Νέος Οδηγός Επαγγελματικής Μάθησης των Εκπαιδευτικών στο σχολείο

Teachers’ Professional Learning Programme: A Guide for Planning, Implementation, Support

Ηλεκτρονική Πύλη Επαγγελματικής Μάθησης

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο:

email
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Δρ Μαρία Ηρακλέους

Phone22402387

email This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Δρ Έφη Παπαριστοδήμου

Phone22402345

email This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Μαρία Πιτζιολή

Phone22402378

email This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Χριστίνα Σταύρου

Phone22402377

email This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Ετήσια Ημερίδα για την Επαγγελματική Μάθηση των εκπαιδευτικών

«Επαγγελματική Μάθηση Εκπαιδευτικών: Συνέργειες στο σχολείο και μεταξύ σχολείων»

Πέμπτη, 15 Μαΐου 2025

Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου (ΠΙΚ) διοργάνωσε την ετήσια ημερίδα για την επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών με θέμα «Επαγγελματική Μάθηση Εκπαιδευτικών: Συνέργειες στο σχολείο και μεταξύ σχολείων», στο Ξενοδοχείο Mediterranean στη Λεμεσό, την Πέμπτη, 15 Μαΐου 2025. Η Ημερίδα επικεντρώθηκε στη σημασία της δικτύωσης και των συνεργειών μεταξύ εκπαιδευτικών εντός του ίδιου σχολείου, καθώς και εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε διαφορετικά σχολεία, στο πλαίσιο επαγγελματικών κοινοτήτων μάθησης. Τόσο το θεωρητικό πλαίσιο, όσο και η συνεισφορά των σχολείων που συμμετέχουν στο ειδικό Πρόγραμμα Υποστήριξης Επαγγελματικής Μάθησης (ΥΕΜ) του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου στις Παράλληλες Συνεδρίες, εστίασαν στην προώθηση ιδεών και πρακτικών συνεργασίας και δικτύωσης, καθώς και στην προβολή αλλαγών και βελτιώσεων που επιφέρει η εφαρμογή της Πολιτικής για την Επαγγελματική Μάθηση των εκπαιδευτικών σε σχολεία της Κύπρου στην καθημερινή πρακτική των εκπαιδευτικών και στη μάθηση των μαθητών/μαθητριών.

Η Διευθύντρια του ΠΙΚ, Δρ Έλενα Χατζηκακού, στο καλωσόρισμά της, αναφέρθηκε στη συστηματική και διαρκή προσπάθεια του ΠΙΚ για εφαρμογή της Ενιαίας Πολιτικής για την Επαγγελματική Μάθηση και την υποστήριξη των σχολείων για υλοποίησή της. Ακολούθως, ο Γενικός Διευθυντής του ΥΠΑΝ, κ. Γιώργος Παντελή, ανέγνωσε χαιρετισμό εκ μέρους της έντιμης Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ). Στον χαιρετισμό της, η δρ Αθηνά Μιχαηλίδου ανέφερε ότι η πολιτική για την επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών αποτελεί μια από τις βασικότερες πολιτικές του ΥΠΑΝ, η οποία στοχεύει στην ποιοτική αναβάθμιση της σχολικής εκπαίδευσης, εστιάζοντας στην εκπαιδευτική πραγματικότητα και στην ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών στις καθημερινές απαιτήσεις του έργου τους.

Ακολούθησε κεντρική εισήγηση από τον Καθηγητή Franz Rauch (Institute of Instructional and School Development), από το Πανεπιστήμιο Alpen-Adria Klagenfurt, στην Αυστρία, με θέμα «Networking and teachers' professional development». Στην ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα εισήγησή του ο κ. Rauch αναφέρθηκε αρχικά σε βασικές έννοιες που σχετίζονται με την επαγγελματική μάθηση και το αποτελεσματικό σχολείο. Στη συνέχεια, εστίασε στις λειτουργίες των δικτύων στο εκπαιδευτικό σύστημα και μοιράστηκε εισηγήσεις για συνεργασία και δικτύωση εντός και μεταξύ εκπαιδευτικών οργανισμών. Η εισήγηση και το βιογραφικό του κ. Rauch ακολουθούν.

Κεντρική Εισήγηση με θέμα "Networking and Teachers' Professional Development", Καθηγητής Franz Rauch, Institute of Instructional and School Development (IUS), Alpen-Adria University Klagenfurt, Αυστρία

Βιογραφικό Σημείωμα - Καθηγητής Franz Rauch

Στη δεύτερη εισήγηση, η Πρώτη Λειτουργός του ΠΙΚ, δρ Παυλίνα Χατζηθεοδούλου-Λοϊζίδου, παρουσίασε στοιχεία για τις συνέργειες και τα δίκτυα που δημιουργούνται στα σχολεία που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα ΥΕΜ, μέσα από τη συνεργασία τους με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Ανέπτυξε το πώς αυτά συνεισφέρουν στην ανταλλαγή πληροφοριών και γνώσεων, στην προώθηση σχέσεων συνεργασίας και εμπιστοσύνης, στην μάθηση των εκπαιδευτικών, καθώς και στην διάχυση αλλαγών και εδραίωση κοινοτήτων μάθησης και τόνισε ότι μέσα από την ίδια τη διαδικασία αλλαγής, επιτελούνται αλλαγές. Η εισήγηση της κ. Χατζηθεοδούλου-Λοϊζίδου είναι διαθέσιμη πιο κάτω.

Εισήγηση με θέμα «Συνέργειες, δίκτυα και προώθηση της μάθησης
εκπαιδευτικών στο Πρόγραμμα Υποστήριξης Επαγγελματικής Μάθησης», Δρ Παυλίνα Χατζηθεοδούλου-Λοϊζίδου, Πρώτη Λειτουργός Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναρτημένες ανακοινώσεις (Πόστερ) σχολείων

Στο δεύτερο μισό της Ημερίδας, οι σύνεδροι είχαν, αρχικά, την ευκαιρία να δουν τις αναρτημένες ανακοινώσεις (poster) των σχολείων που συμμετέχουν φέτος στο Πρόγραμμα Υποστήριξης Επαγγελματικής Μάθησης (ΥΕΜ) και να μιλήσουν με τις/τους εκπροσώπους των σχολείων. Επίσης, στις τέσσερις Παράλληλες Συνεδρίες, τα συμμετέχοντα σχολεία έκαναν σύντομες παρουσιάσεις, οι οποίες εστίασαν στους τρόπους δικτύωσης εκπαιδευτικών εντός του σχολείου ή/και μεταξύ σχολείων, στις αλλαγές που έκαναν οι εκπαιδευτικοί στις καθημερινές τους πρακτικές, καθώς και στις αλλαγές στη μάθηση των παιδιών. Στα πόστερ, τα οποία είναι διαθέσιμα πιο κάτω, αποτυπώθηκαν:

  • Δράσεις για δικτύωση των εκπαιδευτικών εντός του σχολείου και μεταξύ σχολείων
  • Αλλαγές στην καθημερινή πρακτική των εκπαιδευτικών
  • Αλλαγές και βελτιώσεις στη μάθηση των παιδιών

Εγκύκλιος

Αφίσα και Πρόγραμμα Ημερίδας

  • Νηπιαγωγείο Αγίας Νάπας
ΘΕΜΑ: Χτίζοντας ένα Σχολείο που Νοιάζεται ... Επαγγελματική Μάθηση για τη Συναισθηματική Ενδυνάμωση των παιδιών
πόστερ


  • Νηπιαγωγείο Αγίων Τριμιθιάς
ΘΕΜΑ: Η φωνή των παιδιών ταρακουνά το σχολείο μας
πόστερ


  • Νηπιαγωγείο Αραδίππου Δ΄ - Αγίου Φανουρίου
ΘΕΜΑ: Καλλιέργεια αλτρουιστικής συμπεριφοράς παιδιών - έμφαση στην τεκμηρίωση
πόστερ


  • Νηπιαγωγείο Ασίνου
ΘΕΜΑ: Η διαφοροποίηση στη διδασκαλία με έμφαση το γνωστικό αντικείμενο των μαθηματικών 
πόστερ


  • Νηπιαγωγείο Έγκωμης Α΄
ΘΕΜΑ: Ανάπτυξη και καλλιέργεια της φαντασίας και δημιουργικής σκέψης σε κλίμα συνεργασίας και ομαδικότητας
πόστερ


  • Νηπιαγωγείο Κιτίου
ΘΕΜΑ: Η καλλιέργεια γλωσσικών δεξιοτήτων μέσω του λογοτεχνικού γραμματισμού
πόστερ


  • Νηπιαγωγείο Λατσιών Α΄
ΘΕΜΑ: Ψυχική Ανθεκτικότητα - Ψυχική Ενδυνάμωση
πόστερ


  • Νηπιαγωγείο Λεμεσού Β΄
ΘΕΜΑ: Διαφοροποιημένη Διδασκαλία 
πόστερ


  • Νηπιαγωγείο Παραλιμνίου - Γιώρκειο
ΘΕΜΑ: Ένταξη ΟΛΩΝ των παιδιών στο σχολείο - Η συνεργασία με τους γονείς 
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Αγίας Νάπας - Αντώνη Τσόκκου
ΘΕΜΑ: Στρατηγικές διαχείρισης και οργάνωσης του μαθήματος και των παιδιών
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Αγίου Τύχωνα
ΘΕΜΑ: Υιοθέτηση Πρακτικών Γνωστικής Ενεργοποίησης Μαθητών/Μαθητριών
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Αθηένου (Κ.Β΄)΄
ΘΕΜΑ: Διαχείριση συγκρούσεων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και ενσυναίσθηση
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Γερίου Β΄
ΘΕΜΑ: Ενεργός Εμπλοκή των Παιδιών και Μεγιστοποίηση Μαθησιακού Χρόνου μέσω Αποτελεσματικής Διαχείρισης Τάξης
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Έμπας
ΘΕΜΑ: Διαμορφωτική Αξιολόγηση
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Ευρύχου
ΘΕΜΑ: Διαφοροποίηση Διδασκαλίας 
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Καϊμακλίου Β΄ (Κ.Β΄)
ΘΕΜΑ: Αυτόνομη κατανόηση κειμένων με παράλληλη αξιοποίηση της Λογοτεχνίας
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Καλού Χωριού Ορεινής
ΘΕΜΑ: Καλλιέργεια υπευθυνότητας μαθητών προς τον εαυτό τους, τους άλλους και το περιβάλλον
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Καπέδων
ΘΕΜΑ: Βελτίωση της Αναγνωστικής Ευχέρειας και Καλλιέργεια Φιλαναγνωσίας 
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Κάτω Πολεμιδιών ΚΔ΄- Αποστόλου Βαρνάβα
ΘΕΜΑ: Διαφοροποίηση, Σεβασμός διαφορετικότητας, Επίλυση συγκρούσεων
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Κοφίνου
ΘΕΜΑ: Διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε παιδιά με και χωρίς μεταναστευτική βιογραφία με αξιοποίηση ΤΠΕ
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Λατσιών Α΄
ΘΕΜΑ: Βελτίωση παραγωγής προφορικού λόγου
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού Ι' (Κ.Α΄) - Χαλκούτσας - Βασίλη Μιχαηλίδη
ΘΕΜΑ: Πρακτικές διαχείρισης συμπεριφοράς μαθητών/μαθητριών εντός τάξης για σκοπούς συμπερίληψης και γνωστικής ενεργοποίησης όλων στην τάξη
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού ΙΓ΄(Κ.Β΄) - Αγίου Σπυρίδωνα Α΄
ΘΕΜΑ: Κατανόηση Προφορικών και Γραπτών Οδηγιών μέσω Πρακτικών Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας 
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Λιβαδιών (Κ.Β΄)
ΘΕΜΑ: Ενεργοποιώντας τους μαθητές και τις μαθήτριές μας μέσω της μεθόδου project-based learning
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Λιοπετρίου Α΄
ΘΕΜΑ: Αύξηση θετικών κοινωνικών επιθυμητών συμπεριφορών και μείωση των αρνητικών συμπεριφορών των παιδιών
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Λυκαβηττού (Κ.Α΄)
ΘΕΜΑ: Η Αποτελεσματική Διδασκαλία μέσα από τη Διαφοροποίηση 
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Μακεδονίτισσας Γ΄- Στυλιανού Λένα
ΘΕΜΑ: Διαβάζουμε και γινόμαστε καλύτεροι/ες ως παιδιά, τάξη και σχολείο
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Ποταμιάς
ΘΕΜΑ: Σχέσεις και αλληλεπιδράσεις μεταξύ μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών και γονέων με στόχο τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων και του σχολικού κλίματος
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Σωτήρας Β΄
ΘΕΜΑ: Βελτίωση Σχέσεων Σχολείου - Οικογένειας
πόστερ


  • Δημοτικό Σχολείο Ταμασού
ΘΕΜΑ: Ανάγνωση και Κατανόηση Γραπτού Λόγου: Αφήγηση - Περιγραφή - Επιχειρηματολογία
πόστερ


  • Περιφερειακό Γυμνάσιο Ακακίου
ΘΕΜΑ: Κοινότητες Μάθησης και Αυθεντικές Ευκαιρίες Μάθησης
πόστερ


  • Περιφερειακό Γυμνάσιο Λιβαδιών
ΘΕΜΑ: Ενίσχυση της θετικής συμπεριφοράς και υπευθυνότητας των μαθητών/μαθητριών
πόστερ


  • Γυμνάσιο Λινόπετρας
ΘΕΜΑ: Βελτίωση Μαθησιακών Αποτελεσμάτων 
πόστερ


  • Γυμνάσιο Παραλιμνίου
ΘΕΜΑ: Αρμονική συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών/μαθητριών 
πόστερ


  • Λύκειο Αγίου Αντωνίου
ΘΕΜΑ: Διαχείριση τυχόν προβλημάτων πειθαρχίας και συγκρουσιακών καταστάσεων
πόστερ


  • Λύκειο Αγίου Νεοφύτου
ΘΕΜΑ: Ποιοτική Διδασκαλία
πόστερ


  • Λύκειο Ακροπόλεως
ΘΕΜΑ: Βελτίωση μαθησιακών αποτελεσμάτων μέσω αυθεντικής μάθησης και προσθετικής αξιοποίησης της τεχνολογίας
πόστερ


  • Α΄ Τεχνική και Επαγγελματική Σχολή Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Λεμεσού
ΘΕΜΑ: Ανάπτυξη Κινήτρων Μάθησης
πόστερ


  • Τεχνική και Επαγγελματική Σχολή Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Λάρνακας
ΘΕΜΑ: Διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς - Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών
πόστερ