Σεμινάρια σε Σχολική Βάση

Έντυπα

Έντυπο οδοιπορικών

Έντυπο πληρωμών

Παρουσιολόγιο σεμιναρίου

Αξιολόγηση σεμιναρίου

Επικοινωνία

Δρ Έλενα Παπαμιχαήλ

Phone22402367

email This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Δρ Δέσπω Κυπριανού

Phone22402384

email This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

 

Διαδικτυακό περιβάλλον εγγραφών

Διαδικτυακό περιβάλλον εγγραφών

ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΣΕ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΑΣΗ (ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ)

Αγκαλιάζοντας το άγχος (Μιχαήλ Ελένη, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Το Σεμινάριο συζητά το θέμα του άγχους, στοχεύοντας όπως οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες:

  • Αναφέρουν τους τρόπους με τους οποίους το άγχος επηρεάζει πολυδιάστατα τον άνθρωπο (εκπαιδευτικούς και παιδιά).
  • Εντοπίζουν τα σημάδια του άγχους στον εαυτό τους αλλά και στα παιδιά της τάξης τους/σχολείου τους.
  • Εμβαθύνουν στην κατανόηση του συναισθήματος αυτού, βλέποντας το ως ένα φίλο ο οποίος μας θυμίζει πώς να φροντίσουμε τον εαυτό μας και πώς να φροντίσουμε τα παιδιά της τάξης μας.
  • Αποκτήσουν εργαλεία/τεχνικές διαχείρισης του άγχους τα οποία οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα ζήσουν βιωματικά μέσα από την επιμόρφωση.

Αφαιρώντας την ταμπέλα του «προβληματικού παιδιού»: διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς με βάση τη Συστημική Θεωρία και Πρακτική (Παπαγεωργίου Κωνσταντίνος, Λευκωσία, Λάρνακα)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Σύμφωνα με τη Συστημική Θεωρία, τα προβλήματα συμπεριφοράς νοηματοδοτούνται λαμβάνοντας υπόψη το πλαίσιο στο οποίο εμφανίζονται καθώς και τις δυναμικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ παιδιού και σχολικής τάξης/περιβάλλοντος. Στο σεμινάριο αυτό, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να εμπλουτίσουν τις γνώσεις, στάσεις και δεξιότητές τους όσον αφορά τη διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς αντλώντας υλικό από τη Συστημική (ή οικοσυστημική) Θεωρία και Πρακτική. Κατά τη διάρκεια του βιωματικού σεμιναρίου, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν και να αναστοχαστούν σε παραδείγματα από το δικό τους επαγγελματικό πλαίσιο. Το σεμινάριο αισιοδοξεί να εμπνεύσει τους/τις εκπαιδευτικούς να αφαιρέσουν την ταμπέλα του "προβληματικού παιδιού" από παιδιά που εκδηλώνουν προβλήματα συμπεριφοράς και να τους κινητοποιήσει να εμπλουτίσουν το ρεπερτόριο αντιδράσεων και αλληλεπιδράσεών με τα παιδιά αυτά.

Βελτίωση σχολικού κλίματος και αλλαγή κουλτούρας (Χατζηπαναγιώτου Παρασκευή, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να αναδείξει τις τυπολογίες του σχολικού κλίματος, να προτείνει στρατηγικές βελτίωσης του υπάρχοντος κλίματος και να συσχετίσει τα επίπεδα της κουλτούρας με τις νόρμες και τις αξίες του σχολικού οργανισμού. Τέλος, θα συζητηθούν σχέδια για μετασχηματισμό της υπάρχουσας οργανωσιακής κουλτούρας.

Δεξιότητες παρουσιάσεων (Χριστοφή Χριστίνα, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Το σεμινάριο με θέμα «Δεξιότητες παρουσιάσεων» θα δώσει την ευκαιρία στους/στις εκπαιδευτικούς να αποκτήσουν σημαντικές δεξιότητες για το πώς να παρουσιάζουν αποτελεσματικά ένα θέμα, μπροστά στο κοινό. Θα τους προσφέρει έναν καλοσχεδιασμένο οδηγό, με όλα τα απαραίτητα στάδια για την σωστή προετοιμασία μίας επιτυχημένης παρουσίασης.

Θα παρέχει στους/στις εκπαιδευτικούς πρακτικές συμβουλές, για το πώς να επικοινωνούν με σαφήνεια και πεποίθηση έτσι ώστε να κερδίσουν το ενδιαφέρον και την προσήλωση του κοινού τους μέσα από ζωντανά παραδείγματα . Επίσης θα βοηθήσει τους/τις εκπαιδευτικούς να οργανώσουν σωστά την δομή, το περιεχόμενο και τους στόχους της παρουσίασης τους .

Κατά τη διάρκεια του σεμινάριου, οι εκπαιδευτικοί θα μάθουν πώς μπορούν να ενσωματώσουν διάφορες επιτυχημένες τεχνικές όπως το χιούμορ ή την αφήγηση μιας σύντομης ιστορίας, πώς να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά την φωνή τους και τα οπτικά βοηθήματα, και πώς να κάνουν αποτελεσματικές ερωτήσεις έτσι ώστε να αποκτήσουν την άμεση προσοχή του κοινού τους.

Στόχος του σεμιναρίου είναι να βοηθήσει τους/τις εκπαιδευτικούς να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και ενθουσιασμό κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, έτσι ώστε να επηρεάσουν τους/τις μαθητές/μαθήτριές τους με αξιομνημόνευτους τρόπους, καθώς και να τους/τις εξοπλίσει με μια εμπιστοσύνη που εμμένει σε κάθε πτυχή της εργασίας τους.

Δευτερογενής πρόληψη και Σύστημα Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς (Κουρέα Λευκή, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Πάφος, Αμμόχωστος)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Το σεμινάριο επικεντρώνεται στην παρουσίαση στρατηγικών δευτερογενούς πρόληψης για παιδιά με ήπιες διαταραχές ή παιδιά ρίσκου, τα οποιά ο εκπαιδευτικός της τάξης καλείται να στηρίξει είτε σε μικρές ομάδες είτε ατομικά. Στρατηγικές που θα διδαχτούν ειναι «ελέγχω και αποχωρώ» «αυτοέλεγχος» «διαχείριση συναισθημάτων» «διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων».

Διαχείριση επαγγελματικού στρες και συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης (Χαμπή Σπύρος, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Πάφος, Αμμόχωστος)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Το παρόν σεμινάριο σκοπό έχει να υποστηρίξει τους εκπαιδευτικούς στην προσπάθεια τους να μειώσουν το επαγγελματικό στρες και τις πιθανότητες εμφάνισης του συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης διαμέσου της αποτελεσματικής διαχείρισης του εργασιακό άγχους. Κατά το πρώτο μέρος του σεμιναρίου θα μελετήσουμε τους ψυχοβιολογικούς μηχανισμούς του εργασιακού άγχους, και τις επιπτώσεις τους στην υγεία και την απόδοση του εκπαιδευτικού. Το δεύτερο μέρος του σεμιναρίου θα αφορά στη χρήση τεχνικών ρύθμισης του εργασιακού άγχους εστιάζοντας σε σύγχρονές ψυχοβιολογικές τεχνικές οι οποίες αυξάνουν την ανθεκτικότητα των ατόμων σε στρεσογόνους παράγοντες.

Διαχείριση συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον (Παπαδοπούλου Φωτεινή, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Πάφος, Αμμόχωστος)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις που αφορούν στην διαχείριση συγκρούσεων σε παιδιά σχολικής και εφηβικής ηλικίας. Πώς ακριβώς ορίζεται και ερμηνεύεται η ΄σύγκρουση' στο σχολείο; Τι στοιχεία περιλαμβάνει και ποια στοιχεία καταλήγουν στο πρόβλημα; Πώς γίνεται η αναγνώριση των πρωτογενών χαρακτηριστικών που διέπουν την εκδήλωση της αλλά και ποιες στρατηγικές παρέμβασης προτείνονται στη διεθνή βιβλιογραφία για την αντιμετώπιση προβλημάτων στο σχολικό περιβάλλον και την πρόληψη και διαχείριση αντίστοιχων συμπεριφορών; Πώς θα γίνει η λειτουργία της σχολικής τάξης αποτελεσματική; Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ερωτήματα που θα απαντηθούν κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου.

Εκπαιδευτικά Διοικητικά Μοντέλα, Θεωρίες Ηγεσίας, Υποκίνησης , Επικοινωνίας και Αποτελεσματικό Σχολείο (Στυλιανού Ανδρέας, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Πάφος, Αμμόχωστος)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Το σεμινάριο αυτό θα προσφέρει μια θεωρητική και πρακτική προσέγγιση στον χώρο της Διοίκησης της Εκπαίδευσης. Η θεωρητική προσέγγιση επιτυγχάνεται με τη διερεύνηση και ανάλυση των κύριων εννοιών και θεωριών της εκπαιδευτικής διοίκησης. Η πρακτική προσέγγιση συνίσταται στην εξέταση της δομής και της λειτουργίας του κυπριακού εκπαιδευτικού συστήματος και στη μελέτη συγκεκριμένων θεμάτων και προβλημάτων που το αφορούν. Το μάθημα θα δώσει την ευκαιρία στους/στις εκπαιδευτικούς να συσχετίσουν σύγχρονα εκπαιδευτικά θέματα με το θεωρητικό πλαίσιο της Διοίκησης της Εκπαίδευσης. Πιο αναλυτικά, το μάθημα επιδιώκει τα ακόλουθα:

  • Την εξοικείωση των εκπαιδευτικών με τις σημαντικότερες έννοιες και θεωρίες της Εκπαιδευτικής Διοίκησης (π.χ. Διοικητικά Μοντέλα, Θεωρίες Ηγεσίας, Υποκίνησης, Επικοινωνίας).
  • Την κριτική εξέταση των θέσεων και αρχών των πιο πάνω θεωριών και την αξιολόγηση των πρακτικών εφαρμογών τους στην εκπαίδευση.
  • Τη γνωριμία με τις ευθύνες και τα βασικά καθήκοντα των εκπαιδευτικών λειτουργών.
  • Την εξέταση του εκπαιδευτικού συστήματος της Κύπρου. Συγκεκριμένα, θα εξεταστούν η όλη δομή του συστήματος, τα καθήκοντα και οι ευθύνες των εκπαιδευτικών.
  • Την ενημέρωση των εκπαιδευτικών σχετικά με τα πορίσματα ερευνών στους βασικούς τομείς της εκπαιδευτικής διοίκησης.
  • Τέλος, αναμένεται ότι οι εκπαιδευτικοί θα είναι σε θέση να αξιολογήσουν τη σημασία των πορισμάτων αυτών για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του σχολείου τους.

Εκπαιδευτική ηγεσία και συναισθηματική νοημοσύνη (Στυλιανίδου Μαρία, Λευκωσία)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Τα χαρακτηριστικά ενός αποτελεσματικού εκπαιδευτικού ηγέτη και ο ρόλος της συναισθηματικής νοημοσύνης στην αποτελεσματική εκπαιδευτική ηγεσία.

Η διαχείριση της εκπαιδευτικής αλλαγής στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας: ο ρόλος των εκπαιδευτικών και σχολικών ηγετών (Αθανασίου Μαρία, Λευκωσία)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Το σεμινάριο πραγματεύεται την έννοια και διαδικασία της «εκπαιδευτικής αλλαγής» και στοχεύει στη σκιαγράφηση του ρόλου, τόσο των εκπαιδευτικών όσο και της σχολικής ηγεσίας, ως δρώντων οι οποίοι καλούνται να κατανοήσουν και να διαχειριστούν την εφαρμογή της αλλαγής, αναγνωρίζοντας τους παράγοντες που προκαλούν αβεβαιότητα και ανησυχίες σε επίπεδο σχολικής μονάδας.

Θέματα αποτελεσματικής διδασκαλίας: Συγγραφή και Αξιολόγηση Διδακτικών Εγχειριδίων και Διδακτικού Υλικού για υποστήριξη της Διδασκαλίας (Ταμπούρας Αντώνης, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Σκοπός του συγκεκριμένου σεμιναρίου είναι να καταστήσει τους/τις εκπαιδευτικούς ικανούς/ικανές να αναπτύσσουν και να χρησιμοποιούν πολυεπίπεδα κριτήρια συγγραφής και αξιολόγησης διδακτικών εγχειριδίων/υλικού για υποστήριξη μαθήματος, τα οποία να ανταποκρίνονται στον πολυδιάστατο ρόλο της εκπαίδευσης. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία:

  • να αναλύσουν κριτικά το ρόλο των σχολικών εγχειριδίων και του περιεχομένου τους στη διδασκαλία και την μάθηση,
  • να γνωρίσουν και να αναπτύξουν τις κατηγορίες και τα κριτήρια αξιολόγησης διδακτικών εγχειριδίων/υλικών,
  • να κάνουν κριτική τοποθέτηση για την σχέση των διδακτικών εγχειριδίων/υλικών με το αναλυτικό πρόγραμμα και το παραπρόγραμμα,
  • να συνδέσουν τη μορφή, τη δομή και το περιεχόμενο των διδακτικών εγχειριδίων/υλικών με τα διάφορα είδη αναλυτικών προγραμμάτων,
  • να έρθουν σε επαφή με κατηγορίες/δοκίμια/κριτήρια και φόρμουλες για την αξιολόγηση διδακτικών εγχειριδίων για αξιολόγηση διδακτικού υλικού που ετοιμάζουν,
  • να έρθουν σε επαφή με παράγοντες που επηρεάζουν το βαθμό κατανόησης κειμένων, του περιεχομένου και την αναγνωσιμότητα τους,
  • να σχεδιάζουν, να αναπτύσσουν και να αξιολογούν διδακτικό υλικό (γραμματοσειρά, εικονογράφηση, χρώματα, οργάνωση σελίδας).

Συνοπτικά, οι εκπαιδευτικοί θα αντιληφθούν ότι τα ποιοτικά διδακτικά εγχειρίδια/υλικό είναι αυτά/αυτό που ενεργά εμπλέκουν/εμπλέκει το/τη μαθητή/τρια στη διαδικασία απόκτησης της γνώσης, των δεξιοτήτων και των στάσεων που απαιτούνται στην εποχή που διανύουμε και ανταποκρίνονται στον σκοπό της εκπαίδευσης και στις αναπτυξιακές ανάγκες των μαθητών. Σημαντικό αποτελεί το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί με το συγκεκριμένο σεμινάριο θα έχουν βιωματική μάθηση, αφού θα κληθούν να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν υλικό στη βάση κριτηρίων που θα συζητηθούν και θα έχουν σχέση με: το περιεχόμενο, τη μεθοδολογία και την οργάνωση. Επίσης, μπορεί να κληθούν να αξιολογήσουν διδακτικό υλικό ή/και εγχειρίδιο στη βάση κριτηρίων, π.χ. αξιοποιώντας φόρμουλες αναγνωσιμότητας.

Καταφύγιο στον Αριστοτέλη: πώς η Φιλοσοφία προάγει τη θετική ψυχολογία και τη συναισθηματική καλλιέργεια (Κοτίτσα Μαρία, Λεμεσός)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Το παρόν σεμινάριο σκοπό έχει να καταδείξει πρακτικούς τρόπους α) ενίσχυσης της θετικότητας, β) μείωσης έντονων συναισθημάτων (συναισθήματα που μας κατακλύζουν και μπορεί να αποτελέσουν εμπόδιο στην καθημερότητά μας) και γ) τρόπους υποκειμενικής νοηματοδότησης της εμπειρίας. Οι έννοιες της ευτυχίας, της ευδαιμονίας και της εντελέχειας του επίκαιρου, όσο ποτέ, Αριστοτέλη θα αποτελέσουν το φιλοσοφικό ένδυμα του σεμιναρίου, το οποίο φυσικά θα πλαισιώσουν ερευνητικά δεδομένα από τον χώρο της ψυχολογίας.

Μαθητής με ΔΕΠ-Υ στην τάξη μου: Πρόβλημα ή Πρόκληση; (Δημητρίου Ανδρέας, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Η ανατροφή και η εκπαίδευση του παιδιού με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) μπορεί να αποδειχθεί αρκετά δύσκολη. Όλοι/Όλες οι εκπαιδευτικοί κάποια στιγμή νιώθουν θυμό, φόβο, στεναχώρια, απογοήτευση και κούραση καθώς αγωνίζονται για να βοηθήσουν. Ωστόσο δεν θα έπρεπε να σπαταλούν τη συναισθηματική τους ενέργεια, μεμφόμενοι τους εαυτούς τους. Η ΔΕΠ-Υ είναι μια νευρολογική, κληρονομική διαταραχή που δεν οφείλεται στην κακή ανατροφή ή ένα χαοτικό περιβάλλον. Παρόλο που η ζωή με το παιδί κάποτε γίνεται δύσκολη, είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ μπορούν να επιτύχουν, και το κάνουν. Ως εκπαιδευτικοί, μπορούμε να βοηθήσουμε, δημιουργώντας ένα σπιτικό και σχολικό περιβάλλον που θα αυξήσει τις δυνατότητες επιτυχίας του παιδιού. Η έγκαιρη ανίχνευση, διάγνωση και παρέμβαση είναι το κλειδί για μεγιστοποίηση των θετικών αποτελεσμάτων για το παιδί με ΔΕΠ-Υ.

Σκοπός του σεμιναρίου αυτού είναι να ενημερώσει τους συμμετέχοντες για τη θεωρητική και πρακτική προσέγγιση της ΔΕΠ-Υ. Ειδικότερα, στο α΄ μέρος του σεμιναρίου θα αναφερθούμε λεπτομερώς στον ορισμό και στα χαρακτηριστικά της ΔΕΠ-Υ, στην αιτιολογία της και στους τομείς της καθημερινότητας που επηρεάζονται από τη συγκεκριμένη δυσκολία. Επίσης, στο α΄ μέρος του σεμιναρίου θα συζητηθούν τα συνοδά προβλήματα της ΔΕΠ-Υ, η συνοσσηρότητα της με άλλες διαταραχές στην παιδική ηλικία, η εξελικτική της πορεία καθώς και τους τρόπους που αξιολογείται. Για πραγματοποίηση των στόχων του α΄ μέρους του σεμιναρίου ο εισηγητής θα χρησιμοποιήσει οπτικό-ακουστικό υλικό όπως οπτικό υλικό παιδιών με ΔΕΠ-Υ σε περιβάλλοντα ανατροφής, σενάρια σε μικρές ομάδες καθώς και συζήτηση στην ολομέλεια.

Προχωρώντας, στο β΄ μέρος του σεμιναρίου θα αναφερθούμε στους στόχους των θεραπευτικών παρεμβάσεων της ΔΕΠ-Υ σε όλα τα περιβάλλοντα που αλληλεπιδρά το παιδί. Κυρίως όμως ο εισηγητής θα αναφερθεί αναλυτικά στις πρακτικές και τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς στη σχολική τάξη. Ειδικότερα, θα παρουσιαστούν αποτελεσματικά προγράμματα παρέμβασης για παιδιά με ΔΕΠ-Υ σε τρείς τομείς: ακαδημαϊκή διδασκαλία, παρεμβάσεις στη συμπεριφορά και προσαρμογές στις τάξεις διδασκαλίας. Για πραγματοποίηση των στόχων του β΄ μέρους του σεμιναρίου ο εισηγητής θα χρησιμοποιήσει εικονικό υλικό και μελέτες περιπτώσεων από εφαρμογή προγραμμάτων παρέμβασης.

Μέθοδοι διδασκαλίας της ορθογραφικής δεξιότητας (Φελλά Αργυρώ, Λευκωσία)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Η διδασκαλία παιδιών με δυσκολίες στην κατάκτηση του γραπτού λόγου αποτελεί μία ιδιαίτερη πρόκληση για τους/τις εκπαιδευτικούς, μιας και η πρόοδος των μαθητών/μαθητριών αυτών στην ορθογραφία συνήθως δεν είναι ανάλογη με την πρόοδό τους στην ανάγνωση. Αυτό δεν είναι δύσκολο να ερμηνευθεί, αν αναλογιστεί κανείς πως το ελληνικό ορθογραφικό σύστημα χαρακτηρίζεται από υψηλή αντιστοιχία μεταξύ γραφημάτων και φωνημάτων. Αυτό συνεπάγεται πως ο/η αναγνώστης μπορεί να διαβάσει με υψηλό ποσοστό ακρίβειας τις λέξεις που συναντά βασισμένος στην εφαρμογή της γραφοφωνημικής αντιστοιχίας. Το ποσοστό αυτό μειώνεται στην περίπτωση που καλείται να ορθογραφήσει μια λέξη, γιατί η μετατροπή των φωνημάτων σε γραφήματα δεν είναι τόσο προβλέψιμη. Για παράδειγμα, υπάρχει μία γραφή για το /a/, δύο διαφορετικές γραφές για το /o/ (ο, ω) και έξι διαφορετικές γραφές για το /i/ (ι, υ, η, ει, οι, υι).

Στόχος του συγκεκριμένου σεμιναρίου είναι να βοηθήσει τους/τις εκπαιδευτικούς, αφού κατανοήσουν τη δομή και το περιεχόμενο της ορθογραφικής επεξεργασίας, να εφαρμόσουν, στο πλαίσιο της τάξης, δομημένες δραστηριότητες που επιδιώκουν την ανάπτυξη του ορθογραφικού λεξικού των μαθητών/τριών, ώστε να έχουν ευχερή και ταχεία πρόσβαση σε αυτό.

Αναλυτικότερα, αφετηρία του σεμιναρίου αποτελεί η αποσαφήνιση του ορισμού και της δομής της ορθογραφικής επεξεργασίας και η μελέτη των σταδίων ανάπτυξης της ορθογραφικής δεξιότητας στην ελληνική γλώσσα. Θα γίνει αναφορά σε θεωρητικά μοντέλα και πειραματικά ευρήματα για τους τρόπους σύνδεσης και αλληλεξάρτησης της ανάγνωσης και της ορθογραφίας στην ελληνική γλώσσα. Δε θα μπορούσε από το συγκεκριμένο μέρος να απουσιάζει η παρουσίαση έργων που χρησιμοποιούνται στη βιβλιογραφία και μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο πλαίσιο της τάξης για την αξιολόγηση της ορθογραφικής ικανότητας των μαθητών/τριών. Ακολούθως, αφού αναλυθούν τα ποσοτικά και ποιοτικά ορθογραφικά λάθη των ελληνόφωνων παιδιών, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην περιγραφή και συζήτηση αποτελεσματικών δραστηριοτήτων, παιχνιδιών, μεθόδων και τεχνικών διδασκαλίας που μπορούν να εφαρμοστούν στην τάξη για τη βελτίωση της ορθογραφικής ικανότητας των μαθητών που εντοπίζουν δυσκολίες στη γραφή των λέξεων στα ελληνικά. Τέλος, στο πλαίσιο του σεμιναρίου θα παρουσιαστεί ένα ενδεικτικό εβδομαδιαίο πρόγραμμα δραστηριοτήτων διδασκαλίας της ορθογραφίας.

Μεθοδολογία της Διδασκαλίας και Αποτελεσματική Διδασκαλία – Προκλήσεις και Ευκαιρίες διδασκαλίας και μάθησης σε τάξεις μικτής ετοιμότητας (Ταμπούρας Αντώνης, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Σκοπός του συγκεκριμένου σεμιναρίου είναι οι εκπαιδευτικοί να κατανοήσουν αρχικά τον όρο τάξη μικτής ετοιμότητας, προκειμένου να αντιληφθούν αδυναμίες και δυνατότητες/ευκαιρίες που προσφέρονται στη διδασκαλία και μάθηση. Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου σεμιναρίου θα αναλυθεί η έννοια της αποτελεσματικής διδασκαλίας, η έννοια της ετοιμότητας σε τάξεις μικτής ετοιμότητας. Επίσης, θα αναλυθεί η εποικοδόμηση της διδασκαλίας και μάθησης και οι εκπαιδευτικοί θα έχουν βιωματική μάθηση με εφαρμογές στην πράξη. Επίσης, οι εκπαιδευτικοί θα αντιληφθούν πώς η θεωρία γίνεται πράξη μέσα από εφαρμογές συνεργατικής μάθησης που αξιοποιείται προκειμένου να υποστηρίξει τη διαφοροποίηση. Συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί θα έρθουν σε επαφή με διδακτικές εφαρμογές της συνεργατική μάθησης: Συνεργατική συναρμολόγηση σε ομάδες ειδικών, αντίστροφή πυραμίδα, συνεργατική αξιολόγηση, συνεργατική επίδοση και θα γίνει αναφορά στο τι πρέπει να προσεχθεί για την εφαρμογή της συνεργατικής μάθησης, ώστε να πληρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις, αρχές και διαδικασίες.

Μη-βίαιη επικοινωνία (Παπαγεωργίου Κωνσταντίνος, Λευκωσία, Λάρνακα)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Πρόκειται για ένα σεμινάριο προσωπικής κι επαγγελματικής ανάπτυξης που αποσκοπεί να εμπλουτίσει τις επικοινωνιακές δεξιότητες και στάσεις των συμμετεχόντων προς την κατεύθυνση της μη-βίαιης επικοινωνίας (M.Rosenberg). Η μη-βίαιη επικοινωνία παρέχει το πλαίσιο και τη μεθοδολογία για ανάπτυξη συμπονετικής και συνεργατικής επικοινωνίας κι εποικοδομητικής επίλυσης συγκρούσεων. Τα βασικά στοιχεία της εργαλειοθήκης της μη-βίαιης επικοινωνίας είναι να παρατηρεί κανείς χωρίς επίκριση, να αναγνωρίζει και να λεκτικοποιεί συναισθήματα, να αναλαμβάνει την ευθύνη για τα δικά του/της συναισθήματα, να διερευνά τις προσωπικές ανάγκες που παραμένουν ανικανοποίητες και που έτσι πυροδοτούν συναισθήματα και συγκρούσεις, να αιτείται και να διεκδικεί αυτά που έχει ανάγκη, να εκφράζει πλήρως το θυμό του/της και να ακροάται ενσυναισθητικά. Μέσα από ασκήσεις, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν τις πιο πάνω δεξιότητες ώστε, εάν επιθυμούν, να τις χρησιμοποιήσουν στις προσωπικές κι επαγγελματικές τους σχέσεις με συναδέλφους, παιδιά και γονείς.

Οι συγκρούσεις σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς (είδη συγκρούσεων, αίτια συγκρούσεων, επιλογή τεχνικών διαχείρισης των συγκρούσεων) (Στυλιανού Ανδρέας, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Πάφος, Αμμόχωστος)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Στο σεμινάριο αυτό θα αναλυθεί το θέμα των συγκρούσεων στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Θα μελετηθούν τα είδη των συγκρούσεων, τα αίτια των συγκρούσεων στο σχολείο, τα οφέλη και τα κόστη που μπορεί να συνεπάγονται οι συγκρούσεις στα σχολεία. Θα αναλυθεί η διαδικασία, τόσο της εμφάνισης και κλιμάκωσης της σύγκρουσης, όσο και της επιλογής των κατάλληλων τεχνικών για τη διαχείρισή της. Τέλος, θα αναδειχθεί η χαρτογράφηση της σύγκρουσης ως ένα ενδιαφέρον εργαλείο διαχείρισης της σύγκρουσης. Μετά την ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν :

  • Να ορίζουν τη σύγκρουση, να αναγνωρίζουν τα είδη και να ερμηνεύουν τα αίτια των συγκρούσεων
  • Να απαριθμούν τα στάδια κλιμάκωσης της σύγκρουσης
  • Να αποτιμούν τα αποτελέσματα της σύγκρουσης για τον εκπαιδευτικό οργανισμό
  • Να προλαμβάνουν ή/και να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τις συγκρουσιακές καταστάσεις στο σχολείο, εφαρμόζοντας κατάλληλες στρατηγικές, τεχνικές και εργαλεία μεταξύ των οποίων και τη χαρτογράφηση της σύγκρουσης

Ορθή επικοινωνία και διαχείριση διαπροσωπικών σχέσεων (Στυλιανίδου Μαρία, Λευκωσία)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Η κατάρτιση των συμμετεχόντων/συμμετεχουσών ως προς τις θεωρητικές αρχές και πρακτικές τεχνικές της ορθής επικοινωνίας και ανάπτυξη δεξιοτήτων ορθής επικοινωνίας. Επιπλέον η καλλιέργεια και ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και συναισθηματικής νοημοσύνης για την απόκτηση δεξιοτήτων διαχείρισης διαπροσωπικών σχέσεων στο σχολικό περιβάλλον.

Όσα δεν μας λέει ο θυμός (Μιχαήλ Ελένη, Λευκωσία)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Το Σεμινάριο συζητά το θέμα του θυμού, στοχεύοντας όπως οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες:

  • Αναφέρουν τους τρόπους με τους οποίους ο θυμός επηρεάζει πολυδιάστατα τον άνθρωπο (εκπαιδευτικούς και παιδιά).
  • Εντοπίζουν τα σημάδια θυμού στον εαυτό τους αλλά και στα παιδιά της τάξης τους/σχολείου τους.
  • Εμβαθύνουν στην κατανόηση του συναισθήματος αυτού, βλέποντας το ως ένα φίλο ο οποίος μας θυμίζει τις ανάγκες μας.
  • Αποκτήσουν εργαλεία/τεχνικές διαχείρισης του θυμού τα οποία οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα ζήσουν βιωματικά μέσα από την επιμόρφωση.

Παραβατικότητα στο Σχολείο και Σχολικός Εκφοβισμός – Διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων σχετικά με ζητήματα κοινωνικής τάξης, φύλου και εθνικότητας (Παπαδοπούλου Φωτεινή, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Πάφος, Αμμόχωστος)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τις θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις που αφορούν στην παραβατική συμπεριφορά παιδιών προσχολικής, σχολικής και εφηβικής ηλικίας και εξειδικευμένα σε θέματα Σχολικού Εκφοβισμού. Πώς ακριβώς ορίζεται και ερμηνεύεται η παραβατική συμπεριφορά στο σχολείο; Τι στοιχεία περιλαμβάνει και ποια στοιχεία καταλήγουν στον Σχολικό Εκφοβισμό; Πώς γίνεται η αναγνώριση των πρωτογενών χαρακτηριστικών που διέπουν την εκδήλωση της, αλλά και ποιες στρατηγικές παρέμβασης προτείνονται στη διεθνή βιβλιογραφία για την αντιμετώπιση παραβατικών μαθητών / μαθητριών και την πρόληψη και διαχείριση αντίστοιχων συμπεριφορών; Πώς θα γίνει η λειτουργία της σχολικής τάξης αποτελεσματική; Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ερωτήματα που θα απαντηθούν κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου.

Πρωτογενής Πρόληψη και Συστημα Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς (ΠροΘεΣυ) (Κουρέα Λευκή, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Πάφος)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Στόχος του σεμιναρίου ειναι η παρουσίαση του συστήματος Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς με έμφαση την πρωτογενή πρόληψη. Το σεμινάριο επικεντρώνεται στην θεωρητική και πρακτική πτυχή της πρωτογενούς πρόληψης με έμφαση την ανάπτυξη κοινου οραματος και ρουτινων, διδασκαλίας συμπεριφοράς, ανάπτυξης συστήματος επιβράβευσης και παροχη θετικής διορθωτικής ανατροφοδότησης στα παιδιά. Ακολουθώντας τη λογική του μοντέλου «εκπαιδεύω τον εκπαιδευτή» το προσωπικο του σχολείου καλείται να εργαστεί συλλογικά για τη δημιουργία των πιο πάνω στοιχείων.

Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση και Πρόληψη της Παιδικής Σεξουαλικής Κακοποίησης (Χατζηττοφή Παναγιώτα, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση αποτελεί έναν από τους βασικότερους παράγοντες για την ανάπτυξη υγειών και ισορροπημένων ενηλίκων. Με τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, προωθείται το δικαίωμα των παιδιών να γνωρίζουν τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να διασφαλίζουν όλα τα επίπεδα της σεξουαλικής τους υγείας (σωματικής, συναισθηματικής, κοινωνικής). Όλα τα παιδιά και οι νέοι έχουν το δικαίωμα στην πρόσβαση σε σεξουαλική διαπαιδαγώγηση κατάλληλη για την ηλικία τους.

Η Παγκόσµια Οργάνωση Υγείας (ΠΟΥ), στις κατευθυντήριες γραμμές της Παγκόσµιας και Ευρωπαϊκής Περιφερειακής Στρατηγικής για τη Σεξουαλική και Αναπαραγωγική Υγεία (σελ. 20), ορίζει τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση ως τη «μάθηση σε σχέση με τις γνωστικές, συναισθηματικές, κοινωνικές, διαδραστικές και σωματικές πτυχές της σεξουαλικότητας» και προσθέτει ότι αυτή πρέπει να «ξεκινά νωρίς κατά την παιδική ηλικία και συνεχίζει στην εφηβική και ενήλικη ζωή. Για τα παιδιά και τους νέους, έχει στόχο την υποστήριξη και προστασία της σεξουαλικής τους ανάπτυξης».

Ο ρόλος των εκπαιδευτικών στη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση είναι πολύ σημαντικός. Το σχετικό σεμινάριο σχολικής βάσης έχει ως στόχο να ενημερώσει, να ευαισθητοποιήσει και να κινητοποιήσει τους εκπαιδευτικούς, αναφορικά με τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση και ευαισθητοποίηση, πετυχαίνοντας στη συμβολή της ενημέρωσης, αλλά και την ενδυνάμωση της στρατηγικής της πρόληψής και της προστασίας των παιδιών, από τον σωματικό και τον ψυχικό τραυματισμό της σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης. Στο πλαίσιο του σχετικού σεμιναρίου, θα γίνει αναφορά, μεταξύ άλλων, στον ορισμό και την αναγκαιότητα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, στο θεσμικό πλαίσιο που στηρίζει την ολιστική σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, στον ρόλο των εκπαιδευτικών και τις πρακτικές σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, στη βάση των αναπτυξιακών οροσήμων και, τέλος, στην παιδική σεξουαλική κακοποίηση.

Σεξουαλική και αναπαραγωγική υγεία των εφήβων (Λουκαϊδου Βασιλική, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Να αναγνωρίζουν τη σημαντικότητα της διασφάλισης της σεξουαλικής και αναπαραγωγικής υγείας τόσο στην νεανική όσο και στην ενήλικη ζωή.

Σχολικός Εκφοβισμός: Αναγνώριση και Αντιμετώπιση του Φαινομένου (Χατζηττοφή Παναγιώτα, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Ο Σχολικός Εκφοβισμός αναγνωρίζεται ως ένα σημαντικό πρόβλημα και η πλέον διαδεδομένη μορφή επιθετικής συμπεριφοράς στο σχολικό πλαίσιο με πολύπλοκες επιπτώσεις, τόσο στην ομαλή σχολική λειτουργία και μαθησιακή διαδικασία όσο και στη ψυχική διάσταση και υγεία των μαθητών/μαθητριών αλλά και του συνόλου της σχολικής κοινότητας. Ειδικότερα, ως μορφή σωματικής, λεκτικής ή κοινωνικής επιθετικότητας καθίσταται απειλή για τη σωματική και συναισθηματική ευημερία και λειτουργεί ως εμπόδιο στην εκπαιδευτική διαδικασία και την επίτευξη των μαθησιακών στόχων, αλλά και ως μεταβλητή, η οποία επηρεάζει τη γενικότερη λειτουργία και την ποιότητα του περιβάλλοντος του σχολείου.

Λαμβάνοντας υπόψη τις ανησυχητικές διαστάσεις του προβλήματος και τον σημαίνον ρόλο που διαδραματίζουν οι εκπαιδευτικοί στην πρόληψη και την αντιμετώπιση του φαινομένου, στόχος του σχετικού σεμιναρίου σχολικής βάσης αποτελεί η κατανόηση του φαινομένου, η αναγνώριση των αιτίων και των επιπτώσεων στους/στις μαθητές/μαθήτριες, καθώς, επίσης, και η ανάδειξη του ρόλου του σχολείου και των εκπαιδευτικών, αναφορικά με την πρόληψη και την αντιμετώπισή του.

Στωικοί & ψυχική ανθεκτικότητα: η σκοπιά της ψυχολογίας (Κοτίτσα Μαρία, Λεμεσός)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Ο σκοπός του σεμιναρίου είναι διφυής: αφενός, η αναδρομή στις φιλοσοφικές καταβολές σύγχρονων (γνωσιακών-συμπεριφορικών) ψυχο-θεραπειών, των οποίων η αποτελεσματικότητα έχει καταδειχθεί ευρύτατα και αφετέρου, η πρακτική εξέταση πορισμάτων από πρόσφατες μελέτες στον χώρο της ψυχολογίας που αφορούν στην ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας.

Κατά την μεν φιλοσοφική αναδρομή, θα επικεντρωθούμε τόσο σε Σωκρατικές μεθόδους ψυχικής ενδυνάμωσης (όπως μας τις μεταφέρει ο Πλάτων), όσο και σε βασικές αρχές της Στωικής Φιλοσοφίας. Σχετικά δε με την εξέταση των πορισμάτων μελετών θα δοθεί έμφαση στην ψυχική ανθεκτικότητα, κυρίως των παιδιών, με στόχο να δούμε πώς τα πορίσματα μπορούν να εφαρμοστούν στο σχολικό πλαίσιο. Η σύνδεση της σύγχρονης ψυχολογίας με το φιλοσοφικό της παρελθόν και η κατανόηση της επίδρασης της φιλοσοφίας στην καθημερινότητά μας αναμένεται να αυξήσουν τη δέσμευσή μας προς την κατεύθυνση της εφαρμογής θεωριών στην πράξη.

Τα 10 βήματα για τη διαχείριση συμπεριφοράς στη σχολική τάξη (Δημητρίου Ανδρέας, Λευκωσία, Λάρνακα, Αμμόχωστος)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Το σεμινάριο αυτό συγκεντρώνει αποτελεσματικές τεχνικές για διαχείριση ευρείας γκάμας δύσκολων συμπεριφορών στην τάξη. Δεν πρόκειται για ένα σεμινάριο γεμάτο θεωρίες, αλλά για ένα σεμινάριο με πρακτικές και εύκολες στην εφαρμογή τους στρατηγικές οι οποίες όχι μόνο λειτουργούν, αλλά τα αποτελέσματα τους διατηρούνται με την πάροδο του χρόνου. Πιο συγκεκριμένα, το σεμινάριο αυτό προσφέρει γρήγορες, εύκολες και αποτελεσματικές τεχνικές που βοηθούν τα παιδιά να συγκεντρώνονται στη δουλειά τους και να υιοθετούν την κατάλληλη συμπεριφορά στο πλαίσιο της σχολικής τάξης. Συνεπώς, βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν ευρεία γκάμα δεξιοτήτων αποδεκτής συμπεριφοράς στην τάξη.

Το συγκεκριμένο σεμινάριο κάνει χρήση ενός πλαισίου το οποίο ονομάζεται «Τα 10 βήματα για τη διαχείριση της συμπεριφοράς». Όρος που αναφέρεται σε συγκεκριμένες στρατηγικές οι οποίες θεωρούνται αποτελεσματικές και αποδοτικές και «έχουν δοκιμαστεί» με στόχο τη διαχείριση της συμπεριφοράς, -δύσκολης ή μη-, στη σχολική τάξη:

  • Δημιουργώντας το κατάλληλο περιβάλλον για την εφαρμογή των 10 βημάτων.
  • Σχέσεις – χτίσιμο σχέσεων ζεστασιάς και σεβασμού ανάμεσα σε εκπαιδευτικό και μαθητές..
  • Ρουτίνα – υιοθέτηση σταθερών συνηθειών στην τάξη.
  • Κανόνες – υιοθέτηση ξεκάθαρων κανόνων και ορίων στην τάξη από την πρώτη στιγμή.
  • Ενίσχυση – αξιοποίηση της θετικής ενίσχυσης για διατήρηση καλής συμπεριφοράς αλλά και αλλαγή προβληματικών συμπεριφορών.
  • Ανταμοιβή – με τη μορφή βραβείου ενισχύεται η καλή συμπεριφορά. Μαζί με τη θετική ενίσχυση τα βραβεία είναι πολύ σημαντικά για διατήρηση και αλλαγή της συμπεριφοράς.
  • Υπευθυνότητα – βοήθεια να μαθαίνουν τα παιδιά πώς να αναλαμβάνουν την ευθύνη των πράξεων τους καθώς και να ελέγχουν τη συμπεριφορά τους.
  • Αντίδραση – σημαντική για την αποδοτική και αποτελεσματική διαχείριση της δύσκολης συμπεριφοράς.
  • Ανακατεύθυνση – ενεργειών των παιδιών προτού κάνουν την εμφάνιση τους δύσκολες συμπεριφορές καθώς και στην πρόβλεψη πιθανών δυσκολιών με στόχο την άμεση ανακατεύθυνση τους.
  • Επίπληξη – βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας και πρέπει να χρησιμοποιείται με φειδώ και μόνο στην περίπτωση που τα υπόλοιπα βήματα έχουν αξιοποιηθεί αλλά δεν έχουν αποδώσει.
  • Αποτελέσματα – η κορυφή της πυραμίδας. Περιγράφει τη σημασία της διαρκούς διατήρησης των αποτελεσμάτων τους.

Τεχνικές διαφοροποιημένης διδασκαλίας μέσω μουσικής για την ενίσχυση μαθητών/μαθητριών με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες (Βαϊούλη Ποθεινή, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Πάφος)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Το σεμινάριο θα επικεντρωθεί στον τρόπο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη μουσική για την στήριξη και κοινωνικοποίηση των μαθητών/μαθητριών με στόχο την δημιουργία αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος. Θα παρουσιαστούν βασικές τεχνικές μουσικής και μουσικοθεραπείας (ήχος, μουσική και κίνηση, διαδραστικό παιχνίδι με μουσικά όργανα, και χρήση σώματος) σχετικά με την ένταξη μαθητών/μαθητριών στο σχολικό περιβάλλον. Εμφαση θα δωθεί στην κατανόηση δημιουργίας μουσικού πλαισίου ως εργαλείο κοινωνικοποίησης, ανάπτυξης της δημιουργικότητας και ψυχοκοινωνικών δεξιοτήτων και ενίσχυσης των ακαδημαϊκών δεξιοτήτων των μαθητών/μαθητριών στο σχολικό περιβάλλον. Τέλος, θα παρουσιαστούν και βιωματικές δραστηριότητες και παραδείγματα από την τάξη για την χρήση της μουσικής ως μέσο εμψύχωσης και ενδυνάμωσης ομάδων για την ανάπτυξη δεξιοτήτων, την διαχείριση συμπεριφορών και την δημιουργία αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος για όλους/ες τους/τις μαθητές/μαθήτριες καθώς και τους/τις εκπαιδευτικούς.

Φωνολογική επίγνωση: Το κλειδί για την επιτυχημένη ανάγνωση; (Φελλά Αργυρώ, Λευκωσία)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Η ανάγνωση αποτελεί μία πολυδιάστατη έννοια. Η πιο πολυσυζητημένη γνωστική δεξιότητα, της οποίας η σχέση με την αναγνωστική ικανότητα έχει μελετηθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια από την ερευνητική κοινότητα, είναι η φωνολογική επίγνωση. Ένας μεγάλος αριθμός ερευνητικών εργασιών δείχνει ότι η φωνολογική επίγνωση αποτελεί σημαντικό δείκτη πρόβλεψης της αναγνωστικής ικανότητας και μπορεί να λειτουργήσει και ως δείκτης για τη διάκριση ομάδων φτωχών και ικανών αναγνωστών εξισωμένων ως προς τη χρονολογική ή ως προς την αναγνωστική ηλικία.

Το συγκεκριμένο σεμινάριο επιδιώκει να απαντήσει σε όσο το δυνατόν περισσότερες ερωτήσεις και απορίες των εκπαιδευτικών για τη σχέση της φωνολογικής επίγνωσης με την αναγνωστική ικανότητα και τις συναφείς δυσκολίες. Οι απαντήσεις, σύγχρονες και επιστηµονικά τεκµηριωµένες, διατυπωμένες όμως με απλό, κατανοητό και σαφή τρόπο, δεν περιορίζονται στην αποσαφήνιση του ορισμού και της δομής της φωνολογικής επίγνωσης. Εστιάζουν, επίσης, στην παρουσίαση ποικίλων έργων που χρησιμοποιούνται στην ελληνική γλώσσα για την αξιολόγηση της φωνολογικής επίγνωσης, ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και το αναγνωστικό τους επίπεδο. Μέσα από την ενεργητική εμπλοκή των δασκάλων, επιδιώκεται ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη έργων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο πλαίσιο της τάξης για την αξιολόγηση του επιπέδου ανάπτυξης της φωνολογικής επίγνωσης των παιδιών. Ακολούθως, ιδιαίτερη αναφορά θα γίνει στον τρόπο με τον οποίο οι επιδόσεις των παιδιών στα έργα φωνολογικής επίγνωσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διάκριση των παιδιών με αναγνωστικές δυσκολίες και των τυπικών αναγνωστών. Δε θα μπορούσε στο συγκεκριμένο σεμινάριο να μην γίνει αναφορά σε παρεμβατικά προγράμματα που εντοπίζονται στη βιβλιογραφία, όπως επίσης και σε παραδείγματα και πρακτικές που εφαρμόζονται από εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο της τάξης και στοχεύουν στην καλλιέργεια δεξιοτήτων φωνολογικής επίγνωσης. Τέλος, επιδιώκεται η ενεργητική εμπλοκή των συμμετεχόντων στο σχεδιασμό διδακτικών δραστηριοτήτων για την καλλιέργεια και ενίσχυση των φωνολογικών δεξιοτήτων των παιδιών.

Ψηφιακή Αφήγηση και Δημιουργικότητα στη διδασκαλία γλωσσών (Νικολαϊδου Δέσπω, Λευκωσία, Λεμεσός, Λάρνακα, Πάφος, Αμμόχωστος)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Να δείξει πως οι καθηγητές/καθηγήτριες γλωσσών μπορούν να χρησιμοποιήσουν την Ψηφιακή Αφήγηση ή να δημιουργήσουν Ψηφιακές ιστορίες με τους/τις μαθητές/μαθήτριές τους με σκοπό την αυξηση της δημιουργικότητας τους και την καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα. Το σεμινάριο θα γίνει υπο μορφή εργαστηρίου για καλύτερη κατανόηση της διαδικασίας δημιουργίας ψηφιακών αφηγήσεων. Υπάρχει και η δυνατότητα το εργαστήριο να γίνει και διαδικτυακά.