Η Παγκόσμια Ημέρα Γραμματισμού (8 Σεπτεμβρίου) θα εορταστεί για δεύτερη συνεχή χρονιά στη σκιά της πανδημίας COVID-19, που εκτός από την προσωπική ζωή του κάθε ανθρώπου, έχει επίσης ανατρέψει συθέμελα τον Στόχο 4 της Ατζέντας 2030 των Ηνωμένων Εθνών για εξασφάλιση ποιοτικής εκπαίδευσης ως βάση για τη βελτίωση της ανθρώπινης ζωής και της βιώσιμης ανάπτυξης. Το μότο «χωρίς κανένας άνθρωπος να μείνει στο περιθώριο» ακούγεται ακόμη πιο ουτοπικό, καθώς τα στατιστικά δεδομένα προβάλλουν αμείλικτα: περίπου 214 εκατομμύρια παιδιά παγκοσμίως – δηλαδή 1 στα 7 – έχουν χάσει τα τρία τέταρτα της διά ζώσης εκπαίδευσής τους τον τελευταίο μόνο χρόνο. 773 εκατομμύρια νεαρά άτομα και ενήλικες που στερούνται των βασικών δεξιοτήτων γραμματισμού έχουν δυσανάλογα επηρεαστεί από τη διακοπή της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αναντίρρητα, η πανδημία έχει αμβλύνει τις προϋπάρχουσες ανισότητες, διευρύνοντας ανεξέλεγκτα το μαθησιακό χάσμα, ώστε αυτό να εξελιχθεί σε ψηφιακό χάσμα, σχετιζόμενο με τη συνδεσιμότητα, τις υποδομές και την ψηφιακή ικανότητα, ακόμη και την πρόσβαση σε υπηρεσίες που θεωρούμε δεδομένες, όπως είναι ο ηλεκτρισμός.

Συνεπώς, ο ρόλος του γραμματισμού προβάλλει κρίσιμος όσο ποτέ άλλοτε, για να αποτελέσει τον πυλώνα στην οικοδόμηση μιας σταθερής βάσης για μια ανθρωποκεντρική ανάκαμψη από την κρίση της πανδημίας. Η ανθρωπότητα έχει ανάγκη την εκπαίδευση σε έναν γραμματισμό ανθρωπιστικό και κριτικό, που να συνυφαίνει τις ψηφιακές δεξιότητες με την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, βασισμένο σε οικουμενικές αρχές και αξίες. Μόνο τότε η πρόσβαση στον ψηφιακό γραμματισμό αποκτά νόημα και πραγματικά «δεν αφήνει κανέναν άνθρωπο στο περιθώριο». Ας οραματιστούμε, λοιπόν, τη νέα ανθρωποκεντρική εκπαίδευση στον γραμματισμό, τόσο εντός όσο και εκτός του πλαισίου της πανδημίας.

Μήνυμα Γραμματισμού από τον Ομότιμο Καθηγητή Παιδαγωγικής Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Γιώργο Τσιάκαλο «Πανδημία: Η αναγνώριση της σημασίας του κριτικού γραμματισμού»

Χαιρετισμός ΟΥΝΕΣΚΟ

Αφίσα