Η έναρξη της σχολικής χρονιάς 2011-12, όπως είναι ήδη γνωστό, συμπίπτει με την έναρξη της σταδιακής εισαγωγής των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων (Α.Π.) σε σχολεία Προσχολικής, Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης. Στόχος, όχι μόνο της παρούσας χρονιάς αλλά και των επόμενων χρόνων, είναι η εξοικείωση των εκπαιδευτικών και κατ’ επέκταση των σχολικών μονάδων με τις βασικές αρχές, τους στόχους και το περιεχόμενο των νέων Α.Π.

Μέσα στα πλαίσια της προσπάθειας αυτής έχει δημιουργηθεί ειδικός χώρος για την Προσχολική Εκπαίδευση στην ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (www.nap.pi.ac.cy).

Στον πιο πάνω ιστοχώρο έχει αναρτηθεί το Πρόγραμμα Σπουδών (Π.Σ.) Προσχολικής Εκπαίδευσης και αναφέρεται σε παιδιά ηλικίας 3-6 χρόνων.

Το Π.Σ. της Προσχολικής Εκπαίδευσης είναι σφαιρικό και αναπτυξιακό και δίνει έμφαση στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού (προσωπική και κοινωνική συνειδητοποίηση, συναισθηματική ισορροπία, κινητικές δεξιότητες και γνωστική ανάπτυξη), ενώ τα γνωστικά αντικείμενα αποτελούν το μέσο για την ενίσχυση της ολόπλευρης ανάπτυξης. Στο κείμενο περιλαμβάνονται, επίσης, σημαντικές πληροφορίες για: (α) τις βασικές παιδαγωγικές αρχές που πλαισιώνουν τη φιλοσοφία του ΝΑΠ της προσχολικής ηλικίας, (β) τις μορφές οργάνωσης της μάθησης, (γ) τον ρόλο της/του νηπιαγωγού ως παιδαγωγού, (δ) την ένταξη των παιδιών με ειδικές ανάγκες, (ε) τον τρόπο διαχείρισης της πολυπολιτισμικότητας, του γλωσσικού και του θρησκευτικού πλουραλισμού που χαρακτηρίζει τον μαθητικό πληθυσμό στις σύγχρονες κοινωνίες, (στ) τις σχέσεις που υπάρχουν ή που μπορούν να αναπτυχθούν μεταξύ σχολείου και οικογένειας, ώστε να βοηθηθεί η μαθησιακή διαδικασία, (ζ) την αξιολόγηση των παιδιών και των μαθησιακών αποτελεσμάτων, (η) την τεχνολογία και την κατάλληλη χρήση της, (θ) τους τομείς ανάπτυξης των παιδιών και (ι) τα γνωστικά αντικείμενα που εισάγονται από το νηπιαγωγείο και τον τρόπο προσέγγισής τους.

Σημειώνεται ότι το νέο Π.Σ. Προσχολικής Εκπαίδευσης δεν είναι το τελικό. Κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς θα αξιολογηθεί και στην πράξη, ούτως ώστε - με βάση και την ανατροφοδότηση που θα προκύψει μέσα από την επιμόρφωση των νηπιαγωγών - να βελτιωθούν πτυχές του που πιθανόν θα χρήζουν αλλαγής.

Διευκρινίζεται ότι η εκπόνηση του νέου Π.Σ. Προσχολικής Εκπαίδευσης έγινε λίγο μετά την έναρξη της εκπόνησης των νέων Προγραμμάτων Σπουδών των διαφόρων γνωστικών αντικειμένων καθώς τούτο κρίθηκε σκόπιμο από την Επιτροπή Διαμόρφωσης Αναλυτικών Προγραμμάτων. Ο λόγος που ώθησε την Επιτροπή να πάρει αυτή την απόφαση ήταν ο κίνδυνος "σχολειοποίησης" του νηπιαγωγείου και η ανάγκη διαφύλαξης της φιλοσοφίας, των εμφάσεων και των βασικών παιδαγωγικών αρχών του νηπιαγωγείου.

Σημειώνεται ότι Προγράμματα Σπουδών που αφορούν την προδημοτική ηλικία (4 8/12 – 5 8/12 χρονών) συναντούνται και στα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα που έχουν εκδοθεί σε δύο τόμους (Α΄ και Β΄) και στα οποία εκπονήθηκαν Προγράμματα Σπουδών στα διάφορα γνωστικά αντικείμενα.

Αναμένεται ότι οι εκπαιδευτικοί της Προσχολικής Εκπαίδευσης αφού εξοικειωθούν - μέσα από την επιμόρφωση - με τη φιλοσοφία, τις βασικές αρχές και το περιεχόμενο του Π.Σ. της Προσχολικής Εκπαίδευσης θα αναπροσαρμόσουν τον τρόπο εργασίας τους με βάση τη μόρφωση, τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους. Σημειώνεται ότι παράλληλα μπορούν να ανατρέχουν και στα Προγράμματα Σπουδών των διαφόρων γνωστικών αντικειμένων, ανάλογα με τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών τους.

Επιπρόσθετα, στον ιστοχώρο, εκτός από το Πρόγραμμα Σπουδών της Προσχολικής Εκπαίδευσης οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα να βρίσκουν ανακοινώσεις, εγκυκλίους και παρουσιάσεις σχετικές με τα ΝΑΠ, καθώς επίσης και επιμορφωτικό υλικό το οποίο θα προκύπτει κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης και της πρακτικής εφαρμογής των ΝΑΠ στις σχολικές μονάδες.

 

Εγκύκλιος