Οικοσελίδα 2023-2024 | Είδη σεμιναρίων | Τίτλοι και Περιγραφές σεμιναρίων | Αίτηση και αξιολόγηση | Εγκύκλιοι-Ανακοινώσεις |
Έλενα Παπαμιχαήλ
22402367
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.
Άννα Κουππάνου
22402306
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.
Καλυψώ Απέργη
22402475
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΣΕ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΑΣΗ
ΕΙΔΙΚΗ
Αναπτύσσοντας την πειθαρχία και οριοθέτηση σε τάξη εφήβων (Παντελίνα Σωτικοπούλου Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία)
Στόχος του σεμιναρίου είναι οι εκπαιδευτικοί να εμβαθύνουν σε επικοινωνιακές δεξιότητες, σε τρόπους θετικής ενίσχυσης και τρόπους διαχείρισης δύσκολων συμπεριφορών σε τάξη με έφηβους μαθητές και μαθήτριες.
Ανατροφοδότηση μαθητών/μαθητριών και γονιών για βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων (Έλενα Χριστοφίδου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία)
Ο βασικός σκοπός του σεμιναρίου είναι οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες, τις έννοιες και την ευρύτερη θεωρία και ερευνητικά δεδομένα που αφορούν στην παροχή αποτελεσματικής ανατροφοδότησης προς τους γονείς και τους μαθητές. Συγκεκριμένα, μέσα από την όλη διαδικασία οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες αναμένεται να αναπτύξουν το απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο, όσον αφορά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ανατροφοδότησης, στοιχεία τα οποία να μπορούν να εφαρμόσουν αποτελεσματικά στην πράξη. Επιδιώκεται συνεπώς η σύζευξη της θεωρίας και της πράξης μέσα από την επίλυση σεναρίων, μέσα από την αξιοποίηση προσωπικών εμπειριών και καλών πρακτικών καθώς και μέσα από την ενεργό παρακολούθηση σχετικών με τον εξεταζόμενο τομέα βίντεο. Γενικότερα, επιδιώκεται η συσχέτιση της θεωρίας με τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Ανθεκτικότητα: το χτίσιμο της ψυχικής ανθεκτικότητας και οι φιλοσοφικές ρίζες στη στωική φιλοσοφία (Μαρία Κοτίτσα Λεμεσός)
Ο σκοπός του σεμιναρίου είναι διφυής: αφενός, η αναδρομή στις φιλοσοφικές καταβολές σύγχρονων (γνωσιακών-συμπεριφορικών) ψυχο-θεραπειών, των οποίων η αποτελεσματικότητα έχει καταδειχθεί ευρύτατα και αφετέρου, και κυρίως, η πρακτική εξέταση πορισμάτων από πρόσφατες μελέτες στον χώρο της ψυχολογίας που αφορούν στην ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας.
Αντικαταπιεστικές παιδαγωγικές στην εκπαίδευση: Σύνδεση θεωρίας και εκπαιδευτικής πρακτικής Μαρίνα Βασιλειάδου Λάρνακα, Λευκωσία)
Σκοπός του συγκεκριμένου σεμιναρίου είναι οι εκπαιδευτικοί να γνωρίσουν τη θεωρία, τη φιλοσοφία και τις πρακτικές των αντικαταπιεστικών παιδαγωγικών ούτως ώστε να μπορούν να τις εφαρμόσουν στην πράξη. Συγκεκριμένα, αναμένεται ότι οι εκπαιδευτικοί με το τέλος των επιμορφωτικών σεμιναρίων θα (α) γνωρίζουν τις διαφορές μεταξύ καταπιεστικών και αντικαταπιεστικών παιδαγωγικών (β) εντοπίζουν περιπτώσεις καταπιεστικών παιδαγωγικών που εφαρμόζουν στην καθημερινή τους πρακτική (γ) σχεδιάσουν μαθήματα ή ενότητες που σχετίζονται με τις τέσσερις πρακτικές των αντικαταπιεστικών παιδαγωγικών.
Αντιμετώπιση και Διαχείριση εκφοβιστικών συμπεριφορών στο σχολικό περιβάλλον (Αυγή Χρίστου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λευκωσία)
Ο στόχος του συγκεκριμένου σεμιναρίου είναι η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών για αντιμετώπιση εκφοβιστικών συμπεριφορών στο σχολικό περιβάλλον. Στο σεμινάριο θα γίνει αναφορά για το τι είναι και τι δεν είναι εκφοβιστικές συμπεριφορές, θα μιλήσουμε για τα χαρακτηριστικά του θύτη/θύτριας, του θύματος αλλά και των παρατηρητών/παρατηρητριών. Στη συνέχεια θα αναφερθούμε στις μεθόδους αντιμετώπισης και στις δεξιότητες αποτελεσματικής επικοινωνίας και στη σημασία της ενεργητικής ακρόασης και επικοινωνιακής προσέγγισης με όλους τους εμπλεκόμενους (παιδιά που ακούν/υπέστησαν βία, θεατές/θεάτριες, γονείς, συναδέλφους). Τέλος, θα αναπτυχθούν οι βασικές αρχές για την επικοινωνία με τους γονείς με στόχο τη μείωση του άγχους και των εντάσεων κατά την επικοινωνία.
Αντιρατσιστική πολιτική του ΥΠΑΝ: στάδια εφαρμογής και προκλήσεις στη διαχείριση ρατσιστικών περιστατικών (Έλενα Παπαμιχαήλ Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)
Σκοπός του σεμιναρίου είναι η στήριξη των εκπαιδευτικών και των σχολείων για την εφαρμογή της αντιρατσιστικής πολιτικής του ΥΠΑΝ "Κώδικας Συμπεριφοράς κατά του Ρατσισμού & Οδηγός Διαχείρισης και Καταγραφής Ρατσιστικών Περιστατικών". Το σεμινάριο περιλαμβάνει ενημερωτική παρουσίαση για τα στάδια εφαρμογής της αντιρατσιστικής πολιτικής. Επιπρόσθετα, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε σχολείου, κατά το σεμινάριο οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να αναστοχαστούν πάνω στον ρόλο τους σε σχέση με τις λειτουργίες του ρατσισμού στο σχολείο τους, να συζητήσουν προκλήσεις κατά τη διαχείριση και καταγραφή ρατσιστικών περιστατικών, καθώς και άλλες πτυχές της αντιρατσιστικής πολιτικής (π.χ. εμπλοκή οικογένειας, ανάπτυξη αντιρατσιστικής κουλτούρας, διάφορες πτυχές ρατσισμού, ελλιπής αναφορά κλπ). Το σεμινάριο περιλαμβάνει ενημερωτική παρουσίαση και συζήτηση και διαρκεί τουλάχιστον 60 λεπτά.
Αξιοποίηση Τεχνολογιών Εκτεταμένης (Εικονικής και Επαυξημένης) Πραγματικότητας στην Εκπαίδευση (Χρίστος Ρουσιάς Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)
Ο βασικός σκοπός του σεμιναρίου είναι οι εκπαιδευτικοί να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με Τεχνολογίες Εκτεταμένης (Εικονικής και Επαυξημένης) Πραγματικότητας (Virtual & Augmented Reality) (οι οποίες χρησιμοποιούνται και στο Ψηφιακά Υποστηριζόμενο Περιβάλλον Μάθησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου https://digilearn.pi.ac.cy ) και να εξερευνήσουν τρόπους ενσωμάτωσής τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στο σεμινάριο θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην εξερεύνηση-αξιοποίηση αλλά κυρίως στη διαδικασία δημιουργίας Διαδραστικών Εικονικών Περιηγήσεων 360° - Περιβαλλόντων Μάθησης (Virtual Reality tours/expeditions – Learning Environments), ακολουθώντας τη μέθοδο project, για ενσωμάτωσή τους στη διαδικασία διδασκαλίας-μάθησης. Για το σκοπό αυτό θα παρουσιαστούν και θα αξιοποιηθούν, επιπρόσθετα, σχετικά εργαλεία-τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης, τα οποία συνεισφέρουν στην ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών/μαθητριών για παραγωγή γραπτού λόγου. Μέσα από το επιμορφωτικό αυτό σεμινάριο, θα μπορεί επίσης, να δοθεί καθοδήγηση-υποστήριξη εκπαιδευτικών και δανεισμός σχετικού εξοπλισμού, για τον σχεδιασμό και διδασκαλία (ή/και συνδιδασκαλία) μαθησιακών δραστηριοτήτων εκ μέρους τους, που θα ενσωματώνουν τις εν λόγω τεχνολογίες. Ενδεικτικά παραδείγματα project Εικονικών Περιηγήσεων 360° και μαθησιακών δραστηριοτήτων μπορείτε να μελετήσετε από τις «Παρουσιάσεις» της Ημερίδας, με θέμα «Ψηφιακή εκπαίδευση: Εξελίξεις και Παιδαγωγικές πρακτικές»
Αξιοποιώντας αποτελεσματικά την τεχνολογία στην τάξη: Εφαρμογές και διαδικτυακά εργαλεία για παιχνίδι και μάθηση (Παναγιώτης Κοσμάς Λευκωσία, Λεμεσός)
Στόχοι του σεμιναρίου είναι: 1) Οι Θεωρητικές προσεγγίσεις στην Τεχνολογικά Υποστηριζόμενη Μάθηση μέσα από τη διεθνή βιβλιογραφία και έρευνα, 2) Τα αποτελέσματα εκπαιδευτικών παρεμβάσεων με τεχνολογία από την Κύπρο και το εξωτερικό, 3) Το Ψηφιακό χάσμα και δεξιότητες των μαθητών, 4) Η ανάπτυξη κριτικής σκέψης μέσω τεχνολογίας, 5) Η περίπτωση της «ενσώματης μάθησης» (embodied learning) και τεχνολογικών εργαλείων στην εκπαιδευτική πράξη, που αποτελεί μια παγκόσμια τάση ενσωμάτωσης τεχνολογιών στη διδασκαλία, 6) Τα εμπόδια και δυσκολίες στην ενσωμάτωση των ΤΠΕ και πώς αντιμετωπίζονται και 7) Συγκεκριμένα παραδείγματα και εφαρμογές.
Αξιοποιώντας εναλλακτικές πρακτικές διδασκαλίας που προάγουν την κριτική και τη δημιουργική σκέψη των μαθητών/μαθητριών (Αγγελική Μάρκογλου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)
Στην κοινωνία του 21ου αιώνα η ανάπτυξη ανώτερων δεξιοτήτων σκέψης των μαθητών/μαθητριών αποτελεί βασική προϋπόθεση του αποτελεσματικού σχολείου. Στο παρόν σεμινάριο, θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν μια σειρά από εναλλακτικές πρακτικές που μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο της διδασκαλίας, προκειμένου να καλλιεργήσουν την κριτική και τη δημιουργική σκέψη των μαθητών/μαθητριών. Βασικός σκοπός του σεμιναρίου αποτελεί η καλλιέργεια της κριτικής και της δημιουργικής σκέψης των μαθητών/μαθητριών μέσα από εναλλακτικές προσεγγίσεις διδασκαλίας. Έμφαση θα δοθεί στη συμμετοχή των εκπαιδευτικών μέσω της συζήτησης, αλλά και μέσω σύντομων δραστηριοτήτων που θα κληθούν να δημιουργήσουν στο πλαίσιο των γνωστικών αντικειμένων που διδάσκουν, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να εξοικειωθούν με πρακτικές λύσεις στα μαθήματά τους. Το σεμινάριο προσαρμόζεται και εστιάζει στις εκπαιδευτικές ανάγκες του εκάστοτε σχολικού πλαισίου και δύναται να προσφερθεί σε μέρη, προκειμένου να επιτευχθεί η αναστοχαστική διαδικασία των συμμετεχόντων/συμμετεχουσών.
Αποτελεσματική Διαχείριση και Επίλυση Συγκρούσεων (Ιωάννα Θεοτοκάτου Λεμεσός)
Σκοπός του σεμιναρίου είναι η ενημέρωση των εκπαιδευτικών και των σχολικών ηγετών για τα διάφορα είδη σύγκρουσης και η ενίσχυση των δεξιοτήτων τους σχετικά με τους τρόπους αντιμετώπισης των συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον. Στόχοι του σεμιναρίου είναι α) η αναγνώριση της σύγκρουσης, της κατηγορίας και της πηγής της σύγκρουσης και β) η κατανόηση του λόγου για τον οποίο οι συγκρούσεις πρέπει να αντιμετωπίζονται και να επιλύονται στο σχολικό περιβάλλον.
Αποτελεσματική διδασκαλία: θεωρία και πράξη (Έλενα Χριστοφίδου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία)
Ο βασικός σκοπός του σεμιναρίου είναι οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες, τις έννοιες και την ευρύτερη θεωρία και ερευνητικά δεδομένα που αφορούν στην αποτελεσματική διδασκαλία. Συγκεκριμένα, μέσα από την όλη διαδικασία οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσε αναμένεται να αναπτύξουν το απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο, όσον αφορά στην αποτελεσματική διδασκαλία, στοιχεία τα οποία να μπορούν να εφαρμόσουν αποτελεσματικά στην πράξη. Επιδιώκεται συνεπώς η σύζευξη της θεωρίας και της πράξης μέσα από την επίλυση σεναρίων, μέσα από την αξιοποίηση προσωπικών εμπειριών και καλών πρακτικών καθώς και μέσα από την ενεργό παρακολούθηση σχετικών με τον εξεταζόμενο τομέα βίντεο. Γενικότερα, επιδιώκεται η συσχέτιση της θεωρίας με τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Αριστοτέλης & Θετική Ψυχολογία: γιατί ο μεγάλος φιλόσοφος είναι σημαντικός για την ευτυχία μας. (Μαρία Κοτίτσα, Λεμεσός)
Το παρόν σεμινάριο σκοπό έχει να καταδείξει πρακτικούς τρόπους α) ενίσχυσης της θετικότητας, β) μείωσης έντονων συναισθημάτων (συναισθήματα που μας κατακλύζουν και μπορεί να αποτελέσουν εμπόδιο στην καθημερότητά μας) και γ) τρόπους υποκειμενικής νοηματοδότησης της εμπειρίας. Οι έννοιες της ευτυχίας, της ευδαιμονίας και της εντελέχειας του επίκαιρου, όσο ποτέ, Αριστοτέλη θα αποτελέσουν το φιλοσοφικό ένδυμα του σεμιναρίου, το οποίο φυσικά θα πλαισιώσουν ερευνητικά δεδομένα από τον χώρο της ψυχολογίας.
Ασφάλεια στο Διαδίκτυο (Ραφαήλ Σοφοκλέους Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)
Βιωματικό εργαστήριο με στόχο την ενημέρωση και να εκπαίδευση για τις δυνατότητες και τους κινδύνους του Διαδικτύου. Το εργαστήριο έχει ως στόχο την ανάπτυξη γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων, σε σχέση με την υπεύθυνη, δημιουργική και ασφαλή αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών και του Διαδικτύου. Σε κάθε εκπαίδευση θα υπάρχει εστίαση σε ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα θέματα: προσωπικά δεδομένα, διαδικτυακός εκφοβισμός, διαδικτυακή αποπλάνηση, sexting, πολύωρη ενασχόληση, αποξένωση, ακατάλληλο περιεχόμενο, απάτες στο διαδίκτυο και παραπληροφόρηση.
Αφαιρώντας την ταμπέλα του «προβληματικού παιδιού»: συστημική προσέγγιση για τα προβλήματα συμπεριφοράς (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου Λευκωσία)
Σύμφωνα με τη Συστημική προσέγγιση, τα προβλήματα συμπεριφοράς (όπως είναι η εναντιωματική και προκλητική συμπεριφορά) μελετώνται λαμβάνοντας υπόψη το σύστημα όπου εμφανίζονται καθώς και τις αλληλεπιδράσεις του παιδιού στο σχολείο. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν προσωπικά παραδείγματα και να επιμορφωθούν σε ψυχοπαιδαγωγικές τεχνικές για ανάλυση, πρόληψη και διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς από την εργαλειοθήκη της Συστημικής προσέγγισης. Το σεμινάριο αισιοδοξεί να εμπνεύσει τους/τις εκπαιδευτικούς να αφαιρέσουν την ταμπέλα του "προβληματικού παιδιού" και να βελτιώσουν τη σχέση τους με τα παιδιά που έχουν αποκλίνουσα συμπεριφορά.
Γιατί οι μαθητές/μαθήτριές μας δυσκολεύονται στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης; Πρακτικές εφαρμογές για την ανάπτυξη της κριτικής γλωσσικής ικανότητας (Μαρία Μαγκλάρα Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λευκωσία)
Σκοπός του σεμιναρίου είναι η εφαρμογή των θεωρητικών προσεγγίσεων στη διδακτική πράξη. Δεδομένης της αλληλένδετης σχέσης γλώσσας και κοινωνίας, είναι απαραίτητη η ανάπτυξη της κριτικής γλωσσικής επίγνωσης των μαθητών/μαθητριών, ώστε να αντιληφθούν πώς η γλώσσα αντανακλά και δομεί την κοινωνική πραγματικότητα. Το σεμινάριο θα επικεντρωθεί στον εντοπισμό και την εξέταση των ποικίλων τρόπων με τους οποίους δομείται το νόημα σε προφορικά και γραπτά κείμενα, με σκοπό την ανάλυση των ρητών και υπόρρητων ιδεολογικών θέσεων και ως εκ τούτου την αποδόμηση των στερεοτύπων και των ιδεοληψιών που μεταδίδουν τα κείμενα. Με τον τρόπο αυτό, θα αναπτυχθεί υλικό και θα γίνουν πρακτικές εφαρμογές, ώστε οι εκπαιδευτικοί να εμπλουτίσουν το διδακτικό τους ρεπερτόριο, με στόχο την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης των μαθητών/μαθητριών τους.
Γλωσσική ενδυνάμωση παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία στη γενική τάξη (Ευγενία Παρτασή Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)
Το σεμινάριο απευθύνεται σε σχολεία με μικρό ή μεγάλο αριθμό παιδιών με μεταναστευτική ή προσφυγική βιογραφία και στόχο έχει την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών για ενίσχυση των δίγλωσσων και πολύγλωσσων μαθητών και μαθητριών που φοιτούν στη γενική τάξη, σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα. Στο πλαίσιο του σεμιναρίου παρουσιάζονται διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές εφαρμογές οι οποίες λαμβάνουν υπόψη και αξιοποιούν τις πολυγλωσσικές δεξιότητες και ικανότητες των μαθητών/μαθητριών, ενισχύοντας τη συμμετοχή τους στο μάθημα και κατ’ επέκταση τη μάθησή τους.
Το σεμινάριο πραγματοποιείται σε δύο (τουλάχιστον) συναντήσεις στην ολομέλεια ή σε μικρές ομάδες εκπαιδευτικών. Κατά τη διάρκεια της πρώτης συνάντησης παρουσιάζεται η μεθοδολογία που προτείνεται για την ανάπτυξη πολυγλωσσικής επίγνωσης στο πλαίσιο της γενικής τάξης, δίνοντας παράλληλα ευκαιρίες για αναστοχασμό και ανατροφοδότηση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί ανταποκρίνονται στις μαθησιακές ανάγκες των αναδυόμενων δίγλωσσων και πολύγλωσσων μαθητών και μαθητριών τους. Η δεύτερη συνάντηση αφιερώνεται στον σχεδιασμό δραστηριοτήτων ή/και μαθημάτων στη βάση των ιδιαίτερων αναγκών του εκάστοτε σχολείου και τάξης, οι οποίες στη συνέχεια θα παρουσιαστούν προς συναδέλφους για συζήτηση και αναστοχασμό.
Γλωσσική ενδυνάμωση παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία στο νηπιαγωγείο (Ευγενία Παρτασή Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)
Το σεμινάριο απευθύνεται σε νηπιαγωγεία με μικρό ή μεγάλο αριθμό παιδιών με μεταναστευτική ή προσφυγική βιογραφία. Στόχος του σεμιναρίου είναι η ενδυνάμωση των νηπιαγωγών στον σχεδιασμό και οργάνωση στοχευμένων δραστηριότητων και παρεμβάσεων γλωσσικής διδασκαλίας στην πολύγλωσση τάξη, αντλώντας στοιχεία από το Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Εκπαίδευσης (3 χρονών – Προδημοτική), καθώς και το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για την Ελληνική ως Δεύτερη Γλώσσα.
Το σεμινάριο πραγματοποιείται σε δύο (τουλάχιστον) συναντήσεις στην ολομέλεια ή σε μικρές ομάδες νηπιαγωγών. Κατά τη διάρκεια της πρώτης συνάντησης παρουσιάζεται η μεθοδολογία που προτείνεται για την ανάπτυξη πολυγλωσσικής επίγνωσης στο πλαίσιο της γενικής τάξης, δίνοντας παράλληλα ευκαιρίες για αναστοχασμό και ανατροφοδότηση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι νηπιαγωγοί ανταποκρίνονται στις μαθησιακές ανάγκες των αναδυόμενων δίγλωσσων μαθητών και μαθητριών τους. Η δεύτερη συνάντηση αφιερώνεται στον σχεδιασμό δραστηριοτήτων ή/και μαθημάτων στη βάση των ιδιαίτερων αναγκών του εκάστοτε σχολείου και τάξης, τα οποία στη συνέχεια θα παρουσιαστούν προς συναδέλφους για συζήτηση και αναστοχασμό.
Δεξιότητες επικοινωνίας στη σχολική μονάδα (Έλενα Χριστοφίδου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία)
Ο βασικός σκοπός του σεμιναρίου είναι οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες, τις έννοιες και την ευρύτερη θεωρία και ερευνητικά δεδομένα που αφορούν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας. Συγκεκριμένα, μέσα από την όλη διαδικασία οι συμμετέχοντες/οι συμμετέχουσες αναμένεται να αναπτύξουν το απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο, όσον αφορά στην αποτελεσματική επικοινωνία, στοιχεία τα οποία να μπορούν να εφαρμόσουν αποτελεσματικά στην πράξη. Επιδιώκεται συνεπώς η σύζευξη της θεωρίας και της πράξης μέσα από την επίλυση σεναρίων, μέσα από την αξιοποίηση προσωπικών εμπειριών και καλών πρακτικών καθώς και μέσα από την ενεργό παρακολούθηση σχετικών με τον εξεταζόμενο τομέα βίντεο. Γενικότερα, επιδιώκεται η συσχέτιση της θεωρίας με τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Δεξιότητες Παρουσιάσεων: "Τα μαγικά συστατικά μιας επιτυχημένης παρουσίασης: Πώς να παρουσιάζετε αποτελεσματικά οποιοδήποτε θέμα μπροστά στο κοινό." (Χριστίνα Χριστοφή Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία, Πάφος)
Οι εκπαιδευτικοί θα μάθουν πώς να προσελκύουν την προσοχή των μαθητών/μαθητριών τους μέσα σε 5 λεπτά, αλλά και πώς να παρουσιάζουν αποτελεσματικά ένα θέμα μπροστά σε οποιοδήποτε κοινό. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι εκπαιδευτικοί θα μάθουν πώς να ενσωματώνουν διάφορες επιτυχημένες τεχνικές παρουσίασης όπως: την αφήγηση μιας ιστορίας, το χιούμορ, πώς να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τα οπτικά βοηθήματα και τη φωνή τους, έτσι ώστε να αποκτήσουν την άμεση προσοχή του κοινού τους.
Δημιουργική και κριτική αξιοποίηση των εικονοβιβλίων ως μέσων προσέγγισης της διαφορετικότητας, της ενσυναίσθησης, της αποδοχής και της συμπερίληψης ." (Μαρία Χατζηαναστάση Αμμόχωστος)
Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για το είδος των εικονοβιβλίων (και εικονοβιβλίων χωρίς λέξεις) ως μέσο αναγνώρισης και αποδοχής της διαφορετικότητας και η ενίσχυση των δεξιοτήτων τους σχετικά με τη δημιουργική και κριτική "ανάγνωση" / προσέγγιση των εικονοβιβλίων εντός της σχολικής τάξης. Μέσα από τις συναντήσεις του σεμιναρίου οι εκπαιδευτικοί θα έρθουν σε επαφή με πληθώρα εικονοβιβλίων και εικονοβιβλίων χωρίς λέξεις από τον ελληνικό και διεθνή χώρο, θα συμμετέχουν σε βιωματικές δραστηριότητες και θα μάθουν για τεχνικές ακτινοβόλου ανάγνωσης για την ενίσχυση δεξιοτήτων ενσυναίσθησης στους μαθητές και μαθήτριές τους. Μέσα από την ανταλλαγή ιδεών που θα προκύψει, θα προταθούν πρακτικές εισηγήσεις δραστηριοτήτων που μπορούν να εφαρμοστούν στην τάξη για προσέγγιση της διαφορετικότητας, της ενσυναίσθησης, της αποδοχής και της συμπερίληψης με την αξιοποίηση των εικονοβιβλίων.
Διαμορφωτική Αξιολόγηση Μαθητών στις Φυσικές Επιστήμες (Έλενα Σιακίδου Αμμόχωστος, Λάρνακα, Λεμεσός, Λευκωσία)
Η αξιολόγηση μαθησιακών επιτευγμάτων είναι μια διαδικασία άμεσα συνδεδεμένη με τη διδακτική πρακτική. Η διαμορφωτική αξιολόγηση αποτελεί μηχανισμό συλλογής πληροφόρησης, κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας, η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί για να καθοδηγήσει την αναπροσαρμογή/αναδιαμόρφωση διδακτικών στρατηγικών, ώστε να ανταποκρίνονται αποτελεσματικότερα στις ανάγκες των μαθητών. Επίσης, μπορεί να παρέχει χρήσιμη ανατροφοδότηση στους μαθητές και στις μαθήτριες προωθώντας την καλλιέργεια δεξιοτήτων αυτορρύθμισης. Το σεμινάριο εστιάζει στη διαμορφωτική αξιολόγηση μαθητών και μαθητριών στις Φυσικές Επιστήμες. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς Δημοτικής και Μέσης και αποσκοπεί στην ενημέρωση των συμμετεχόντων και συμμετεχουσών για βασικά στοιχεία αναφορικά με τη (διαμορφωτική) αξιολόγηση και στην εξοικείωσή τους με συγκεκριμένες προσεγγίσεις διαμορφωτικής αξιολόγησης και την ένταξή τους στη διδακτική πρακτική.
Διαφοροποίηση Διδασκαλίας και Μάθησης: Προϋποθέσεις, Μορφές και Στρατηγικές (Φλώρια Βαλανίδου Λεμεσός, Λευκωσία)
Το σεμινάριο επιχειρεί να δώσει απαντήσεις σε τρία βασικά ερωτήματα: α) τι σημαίνει διαφοροποίηση, β) ποιες οι προϋποθέσεις της διαφοροποίησης, και γ) πώς εφαρμόζεται διαφοροποίηση διδασκαλίας και μάθησης, ώστε να ενεργοποιούνται γνωστικά όλα τα παιδιά σε μια τάξη. Σε αυτό το πλαίσιο, αναλύονται βασικές μορφές διαφοροποίησης και επεξηγούνται οι στρατηγικές της ιεράρχησης και της διαβάθμισης που χρειάζεται να έχει υπόψη ο/η εκπαιδευτικός για να σχεδιάσει και να πραγματώσει μια διαφοροποιημένη διδασκαλία με αποτελεσματικό τρόπο. Στο σεμινάριο παρουσιάζονται, επίσης, πρακτικές εφαρμογές και παραδείγματα διαφοροποίησης που θα βοηθήσουν τους/τις εκπαιδευτικούς να αναστοχαστούν σε σχέση με τις διδακτικές τους επιλογές, πολλές από τις οποίες αντλούνται συνειδητά (ή μη) από το παιδαγωγικό πλαίσιο της διαφοροποίησης.
Διαφοροποίηση στα Μαθηματικά (Έφη Παπαριστοδήμου Λευκωσία)
Σκοπός του σεμιναρίου είναι η ένταξη τεχνικών διαφοροποίησης στο γνωστικό αντικείμενο των μαθηματικών.
Διαχείριση αρνητικών σκέψεων και αρνητικών συναισθημάτων (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου Λευκωσία)
Πρόκειται για ένα σεμινάριο προσωπικής ανάπτυξης και έχει ως στόχο την ψυχική ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και τη θωράκιση της ψυχικής ανθεκτικότητάς τους. Επιδιώκει να τους/τις εξοπλίσει με γνώσεις, δεξιότητες, εργαλεία και τεχνικές για διαχείριση του άγχους, της στεναχώριας αλλά και αρνητικών σκέψεων. Επειδή "παρόλο που δεν μπορείς να εμποδίσεις τα πουλιά της θλίψης να πετούν πάνω από το κεφάλι σου, μπορείς να τα εμποδίσεις από το να φτιάξουν τη φωλιά τους στα μαλλιά σου". Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου θα παρουσιαστούν εισηγήσεις από διάφορες κατευθύνσεις ψυχοθεραπείας όπως η Συστημική, η Γνωστικοσυμπεριφοριστική, η Υπαρξιακή καθώς και η Θετική Ψυχολογία.
Επιθετικότητα, παθητικότητα ή διεκδικητικότητα; (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου Λευκωσία)
Πρόκειται για ένα σεμινάριο προσωπικής ανάπτυξης που αποσκοπεί να εμπλουτίσει τις επικοινωνιακές δεξιότητες των εκπαιδευτικών για εφαρμογή στις προσωπικές και επαγγελματικές σχέσεις τους. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να εξασκηθούν βιωματικά στις πιο κάτω εκφάνσεις της διεκδικητικής επικοινωνίας: αναγνώριση μορφών επιθετικής επικοινωνίας, μείωση επικριτικής στάσης, αναγνώριση και λεκτικοποίηση συναισθημάτων, αναγνώριση και λεκτικοποίηση προσωπικών αναγκών, ανάληψη προσωπικής ευθύνης, διατύπωση αιτημάτων, αντιμετώπιση τοξικής συμπεριφοράς.
Προστασία από το... Burn Out: σεμινάριο για φροντίδα και αυτοφροντίδα των εκπαιδευτικών (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου Λευκωσία)
Πρόκειται για ένα σεμινάριο ψυχικής ενδυνάμωσης που επιδιώκει να εξοπλίσει τους/τις εκπαιδευτικούς με γνώσεις, δεξιότητες, εργαλεία και τεχνικές για προστασία από την εξουθένωση και για προαγωγή της ευζωίας. Μέσω της αυτοφροντίδας και της ψυχικής ενδυνάμωσης, διασφαλίζεται ότι τα άτομα μπορούν να επιτελούν πιο αποτελεσματικά τους πολλαπλούς τους ρόλους π.χ. εκπαιδευτικοί, γονείς, σύντροφοι, πολίτες κ.α. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου θα παρουσιαστούν τεχνικές από διάφορες κατευθύνσεις της ψυχοθεραπείας με έμφαση στη Θετική Ψυχολογία.
Προστασία και συμπερίληψη όλων των φύλων και σεξουαλικών προσανατολισμών στο σχολείο (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου Λευκωσία)
Το σεμινάριο αποσκοπεί να συμβάλει στην ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών προς την κατεύθυνση της προστασίας και συμπερίληψης όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως φύλου, έκφρασης φύλου, ταυτότητας φύλου ή σεξουαλικού προσανατολισμού στο σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να ξεκαθαρίσουν όρους σχετικούς με το φύλο και τη σεξουαλικότητα. Επίσης, θα εξοπλιστούν με δεξιότητες για πρόληψη και αντιμετώπιση της έμφυλης βίας, του σεξισμού, της ομοφοβίας και της τρανσφοβίας μέσα από μελέτες περίπτωσης και στη βάση της αντιρατσιστικής πολιτικής και της πολιτικής για την πρόληψη και διαχείριση του σχολικού εκφοβισμού του ΥΠΑΝ.
Σύστημα Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς (Schoolwide Positive Behavior Support) (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου Λευκωσία)
Σκοπός του σεμιναρίου είναι να παρουσιαστεί η φιλοσοφία και οι πυλώνες του Συστήματος Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς που έχει εφαρμοστεί σε αρκετά σχολεία της Κύπρου τα τελευταία χρόνια. Πρόκειται για ένα σύστημα πρωτογενούς πρόληψης της παραβατικής συμπεριφοράς που απευθύνεται σε όλα τα παιδιά του σχολείου και προσκαλεί όλο το προσωπικό του σχολείου να υιοθετήσει έναν κοινό τρόπο για προώθηση της θετικής συμπεριφοράς και για αντιμετώπιση των προβλημάτων συμπεριφοράς. Συμπεριλαμβάνει ανάμεσα στα άλλα διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων σε όλα τα τμήματα, κοινό σύστημα επιβράβευσης για όλο το σχολείο και εφαρμογή πολιτικής πειθαρχίας ώστε τα αναδυόμενα προβλήματα συμπεριφοράς να αντιμετωπίζονται με έναν ολιστικό και δομημένο τρόπο.
ΤιΘασεύοντας τον Θυμό προτού τα κάνει όλα Θρύψαλα: σεμινάριο προσωπικής ανάπτυξης και αυτοβελτίωσης (Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου Λευκωσία)
Ο θυμός αποτελεί ένα συναίσθημα που καθορίζει την επικοινωνία και την έκβαση των σχέσεών μας. Στο σεμινάριο αυτό οι εκπαιδευτικοί θα διερευνήσουν τη σχέση μεταξύ θυμού και συγκρούσεων και θα εξετάσουν διάφορες προσωπικές πεποιθήσεις που πυροδοτούν θυμό. Επίσης, θα αναπτύξουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες καθώς και τις δεξιότητες διαχείρισης θυμού, αυτοπαρατήρησης, μεταγνωσίας και αυτοελέγχου με στόχο την προαγωγή διεκδικητικής αντί επιθετικής επικοινωνίας. Το σεμινάριο αισιοδοξεί να συμβάλει στην ενίσχυση της ενδοπροσωπικής και διαπροσωπικής νοημοσύνης των εκπαιδευτικών.
© 2010-2024 Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου
Τομέας Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας
Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων - Δήλωση απορρήτου