Σεμινάρια σε Σχολική Βάση

Έντυπα

Έντυπο οδοιπορικών

Έντυπο πληρωμών

Παρουσιολόγιο σεμιναρίου

Αξιολόγηση σεμιναρίου

Επικοινωνία

Έλενα Παπαμιχαήλ

Phone22402367

email This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Άννα Κουππάνου

Phone22402306

email This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

 

Διαδικτυακό περιβάλλον εγγραφών

Διαδικτυακό περιβάλλον εγγραφών

ΜΕΣΗ ΓΕΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΣΕ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΑΣΗ (ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ)

Αγκαλιάζοντας το άγχος (Ελένη Μιχαήλ, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα)

Η επιμόρφωση συζητά το θέμα του άγχους, στοχεύοντας όπως οι συμμετέχουσες/οντες:
1. αναφέρουν τους τρόπους με τους οποίους το άγχος επηρεάζει πολυδιάστατα τον άνθρωπο (εκπαιδευτικούς και παιδιά).
2. εντοπίζουν τα σημάδια του άγχους στον εαυτό τους αλλά και στα παιδιά της τάξης τους/σχολείου τους.
3. εμβαθύνουν στην κατανόηση του συναισθήματος αυτού, βλέποντας το ως ένα φίλο ο οποίος μας θυμίζει πώς να φροντίσουμε τον εαυτό μας και πώς να φροντίσουμε τα παιδιά της τάξης μας
4. αποκτήσουν εργαλεία/τεχνικές διαχείρισης του άγχους τα οποία οι συμμετέχουσες/οντες θα ζήσουν βιωματικά μέσα από την επιμόρφωση.

Ανάληψη δράσης και ανάπτυξη: Η έρευνα δράσης ως μέσο βελτίωσης της εκπαιδευτικής πραγματικότητας και εξέλιξης του/της εκπαιδευτικού (Έλις Κακουλλή Κωνσταντίνου, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Το σεμινάριο αυτό έχει διαδραστικό χαρακτήρα και αποσκοπεί στην εξοικείωση των εκπαιδευτικών με την έννοια της έρευνας δράσης και τη μεθοδολογία της, ούτως ώστε οι ίδιοι/ες να καταστούν ικανοί/ές να εφαρμόσουν το συγκεκριμένο είδος έρευνας στη σχολική τους μονάδα ή στην τάξη τους. Το σεμινάριο είναι εμπλουτισμένο με παραδείγματα εφαρμογής έρευνας δράσης σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.

Ανάπτυξη υπευθυνότητας: Τεχνικές ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών ώστε να αποκτήσουν τα παιδιά κουλτούρα υπευθυνότητας (Δίπλη Χριστιάνα, Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία)

Βασικός πυλώνας του σεμιναρίου θα είναι η ανάπτυξη τρόπων διαχείρισης των μαθητών/μαθητριών που παρουσιάζουν (α) αδιαφορία για το σχολείο και έλλειψη ταύτισης με τη σχολική εργασία, (β) άρνηση να ενσωματωθούν στο σχολικό περιβάλλον εξαιτίας απόρριψης και/ή μη αποδοχής τους από τους υπόλοιπους μαθητές/τριες, και (γ) απειθαρχία και ανυπακοή στους σχολικούς κανονισμούς.

Επιπλέον, το σεμινάριο θα εστιάσει στην ανάπτυξη τρόπων βελτίωσης των σχέσεων και επικοινωνίας καθηγητών/τριων – μαθητών/τριων, γονέων– μαθητών/τριων, μαθητών/τριων – μαθητών/τριων, και καθηγητών/τριων – γονέων. Επίσης, το σεμινάριο θα στοχεύει στην ψυχική και κοινωνικό-συναισθηματική ενδυνάμωση των μαθητών/τριων, και ενδυνάμωση των καθηγητών/τριων και των γονέων με τις βέλτιστες επικοινωνιακές τεχνικές και άλλες δεξιότητες, ούτως ώστε να βελτιωθούν οι σχέσεις τους με τους μαθητές/τριες.

Ως εκ τούτου, όλα τα εμπλεκόμενα μέλη, όπως οι «σημαντικοί άλλοι» στην ζωή των μαθητών/τριων που είναι οι καθηγητές/τριες και οι γονείς τους και οι ίδιοι οι μαθητές/τριες, θα αποκτήσουν δεξιότητες ζωής και τρόπους διαχείρισης των προβλημάτων που αναφύονται στα διάφορα εξελικτικά στάδια των μαθητών/τριων.

Τα σχολεία που παρακολούθησαν το Σεμινάριο «Ανάπτυξη υπευθυνότητας» κατά τις προηγούμενες σχολικές χρονιές θα μπορούν να παρακολουθήσουν τα επόμενα μέρη του Σεμιναρίου κατά τη σχολική χρονιά 2021-2022. Το Σεμινάριο που θα επιλεχθεί θα προσαρμοστεί στις σχετικές με το θέμα ανάγκες της σχολικής μονάδας, των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Επιπρόσθετα, θα γίνει Μελέτη- Συζήτηση Περιπτώσεων από το σχολείο σχετικές με το θέμα του σεμιναρίου που θα επιλεχθεί.

Όλα τα παραπάνω πραγματοποιούνται αξιοποιώντας τις παρακάτω μεθόδους:

• εισήγηση που παρουσιάζεται σε power-point

• πρόκληση συζήτησης

• μελέτη- συζήτηση περιπτώσεων από το σχολείο

• ανταπόκριση σε ερωτήσεις, παρατηρήσεις, απορίες των συμμετεχόντων/ουσών.

Ανατροφοδότηση μαθητών/μαθητριών και γονιών για βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων (Έλενα Χριστοφίδου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Ο βασικός σκοπός του σεμιναρίου είναι οι συμμετέχοντες/οι συμμετέχουσες να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες, τις έννοιες και την ευρύτερη θεωρία και ερευνητικά δεδομένα που αφορούν στην παροχή αποτελεσματικής ανατροφοδότησης προς τους γονείς και τους μαθητές/τις μαθήτριες. Συγκεκριμένα, μέσα από την όλη διαδικασία οι συμμετέχοντες/οι συμμετέχουσες αναμένεται να αναπτύξουν το απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο, όσον αφορά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ανατροφοδότησης, στοιχεία τα οποία να μπορούν να εφαρμόσουν αποτελεσματικά στην πράξη. Επιδιώκεται συνεπώς η σύζευξη της θεωρίας και της πράξης μέσα από την επίλυση σεναρίων, μέσα από την αξιοποίηση προσωπικών εμπειριών και καλών πρακτικών καθώς και μέσα από την ενεργό παρακολούθηση σχετικών με τον εξεταζόμενο τομέα βίντεο. Γενικότερα, επιδιώκεται η συσχέτιση της θεωρίας με τη σύγχρονη πραγματικότητα.

Αντιρατσιστική πολιτική του ΥΠΠΑΝ: στάδια εφαρμογής και προκλήσεις στη διαχείριση ρατσιστικών περιστατικών (Έλενα Παπαμιχαήλ, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η στήριξη των εκπαιδευτικών και των σχολείων για την εφαρμογή της αντιρατσιστικής πολιτικής του ΥΠΠΑΝ "Κώδικας Συμπεριφοράς κατά του Ρατσισμού & Οδηγός Διαχείρισης και Καταγραφής Ρατσιστικών Περιστατικών". Το σεμινάριο περιλαμβάνει ενημερωτική παρουσίαση για τα στάδια εφαρμογής της αντιρατσιστικής πολιτικής. Επιπρόσθετα, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε σχολείου, κατά το σεμινάριο οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να αναστοχαστούν πάνω στον ρόλο τους σε σχέση με τις λειτουργίες του ρατσισμού στο σχολείο τους, να συζητήσουν προκλήσεις κατά τη διαχείριση και καταγραφή ρατσιστικών περιστατικών, καθώς και άλλες πτυχές της αντιρατσιστικής πολιτικής (π.χ. εμπλοκή οικογένειας, ανάπτυξη αντιρατσιστικής κουλτούρας, διάφορες πτυχές ρατσισμού, ελλιπής αναφορά κλπ). Το σεμινάριο περιλαμβάνει ενημερωτική παρουσίαση και βιωματικές δραστηριότητες και διαρκεί τουλάχιστον 60 λεπτά.

Αξιοποιώντας εναλλακτικές στρατηγικές διδασκαλίας που προάγουν την κριτική και τη δημιουργική σκέψη των μαθητών/μαθητριών (Μάρκογλου Αγγελική, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Στην κοινωνία του 21ου αιώνα, η ανάπτυξη ανώτερων δεξιοτήτων σκέψης των μαθητών/μαθητριών αποτελεί βασική προϋπόθεση του αποτελεσματικού σχολείου. Στο παρόν σεμινάριο, θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν μια σειρά από εναλλακτικές μεθόδους και τεχνικές που μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο της διδασκαλίας, προκειμένου να καλλιεργήσουν την κριτική και τη δημιουργική σκέψη των μαθητών/μαθητριών. Βασικό σκοπό του σεμιναρίου αποτελεί η καλλιέργεια της κριτικής και της δημιουργικής σκέψης των μαθητών/μαθητριών μέσα από εναλλακτικές προσεγγίσεις διδασκαλίας. Έμφαση θα δοθεί στη συμμετοχή των εκπαιδευτικών μέσω της συζήτησης, αλλά και μέσω σύντομων δραστηριοτήτων που θα κληθούν να δημιουργήσουν στο πλαίσιο των γνωστικών αντικειμένων που διδάσκουν, δίνοντας τους τη δυνατότητα να εξοικειωθούν με πρακτικές λύσεις στα μαθήματά τους. Το σεμινάριο προσαρμόζεται και εστιάζει στις εκπαιδευτικές ανάγκες του εκάστοτε σχολικού πλαισίου και δύναται να προσφερθεί σε μέρη, προκειμένου να επιτευχθεί η αναστοχαστική διαδικασία των συμμετεχόντων/ουσών.

Αποτελεσματική διδασκαλία: θεωρία και πράξη (Έλενα Χριστοφίδου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Ο βασικός σκοπός του σεμιναρίου είναι οι συμμετέχοντες/οι συμμετέχουσες να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες, τις έννοιες και την ευρύτερη θεωρία και ερευνητικά δεδομένα που αφορούν στην αποτελεσματική διδασκαλία. Συγκεκριμένα, μέσα από την όλη διαδικασία οι συμμετέχοντες/οι συμμετέχουσες αναμένεται να αναπτύξουν το απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο, όσον αφορά στην αποτελεσματική διδασκαλία, στοιχεία τα οποία να μπορούν να εφαρμόσουν αποτελεσματικά στην πράξη. Επιδιώκεται συνεπώς η σύζευξη της θεωρίας και της πράξης μέσα από την επίλυση σεναρίων, μέσα από την αξιοποίηση προσωπικών εμπειριών και καλών πρακτικών καθώς και μέσα από την ενεργό παρακολούθηση σχετικών με τον εξεταζόμενο τομέα βίντεο. Γενικότερα, επιδιώκεται η συσχέτιση της θεωρίας με τη σύγχρονη πραγματικότητα.

Απώλεια, πένθος και μεταμόρφωση. Μέσα από ερμηνευτική προσέγγιση ταινιών μικρού μήκους (Παναγιώτης Θωμά, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Το Σεμινάριο συζητά την απώλεια γενικά και την απώλεια αγαπημένων προσώπων ειδικά, σκοχεύοντας στην πρόκριση αρχών που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της. Ενώ το θέμα αποτελεί ταμπού, η συζήτησή του εντός και εκτός σχολικού χώρου καθίσταται επιτακτική ανάγκη γιατί τα παιδιά και οι οικογένειές τους βιώνουν ή θα βιώσουν στο μέλλον την απώλεια και το πένθος. Οι εν λόγω ταινίες μικρού μήκους (Fatherly Love, The Bridge, Lila) προσφέρονται για αξιοποίηση και ανάλυση στην τάξη στο πλαίσιο του εν λόγω θέματος, αποτελώντας σπουδαία παράδειγματα έργων υπαρξιακού χαρακτήρα.

Αφαιρώντας την ταμπέλα του «προβληματικού παιδιού»: κατανόηση, πρόληψη και αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς με χρήση των ψυχοπαιδαγωγικών μεθόδων της Συστημικής προσέγγισης (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Σύμφωνα με τη Συστημική Θεωρία, τα προβλήματα συμπεριφοράς νοηματοδοτούνται λαμβάνοντας υπόψη το πλαίσιο στο οποίο εμφανίζονται καθώς και τις δυναμικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ παιδιού και σχολικής τάξης/περιβάλλοντος. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν παραδείγματα από το δικό τους επαγγελματικό πλαίσιο και θα επιμορφωθούν σε εργαλεία και στρατηγικές για κατανόηση, πρόληψη και διαχείριση των προβλημάτων συμπεριφοράς. Το σεμινάριο αισιοδοξεί να εμπνεύσει τους/τις εκπαιδευτικούς να αφαιρέσουν την ταμπέλα του "προβληματικού παιδιού" από παιδιά που εκδηλώνουν προβλήματα συμπεριφοράς και να τους/τις κινητοποιήσει να εμπλουτίσουν το ρεπερτόριο αντιδράσεων και αλληλεπιδράσεών με τα παιδιά αυτά.

Δεξιότητες επικοινωνίας στη σχολική μονάδα (Έλενα Χριστοφίδου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Ο βασικός σκοπός του σεμιναρίου είναι οι συμμετέχοντες/οι συμμετέχουσες να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες, τις έννοιες και την ευρύτερη θεωρία και ερευνητικά δεδομένα που αφορούν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας. Συγκεκριμένα, μέσα από την όλη διαδικασία οι συμμετέχοντες/οι συμμετέχουσες αναμένεται να αναπτύξουν το απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο, όσον αφορά στην αποτελεσματική επικοινωνία, στοιχεία τα οποία να μπορούν να εφαρμόσουν αποτελεσματικά στην πράξη. Επιδιώκεται συνεπώς η σύζευξη της θεωρίας και της πράξης μέσα από την επίλυση σεναρίων, μέσα από την αξιοποίηση προσωπικών εμπειριών και καλών πρακτικών καθώς και μέσα από την ενεργό παρακολούθηση σχετικών με τον εξεταζόμενο τομέα βίντεο. Γενικότερα, επιδιώκεται η συσχέτιση της θεωρίας με τη σύγχρονη πραγματικότητα.

Δεξιότητες Παρουσιάσεων (Χριστοφή Χριστίνα, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Το σεμινάριο θα δώσει την ευκαιρία στους/στις εκπαιδευτικούς να αποκτήσουν σημαντικές δεξιότητες για το πώς να παρουσιάζουν αποτελεσματικά ένα θέμα, μπροστά στο κοινό. Θα τους προσφέρει έναν καλοσχεδιασμένο οδηγό, με όλα τα απαραίτητα στάδια για την σωστή προετοιμασία μίας επιτυχημένης παρουσίασης. Θα παρέχει στους/στις εκπαιδευτικούς πρακτικές συμβουλές, για το πώς να επικοινωνούν με σαφήνεια και αυτοπεποίθηση έτσι ώστε να κερδίσουν το ενδιαφέρον και την προσήλωση του κοινού τους μέσα από ζωντανά παραδείγματα . Επίσης θα βοηθήσει τους /τις εκπαιδευτικούς να οργανώσουν σωστά την δομή, το περιεχόμενο και τους στόχους της παρουσίασης τους. Κατά την διάρκεια του σεμιναρίου οι εκπαιδευτικοί θα μάθουν πώς μπορούν να ενσωματώσουν διάφορες επιτυχημένες τεχνικές όπως το χιούμορ ή την αφήγηση μιας σύντομης ιστορίας, πώς να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά την φωνή τους και τα οπτικά βοηθήματα, και πώς να κάνουν αποτελεσματικές ερωτήσεις έτσι ώστε να αποκτήσουν την άμεση προσοχή του κοινού τους. Στόχος του σεμιναρίου είναι να βοηθήσει τους/τις εκπαιδευτικούς να επηρεάσουν τους/τις μαθητές/μαθήτριές τους με αξιομνημόνευτους τρόπους, καθώς και να τους εξοπλίσει με μια εμπιστοσύνη που εμμένει σε κάθε πτυχή της εργασίας τους.

Δευτερογενής πρόληψη και Σύστημα Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς (Κουρέα Λευκή, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Το σεμινάριο επικεντρώνεται στην παρουσίαση στρατηγικών δευτερογενούς πρόληψης για παιδιά με ήπιες διαταραχές ή παιδιά ρίσκου, τα οποιά ο εκπαιδευτικός της τάξης καλείται να στηρίξει είτε σε μικρές ομάδες είτε ατομικά. Στρατηγικές που θα διδαχτούν ειναι "ελέγχω και αποχωρώ" "αυτοέλεγχος" "διαχείριση συναισθημάτων" "διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων".

Διαχείριση δύσκολων συναισθημάτων και δύσκολων σκέψεων (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Πρόκειται για ένα σεμινάριο προσωπικής ανάπτυξης που έχει ως στόχο την υποστήριξη και ψυχική ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών. Επιδιώκει να εξοπλίσει τους/τις εκπαιδευτικούς με γνώσεις, στάσεις, δεξιότητες, εργαλεία και τεχνικές για προαγωγή της ψυχικής ανθεκτικότητας στην προσωπική τους ζωή. Επειδή "παρόλο που δεν μπορείς να εμποδίσεις τα πουλιά της θλίψης να πετούν πάνω από το κεφάλι σου, μπορείς να τα εμποδίσεις από το να φτιάξουν τη φωλιά τους στα μαλλιά σου".

Διαχείριση επαγγελματικού στρες και συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης (Χαμπή Σπύρος, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Το παρόν σεμινάριο σκοπό έχει να υποστηρίξει τους/τις εκπαιδευτικούς στην προσπάθεια τους να μειώσουν το επαγγελματικό στρες και τις πιθανότητες εμφάνισης του συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης διαμέσου της αποτελεσματικής διαχείρισης του εργασιακού άγχους. Κατά το πρώτο μέρος του σεμιναρίου θα μελετήσουμε τους ψυχοβιολογικούς μηχανισμούς του εργασιακού άγχους, και τις επιπτώσεις τους στην υγεία και την απόδοση του/της εκπαιδευτικού. Το δεύτερο μέρος του σεμιναρίου θα αφορά στη χρήση τεχνικών ρύθμισης του εργασιακού άγχους εστιάζοντας σε σύγχρονές ψυχοβιολογικές τεχνικές οι οποίες αυξάνουν την ανθεκτικότητα των ατόμων σε στρεσογόνους παράγοντες.

Διαχείριση συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον (Παπαδοπούλου Φωτεινή, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις που αφορούν στην διαχείριση συγκρούσεων σε παιδιά σχολικής και εφηβικής ηλικίας. Πώς ακριβώς ορίζεται και ερμηνεύεται η ΄σύγκρουση' στο σχολείο; Τι στοιχεία περιλαμβάνει και ποια στοιχεία καταλήγουν στο πρόβλημα; Πώς γίνεται η αναγνώριση των πρωτογενών χαρακτηριστικών που διέπουν την εκδήλωση της αλλά και ποιες στρατηγικές παρέμβασης προτείνονται στη διεθνή βιβλιογραφία για την αντιμετώπιση προβλημάτων στο σχολικό περιβάλλον και την πρόληψη και διαχείριση αντίστοιχων συμπεριφορών; Πώς θα γίνει η λειτουργία της σχολικής τάξης αποτελεσματική; Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ερωτήματα που θα απαντηθούν κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου.

Διδασκαλία μέσω χρήσης της τεχνολογίας: Η χρήση του Google Workspace for Education (Έλις Κακουλλή Κωνσταντίνου, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)

Το σεμινάριο/ εργαστήριο στοχεύει στην γνωριμία των εκπαιδευτικών με την ιδέα της διδασκαλίας μέσω τεχνολογιών “cloud” (νέφους), και πιο συγκεκριμένα του Google Workspace for Education και των εργαλείων Google Classroom, Google Meet, Google Drive (Google Docs, Google Slides, Google Sheet), Google Forms, κ.ά. Σκοπός είναι να μπορούν να εντάξουν το πακέτο με κάποια από τα εργαλεία του στην εκπαιδευτική διαδικασία, βασισμένοι/ες στον κοινωνικό εποικοδομητισμό και τη συνεργατική μάθηση.

Δραστηριότητες STEM/STEAM και ρομποτικής στο δάσος (Κωνσταντίνος Φανής, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Σκοπός είναι ο περιορισμός της κλιματικής αλλαγής, η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και η διατήρηση των οικοσυστημάτων, μέσα απο ερευνητικές δραστηριότητες στο πεδίο.

Εκπαιδευτικά Διοικητικά Μοντέλα, Θεωρίες Ηγεσίας, Υποκίνησης , Επικοινωνίας και Αποτελεσματικό Σχολείο (Στυλιανού Ανδρέας, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Το σεμινάριο αυτό θα προσφέρει μια θεωρητική και πρακτική προσέγγιση στον χώρο της Διοίκησης της Εκπαίδευσης. Η θεωρητική προσέγγιση επιτυγχάνεται με τη διερεύνηση και ανάλυση των κύριων εννοιών και θεωριών της εκπαιδευτικής διοίκησης. Η πρακτική προσέγγιση συνίσταται στην εξέταση της δομής και της λειτουργίας του κυπριακού εκπαιδευτικού συστήματος και στη μελέτη συγκεκριμένων θεμάτων και προβλημάτων που το αφορούν. Το μάθημα θα δώσει την ευκαιρία στους/στις εκπαιδευτικούς να συσχετίσουν σύγχρονα εκπαιδευτικά θέματα με το θεωρητικό πλαίσιο της Διοίκησης της Εκπαίδευσης. Πιο αναλυτικά, το μάθημα επιδιώκει τα ακόλουθα:

1. Την εξοικείωση των εκπαιδευτικών με τις σημαντικότερες έννοιες και θεωρίες της Εκπαιδευτικής Διοίκησης (π.χ. Διοικητικά Μοντέλα, Θεωρίες Ηγεσίας, Υποκίνησης, Επικοινωνίας).

2. Την κριτική εξέταση των θέσεων και αρχών των πιο πάνω θεωριών και την αξιολόγηση των πρακτικών εφαρμογών τους στην εκπαίδευση.

3. Τη γνωριμία με τις ευθύνες και τα βασικά καθήκοντα των εκπαιδευτικών λειτουργών.

4. Την εξέταση του εκπαιδευτικού συστήματος της Κύπρου. Συγκεκριμένα, θα εξεταστούν η όλη δομή του συστήματος, τα καθήκοντα και οι ευθύνες των εκπαιδευτικών.

5. Την ενημέρωση των εκπαιδευτικών σχετικά με τα πορίσματα ερευνών στους βασικούς τομείς της εκπαιδευτικής διοίκησης. Τέλος, αναμένεται ότι οι εκπαιδευτικοί θα είναι σε θέση να αξιολογήσουν τη σημασία των πορισμάτων αυτών για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του σχολείου τους.

Εκπαιδευτική ηγεσία και συναισθηματική νοημοσύνη (Στυλιανίδου Μαρία, Λευκωσία)

Τα χαρακτηριστικά ενός αποτελεσματικού εκπαιδευτικού ηγέτη και ο ρόλος της συναισθηματικής νοημοσύνης στην αποτελεσματική εκπαιδευτική ηγεσία.

Εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας και αξιολόγησης (ψηφιακές και μη) στο πλαίσιο της διαφοροποιημένης τάξης (Μάρκογλου Αγγελική, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

H υιοθέτηση σύγχρονων τάσεων διδασκαλίας και αξιολόγησης αποτελούν βασικούς παράγοντες του εκάστοτε σχολικού πλαισίου. Στο παρόν σεμινάριο θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν μια σειρά από εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας και αξιολόγησης (ψηφιακές και μη) που έχουν σκοπό να προωθήσουν την (δια ζώσης ή/και εξ αποστάσεως) ενεργό συμμετοχή των μαθητών/τριών, με σκοπό να επιτευχθεί η διαμορφωτική τους αξιολόγηση στο πλαίσιο της διαφοροποιημένης τάξης. Βασικό συστατικό του σεμιναρίου είναι η συμμετοχή των εκπαιδευτικών μέσω της συζήτησης, αλλά και μέσω σύντομων δραστηριοτήτων που θα κληθούν να δημιουργήσουν στο πλαίσιο των γνωστικών αντικειμένων που διδάσκουν. Το σεμινάριο προσαρμόζεται και εστιάζει στις εκπαιδευτικές ανάγκες του εκάστοτε σχολικού πλαισίου και δύναται να προσφερθεί σε μέρη, προκειμένου να επιτευχθεί η αναστοχαστική διαδικασία των συμμετεχόντων/ουσών.

Ενεργοποίηση κινήτρων των μαθητών/μαθητριών: Στρατηγικές εφαρμογής και ενσωμάτωσης εναλλακτικών μεθόδων διδασκαλίας στην τάξη (Παναγιώτης Κοσμάς, Λεμεσός, Λευκωσία)

1. Η γνωριμία με τις πιο σύγχρονες εναλλακτικές διδακτικές προσεγγίσεις

2. Προβολή παραδειγμάτων εναλλακτικών διδασκαλιών σε διάφορα αντικείμενα

3. Πρακτική εφαρμογή, στο πλαίσιο του σεμιναρίου, συγκεκριμένων προσεγγίσεων που αξιοποιούνται στη διδακτική πράξη, τόσο στην κυπριακή μαθησιακή πραγματικότητα όσο και στο εξωτερικό.

Επικοινωνώντας ανάγκες και συναισθήματα με μη-βίαιο τρόπο (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Πρόκειται για ένα σεμινάριο προσωπικής κι επαγγελματικής ανάπτυξης που αποσκοπεί να εμπλουτίσει τις πιο κάτω επικοινωνιακές δεξιότητες των εκπαιδευτικών: • μείωση επικριτικής στάσης • αναγνώριση και λεκτικοποίηση συναισθημάτων • διαχείριση θυμού • διερεύνηση προσωπικών αναγκών • διεκδικητική συμπεριφορά • πρόληψη και διαχείριση συγκρούσεων • διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να εξασκηθούν βιωματικά στις πιο πάνω δεξιότητες ώστε, εάν επιθυμούν, να τις χρησιμοποιούν στις σχέσεις τους με συναδέλφους, παιδιά και γονείς καθώς και στην προσωπική τους ζωή.

Η αξιολόγηση του/της μαθητή/μαθήτριας: αξιολογώντας γνώσεις περιεχομένου, δεξιότητες και αξίες (Ανδρεανή Μπάιτελμαν, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Το σεμινάριο στοχεύει στη νοηματοδότηση της έννοιας της αξιολόγησης του/της μαθητή/μαθήτριας στην εκπαίδευση: Ειδικότερα θα αναλυθούν θέματα που αφορούν στις διάφορες μορφές διαμορφωτικής και τελικής αξιολόγησης του/της μαθητή/μαθήτριας για γνώσεις περιεχομένου, δεξιότητες και αξίες. Θα συζητηθούν   βασικές αρχές και πρακτικές αξιολόγησης, καθώς και θέματα ανατροφοδότησης (feed-back, feed-forward). Θα παρουσιαστούν εγκυροποιημένα εργαλεία αξιολόγησης του/της μαθητή/μαθήτριας.

Η ελληνική ως δεύτερη γλώσσα - διαφοροποίηση διδασκαλίας: καλή η θεωρία, στην πράξη τι κάνουμε; (Φωτεινή Ευθυμίου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Γνωριμία των εκπαιδευτικών με πρακτικές, στρατηγικές, μέσα, εργαλεία και υλικό, τα οποία συμβάλλουν στην αποτελεσματική διδασκαλία και εκμάθηση της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας. Έμφαση στη διαφοροποιημένη διδασκαλία, υπό το φως της εθνογραφίας.

Η υπέρβαση της προκατάληψης και του ρατσισμού και η υποδοχή της ετερότητας. Διδακτική προσέγγιση κινηματογραφικών ταινιών (Θωμά Παναγιώτης, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Να συζητήσει την υπέρβαση παράλογων προκαταλήψεων στη σύγχρονη εποχή απέναντι σε πρόσωπα διαφορετικής καταγωγής, κουλτούρας και θρησκείας, εντοπίζοντας τους λόγους των προκαταλήψεων και προτείνοντας την ασκητική υπέρβαση των εμποδίων που θα φέρουν τη συνύπαρξη. Αυτό πραγματοποιείται με βάση κινηματογραφικές ταινίες που αποτυπώνουν ιστορίες δραματικές, συναφείς με το εν λόγω πρόβλημα-ζήτημα, οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν στη διδασκαλία θεμάτων διαθρησκευτικότητας, πολυπολιτισμικότητας και συνύπαρξης.

Καταφύγιο στον Αριστοτέλη: πώς η Φιλοσοφία προάγει τη θετική ψυχολογία και τη συναισθηματική καλλιέργεια (Μαρία Κοτίτσα, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Το παρόν σεμινάριο σκοπό έχει να καταδείξει πρακτικούς τρόπους α) ενίσχυσης της θετικότητας, β) μείωσης έντονων συναισθημάτων (συναισθήματα που μας κατακλύζουν και μπορεί να αποτελέσουν εμπόδιο στην καθημερινότητά μας) και γ) τρόπους υποκειμενικής νοηματοδότησης της εμπειρίας. Οι έννοιες της ευτυχίας, της ευδαιμονίας και της εντελέχειας του επίκαιρου, όσο ποτέ, Αριστοτέλη θα αποτελέσουν το φιλοσοφικό ένδυμα του σεμιναρίου, το οποίο φυσικά θα πλαισιώσουν ερευνητικά δεδομένα από τον χώρο της ψυχολογίας.

Μαθητής με ΔΕΠ-Υ στην τάξη μου: πρόβλημα ή πρόκληση; (Ανδρέας Δημητρίου, Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λευκωσία)

Η ανατροφή και η εκπαίδευση του παιδιού με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) μπορεί να αποδειχθεί αρκετά δύσκολη. Όλοι/ες οι εκπαιδευτικοί κάποια στιγμή νιώθουν θυμό, φόβο, στεναχώρια, απογοήτευση και κούραση καθώς αγωνίζονται για να βοηθήσουν. Ωστόσο δεν θα έπρεπε να σπαταλούν τη συναισθηματική τους ενέργεια, μεμφόμενοι/ες τους εαυτούς τους. Η ΔΕΠ-Υ είναι μια νευρολογική, κληρονομική διαταραχή που δεν οφείλεται στην κακή ανατροφή ή ένα χαοτικό περιβάλλον. Παρόλο που η ζωή με το παιδί κάποτε γίνεται δύσκολη, είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ μπορούν να επιτύχουν, και το κάνουν. Ως εκπαιδευτικοί μπορούμε να βοηθήσουμε, δημιουργώντας ένα σπιτικό και σχολικό περιβάλλον που θα αυξήσει τις δυνατότητες επιτυχίας του παιδιού. Η έγκαιρη ανίχνευση, διάγνωση και παρέμβαση είναι το κλειδί για μεγιστοποίηση των θετικών αποτελεσμάτων για το παιδί με ΔΕΠ-Υ.

Σκοπός του σεμιναρίου αυτού είναι να ενημερώσει τους/τις συμμετέχοντες/ουσες για τη θεωρητική και πρακτική προσέγγιση της ΔΕΠ-Υ. Ειδικότερα, στο α΄ μέρος του σεμιναρίου θα αναφερθούμε λεπτομερώς στον ορισμό και στα χαρακτηριστικά της ΔΕΠ-Υ, στην αιτιολογία της και στους τομείς της καθημερινότητας που επηρεάζονται από τη συγκεκριμένη δυσκολία. Επίσης, στο α΄ μέρος του σεμιναρίου θα συζητηθούν τα συνοδά προβλήματα της ΔΕΠ-Υ, η συνοσσηρότητα της με άλλες διαταραχές στην παιδική ηλικία, η εξελικτική της πορεία καθώς και τους τρόπους που αξιολογείται. Για πραγματοποίηση των στόχων του α΄ μέρους του σεμιναρίου ο εισηγητής θα χρησιμοποιήσει οπτικό-ακουστικό υλικό όπως οπτικό υλικό παιδιών με ΔΕΠ-Υ σε περιβάλλοντα ανατροφής, σενάρια σε μικρές ομάδες καθώς και συζήτηση στην ολομέλεια.

Προχωρώντας, στο β΄ μέρος του σεμιναρίου θα αναφερθούμε στους στόχους των θεραπευτικών παρεμβάσεων της ΔΕΠ-Υ σε όλα τα περιβάλλοντα που αλληλεπιδρά το παιδί. Κυρίως όμως ο εισηγητής θα αναφερθεί αναλυτικά στις πρακτικές και τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς στη σχολική τάξη. Ειδικότερα, θα παρουσιαστούν αποτελεσματικά προγράμματα παρέμβασης για παιδιά με ΔΕΠ-Υ σε τρείς τομείς: ακαδημαϊκή διδασκαλία, παρεμβάσεις στη συμπεριφορά και προσαρμογές στις τάξεις διδασκαλίας. Για πραγματοποίηση των στόχων του β΄ μέρους του σεμιναρίου ο εισηγητής θα χρησιμοποιήσει εικονικό υλικό και μελέτες περιπτώσεων από εφαρμογή προγραμμάτων παρέμβασης.

Ο ιστορικός γραμματισμός στην πράξη: ένα εμπειρικό εργαστήρι (Μαρία Γεωργίου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Τι είναι ο ιστορικός γραμματισμός; Πώς διασαφηνίζεται/προσεγγίζεται μέσα από το αναλυτικό μας πρόγραμμα της ιστορίας; Και πως μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε ώστε να βοηθήσουμε τους/τις μαθητές/μαθήτριές μας να σκέφτονται και να ‘κάνουν ιστορία’; Το σεμινάριο αυτό αποτελεί ένα εμπειρικό εργαστήρι το οποίο απαντά στην πράξη τα ερωτήματα αυτά. Το εργαστήρι αποτελεί εργαλείο για τις/τους εκπαιδευτικούς με 3 τρόπους. Πρώτον, προσκαλεί τις/ους συμμετέχουσες/όντες να σκεφτούν τον ιστορικό γραμματισμό ως τον σκοπό διδασκαλίας της ιστορίας και, ταυτόχρονα, ως μεθοδολογικό εργαλείο. Δεύτερον, και κατά συνέπεια, οι συμμετέχουσες/οντες θα έχουν την ευκαιρία, μέσα από μια πρακτική δραστηριότητα, να αναγνωρίσουν και να καταλάβουν την ιστορία και τα εργαλεία της, δηλαδή τις πηγές, ως προϊόν και αφετηρία έρευνας και όχι ως αποδείξεις του παρελθόντος όπως λανθασμένα θεωρούνται – τόσο από τα παιδιά όσο και από ενήλικες. Και τρίτο, το εργαστήρι το ίδιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτούσιο στη τάξη από τις/τους εκπαιδευτικούς, ώστε να καλλιεργήσουν στις/στους μαθήτριες/μαθήτριές τους την κατανόηση των πιο πάνω. Συγκεκριμένα, οι συμμετέχοντες/ουσες θα έχουν την ευκαιρία να σκεφτούν εμπειρικά το πώς:

1. Ο ιστορικός γραμματισμός αποτελεί, από τη μια, τον τελικό στόχο όσον αφορά στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και, από την άλλη, μία συνεχή και μη γραμμική διαδικασία.

2. Ανάλογα, το ιστορικό έργο δεν θεωρείται ως ένα τελικό, αναλλοίωτο σύνολο γνώσεων και ιστορικών συμπερασμάτων, αλλά: α) ως ένα προϊόν έρευνας που υπόκειται σε συνεχή κριτική και αμφισβήτηση, και β) ως μια αφετηρία για περαιτέρω έρευνα και αναζήτηση της ιστορικής πραγματικότητας. Και,

3. Οι πηγές δεν μεταφέρουν άμεσα την πραγματικότητα αλλά είναι και οι ίδιες κατασκευές, οι οποίες επομένως δεν μιλούν από μόνες τους, αλλά απαντούν σε ερωτήματα υπό την καθοδήγηση της ιστορικής σκέψης του ερευνητή/της ερευνήτριας και των εργαλείων που αυτός/ή έχει στη διάθεσή του/της.

Οι 17 στόχοι της αειφόρου ανάπτυξης του ΟΗΕ (Κωνσταντίνος Φανής, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

«Έμφαση σε δραστηριότητες για να αναπτύξουν οι μαθητές/ μαθήτριες δράσεις για τους 17 στόχους της αειφόρου ανάπτυξης του ΟΗΕ » Η κατανόηση των σύγχρονων διεθνών πολιτικών για την Αειφόρο Ανάπτυξη με επίκεντρο την Ατζέντα 2030.

Οι συγκρούσεις σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς (είδη συγκρούσεων, αίτια συγκρούσεων, επιλογή τεχνικών διαχείρισης των συγκρούσεων) (Στυλιανού Ανδρέας, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Στο σεμινάριο αυτό θα αναλυθεί το θέμα των συγκρούσεων στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Θα μελετηθούν τα είδη των συγκρούσεων, τα αίτια των συγκρούσεων στο σχολείο, τα οφέλη και τα κόστη που μπορεί να συνεπάγονται οι συγκρούσεις στα σχολεία. Θα αναλυθεί η διαδικασία, τόσο της εμφάνισης και κλιμάκωσης της σύγκρουσης, όσο και της επιλογής των κατάλληλων τεχνικών για τη διαχείρισή της. Τέλος, θα αναδειχθεί η χαρτογράφηση της σύγκρουσης ως ένα ενδιαφέρον εργαλείο διαχείρισης της σύγκρουσης. Μετά την ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν :

• Να ορίζουν τη σύγκρουση, να αναγνωρίζουν τα είδη και να ερμηνεύουν τα αίτια των συγκρούσεων

• Να απαριθμούν τα στάδια κλιμάκωσης της σύγκρουσης

• Να αποτιμούν τα αποτελέσματα της σύγκρουσης για τον εκπαιδευτικό οργανισμό

• Να προλαμβάνουν ή/και να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τις συγκρουσιακές καταστάσεις στο σχολείο, εφαρμόζοντας κατάλληλες στρατηγικές, τεχνικές και εργαλεία μεταξύ των οποίων και τη χαρτογράφηση της σύγκρουσης.

Οπτικοποίηση δεδομένων: Δημιουργία συννεφόλεξων (Word Cloud) και πληροφοριογραμμάτων (Infographic) ως εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας ή/και αξιολόγησης (Έλλη Χατζηγεωργίου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

1. Ενημέρωση των εκπαιδευτικών για δύο μορφές Oπτικοποίησης Δεδομένων (Data Visualization): τα Infographic/Πληροφοριογραφήματα και τα Word Cloud/Συννεφόλεξα. 2. Εξοικείωση με τη δημιουργία τους, τους περιορισμούς συγκεκριμένων λογισμικών ή διαδικτυακών εφαρμογών. 3. Καλές πρακτικές σε περίπτωση ένταξής τους στη σχολική πράξη: α) για σκοπούς εκπαίδευσης ή και β) εναλλακτικής μορφής αξιολόγησης μαθητών/μαθητριών σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα για παιδιά άνω των 10 ετών. Αποβλέπει ουσιαστικά, αφενός, στην ένταξη της οπτικοποίησης δεδομένων στο ευρύτερο πλαίσιο των Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Σπουδών (Digital Humanities) και, αφετέρου, σε ανάδειξη των ευκαιριών που παρέχει για ενεργητική μάθηση και εναλλακτική συνεταιριστική μορφή αξιολόγησης. Σημ.: Η συνάντηση είναι 80λεπτη και απαιτείται η πρόσβαση των συναδέλφων σε Η/Υ, κάνοντας χρήση διαδικτυακών εργαλείων.

Σημ.: Η συνάντηση είναι 80λεπτη και απαιτείται η πρόσβαση των συναδέλφων σε Η/Υ, κάνοντας χρήση διαδικτυακών εργαλείων. Πριν από τη συνάντηση θα αποσταλούν αρχεία που θα αξιοποιηθούν κατά τη διάρκεια της συνάντησης ή/και για μελέτη.

Ορθή επικοινωνία και διαχείριση διαπροσωπικών σχέσεων (Στυλιανίδου Μαρία, Λευκωσία)

Σκοπός του Σεμιναρίου είναι η κατάρτιση των συμμετεχόντων/ουσών ως προς τις θεωρητικές αρχές και πρακτικές τεχνικές της ορθής επικοινωνίας και ανάπτυξη δεξιοτήτων ορθής επικοινωνίας. Επιπλέον, η καλλιέργεια και ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και συναισθηματικής νοημοσύνης για την απόκτηση δεξιοτήτων διαχείρισης διαπροσωπικών σχέσεων στο σχολικό περιβάλλον.

Όσα δεν μας λέει ο θυμός (Μιχαήλ Ελένη, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία)

Η επιμόρφωση συζητά το θέμα του θυμού, στοχεύοντας όπως οι συμμετέχουσες/οντες:

1. αναφέρουν τους τρόπους με τους οποίους ο θυμός επηρεάζει πολυδιάστατα τον άνθρωπο (εκπαιδευτικούς και παιδιά).

2. εντοπίζουν τα σημάδια θυμού στον εαυτό τους αλλά και στα παιδιά της τάξης τους/σχολείου τους.

3. εμβαθύνουν στην κατανόηση του συναισθήματος αυτού, βλέποντας το ως ένα φίλο ο οποίος μας θυμίζει τις ανάγκες μας

4. αποκτήσουν εργαλεία/τεχνικές διαχείρισης του θυμού τα οποία οι συμμετέχουσες/οντες θα ζήσουν βιωματικά μέσα από την επιμόρφωση.

Παραβατικότητα στο Σχολείο και Σχολικός Εκφοβισμός – Διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων σχετικά με ζητήματα κοινωνικής τάξης, φύλου και εθνικότητας (Παπαδοπούλου Φωτεινή, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τις θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις που αφορούν στην παραβατική συμπεριφορά παιδιών προσχολικής, σχολικής και εφηβικής ηλικίας και εξειδικευμένα σε θέματα Σχολικού Εκφοβισμού. Πώς ακριβώς ορίζεται και ερμηνεύεται η παραβατική συμπεριφορά στο σχολείο; Τι στοιχεία περιλαμβάνει και ποια στοιχεία καταλήγουν στον Σχολικό Εκφοβισμό; Πώς γίνεται η αναγνώριση των πρωτογενών χαρακτηριστικών που διέπουν την εκδήλωση της, αλλά και ποιες στρατηγικές παρέμβασης προτείνονται στη διεθνή βιβλιογραφία για την αντιμετώπιση παραβατικών μαθητών / μαθητριών και την πρόληψη και διαχείριση αντίστοιχων συμπεριφορών; Πώς θα γίνει η λειτουργία της σχολικής τάξης αποτελεσματική; Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ερωτήματα που θα απαντηθούν κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου.

Πρόληψη και διαχείριση της ομοφοβίας και τρανσφοβίας στο σχολείο (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να συμβάλει στην ανάπτυξη των γνώσεων, στάσεων και δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών όσον αφορά την ανταπόκρισή τους στην ομοφοβία και τρανσφοβία στην εκπαίδευση. Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες θα έχουν την ευκαιρία να ξεκαθαρίσουν ΛΟΑΤΙ όρους (λεσβίες, ομοφυλόφυλοι, αμφισεξουαλικοί, τρανς, ίντερσεξ), να διερευνήσουν τον αντίκτυπο της ομοφοβίας και τρανσφοβίας στον ψυχισμό των μαθητών/μαθητριών και να εξοπλιστούν με δεξιότητες κι εργαλεία για πρόληψη και αντιμετώπιση της πιο πάνω μορφής βίας.

Πρωτογενής Πρόληψη και Σύστημα Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς (ΠροΘεΣυ) (Κουρέα Λευκή, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος) 

Στόχος του σεμιναρίου ειναι η παρουσίαση του συστήματος Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς με έμφαση την πρωτογενή πρόληψη. Το σεμινάριο επικεντρώνεται στην θεωρητική και πρακτική πτυχή της πρωτογενούς πρόληψης με έμφαση την ανάπτυξη κοινου οράματος και ρουτινών, διδασκαλίας συμπεριφοράς, ανάπτυξης συστήματος επιβράβευσης και παροχη θετικής διορθωτικής ανατροφοδότησης στα παιδιά. Ακολουθώντας τη λογική του μοντέλου "εκπαιδεύω τον εκπαιδευτή" το προσωπικο του σχολείο καλείται να εργαστεί συλλογικά για τη δημιουργία των πιο πάνω στοιχείων.

Πώς η άσκηση μπορεί να βοηθήσει στη διαχείριση του άγχους αλλά και στη βελτίωση της συνολικότερης υγείας. Διαχείριση των επιπτώσεων της υποκινητικότητας ως συνέπεια της πανδημίας COVID-19 (Τρύφωνος Άντρεα, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Η μείωση της φυσικής δραστηριότητας και αύξηση της καθιστικού χρόνου έχει σημαντικές επιπτώσεις στην υγεία, τόσο σωματικές όσο και ψυχολογικές. Όλοι/ες ξέρουμε ότι με την άσκηση ενισχύει την ψυχολογική μας κατάσταση. Ωστόσο, πολλοί δεν γνωρίζουν τους μηχανισμούς με του οποίους αυτό επιτυγχάνεται. Επομένως, σκοπός του προκειμένου σεμιναρίου είναι να εμβαθύνουμε στους μηχανισμούς με τους οποίους η άσκηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέσο διαχείριση αγχώδων καταστάσεων. Επίσης, το σεμινάριο στοχεύει στην κατανόηση της σημασίας του ενεργού τρόπου ζωής και της φυσικής δραστηριότητας, ξεφεύγοντας από τον παραδοσιακό τρόπο άσκησης. Στο σεμινάριο θα δοθούν οι οδηγίες του παγκόσμιου οργανισμού υγείας περί φυσικής δραστηριότητας και άσκησης, ενώ θα αναφερθούμε σε απλά “tips” για την υιοθέτηση ενός πιο ενεργού τρόπου ζωής. Θα γίνει μικρή αναφορά στους τρόπους με τους οποίους αυξάνεται η φυσική δραστηριότητα στο σχολικό περιβάλλον.

Στωικοί & ψυχική ανθεκτικότητα: η σκοπιά της ψυχολογίας (Μαρία Κοτίτσα, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Ο σκοπός του σεμιναρίου είναι διφυής: αφενός, η αναδρομή στις φιλοσοφικές καταβολές σύγχρονων (γνωσιακών-συμπεριφορικών) ψυχο-θεραπειών, των οποίων η αποτελεσματικότητα έχει καταδειχθεί ευρύτατα και αφετέρου, η πρακτική εξέταση πορισμάτων από πρόσφατες μελέτες στον χώρο της ψυχολογίας που αφορούν στην ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας. Κατά την μεν φιλοσοφική αναδρομή, θα επικεντρωθούμε τόσο σε Σωκρατικές μεθόδους ψυχικής ενδυνάμωσης (όπως μας τις μεταφέρει ο Πλάτων), όσο και σε βασικές αρχές της Στωικής Φιλοσοφίας. Σχετικά δε με την εξέταση των πορισμάτων μελετών θα δοθεί έμφαση στην ψυχική ανθεκτικότητα, κυρίως των παιδιών, με στόχο να δούμε πώς τα πορίσματα μπορούν να εφαρμοστούν στο σχολικό πλαίσιο. Η σύνδεση της σύγχρονης ψυχολογίας με το φιλοσοφικό της παρελθόν και η κατανόηση της επίδρασης της φιλοσοφίας στην καθημερινότητά μας αναμένεται να αυξήσουν τη δέσμευσή μας προς την κατεύθυνση της εφαρμογής θεωριών στην πράξη.

Σχεδιασμός Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας: Μορφές, Στρατηγικές και Τεχνικές Διαφοροποίησης (Φλώρια Βαλανίδου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Ο σκοπός του σεμιναρίου είναι να παρουσιάσει τους βασικούς άξονες εφαρμογής της διαφοροποιημένης διδασκαλίας εστιάζοντας στις βασικές μορφές και προϋποθέσεις της διαφοροποίησης. Επιπλέον, θα αναλύσει με πρακτικό τρόπο τις στρατηγικές και τεχνικές διαφοροποίησης που χρειάζεται να εργαλειοποιήσει ο/η εκπαιδευτικός, ώστε να σχεδιάσει και να πραγματώσει μια αποτελεσματική διαφοροποιημένη διδασκαλία. Το περιεχόμενο του σεμιναρίου περιλαμβάνει πρακτικές εφαρμογές και παραδείγματα δραστηριοτήτων που θα βοηθήσουν τους/τις εκπαιδευτικούς να αναστοχαστούν σε σχέση με τις διδακτικές τους επιλογές.

Τεχνικές ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό (Χριστιάνα Δίπλη, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Βασικός πυλώνας του σεμιναρίου θα είναι η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών για την ανάπτυξη τρόπων διαχείρισης των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τόσο οι ίδιοι όσο και οι μαθητές/μαθήτριες σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό. Οι εκπαιδευτικοί θα αποκτήσουν δεξιότητες ώστε να μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές/μαθήτριες που είναι θύματα, θύτες και/ ή παρατηρητές κατά την εκδήλωση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού.

Επιπλέον, το σεμινάριο θα εστιάζεται στην ανάπτυξη τρόπων βελτίωσης των σχέσεων και επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών/μαθητριών και των εκπαιδευτικών με τους μαθητές/μαθήτριες. Επίσης, το σεμινάριο θα στοχεύει στην ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, και στην ενίσχυσή τους με τις βέλτιστες επικοινωνιακές τεχνικές και άλλες δεξιότητες, ούτως ώστε να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τον σχολικό εκφοβισμό. Ως εκ τούτου, οι εκπαιδευτικοί θα αποκτήσουν δεξιότητες και τρόπους διαχείρισης των προβλημάτων που αναφύονται από τον σχολικό εκφοβισμό στην τάξη και στο σχολικό πλαίσιο. Τα σχολεία που παρακολούθησαν το Σεμινάριο «Τεχνικές ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό» κατά τις προηγούμενες σχολικές χρονιές θα μπορούν να παρακολουθήσουν τα επόμενα μέρη του Σεμιναρίου κατά τη σχολική χρονιά 2021-2022. Το Σεμινάριο θα προσαρμοστεί στις σχετικές με το θέμα ανάγκες της σχολικής μονάδας, των μαθητών/μαθητριών και των εκπαιδευτικών. Επιπρόσθετα, θα γίνει Μελέτη- Συζήτηση Περιπτώσεων από το σχολείο σχετικές με το θέμα του σεμιναρίου. Όλα τα παραπάνω πραγματοποιούνται αξιοποιώντας τις παρακάτω μεθόδους:

• εισήγηση που παρουσιάζεται σε power-point

• πρόκληση συζήτησης

• μελέτη- συζήτηση περιπτώσεων από το σχολείο

• ανταπόκριση σε ερωτήσεις, παρατηρήσεις, απορίες των συμμετεχόντων/ουσών.

Τεχνολογικά Υποστηριζόμενη Μάθηση. Παιχνίδι στην τάξη (Παναγιώτης Κοσμάς, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία)

1. Θεωρητικές προσεγγίσεις στην Τεχνολογικά Υποστηριζόμενη Μάθηση μέσα από τη διεθνή βιβλιογραφία και έρευνα.

2. Αποτελέσματα εκπαιδευτικών παρεμβάσεων με τεχνολογία από την Κύπρο και το εξωτερικό.

3. Ψηφιακό χάσμα και δεξιότητες των μαθητών.

4. Ανάπτυξη κριτικής σκέψης μέσω τεχνολογίας.

5. Η περίπτωση της «ενσώματης μάθησης» (embodied learning) και τεχνολογικών εργαλείων στην εκπαιδευτική πράξη, που αποτελεί μια παγκόσμια τάση ενσωμάτωσης τεχνολογιών στη διδασκαλία.

6. Εμπόδια και δυσκολίες στην ενσωμάτωση των ΤΠΕ και πως αντιμετωπίζονται.

7. Συγκεκριμένα παραδείγματα και εφαρμογές.

Τρόποι ανάπτυξης κριτικής και δημιουργικής σκέψης στη μαθησιακή διαδικασία (Ανδρεανή Μπάιτελμαν, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Το σεμινάριο στοχεύει στην προώθηση διδακτικών προσεγγίσεων και πρακτικών για την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης των μαθητών και μαθητριών στο πλαίσιο της διδακτικής/ μαθησιακής διαδικασίας. Θα γίνει αναφορά σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα των αναλυτικών προγραμμάτων, θα συζητηθούν διαθεματικές προσεγγίσεις και θα παρουσιαστεί σχετικό διδακτικό/μαθησιακό υλικό για να χρησιμοποιηθεί από τους/τις εκπαιδευτικούς στην αίθουσα διδασκαλίας.

Τρόφιμα που καλλιεργούνται με τρόπο που είναι δίκαιος για τους/τις αγρότες/αγρότισσες, υγιή τους/τις καταναλωτές/ καταναλώτριες και ασφαλή για τον πλανήτη (Κωνσταντίνος Φανής, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Σκοπός είναι να αξιολογήσουμε την παραγωγή βιολογικών τροφίμων, να προστατεύσουμε τη φύση και να διαφυλάξουμε τη βιοποικιλότητα. Στόχος είναι η επαφή των μαθητών/μαθητριών με το φυσικό περιβάλλον, με τα φυτά και το χώμα, να καλλιεργήσουν λαχανικά και αρωματικά φυτά, να παρακολουθήσουν την ανάπτυξη τους στο σχολείο, τη συγκομιδή και να αποκτήσουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Δράσεις για Οργανική καλλιέργεια, τη Μείωση, Επαναχρησιμοποίηση και Ανακύκλωση των απορριμμάτων, τη μείωση της σπατάλης του νερού και των τροφίμων και τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος.

Χρησιμοποιώντας την ιστορική σκέψη των μαθητών/μαθητριών για την αποτελεσματική διδασκαλία της ιστορίας στην τάξη (Μαρία Γεωργίου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Το αναλυτικό μας πρόγραμμα καταδεικνύει ως στόχο την καλλιέργεια κριτικής σκέψης και την κατανόηση της ιστορίας ως επιστημολογικό αντικείμενο. Τι γνωρίζουμε όμως για την ιστορική σκέψη των μαθητών/μαθητριών μας; Σε ποιες ‘κατηγορίες’ μπορούμε να κατατάξουμε τις ιδέες τους όσον αφορά στην ιστορία; Ποια ‘εμπόδια’ αντιμετωπίζουν όσον αναφορά στο να σκεφτούν και να ‘κάνουν’ ιστορία οι ίδιοι; Γενικότερα, ποιες είναι οι ιδέες των μαθητριών/μαθητριών για την ιστορία ως επιστημονικό αντικείμενο; Και, πώς μπορούν να τους/τις βοηθήσουμε να περάσουν από το ένα ‘επίπεδο’ στο άλλο ώστε να φτάσουν στο ανώτατο επίπεδο ιστορικής σκέψης;

Δεδομένο είναι ότι χωρίς επίγνωση του τι γνωρίζουν και σκέφτονται οι μαθητές/μαθήτριες μας ‘είναι σαν να πυροβολούμε στο σκοτάδι’ [‘without an awareness of what students know and think, policy-making, curriculum and textbook designing, and classroom practices are «like firing blindly into the dark»: we may get lucky and hit one of our targets, but we are much more likely to damage our own side’ (Lee and Shemilt, 2004, p.31)]. Σκοπός του σεμιναρίου επομένως, είναι να απαντήσει τα πιο πάνω ερωτήματα και, παρουσιάζοντας στους εκπαιδευτικούς τις ιδέες των μαθητών όσον αφορά στην ιστορία, να αποτελέσει έναν οδηγό στο πως οι εκπαιδευτικοί μπορούν να επιτύχουν τους δείκτες επιτυχίες.

Ψηφιακή Αφήγηση και Δημιουργικότητα στη διδασκαλία γλωσσών (Δέσπω Νικολαΐδου, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Αμμόχωστος, Πάφος)

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να δείξει πως οι καθηγητές/καθηγήτριες γλωσσών μπορούν να χρησιμοποιήσουν την Ψηφιακή Αφήγηση ή να δημιουργήσουν Ψηφιακές ιστορίες με τους/τις μαθητές/μαθήτριές τους με σκοπό την αύξηση της δημιουργικότητας των μαθητών/μαθητριών και την καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα. Το σεμινάριο αυτό θα γίνει υπό μορφή εργαστηρίου για καλύτερη κατανόηση της διαδικασίας δημιουργίας ψηφιακών αφηγήσεων. Υπάρχει η δυνατότητα το εργαστήριο να γίνει διαδικτυακά.