάγκες του εκάστοτε σχολικού πλαισίου και δύναται να προσφερθεί σε μέρη, προκειμένου να επιτευχθεί η αναστοχαστική διαδικασία των συμμετεχόντων/ουσών.

Επικοινωνία και Συνεργασία με τους Γονείς/Κηδεμόνες κυρίως με γνώμονα τις ανάγκες των παιδιών (Σοφία Καραβασίλη, Πάφος)

- Να αναγνωρίσουν οι εκπαιδευτικοί ότι ο τρόπος που επικοινωνούν με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών τους μπορεί να διευκολύνει αλλά και να περιορίζει τη μεταξύ τους σχέση
- Να κατανοήσουν την αιτιολογία δημιουργίας συγκρούσεων μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων/κηδεμόνων
- Να συνειδητοποιήσουν τα όρια της επαγγελματικής στάσης που συντηρούν για να διευκολύνουν την εργασία τους
- Να συνειδητοποιήσουν τι «υπάρχει» πίσω από τη στάση των γονέων/κηδεμόνων και των παιδιών
- Να εξοικειωθούν με εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας που βελτιώνουν τις σχέσεις τους με τους γονείς/κηδεμόνες και τους καθιστούν συμμάχους στο έργο τους

Επικοινωνία: το Α και το Ω στην καθημερινότητα του σχολείου - Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Επικοινωνίας (Σοφία Καραβασίλη, Πάφος)

- Να κατανοήσουν οι εκπαιδευτικοί τα αξιώματα στην επικοινωνία άρα και να «μεταφράσουν» τα μηνύματα των μαθητών τους
- Να συνειδητοποιήσουν ότι ο τρόπος που επικοινωνούν με τους μαθητές τους μπορεί να διευκολύνει αλλά μπορεί και να περιορίζει τη μεταξύ τους σχέση
- Να κατανοήσουν τη σύνδεση των συγκρούσεων με τις βασικές ψυχολογικές ανάγκες των ιδίων και των μαθητών τους
- Να εξοικειωθούν με εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας που βελτιώνουν τις σχέσεις τους με τους μαθητές τους και με τους συναδέλφους τους

Καταφύγιο στον Αριστοτέλη: πώς η Φιλοσοφία προάγει τη θετική ψυχολογία και τη συναισθηματική καλλιέργεια (Μαρία Κοτίτσα, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Το παρόν σεμινάριο σκοπό έχει να καταδείξει πρακτικούς τρόπους α) ενίσχυσης της θετικότητας, β) μείωσης έντονων συναισθημάτων (συναισθήματα που μας κατακλύζουν και μπορεί να αποτελέσουν εμπόδιο στην καθημερότητά μας) και γ) τρόπους υποκειμενικής νοηματοδότησης της εμπειρίας. Οι έννοιες της ευτυχίας, της ευδαιμονίας και της εντελέχειας του επίκαιρου, όσο ποτέ, Αριστοτέλη θα αποτελέσουν το φιλοσοφικό ένδυμα του σεμιναρίου, το οποίο φυσικά θα πλαισιώσουν ερευνητικά δεδομένα από τον χώρο της ψυχολογίας.

Μαθητής με ΔΕΠ-Υ στην τάξη μου: πρόβλημα ή πρόκληση; (Ανδρέας Δημητρίου, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Η ανατροφή και η εκπαίδευση του παιδιού με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) μπορεί να αποδειχθεί αρκετά δύσκολη. Όλοι/ες οι εκπαιδευτικοί κάποια στιγμή νιώθουν θυμό, φόβο, στεναχώρια, απογοήτευση και κούραση καθώς αγωνίζονται για να βοηθήσουν. Ωστόσο δεν θα έπρεπε να σπαταλούν τη συναισθηματική τους ενέργεια, μεμφόμενοι/ες τους εαυτούς τους. Η ΔΕΠ-Υ είναι μια νευρολογική, κληρονομική διαταραχή που δεν οφείλεται στην κακή ανατροφή ή ένα χαοτικό περιβάλλον. Παρόλο που η ζωή με το παιδί κάποτε γίνεται δύσκολη, είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ μπορούν να επιτύχουν, και το κάνουν. Ως εκπαιδευτικοί μπορούμε να βοηθήσουμε, δημιουργώντας ένα σπιτικό και σχολικό περιβάλλον που θα αυξήσει τις δυνατότητες επιτυχίας του παιδιού. Η έγκαιρη ανίχνευση, διάγνωση και παρέμβαση είναι το κλειδί για μεγιστοποίηση των θετικών αποτελεσμάτων για το παιδί με ΔΕΠ-Υ.
Σκοπός του σεμιναρίου αυτού είναι να ενημερώσει τους/τις συμμετέχοντες/ουσες για τη θεωρητική και πρακτική προσέγγιση της ΔΕΠ-Υ. Ειδικότερα, στο α΄ μέρος του σεμιναρίου θα αναφερθούμε λεπτομερώς στον ορισμό και στα χαρακτηριστικά της ΔΕΠ-Υ, στην αιτιολογία της και στους τομείς της καθημερινότητας που επηρεάζονται από τη συγκεκριμένη δυσκολία. Επίσης, στο α΄ μέρος του σεμιναρίου θα συζητηθούν τα συνοδά προβλήματα της ΔΕΠ-Υ, η συνοσσηρότητα της με άλλες διαταραχές στην παιδική ηλικία, η εξελικτική της πορεία καθώς και τους τρόπους που αξιολογείται. Για πραγματοποίηση των στόχων του α΄ μέρους του σεμιναρίου ο εισηγητής θα χρησιμοποιήσει οπτικό-ακουστικό υλικό όπως οπτικό υλικό παιδιών με ΔΕΠ-Υ σε περιβάλλοντα ανατροφής, σενάρια σε μικρές ομάδες καθώς και συζήτηση στην ολομέλεια.
Προχωρώντας, στο β΄ μέρος του σεμιναρίου θα αναφερθούμε στους στόχους των θεραπευτικών παρεμβάσεων της ΔΕΠ-Υ σε όλα τα περιβάλλοντα που αλληλεπιδρά το παιδί. Κυρίως όμως ο εισηγητής θα αναφερθεί αναλυτικά στις πρακτικές και τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς στη σχολική τάξη. Ειδικότερα, θα παρουσιαστούν αποτελεσματικά προγράμματα παρέμβασης για παιδιά με ΔΕΠ-Υ σε τρείς τομείς: ακαδημαϊκή διδασκαλία, παρεμβάσεις στη συμπεριφορά και προσαρμογές στις τάξεις διδασκαλίας. Για πραγματοποίηση των στόχων του β΄ μέρους του σεμιναρίου ο εισηγητής θα χρησιμοποιήσει εικονικό υλικό και μελέτες περιπτώσεων από εφαρμογή προγραμμάτων παρέμβασης.

Ο αγχολυτικός ρόλος της μουσικής κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας (Μιχάλης Παγώνη, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Το άγχος είναι ένα σημαντικό θέμα που ταλαιπωρεί πάρα πολλούς ανθρώπους, με έντονα σημάδια ψυχικής και σωματικής δυσφορίας. Σημάδια άγχους μπορούν να εμφανιστούν σε όλες τις ηλικίες. Πολύ συχνά, οι στρεσογόνες αιτίες επιδρούν άμεσα στην ψυχοσύνθεση των παιδιών και προκαλούν αντιδράσεις, όπως ανασφάλεια, αρνητισμό, αποξένωση, ακόμα και κατάθλιψη.
Η διαχείριση των αγχωτικών καταστάσεων που βιώνουν σχεδόν καθημερινά λόγω σχολικών ή και άλλων υποχρεώσεων, αλλά και η προστασία της ψυχικής και σωματικής υγείας των παιδιών προσχολικής και δημοτικής εκπαίδευσης μπορεί να καταπολεμηθεί σε μεγάλο βαθμό μέσω των τεχνών και ειδικότερα μέσα από τη μουσική. Η διατήρηση της ηρεμίας και ψυχραιμίας του παιδιού, διοχετεύοντας την ενέργεια του στη μουσική και γενικότερα στις τέχνες θα τον βοηθήσει να ανακτήσει την ψυχική, πνευματική και σωματική ισορροπία, θα αναπτύξει την αυτοπεποίθηση του και τη δημιουργικότητα, ενώ παράλληλα θα εξοικειωθεί όσο το δυνατό περισσότερο μέσα από μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης συναισθημάτων.
Σκοπός του σεμιναρίου είναι να φέρει σε επαφή τους εκπαιδευτικούς με τις αγχολυτικές ικανότητες της χρήσης της μουσικής κατά τη διάρκεια μιας καθημερινής σχολικής ημέρας και με ποιους τρόπους μπορεί να ενταχθεί στην πορεία της ημέρας, έτσι ώστε να αποφέρει την αποφόρτιση του άγχους από τα παιδιά, με επιθυμητό αποτέλεσμα τη συγκέντρωση, χαλάρωση, παρακίνηση και φυσικά ανάπτυξη της δημιουργικότητας τους.

Οι ιστορίες ανάποδα: αναπτύσσοντας την κριτική και δημιουργική σκέψη των παιδιών μέσω του παραμυθιού και των τεχνικών Ροντάρι (Μαρίνα Κατσαρή, Λευκωσία, Λάρνακα)

Σκοπός του συγκεκριμένου σεμιναρίου είναι η ενίσχυση των δημιουργικών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών στην κατεύθυνση ενδυνάμωσης της κριτικής και της αυτόνομης δημιουργικότητας των μαθητών/μαθητριών τους μέσω απλών τεχνικών που δεν απαιτούν ιδιαίτερο εξοπλισμό και τεχνικά μέσα. Παράλληλος στόχος είναι ο εμπλουτισμός του ρεπερτορίου των οριζόντιων παιδαγωγικών πρακτικών των εκπαιδευτικών που συμβάλουν στην ανανέωση και αναβάθμιση της δυναμικής και του ενδιαφέροντος του καθημερινού ωρολογίου προγράμματος.

Οι συγκρούσεις σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς: είδη συγκρούσεων, αίτια συγκρούσεων, επιλογή τεχνικών διαχείρισης των συγκρούσεων (Ανδρέας Στυλιανού, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Στο σεμινάριο αυτό θα αναλυθεί το θέμα των συγκρούσεων στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Θα μελετηθούν τα είδη των συγκρούσεων, τα αίτια των συγκρούσεων στο σχολείο, τα οφέλη και τα κόστη που μπορεί να συνεπάγονται οι συγκρούσεις στα σχολεία. Θα αναλυθεί η διαδικασία, τόσο της εμφάνισης και κλιμάκωσης της σύγκρουσης, όσο και της επιλογής των κατάλληλων τεχνικών για τη διαχείρισή της. Τέλος, θα αναδειχθεί η χαρτογράφηση της σύγκρουσης ως ένα ενδιαφέρον εργαλείο διαχείρισης της σύγκρουσης.

Μετά την ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν :
• Να ορίζουν τη σύγκρουση, να αναγνωρίζουν τα είδη και να ερμηνεύουν τα αίτια των συγκρούσεων
• Να απαριθμούν τα στάδια κλιμάκωσης της σύγκρουσης
• Να αποτιμούν τα αποτελέσματα της σύγκρουσης για τον εκπαιδευτικό οργανισμό
• Να προλαμβάνουν ή/και να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τις συγκρουσιακές καταστάσεις στο σχολείο, εφαρμόζοντας κατάλληλες στρατηγικές, τεχνικές και εργαλεία μεταξύ των οποίων και τη χαρτογράφηση της σύγκρουσης.

Ολιστικό Σύστημα Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Λευκωσία)

Να παρουσιαστούν οι βασικές αρχές και πυλώνες του Συστήματος Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς (Schoolwide Positive Behavior Support) που έχει εφαρμοστεί σε αρκετά σχολεία της Κύπρου τα τελευταία χρόνια. Πρόκειται για ένα σύστημα πρωτογενούς πρόληψης προβλημάτων συμπεριφοράς που απευθύνεται σε όλα τα παιδιά του σχολείου και προσκαλεί όλο το προσωπικό να υιοθετήσει κοινό τρόπο πρόληψης και αντιμετώπισης. Συμπεριλαμβάνει ανάμεσα στα άλλα διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων, κοινό σύστημα επιβράβευσης σε ατομικό ή ομαδικό επίπεδο αλλά και εκπόνηση πολιτικής πειθαρχίας ώστε τα αναδυόμενα προβλήματα συμπεριφοράς να αντιμετωπίζονται με έναν ολιστικό και συστηματικό τρόπο.

Ομάδα Υποστήριξης Συνομηλίκων (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Λευκωσία)

Η προσέγγιση «Ομάδα Υποστήριξης Συνομηλίκων» αποτελεί μια εναλλακτική προσέγγιση διαχείρισης του αποκλεισμού, της απομόνωσης ή του εκφοβισμού. Η προσέγγιση στηρίζεται στη μη-απόδοση τιμωρίας και δίνει έμφαση στα συναισθήματα του θύματος και στους τρόπους με τους οποίους μια ομάδα παιδιών (Ομάδα Υποστήριξης) μπορεί να συμβάλει ώστε το παιδί να υποστηριχθεί ψυχοκοινωνικά. Η Ομάδα δημιουργείται από το σχολείο κατόπιν συγκατάθεσης του παιδιού που βρίσκεται σε μια ευάλωτη θέση. Στην Ομάδα Υποστήριξης συμπεριλαμβάνονται ακόμη και παιδιά που έχουν φερθεί με επιθετικότητα στο παιδί που βρίσκεται στο επίκεντρο της παρέμβασης, χωρίς να γίνεται ενδελεχής διερεύνηση ή επιβολή κυρώσεων.

Όσα δεν μας λέει ο θυμός (Ελένη Μιχαήλ, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα)

Η επιμόρφωση συζητά το θέμα του θυμού, στοχεύοντας όπως οι συμμετέχουσες/οντες:
1. αναφέρουν τους τρόπους με τους οποίους ο θυμός επηρεάζει πολυδιάστατα τον άνθρωπο (εκπαιδευτικούς και παιδιά).
2. εντοπίζουν τα σημάδια θυμού στον εαυτό τους αλλά και στα παιδιά της τάξης τους/σχολείου τους.
3. εμβαθύνουν στην κατανόηση του συναισθήματος αυτού, βλέποντας το ως ένα φίλο ο οποίος μας θυμίζει τις ανάγκες μας
4. αποκτήσουν εργαλεία/τεχνικές διαχείρισης του θυμού τα οποία οι συμμετέχουσες/οντες θα ζήσουν βιωματικά μέσα από την επιμόρφωση.

Ούτε παθητικότητα, μήτε επιθετικότητα, αλλά διεκδικητικότητα! (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Λευκωσία)

Πρόκειται για ένα σεμινάριο προσωπικής κι επαγγελματικής ανάπτυξης που αποσκοπεί να εμπλουτίσει τις επικοινωνιακές δεξιότητες των εκπαιδευτικών με έμφαση στη δεξιότητα της διεκδικητικής επικοινωνίας ώστε, εάν επιθυμούν, να χρησιμοποιούν τις δεξιότητες αυτές στις σχέσεις τους με μαθητές/μαθήτριες, γονείς, συναδέλφους καθώς και στην προσωπική τους ζωή. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να εξασκηθούν βιωματικά στα πιο κάτω: αναγνώριση μορφών επιθετικής επικοινωνίας, μείωση επικριτικής στάσης, αναγνώριση και λεκτικοποίηση συναισθημάτων, ανάληψη προσωπικής ευθύνης, σύνδεση αναγκών και συναισθημάτων, πρόληψη και διαχείριση συγκρούσεων, αντιμετώπιση τοξικής συμπεριφοράς.

Παραβατική συμπεριφορά: Ένας γρίφος για δυνατούς λύτες (Κατερίνα Μιχαήλ, Λεμεσός)

Η ενημέρωση των εκπαιδευτικών για τους παράγοντες που βιβλιογραφικά δρουν ενισχυτικά ή αποθαρρυντικά στην εκδήλωση παραβατικής συμπεριφοράς από τα παιδιά. Παρουσίαση εργαλείων και τεχνικών που μπορούν να εφαρμοστούν όπως αυτές προτείνονται μέσα από διάφορες ψυχολογικές θεωρίες και προσεγγίσεις..

Παραβατικότητα στο Σχολείο και Σχολικός Εκφοβισμός – Διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων σχετικά με ζητήματα κοινωνικής τάξης, φύλου και εθνικότητας (Φωτεινή Παπαδοπούλου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τις θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις που αφορούν στην παραβατική συμπεριφορά παιδιών προσχολικής, σχολικής και εφηβικής ηλικίας και εξειδικευμένα σε θέματα Σχολικού Εκφοβισμού. Πώς ακριβώς ορίζεται και ερμηνεύεται η παραβατική συμπεριφορά στο σχολείο; Τι στοιχεία περιλαμβάνει και ποια στοιχεία καταλήγουν στον Σχολικό Εκφοβισμό; Πώς γίνεται η αναγνώριση των πρωτογενών χαρακτηριστικών που διέπουν την εκδήλωση της, αλλά και ποιες στρατηγικές παρέμβασης προτείνονται στη διεθνή βιβλιογραφία για την αντιμετώπιση παραβατικών μαθητών / μαθητριών και την πρόληψη και διαχείριση αντίστοιχων συμπεριφορών; Πώς θα γίνει η λειτουργία της σχολικής τάξης αποτελεσματική; Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ερωτήματα που θα απαντηθούν κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου.

Πέρα από τη στεγνή λογική: το εκπαιδευτικό δράμα και το παραμύθι ως μέσα ανάπτυξης της συναισθηματικής νοημοσύνης των παιδιών (Μαρίνα Κατσαρή, Λευκωσία, Λάρνακα)

Σκοπός του συγκεκριμένου σεμιναρίου είναι η ενίσχυση των παιδαγωγικών, δημιουργικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών στην κατεύθυνση ενδυνάμωσης των πολλαπλών διαστάσεων και πτυχών της συναισθηματικής νοημοσύνης και της ενσυναίσθησης των παιδιών μέσω της αξιοποίησης του εκπαιδευτικού δράματος, του παιχνιδιού και του παραμυθιού. Ειδικότερος στόχος του σεμιναρίου είναι η εκ μέρους των εκπαιδευτικών κατανόηση της ιδιάζουσας φύσης της συναισθηματικής νοημοσύνης και της ενσυναίσθησης των παιδιών και η ανάγκη για ισοβαρή και ισότιμη ανάπτυξή της σε σχέση με τους άλλους τύπους νοημοσύνης.

Πρόληψη και διαχείριση της ομοφοβίας και τρανσφοβίας στο σχολείο (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Λευκωσία)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να συμβάλει στην ανάπτυξη των κατάλληλων γνώσεων, στάσεων, πεποιθήσεων και δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών όσον αφορά την ανταπόκρισή τους στην ομοφοβία και τρανσφοβία στην εκπαίδευση. Στο πρώτο μέρος του σεμιναρίου οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν και να ξεκαθαρίσουν τους εξής όρους: βιολογικό φύλο, έκφραση φύλου, ταυτότητα φύλου, σεξουαλικός προσανατολισμός, ομοφοβία, τρανσφοβία. Έπειτα θα εξοπλιστούν με δεξιότητες κι εργαλεία για πρόληψη και αντιμετώπιση της πιο πάνω μορφής ρατσιστικής βίας στο πλαίσιο των Πολιτικών και Οδηγιών του ΥΠΑΝ.

Πρωτογενής Πρόληψη και Συστημα Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς (ΠροΘεΣυ) (Λευκή Κουρέα, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Στόχος του σεμιναρίου ειναι η παρουσίαση του συστήματος Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς με έμφαση την πρωτογενή πρόληψη.

Σχεδιασμός και Εφαρμογές διαφοροποίησης της διδασκαλίας: προκλήσεις και ευκαιρίες (Αντώνης Ταμπούρας, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Σκοπός του συγκεκριμένου σεμιναρίου είναι οι εκπαιδευτικοί να κατανοήσουν περαιτέρω τη διαφοροποίηση της διδασκαλίας και μάθησης σε τάξεις μικτής ετοιμότητας. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό, θα αναλυθεί η έννοια της διαφοροποίησης της διδασκαλίας και μάθησης μέσα από το θεωρητικό της υπόβαθρο. Οι εκπαιδευτικοί θα αντιληφθούν ότι οι μαθητές σε τάξεις μικτής ετοιμότητας διαφέρουν ως προς το γνωσιακό τους υπόβαθρο, τα ενδιαφέροντα, τις εμπειρίες κλπ. Επίσης, θα αναλυθεί ο σκοπός των διαδικασιών διαφοροποίησης, τα βασικά δομικά στοιχεία της διαφοροποίησης, οι προϋποθέσεις εφαρμογής της διαφοροποίησης. Περαιτέρω μέσα από βιωματική μάθηση, η εκπαιδευτική θα έρθουν σε επαφή με τα στάδια προετοιμασίας για διαφοροποίηση της διδασκαλίας και της μάθησης, με τις διαδικασίες διαφοροποίησης, προκειμένου να είναι σε θέση να σχεδιάζουν διαφοροροποιημένα μαθήματα στη βάση εποικοδόμησης της γνώσης. Ακόμη, οι εκπαιδευτικοί θα μπορέσουν να αντιληφθούν ότι θα πρέπει κατά το σχεδιασμό των μαθημάτων τους να λαμβάνουν υπόψη τα διαφορετικά στυλ μάθησης στη βάση των πολλαπλών τύπων νοημοσύνης. Επιπρόσθετα, θα δοθούν σημεία που χρειάζονται προσοχή κατά την εφαρμογή εποικοδόμησης-διαφοροποίησης.

Σχολικές Συγκρούσεις: Πρόληψη και Διαχείριση (Γιώτα Παναγιώτου, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Το σεμινάριο αποσκοπεί να συμβάλει στην ενίσχυση των γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων των εκπαιδευτικών στο θέμα της πρόληψης και διαχείρισης των σχολικών συγκρούσεων και να εμπλουτίσει την εργαλειοθήκη τους με δραστηριότητες, στρατηγικές και τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιήσουν.

Τα 10 βήματα για τη διαχείριση συμπεριφοράς στην τάξη (Ανδρέας Δημητρίου, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων γνωρίζουν ότι η διδασκαλία είναι μια δύσκολη και απαιτητική διαδικασία. Χωρίς σωστή αντιμετώπιση, χωρίς υποδομή και τεχνική τα προβλήματα συμπεριφοράς μπορεί να διαταράξουν το κλίμα στη σχολική τάξη, να σπαταλήσουν τον χρόνο του/της εκπαιδευτικού και συνεπώς να επηρεάσουν την εκπαίδευση και την καλή διάθεση των παιδιών. Οι συμπεριφορές που παρουσιάζουν δυσκολίες στη διαχείριση τους είναι ποικίλες: απλή διάσπαση της προσοχής, τάση για αυτοκαταστροφή, υπερκινητικότητα ή τάση για απομόνωση.
Το σεμινάριο αυτό συγκεντρώνει αποτελεσματικές τεχνικές για διαχείριση ευρείας γκάμας δύσκολων συμπεριφορών στην τάξη. Δεν πρόκειται για ένα σεμινάριο γεμάτο θεωρίες, αλλά για ένα σεμινάριο με πρακτικές και εύκολες στην εφαρμογή τους στρατηγικές οι οποίες όχι μόνο λειτουργούν, αλλά τα αποτελέσματα τους διατηρούνται με την πάροδο του χρόνου. Πιο συγκεκριμένα, το σεμινάριο αυτό προσφέρει γρήγορες, εύκολες και αποτελεσματικές τεχνικές που βοηθούν τα παιδιά να συγκεντρώνονται στη δουλειά τους και να υιοθετούν την κατάλληλη συμπεριφορά στο πλαίσιο της σχολικής τάξης. Συνεπώς, βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν ευρεία γκάμα δεξιοτήτων αποδεκτής συμπεριφοράς στην τάξη.
Το συγκεκριμένο σεμινάριο κάνει χρήση ενός πλαισίου το οποίο ονομάζεται «Τα 10 βήματα για τη διαχείριση της συμπεριφοράς». Τα «10 βήματα» είναι ένας όρος που αναφέρεται σε συγκεκριμένες στρατηγικές οι οποίες θεωρούνται αποδεκτές και αποτελεσματικές και «έχουν δοκιμαστεί» με στόχο τη διαχείριση της συμπεριφοράς –δύσκολης ή μη- στη σχολική τάξη. Στόχο έχουν την αποφυγή δύσκολων συμπεριφορών. Ωστόσο, ακόμη και στην περίπτωση που συμβαίνει κάτι τέτοιο οι τεχνικές αυτές βοηθούν τον/την εκπαιδευτικό να επαναφέρει γρήγορα το καλό κλίμα στην αίθουσα.

Τεχνικές ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό (Χριστιάνα Δίπλη, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Βασικός πυλώνας του σεμιναρίου θα είναι η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών για την ανάπτυξη τρόπων διαχείρισης των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τόσο οι ίδιοι όσο και οι μαθητές/μαθήτριες σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό. Οι εκπαιδευτικοί θα αποκτήσουν δεξιότητες ώστε να μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές/μαθήτριες που είναι θύματα, θύτες και/ ή παρατηρητές κατά την εκδήλωση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού.
Επιπλέον, το σεμινάριο θα εστιάζεται στην ανάπτυξη τρόπων βελτίωσης των σχέσεων και επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών/μαθητριών και των εκπαιδευτικών με τους μαθητές/μαθήτριες. Επίσης, το σεμινάριο θα στοχεύει στην ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, και στην ενίσχυσή τους με τις βέλτιστες επικοινωνιακές τεχνικές και άλλες δεξιότητες, ούτως ώστε να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τον σχολικό εκφοβισμό. Ως εκ τούτου, οι εκπαιδευτικοί θα αποκτήσουν δεξιότητες και τρόπους διαχείρισης των προβλημάτων που αναφύονται από τον σχολικό εκφοβισμό στην τάξη και στο σχολικό πλαίσιο.

Τα σχολεία που παρακολούθησαν το Σεμινάριο «Τεχνικές ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό» κατά τις προηγούμενες σχολικές χρονιές θα μπορούν να παρακολουθήσουν τα επόμενα μέρη του Σεμιναρίου κατά τη σχολική χρονιά 2021-2022. Το Σεμινάριο θα προσαρμοστεί στις σχετικές με το θέμα ανάγκες της σχολικής μονάδας, των μαθητών/μαθητριών και των εκπαιδευτικών. Επιπρόσθετα, θα γίνει Μελέτη- Συζήτηση Περιπτώσεων από το σχολείο σχετικές με το θέμα του σεμιναρίου.
Όλα τα παραπάνω πραγματοποιούνται αξιοποιώντας τις παρακάτω μεθόδους:
• εισήγηση που παρουσιάζεται σε power-point
• πρόκληση συζήτησης
• μελέτη- συζήτηση περιπτώσεων από το σχολείο
• ανταπόκριση σε ερωτήσεις, παρατηρήσεις, απορίες των συμμετεχόντων/ουσών

Το θετικό σχολικό κλίμα ως «κλειδί» στην πρόληψη της βίας και της παραβατικότητας – Πρακτικές που βοηθούν (Νίκη Νικολαΐδου, Λεμεσός, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να επισημάνει τη σημασία της ανάπτυξης θετικού κλίματος στην πρόληψη της βίας και της παραβατικότητας στο σχολείο. Η βιβλιογραφία δείχνει πως οι θετικές σχέσεις μεταξύ μαθητών/μαθητριών και εκπαιδευτικών, καθώς και η αρνητική στάση απέναντι σε παραβατικές συμπεριφορές και περιστατικά βίας συνδέονται άμεσα με το αίσθημα ασφάλειας, τη μείωση του άγχους και της περιθωριοποίησης και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των μαθητών/μαθητριών και εκπαιδευτικών. Μέσω του σεμιναρίου θα συζητηθούν πρακτικές και εισηγήσεις για τη δημιουργία θετικού σχολικού κλίματος.

Υποδοχή και ένταξη μαθητών και μαθητριών με μεταναστευτική βιογραφία (Ευγενία Παρτασή, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Το σεμινάριο επικεντρώνεται στην ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και της διεύθυνσης ενός σχολείου που υποδέχεται μικρό ή μεγάλο αριθμό μαθητών και μαθητριών με μεταναστευτική ή προσφυγική βιογραφία. Κατά τη διάρκεια δύο συναντήσεων (διαδικτυακές ή διά ζώσης) τα σχολεία θα λάβουν στήριξη και ανατροφοδότηση σχετικά με τον τρόπο οργάνωσής τους (Επιτροπή υποδοχής και ένταξης, παιδαγωγικές ομάδες, συναντήσεις με γονείς/κηδεμόνες, αξιοποίηση διαμεσολαβητών κ.ά.), στη βάση των ιδιαίτερων αναγκών τους. Επίσης οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να αναστοχαστούν γύρω από τις ενέργειες της σχολικής κοινότητας για την ένταξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία.

Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Αγωγή (Λουκάς Λουκά, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Σκοπός του Σεμιναρίου είναι η επιμόρφωση των νηπιαγωγών για τα Αναλυτικά προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης (3-6 χρονών) στις Φυσικές Επιστήμες, τις σύγχρονες προσεγγίσεις διδασκαλίας του μαθήματος των Φυσικών Επιστημών και τις τρέχουσες εμφάνσεις.

Φωνολογική επίγνωση: Το κλειδί για την επιτυχημένη ανάγνωση; (Αργυρώ Φελλά, Λευκωσία)

Η ανάγνωση αποτελεί μία πολυδιάστατη έννοια. Η πιο πολυσυζητημένη γνωστική δεξιότητα, της οποίας η σχέση με την αναγνωστική ικανότητα έχει μελετηθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια από την ερευνητική κοινότητα, είναι η φωνολογική επίγνωση. Ένας μεγάλος αριθμός ερευνητικών εργασιών δείχνει ότι η φωνολογική επίγνωση αποτελεί σημαντικό δείκτη πρόβλεψης της αναγνωστικής ικανότητας και μπορεί να λειτουργήσει και ως δείκτης για τη διάκριση ομάδων φτωχών και ικανών αναγνωστών εξισωμένων ως προς τη χρονολογική ή ως προς την αναγνωστική ηλικία.
Το συγκεκριμένο σεμινάριο επιδιώκει να απαντήσει σε όσο το δυνατόν περισσότερες ερωτήσεις και απορίες των εκπαιδευτικών για τη σχέση της φωνολογικής επίγνωσης με την αναγνωστική ικανότητα και τις συναφείς δυσκολίες. Οι απαντήσεις, σύγχρονες και επιστηµονικά τεκµηριωµένες, διατυπωμένες όμως με απλό, κατανοητό και σαφή τρόπο, δεν περιορίζονται στην αποσαφήνιση του ορισμού και της δομής της φωνολογικής επίγνωσης. Εστιάζουν, επίσης, στην παρουσίαση ποικίλων έργων που χρησιμοποιούνται στην ελληνική γλώσσα για την αξιολόγηση της φωνολογικής επίγνωσης, ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και το αναγνωστικό τους επίπεδο. Μέσα από την ενεργητική εμπλοκή των δασκάλων, επιδιώκεται ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη έργων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο πλαίσιο της τάξης για την αξιολόγηση του επιπέδου ανάπτυξης της φωνολογικής επίγνωσης των παιδιών. Ακολούθως, ιδιαίτερη αναφορά θα γίνει στον τρόπο με τον οποίο οι επιδόσεις των παιδιών στα έργα φωνολογικής επίγνωσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διάκριση των παιδιών με αναγνωστικές δυσκολίες και των τυπικών αναγνωστών. Δε θα μπορούσε στο συγκεκριμένο σεμινάριο να μην γίνει αναφορά σε παρεμβατικά προγράμματα που εντοπίζονται στη βιβλιογραφία, όπως επίσης και σε παραδείγματα και πρακτικές που εφαρμόζονται από εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο της τάξης και στοχεύουν στην καλλιέργεια δεξιοτήτων φωνολογικής επίγνωσης. Τέλος, επιδιώκεται η ενεργητική εμπλοκή των συμμετεχόντων στο σχεδιασμό διδακτικών δραστηριοτήτων για την καλλιέργεια και ενίσχυση των φωνολογικών δεξιοτήτων των παιδιών.

Χειρισμός μαθητών/μαθητριών με προβλήματα θυμού (Αυγή Χρίστου, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Ο στόχος του συγκεκριμένου σεμιναρίου είναι η διαχείριση μαθητών και μαθητριών με προβλήματα θυμού και στην εκμάθηση δεξιοτήτων αντιμετώπισης παιδιών με προβλήματα θυμού. Ο στόχος του συγκεκριμένου σεμιναρίου είναι η διαχείριση μαθητών και μαθητριών με προβλήματα θυμού. Θα εστιαστούμε στη εκμάθηση δεξιοτήτων αντιμετώπισης παιδιών με προβλήματα θυμού. Οι εκπαιδευτικοί θα εκπαιδευτούν στο πώς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να εκφράζουν το θυμό τους με λειτουργικούς και υγιή τρόπους. Επίσης, θα γίνει αναφορά σε ένα πρόγραμμα το οποίο οι εκπαιδευτικοί μπορούν να εφαρμόσουν στη τάξη τους για να βοηθήσουν τους μαθητές να μάθουν λειτουργικούς τρόπους έκφρασης του θυμού τους.