DCDEΤο Πρόγραμμα Επιμόρφωσης έχει ως κύριο σκοπό την περαιτέρω ανάπτυξη της ψηφιακής ικανότητας των εκπαιδευτικών στην Κύπρο. Το Πρόγραμμα υλοποιείται από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου σε συνεργασία με ακαδημαϊκά ιδρύματα της Κύπρου και περιλαμβάνει την παρακολούθηση Μαθησιακών Ενοτήτων, σε θεματικές που έχουν καθοριστεί μέσα από διαδικασία διάγνωσης αναγκών των εκπαιδευτικών αλλά και ευρωπαϊκών και εθνικών κατευθύνσεων.

Εγκύκλιος 17.2.2025 | Παραρτήματα

Το Πρόγραμμα

Σκοπός

Κύριος σκοπός του Προγράμματος είναι η ενίσχυση και περαιτέρω ανάπτυξη της ψηφιακής ικανότητας των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, έτσι ώστε να προωθείται η αποτελεσματική αξιοποίηση και ενσωμάτωση των ψηφιακών τεχνολογιών στη διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης. Ειδικότερα, επιδιώκεται όπως οι εκπαιδευτικοί:

  • αναπτύξουν απαραίτητες ψηφιακές δεξιότητες, για να είναι αποτελεσματικοί στην προσφορά καινοτόμων μαθησιακών περιβαλλόντων στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα, ούτως ώστε να υποστηρίζουν τους μαθητές και τις μαθήτριες να αποκτούν έναν βασικό κορμό γνώσεων, όπως επίσης να αναπτύσσουν στον μέγιστο δυνατό βαθμό τις οριζόντιες δεξιότητες, που απαιτούνται στον 21ο αιώνα, καλλιεργώντας ταυτόχρονα βασικές αξίες και στάσεις,
  • είναι σε θέση να αξιοποιούν διαδικτυακά περιβάλλοντα μάθησης, ηλεκτρονικά εργαλεία μάθησης, ανοικτό ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο και κοινότητες μάθησης, με στόχο την ενίσχυση της συνεχούς επαγγελματικής τους ανάπτυξης και απόκτησης δεξιοτήτων δια βίου μάθησης.
Γενικά Χαρακτηριστκά

Το Πρόγραμμα προωθεί την επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών, στηριζόμενο στην αρχή ότι οι εκπαιδευτικοί, ως ενήλικες αλλά κυρίως ως επαγγελματίες παιδαγωγοί, μπορούν να αξιοποιούν ευκαιρίες που τους παρέχονται, για να υλοποιήσουν τον δικό τους προσωπικό μαθησιακό σχεδιασμό μέσα από μια κυκλική διαδικασία μάθησης. Μέσα από το Πρόγραμμα, ο κάθε εκπαιδευτικός θα καθορίσει τους μαθησιακούς του στόχους (αξιοποιώντας διαδικτυακά εργαλεία αναστοχασμού), θα υλοποιήσει μαθησιακές δράσεις (παρακολούθηση Μαθησιακών Ενοτήτων), θα συλλέξει τεκμήρια της μάθησής του και θα αναστοχαστεί για τη μαθησιακή του πορεία. Για τον σκοπό αυτό, το Πρόγραμμα προσφέρει ευελιξία και επιλογές, ούτως ώστε να μπορεί να ικανοποιήσει τις εξειδικευμένες ανάγκες των εκπαιδευτικών ως ομάδων και ως ατόμων.

Το Πρόγραμμα προσφέρεται εξ αποστάσεως, αξιοποιώντας το Διαδικτυακό Περιβάλλον Μάθησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου (περιβάλλον Moodle).

Αποτελείται από μία (1) Εισαγωγική Ενότητα και έντεκα (11) Μαθησιακές ενότητες (ΜΕ) με περιεχόμενο σε θεματικές που έχουν καθοριστεί μέσα από μια διαδικασία διάγνωσης αναγκών των εκπαιδευτικών όπως και ευρωπαϊκών και εθνικών κατευθύνσεων. Σε κάποιες από τις Μαθησιακές Ενότητες (ΜΕ) προβλέπεται η διεξαγωγή τόσο διαδικτυακών όσο και δια ζώσης συναντήσεων. Η παρακολούθηση της Εισαγωγική Ενότητας αποτελεί προαπαιτούμενο για παρακολούθηση των υπόλοιπων Μαθησιακών Ενοτήτων.

Γλώσσα Διδασκαλίας

Σημειώνεται ότι η γλώσσα του προγράμματος είναι η Ελληνική (τόσο για το περιεχόμενο όσο και για τη διδασκαλία και επικοινωνία).

Επικοινωνία : Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

Φιλοσοφία

H φιλοσοφία του Προγράμματος

Ο ρόλος των εκπαιδευτικών αποτελεί αναμφισβήτητα έναν από τους κύριους παράγοντες για την επίτευξη των μαθησιακών στόχων και αποτελεσμάτων. Παράλληλα, οι συνεχείς εξελίξεις και αλλαγές σε τεχνολογικό επίπεδο (ψηφιακές τεχνολογίες και ο ρόλος τους στη μάθηση) αλλά και σε κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο (παγκοσμιοποίηση, πολυπολιτισμικές κοινωνίες, τεχνητή νοημοσύνη και ο ρόλος της στην προσωπική και επαγγελματική ζωή) απαιτούν συνεχή επαγγελματική μάθηση και ανάπτυξη.

Το Σχέδιο Δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ψηφιακή Εκπαίδευση (2018), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018DC0022&from=EN, αναδεικνύει την ψηφιακή ικανότητα ως ένα βασικό παράγοντα για αποτελεσματική διδασκαλία και μάθηση, θέτοντας 3 προτεραιότητες:

  • καλύτερη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας για τη διδασκαλία και μάθηση
  • ανάπτυξη κατάλληλων ψηφιακών ικανοτήτων και δεξιοτήτων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό
  • βελτίωση της εκπαίδευσης μέσω της βελτίωσης ανάλυσης δεδομένων και προβλέψεων

Επιπλέον, το νέο Σχέδιο Δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ψηφιακή Εκπαίδευση (2021-2027), https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_el, δίνει έμφαση μέσα από τις δύο βασικές προτεραιότητές του:

  • στην προώθηση της ανάπτυξης ενός οικοσυστήματος ψηφιακής εκπαίδευσης υψηλών επιδόσεων και
  • στην ενίσχυση των ψηφιακών ικανοτήτων και δεξιοτήτων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό

Η ψηφιακή ικανότητα αποτελεί μια σύνθετη έννοια. Το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Ψηφιακής Ικανότητας Εκπαιδευτικών αναλύει 6 περιοχές ικανοτήτων, οι οποίες περιλαμβάνουν 22 ικανότητες, που αφορούν στην επαγγελματική και παιδαγωγική ικανότητα των εκπαιδευτικών. (https://ec.europa.eu/jrc/en/digcompedu).

DigiCompEdu

Το Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών στηρίζεται στην αρχή ότι οι εκπαιδευτικοί, ως ενήλικες αλλά κυρίως ως επαγγελματίες παιδαγωγοί, μπορούν να αξιοποιούν ευκαιρίες που τους παρέχονται για να υλοποιούν τον δικό τους προσωπικό μαθησιακό σχεδιασμό μέσα από μια κυκλική διαδικασία μάθησης.

Ακολουθώντας τη διαδικασία μάθησης του μοντέλου ATS2020 (http://ats2020.eu), ο/η κάθε εκπαιδευτικός:

  • θα καθορίσει τους μαθησιακούς του/της στόχους, αξιοποιώντας το διαδικτυακό εργαλείο αναστοχασμού SELFIE for TEACHERS (https://educators-go-digital.jrc.ec.europa.eu/) το οποίο είναι ανοικτής πρόσβασης
  • θα υλοποιήσει μαθησιακές δράσεις (παρακολούθηση Μαθησιακών Ενοτήτων), θα συλλέξει τεκμήρια της μάθησής του και
  • θα αναστοχαστεί για τη μαθησιακή του πορεία

Για τον σκοπό αυτό το Πρόγραμμα προσφέρει ευελιξία και επιλογές, ούτως ώστε να μπορεί να ικανοποιήσει τις εξειδικευμένες ανάγκες των εκπαιδευτικών ως ομάδων και ως ατόμων.

Περιεχόμενο

Περιεχόμενο

Το Πρόγραμμα προσφέρεται εξ αποστάσεως, αξιοποιώντας το Διαδικτυακό Περιβάλλον Μάθησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου (περιβάλλον Moodle). Αποτελείται από μία (1) Εισαγωγική Ενότητα και έντεκα (11) Μαθησιακές ενότητες (ΜΕ) με περιεχόμενο σε θεματικές που έχουν καθοριστεί μέσα από μια διαδικασία διάγνωσης αναγκών των εκπαιδευτικών αλλά και ευρωπαϊκών και εθνικών κατευθύνσεων. Σε κάποιες από τις Μαθησιακές Ενότητες (ΜΕ) προβλέπεται η διεξαγωγή τόσο διαδικτυακών όσο και δια ζώσης συναντήσεων. Η παρακολούθηση της Εισαγωγικής Ενότητας αποτελεί προαπαιτούμενο για παρακολούθηση των υπόλοιπων Μαθησιακών Ενοτήτων.

Σύντομες Περιγραφές των Μαθησιακών Ενοτήτων μπορείτε να δείτε εδώ.

Εισαγωγική Ενότητα

Βασικά Στοιχεία Εισαγωγικής Ενότητας

Οδηγός μελέτης και διαδικασία αυτοεγγραφής

PDF Εισαγωγική Ενότητα - Οδηγός εκπαιδευομένων
(Περιλαμβάνει και τον σύνδεσμο μετάβασης και το κλειδί αυτοεγγραφής στην ενότητα)

Σκοπός

Σκοπός της Εισαγωγικής Ενότητας είναι να εισαγάγει τους/τις εκπαιδευόμενους/ες στη Φιλοσοφία του Προγράμματος Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών για την Ανάπτυξη της Ψηφιακής Ικανότητας (ΠΕΕΑΨΙ), καθώς επίσης στο Διαδικτυακό Περιβάλλον Μάθησης (ΔΠΜ) του ΠΙΚ, στην αυτοαξιολόγηση της ψηφιακής τους ικανότητας, χρησιμοποιώντας συγκεκριμένο ψηφιακό εργαλείο, και στην έννοια του Ηλεκτρονικού φακέλου επιτευγμάτων (ePortfolio).

Στόχοι

Με την ολοκλήρωση της Εισαγωγική Ενότητας, οι εκπαιδευτικοί αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • κατανoούν τη φιλοσοφία, τους σκοπούς και τους στόχους του Προγράμματος Επιμόρφωσης, του περιεχομένου και των διαδικασιών του
  • χρησιμοποιούν το Διαδικτυακό Περιβάλλον Μάθησης του ΠΙΚ για τις ανάγκες του ΠΕΕΑΨΙ
  • κατανοούν την έννοια του ηλεκτρονικού φακέλου επιτευγμάτων και να χρησιμοποιούν το εργαλείο exabis του ΔΠΜ του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου μέσω του οποίου θα τηρείται ο ηλεκτρονικός φάκελος επιτευγμάτων των εκπαιδευτικών
  • κατανοούν τις έννοιες της ψηφιακής ικανότητας εκπαιδευτικών (DigiCompEdu), της αυτοαξιολόγησης, και να χρησιμοποιούν το ψηφιακό εργαλείο SELFIEforTEACHERS για αναστοχασμό σε σχέση με την ψηφιακή τους ικανότητα
Ενότητες
  1. Εισαγωγή στο Πρόγραμμα Επιμόρφωσης
  2. Διαδικτυακό Περιβάλλον Μάθησης (ΔΠΜ) του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου
  3. Ηλεκτρονικός Φάκελος Επιτευγμάτων (ePortfolio)
  4. Η Αυτοαξιολόγηση της Ψηφιακής Ικανότητας ως εργαλείο Επαγγελματικής Ανάπτυξης
Υπό έμφαση Ψηφιακές Ικανότητες
  • 1.3 Αναστοχαστική πρακτική
  • 1.4 Συνεχής επαγγελματική ανάπτυξη ως προς την ψηφιακή ικανότητα
  • 3.4 Αυτορυθμιζόμενη Μάθηση
  • 6.2 Ψηφιακή επικοινωνία και συνεργασία
Αριθμός και μορφή συναντήσεων

Δεν προνοείται κάποια συνάντηση για την Εισαγωγική Ενότητα. Υποστήριξη για την Εισαγωγική Ενότητα θα παρέχεται ασύγχρονα.

Ελάχιστες Υποχρεώσεις για Ολοκλήρωση της Εισαγωγικής Ενότητας
  • Μελέτη Υλικού Ενοτήτων
  • Ολοκλήρωση δραστηριοτήτων
  • Υποβολή αρχικού αναστοχασμού
  • Συμπλήρωση ερωτηματολογίου αξιολόγησης
Ενδεικτικός Χρόνος Ολοκλήρωσης της Εισαγωγικής Ενότητας

Οκτώ (8) ώρες, ανάλογα με τον ατομικό ρυθμό εργασίας.

ΜΕ01

Βασικά Στοιχεία ΜΕ01

Σκοπός

Ο σκοπός της Μαθησιακής Ενότητας (ΜΕ). «Μαθησιακός σχεδιασμός με την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών» είναι διττός. Από τη μια επιδιώκεται η ενημέρωση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της Κύπρου για τις σύγχρονες μεθοδολογίες και πρακτικές που σχετίζονται με τη διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση. Από την άλλη, επιδιώκεται, μέσα από τις πρακτικές δραστηριότητες της ΜΕ, η σταδιακή εξοικείωσή τους με ψηφιακά εργαλεία τεχνολογίας και το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο για την Ανάπτυξη Ψηφιακής Ικανότητας των Πολιτών (DigComp 2.2), καθώς και με διαδικασίες σχεδιασμού και ανάπτυξης μαθησιακών δραστηριοτήτων με ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών.

Στόχοι

Με την ολοκλήρωση της Μαθησιακής Ενότητας, οι εκπαιδευτικοί θα είναι σε θέση να:

  • αναγνωρίζουν και να αναφέρουν τα βασικά στοιχεία ενός μαθησιακού σχεδιασμού
  • περιγράφουν και αναλύουν βασικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις που συνδέονται με την ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών στην τάξη
  • εξοικειωθούν με το περιεχόμενο του ευρωπαϊκού πλαισίου για την ψηφιακή ικανότητα των πολιτών DigComp 2.2
  • περιγράφουν και να εξετάζουν κριτικά παιδαγωγικά μοντέλα που σχετίζονται με την ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαίδευση (ΤΠΓΠ και SAMR)
  • περιγράφουν και να αναλύουν τα τρία επίπεδα μαθησιακού σχεδιασμού (μακρο/μεσο/μικρο-επίπεδο) της μεθοδολογίας OULDI
  • σχεδιάζουν μαθησιακές δραστηριότητες με ενσωμάτωση ψηφιακών εργαλείων τεχνολογίας και με έμφαση στην ανάπτυξη της ψηφιακής ικανότητας των μαθητών/μαθητριών
Θεματικές περιοχές

ΘΠ1: Εισαγωγή στην αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαίδευση

ΘΠ2: Μαθησιακός σχεδιασμός και ψηφιακή ικανότητα

ΘΠ3: Αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων στη μαθησιακή διαδικασία

ΘΠ4: Μαθησιακός σχεδιασμός με τη μεθοδολογία OULDI

ΘΠ5: Ανάπτυξη μαθησιακού σχεδιασμού, υποβολή μικρής εργασίας και αναστοχασμός.

Υπό έμφαση Ψηφιακές Ικανότητες

1.3 Αναστοχαστική πρακτική

2.1 Επιλογή ψηφιακών πόρων

5.2 Διαφοροποίηση και εξατομίκευση

5.3 Ενεργητική συμμετοχή των εκπαιδευομένων.

Αριθμός και μορφή συναντήσεων
  • 4 διαδικτυακές συναντήσεις συνολικής διάρκειας 10 ωρών
Ελάχιστες υποχρεώσεις για επιτυχή ολοκλήρωση
  • μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού και ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων των πέντε (5) ΘΠ της ΜΕ,
  • τη συμμετοχή σε τουλάχιστον δύο (2) από τις τέσσερις (4) συναντήσεις κατά τη διάρκεια των εννέα (9) εβδομάδων (Σημείωση: η 1η και 4η συνάντηση γίνονται με φυσική παρουσία, ενώ η 2η και 3η συνάντηση γίνονται διαδικτυακά. Η συμμετοχή στην 4η συνάντηση είναι υποχρεωτική),
  • την επιτυχή υποβολή της «Μικρής Εργασίας» (καθώς και το συνοδευτικό υλικό της) μέχρι την καταληκτική ημερομηνία. (Σημείωση: τα μέρη της μικρής εργασίας θα συμπληρώνονται σταδιακά κατά τη διάρκεια των εβδομάδων)

Βασικά Στοιχεία ME02

Σκοπός

Σκοπός της Μαθησιακής Ενότητας (ΜΕ) "Αξιοποίηση του Διαδικτύου με Ασφάλεια" είναι να καταστήσει τους εκπαιδευόμενους/τις εκπαιδευόμενες ενήμερους/ενήμερες σχετικά με τις νέες δυνατότητες και τις προκλήσεις του Διαδικτύου, σε διάφορες πτυχές της καθημερινής ζωής των νέων ανθρώπων και να ενημερώσει για τρόπους και αποτελεσματικές πρακτικές αντιμετώπισης πιθανών κινδύνων που ελλοχεύουν σε αυτό. Ακόμα, στοχεύει στο να συμβάλει στην ανάπτυξη των απαραίτητων γνώσεων και δεξιοτήτων, ώστε οι εκπαιδευόμενοι/εκπαιδευόμενες να είναι σε θέση να σχεδιάζουν κατάλληλες παρεμβάσεις, σε επίπεδο σχολικής τάξης αλλά και σε επίπεδο σχολικής μονάδας, για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο, σύμφωνα με τη διεθνή στρατηγική, το Σχέδιο Δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ψηφιακή Εκπαίδευση (2021 – 2027), όσο και με την εθνική στρατηγική επί του θέματος.

Στόχοι

Με την ολοκλήρωση της Μαθησιακής Ενότητας, οι εκπαιδευτικοί θα είναι σε θέση να:

  • αναγνωρίζουν τις δυνατότητες και τους κινδύνους/προκλήσεις του Διαδικτύου και να αντιλαμβάνονται τη σημαντικότητα της εκπαίδευσης για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο
  • βοηθούν τους μαθητές και τις μαθήτριές τους στο να αναγνωρίζουν τις δυνατότητες και τους κινδύνους/προκλήσεις του Διαδικτύου, εκπαιδεύοντάς τους σε πρακτικές ορθής και υπεύθυνης αξιοποίησής του
  • γνωρίζουν και να περιγράφουν την πολιτική και τις στρατηγικές για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο, τόσο σε τοπικό όσο και διεθνές επίπεδο
  • σχεδιάζουν πολιτικές, δράσεις και δραστηριότητες για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο σε επίπεδο τάξης και σχολικής μονάδας.
Θεματικές Περιοχές

ΘΠ1: Εισαγωγή στην ασφάλεια στο Διαδίκτυο- Δυνατότητες και Προκλήσεις

ΘΠ2: Παιδεία για τα Μέσα και Παραπληροφόρηση, Πνευματικά Δικαιώματα και Λογοκλοπή

ΘΠ3: Διαδικτυακός Εκφοβισμός και Ρητορική Μίσους

ΘΠ4: Διαδικτυακές Σχέσεις και Κοινωνικά Δίκτυα

ΘΠ5: Διαδικτυακή παρενόχληση (Grooming) και Παιδική Σεξουαλική Εκμετάλλευση

ΘΠ6: Εθνική Στρατηγική και Διεθνείς Τάσεις

Υπό έμφαση Ψηφιακές Ικανότητες

3.3 Διαχείριση, προστασία και διαμοιρασμός ψηφιακών πόρων

6.1 Ψηφιακός γραμματισμός στις πληροφορίες και τα μέσα επικοινωνίας

6.4 Υπεύθυνη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών

6.5 Επίλυψη προβλημάτων

Αριθμός και μορφή συναντήσεων

4 διαδικτυακές συναντήσεις συνολικής διάρκειας 8 ωρών

Ελάχιστες υποχρεώσεις για επιτυχή ολοκλήρωση
  • Μελέτη Υλικού Θεματικών Περιοχών ΜΕ
  • Ολοκλήρωση υποχρεωτικών δραστηριοτήτων
  • Υποβολή Μικρής Εργασίας
Οδηγοί μελέτης
  • Οδηγός μελέτης ΜΕ02 - Επικαιροποιημένος (άνοιξη 2025) - Θα ανακοινωθεί τις επόμενες μέρες
  • Οδηγός μελέτης ΜΕ02 (Όπως χρησιμοποιήθηκε κατά την προηγούμενη περίοδο - άνοιξη 2024) PDF

Βασικά Στοιχεία ΜΕ03Δ

Οδηγός μελέτης

PDF Οδηγός μελέτης ΜΕ03Δ - Επικαιροποιημένος (άνοιξη 2025)

Σκοπός
Σκοπός

Σκοπός της Μαθησιακής Ενότητας (ΜΕ) "Προγραμματισμός και Ρομποτική - Δημοτική Εκπαίδευση" είναι να αναπτύξει τις βασικές γνώσεις και δεξιότητες των εκπαιδευομένων έτσι ώστε να αποκτήσουν την ικανότητα εκπαιδευτικής αξιοποίησης της ρομποτικής και του προγραμματισμού ως εργαλείων μάθησης με στόχο την επίτευξη συγκεκριμένων μαθησιακών στόχων. Συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/εκπαιδευόμενες αναμένεται να είναι σε θέση να σχεδιάσουν μαθησιακά περιβάλλοντα ενισχυμένα με εκπαιδευτική ρομποτική και προγραμματισμό μέσα στα πλαίσια των οποίων θα γίνεται αξιοποίηση των τεχνολογικών εφαρμογών της ρομποτικής και του προγραμματισμού από τους/τις μαθητές/μαθήτριες ως εργαλείων μάθησης σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα και βαθμίδες μέσα στα πλαίσια του αναλυτικού προγράμματος Δημοτικής Εκπαίδευσης.

Στόχοι

Με την ολοκλήρωση της Μαθησιακής Ενότητας οι εκπαιδευτικοί αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • ορίζουν και να επεξηγούν την έννοια της ρομποτικής, τη χρησιμότητα και αναγκαιότητά της και τις χρήσεις της στην καθημερινότητά μας
  • ορίζουν και να επεξηγούν τις φιλοσοφίες ενσωμάτωσης της ρομποτικής στην εκπαιδευτική πράξη
  • επεξηγούν δεξιότητες που αναπτύσσονται μέσω εκπαιδευτικής ρομποτικής και προγραμματισμού
  • αναπτύξουν γνώσεις και δεξιότητες αξιοποίησης ποικιλίας πακέτων εκπαιδευτικής ρομποτικής και περιβαλλόντων προγραμματισμού
  • σχεδιάζουν μαθησιακά περιβάλλοντα ενισχυμένα με εκπαιδευτική ρομποτική και προγραμματισμό αξιοποιώντας ποικιλία πακέτων εκπαιδευτικής ρομποτικής και περιβαλλόντων προγραμματισμού.
Θεματικές Περιοχές

ΘΠ1: Εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Ρομποτική και Προγραμματισμό – Μελέτη βασικών εννοιών και ορισμών.

ΘΠ2: Τα πακέτα ρομποτικής Bee Bot & Blue Bot, χαρακτηριστικά και λειτουργίες, ανάπτυξη δεξιοτήτων χρήσης, παραδείγματα αξιοποίησης στην τάξη.

ΘΠ3: Τo πακέτο ρομποτικής Lego Spike Prime - χαρακτηριστικά και λειτουργίες, ανάπτυξη δεξιοτήτων χρήσης, κατασκευή ρομποτικών μοντέλων, εκμάθηση περιβάλλοντος οπτικού προγραμματισμού, ασκήσεις προγραμματισμού, παραδείγματα αξιοποίησης στην τάξη.

ΘΠ4: Εκπαιδευτικό Πακέτο Ρομποτικής Pro-Bot: χαρακτηριστικά, δυνατότητες, και λειτουργίες, ανάπτυξη δεξιοτήτων χρήσης, παραδείγματα αξιοποίησης στην τάξη.

Υπό έμφαση Ψηφιακές Ικανότητες

2.2 Δημιουργία και τροποποίηση ψηφιακών πόρων

3.1 Διδασκαλία

3.4 Αυτορρυθμιζόμενη μάθηση

4.2 Ανάλυση τεκμηρίων

4.3 Ανατροφοδότηση και σχεδιασμός

5.3 Ενεργητική συμμετοχή των εκπαιδευομένων

6.2 Ψηφιακή επικοινωνία και συνεργασία

6.3 Δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου

Αριθμός και μορφή συναντήσεων

1 διαδικτυακή συνάντηση και 2 δια ζώσης συναντήσεις συνολικής διάρκειας 8,5 ωρών

Ελάχιστες υποχρεώσεις για επιτυχή ολοκλήρωση
  • Μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού και ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων των πέντε (5) ΘΠ της ΜΕ
  • Συμμετοχή στις δύο (2) δια ζώσης συναντήσεις
  • Επιτυχή υποβολή της «Μικρής Εργασίας»

Βασικά Στοιχεία ΜΕ03Μ

Σκοπός

Σκοπός της Μαθησιακής Ενότητας (ΜΕ) "Προγραμματισμός και Ρομποτική (Μέση Εκπαίδευση)" είναι η ανάπτυξη των βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων των εκπαιδευόμενων που αφορά στην ικανότητα τους για αξιοποίηση της ρομποτικής και του προγραμματισμού ως εργαλεία μάθησης στο εκπαιδευτικό περιβάλλον της Μέσης Εκπαίδευσης.

Στόχοι

Με την ολοκλήρωση της Μαθησιακής Ενότητας οι εκπαιδευικοί αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • αξιοποιούν θεωρίες μάθησης που σχετίζονται με την ενσωμάτωση της ρομποτικής και του προγραμματισμού στην εκπαιδευτική πράξη
  • επιλέγουν την καταλληλότερη γλώσσα προγραμματισμού και το καταλληλότερο ρομποτικό πακέτο με βάση τις δυνατότητες των μαθητών τους και τους στόχους των αναλυτικών προγραμμάτων
  • αναπτύξουν γνώσεις και δεξιότητες αξιοποίησης διάφορων πακέτων εκπαιδευτικής ρομποτικής και περιβαλλόντων προγραμματισμού
  • σχεδιάζουν μαθησιακά περιβάλλοντα με κύρια μαθησιακά εργαλεία την ρομποτική και τον προγραμματισμό
  • να αξιολογούν εφαρμογές εκπαιδευτικής ρομποτικής.
Θεματικές Περιοχές

ΘΠ1: Εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Ρομποτική και Προγραμματισμό – Μελέτη βασικών εννοιών και ορισμών

ΘΠ2: Γλώσσα προγραμματισμού Scratch

ΘΠ3: Εκπαιδευτικό ρομπότ Meet Edison

ΘΠ4: Εκπαιδευτικό ρομποτικό όχημα GINOBOT και ρομποτικό πακέτο LEGO SPIKE Prime

ΘΠ5: Micro:bit και Arduino

ΘΠ6: Γλώσσα προγραμματισμού Python

Υπό έμφαση Ψηφιακές Ικανότητες

1.2 Επαγγελματική συνεργασία

1.3 Αναστοχαστική πρακτική

1.4 Συνεχής ψηφιακή επαγγελματική ανάπτυξη

2.1 Επιλογή ψηφιακών πόρων

2.2 Δημιουργία και τροποποίηση ψηφιακών πόρων 

3.1 Διδασκαλία

3.3 Συνεργατική μάθηση

3.4 Αυτορρυθμιζόμενη μάθηση

5.2 Διαφοροποίηση και εξατομίκευση

5.3 Ενεργητική συμμετοχή των εκπαιδευομένων

6.1 Πληροφοριακός γραμματισμός και γραμματισμός στα μέσα επικοινωνίας

Αριθμός και μορφή συναντήσεων

3 διαδικτυακές συναντήσεις και 3 δια ζώσης διάρκειας 2 ωρών η καθεμιά

Ελάχιστες υποχρεώσεις για επιτυχή ολοκλήρωση
  • Μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού και την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων των έξι (6) ΘΠ
  • Συμμετοχή στις τρεις (3 ) δια ζώσης συναντήσεις
  • Επιτυχής υποβολή της «Μικρής Εργασίας»

Βασικά Στοιχεία ME04

Οδηγός μελέτης

PDF Οδηγός μελέτης ΜΕ04 - Επικαιροποιημένος (άνοιξη 2025)

Σκοπός

Σκοπός της Μαθησιακής Ενότητας (ΜΕ) "Αξιοποίηση διαδραστικών πινάκων στη διδασκαλία και μάθηση" είναι η γνωριμία με τις δυνατότητες που προσφέρουν οι διαδραστικοί πίνακες, τόσο ως αυτόνομη τεχνολογία εποπτικοποίησης του μαθήματος και εμπλοκής των μαθητών/μαθητριών, όσο και ως κέντρο διασύνδεσης φορητών συσκευών και υπολογιστών. Σε μια σύγχρονη και ολοένα εξελισσόμενη εποχή όταν το κόστος των συνδεδεμένων συσκευών συνεχώς μειώνεται, ενώ οι δυνατότητές τους αυξάνονται, είναι σημαντικό κάθε εκπαιδευτικός να μπορεί να προσφέρει εξατομικευμένη εργασία, διάδραση και αξιολόγηση με τη χρήση πληθώρας πολυμεσικών διαδραστικών εφαρμογών, είτε αυτές είναι ενσωματωμένες στα εργαλεία του διαδραστικού πίνακα, είτε αυτές ελέγχονται μέσω αυτού.

Στόχοι

Με την ολοκλήρωση της Μαθησιακής Ενότητας, οι εκπαιδευτικοί αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • χρησιμοποιούν τον διαδραστικό πίνακα για έλεγχο του υπολογιστή και εποπτικοποίηση του μαθήματος
  • μοιράζονται το ψηφιακό τους υλικό με άλλους εκπαιδευτικούς και συνεργάζονται για εφαρμογή της τεχνολογίας στη μαθησιακή διαδικασία
  • αναπτύσσουν διαδραστικό περιεχόμενο για χρήση από τους μαθητές στον πίνακα
  • αναπτύσσουν αξιολογήσεις για εμπλοκή όλων των μαθητών στη διαδικασία μάθησης, με διαφοροποιημένο περιεχόμενο.
Θεματικές Περιοχές

ΘΠ1:Εισαγωγή στους διαδραστικούς πίνακες

ΘΠ2: Ανάπτυξη ψηφιακού διαδραστικού περιεχομένου

ΘΠ3: Αξιοποίηση διαδραστικού πίνακα με υπολογιστές & φορητές συσκευές

ΘΠ4:Εφαρμογή διαδραστικών πινάκων στη Μαθησιακή Διαδικασία

Υπό έμφαση Ψηφιακές Ικανότητες

1.2 Επαγγελματική Συνεργασία

1.3 Αναστοχαστική Πρακτική

2.1 Επιλογή Ψηφιακών Πόρων

2.2.Δημιουργία και τροποποίηση ψηφιακών πόρων

2.3 Διαχείριση, προστασία και διαμοιρασμός ψηφιακών πόρων

3.1 Διδασκαλία

3.3 Συνεργατική μάθηση

4.1 Στρατηγικές αξιολόγησης

4.3 Ανατροφοδότηση και σχεδιασμός

5.2 Διαφοροποίηση και εξατομίκευση

5.3 Ενεργητική συμμετοχή εκπαιδευομένων

6.2 Ψηφιακή επικοινωνία και συνεργασία

6.3 Δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου

6.4 Υπεύθυνη χρήση

Αριθμός και μορφή συναντήσεων

2 δια ζώσης και 2 διαδικτυακές συναντήσεις συνολικής διάρκειας 10 ωρών

Ελάχιστες υποχρεώσεις για επιτυχή ολοκλήρωση
  • Ολοκλήρωση υποχρεωτικών δραστηριοτήτων των Θεματικών Περιοχών
  • Συμμετοχή στις δύο (2) δια ζώσης συναντήσεις
  • Υποβολή τριών (3) μικρών εργασιών

Βασικά Στοιχεία ΜΕ05

Οδηγός μελέτης

PDF Οδηγός μελέτης ΜΕ05 - Επικαιροποιημένος (άνοιξη 2025)

Σκοπός

Σκοπός της Μαθησιακής Ενότητας (ΜΕ) "Εκτεταμένη (Εικονική και Επαυξημένη) Πραγματικότητα στη Διδασκαλία και Μάθηση" είναι να επισημανθεί η σημασία της εκτεταμένης πραγματικότητας (XR) στον τομέα της εκπαίδευσης, να διερευνηθούν οι δυνατότητές της και να γίνει κατανοητό πώς η τεχνολογία XR μπορεί να ενισχύσει την εκπαιδευτική διαδικασία, προσφέροντας εμπλουτισμένες εκπαιδευτικές εμπειρίες στους μαθητές που ενθαρρύνουν τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία, την ενσυναίσθηση και την ενεργό μάθηση. Κατά τη διάρκεια αυτής της ενότητας, θα εξεταστούν βασικές έννοιες της τεχνολογίας XR και πώς η χρήση της μπορεί να μεταμορφώνει τον τρόπο που μαθαίνουμε και διδάσκουμε. Θα δούμε πώς η XR μπορεί να ενσωματωθεί στην εκπαιδευτική διαδικασία, δημιουργώντας εμπλουτισμένες εκπαιδευτικές εμπειρίες, οι οποίες προάγουν τη συνεργασία, τη δημιουργική σκέψη και την ανακάλυψη. Επιπλέον, η ενότητα έχει ως στόχο να εξοπλίσει τους εκπαιδευτικούς με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απαιτούνται για τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό και την υλοποίηση εκπαιδευτικών σεναρίων που χρησιμοποιούν την τεχνολογία XR. Θα εξετάσουμε πώς μπορούν να ενσωματωθούν αυτές τις τεχνολογίες στην καθημερινή διδακτική πρακτική, προσφέροντας έτσι μια πλούσια εκπαιδευτική εμπειρία στους μαθητές.

Στόχοι

Με την ολοκλήρωση της Μαθησιακής Ενότητας οι εκπαιδευτικοί αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • κατανοούν τις έννοιες, τα χαρακτηριστικά, τα πλεονεκτήματα και τους περιορισμούς των τεχνολογιών εκτεταμένης πραγματικότητας
  • επιλέγουν μαθησιακά αντικείμενα και περιβάλλοντα τεχνολογιών εκτεταμένης πραγματικότητας από ψηφιακές βιβλιοθήκες και να τα ενσωματώνουν στο μάθημά τους
  • χειρίζονται τεχνολογικές εφαρμογές εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας
  • σχεδιάζουν εκπαιδευτικά σενάρια, στα οποία θα ενσωματώνουν εφαρμογές εκτεταμένης πραγματικότητας
  • διενεργούν μια καινοτόμα διδασκαλία, αξιοποιώντας μαθησιακά σενάρια με εικονική ή επαυξημένη πραγματικότητα
  • αναστοχάζονται πάνω στη διδασκαλία τους αξιολογώντας τα αποτελέσματα εφαρμογής μαθησιακών σεναρίων.
Θεματικές Περιοχές

ΘΠ1: Εισαγωγή στις Τεχνολογίες Εκτεταμένης (Εικονικής και Επαυξημένης) Πραγματικότητας. Αφετηρία στην Εικονική Πραγματικότητα

ΘΠ2: Επαυξημένη Πραγματικότητα: Μια γέφυρα ανάμεσα στον φυσικό και τον ψηφιακό κόσμο

ΘΠ3: Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός και Πρακτική Εφαρμογή

Υπό έμφαση Ψηφιακές Ικανότητες

1.3 Αναστοχαστική πρακτική

1.4 Συνεχής ψηφιακή επαγγελματική ανάπτυξη

2.1 Επιλογή ψηφιακών πόρων

2.2 Δημιουργία και τροποποίηση ψηφιακών πόρων

3.1 Διδασκαλία

4.1 Στρατηγικές αξιολόγησης

4.3 Ανατροφοδότηση και σχεδιασμός

6.2 Ψηφιακή επικοινωνία και συνεργασία

6.3 Δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου

Αριθμός και μορφή συναντήσεων

2 διαδικτυακές και 2 δια ζώσης συναντήσεις συνολικής διάρκειας 9 ωρών

Ελάχιστες υποχρεώσεις για επιτυχή ολοκλήρωση
  • Μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού και ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων των θεματικών περιοχών της ενότητας
  • Συμμετοχή σε δύο(2) δια ζώσης συναντήσεις
  • Υποβολή Τελικής Μικρής Εργασίας
  • Αξιολόγηση της εργασίας ενός/μίας από τους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν

Βασικά Στοιχεία ΜΕ06

Σκοπός

Σκοπός της Μαθησιακής Ενότητας (ΜΕ) "Διαδικτυακά Εργαλεία στη Διδασκαλία και Μάθηση" είναι η εισαγωγή των εκπαιδευτικών στη φιλοσοφία και πρακτική της αξιοποίησης σύγχρονων διαδικτυακών εργαλείων στη διδακτική πράξη και στον σχεδιασμό μαθησιακών δραστηριοτήτων. Μέσα από την επαφή και εξοικείωση με μια ευρεία γκάμα καινοτόμων διαδικτυακών εργαλείων και την κριτική ανάλυση της σύγχρονης βιβλιογραφίας, επιδιώκεται η διασύνδεση των συγκεκριμένων τεχνολογιών με τις θεωρητικές αρχές και τα παιδαγωγικά μοντέλα που διέπουν τις σύγχρονες προσεγγίσεις μάθησης (π.χ. συνεργατική, διερευνητική και ανακαλυπτική μάθηση, μάθηση για όλους), ούτως ώστε να αναδειχθούν οι προοπτικές, οι προκλήσεις και οι βέλτιστοι τρόποι αξιοποίησής τους στη διδασκαλία και μάθηση.

Στόχοι

Mε την ολοκκλήρωση της Μαθησιακής Ενότητας αναμένεται οι εκπαιδευτικοί να:

  • εξοικειωθούν με ένα ευρύ φάσμα διαδικτυακών εργαλείων (όπως εργαλεία επικοινωνίας και συνεργατικής γραφής και δημιουργίας, εργαλεία δημιουργίας ασκήσεων και online ερευνών, εργαλεία ψηφιακής αφήγησης, πλατφόρμες φιλοξενίας και ανάπτυξης ιστοεξερευνήσεων, προσομοιώσεων, ψηφιακών παιχνιδιών) και με τρόπους αξιοποίησής τους στην εκπαιδευτική διαδικασία
  • εντοπίζουν την επίδραση των θεωριών μάθησης στον σχεδιασμό εκπαιδευτικού λογισμικού και ψηφιακών περιβαλλόντων μάθησης
  • εξοικειωθούν με σύγχρονα περιβάλλοντα μαθησιακού σχεδιασμού, τα οποία βασίζονται σε σύγχρονες θεωρίες μάθησης και εστιάζουν σε σύνθετες και αυθεντικές μαθησιακές δραστηριότητες
  • αξιοποιούν διαδικτυακά εργαλεία για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη σύγχρονων μαθησιακών περιβαλλόντων αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας που υποστηρίζουν την ενεργό μάθηση και τη μάθηση μέσω διερεύνησης και επίλυσης προβλήματος (inquiry-based & problem-based learning)
  • εφαρμόζουν θεωρητικές και εμπειρικά θεμελιωμένες αρχές στον σχεδιασμό και στην αξιολόγηση πολυμεσικού εκπαιδευτικού υλικού και περιβαλλόντων μάθησης.
Θεματικές Περιοχές

ΘΠ1: Εργαλεία συνεργατικής γραφής και δημιουργίας

ΘΠ2: Εργαλεία δημιουργίας ασκήσεων και διαδικτυακών ερωτηματολογίων

ΘΠ3: Ψηφιακή αφήγηση και άδειες Creative Commons

ΘΠ4: Ιστοεξερευνήσεις

ΘΠ5: Προσομοιώσεις και ψηφιακά παιχνίδια

Υπό έμφαση Ψηφιακές Ικανότητες

2.1 Επιλογή ψηφιακών πόρων

2.2 Δημιουργία και τροποποίηση ψηφιακών πόρων

2.3 Διαχείριση, προστασία και διαμοιρασμός ψηφιακών πόρων

3.1. Διδασκαλία

3.2. Καθοδήγηση

3.4. Συνεργατική μάθηση

3.4 Αυτορρυθμιζόμενη μάθηση

4.1. Στρατηγικές αξιολόγησης

4.2. Ανάλυση τεκμηρίων

4.3 Ανατροφοδότηση και σχεδιασμός

5.2 Διαφοροποίηση και εξατομίκευση

5.3 Ενεργητική συμμετοχή των εκπαιδευομένων
6.1 Πληροφοριακός γραμματισμός και γραμματισμός στα μέσα επικοινωνίας

Αριθμός και μορφή συναντήσεων

4 διαδικτυακές συναντήσεις συνολικής διάρκειας 8 ωρών

Ελάχιστες υποχρεώσεις για επιτυχή ολοκλήρωση
  • Μελέτη του υποχρεωτικού εκπαιδευτικού υλικού και ολοκλήρωση των υποχρεωτικών δραστηριοτήτων
  • Υποβολή της Τελικής (Μικρής) Εργασίας
  • Συμμετοχή σε 2 διαδικτυακές συναντήσεις

Βασικά Στοιχεία ΜΕ07

Σκοπός

Ο σκοπός της Μαθησιακής Ενότητας (ΜΕ) "Διαδικτυακά περιβάλλοντα μάθησης και αξιοποίησή τους " είναι διττός. Από τη μια επιδιώκεται η ενημέρωση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της Κύπρου για τις σύγχρονες μεθοδολογίες και πρακτικές που σχετίζονται με τη διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση. Από την άλλη, επιδιώκεται, μέσα από τις πρακτικές δραστηριότητες της ΜΕ, η σταδιακή εξοικείωσή τους με ψηφιακά εργαλεία τεχνολογίας και το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο για την Ανάπτυξη Ψηφιακής Ικανότητας των Πολιτών (DigComp 2.2), καθώς και με διαδικασίες σχεδιασμού και ανάπτυξης μαθησιακών δραστηριοτήτων με ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών.

Στόχοι

Με την ολοκλήρωση της Μαθησιακής Ενότητας οι εκπαιδευτικοί αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • κατανοούν τις βασικές αρχές των Διαδικτυακών Περιβαλλόντων Μάθησης
  • γνωρίσουν και να χρησιμοποιούν βασικά εργαλεία από τα δύο (2) πιο διαδεδομένα (στην εκπαίδευση) Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης Microsoft 365 Copilot (με ενσωματωμένο τον βοηθό τεχνητής νοημοσύνης) και Moodle
  • προβαίνουν σε μαθησιακό σχεδιασμό σε περιβάλλον M365, TEAMS και Moodle.
Θεματικές Περιοχές

ΘΠ1: Εισαγωγή στα Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης

ΘΠ2: Microsoft 365 και Microsoft Teams

ΘΠ3: ΔΠΜ Moodle

ΘΠ4: Εφαρμογή ΔΠΜ στη Μαθησιακή Διαδικασία

Υπό έμφαση Ψηφιακές Ικανότητες

1.3 Αναστοχαστική πρακτική

2.1 Επιλογή ψηφιακών πόρων

5.2 Διαφοροποίηση και εξατομίκευση

5.3 Ενεργητική συμμετοχή των εκπαιδευομένων

Αριθμός και μορφή συναντήσεων

4 διαδικτυακές συναντήσεις συνολικής διάρκειας 8 ωρών

Ελάχιστες υποχρεώσεις για επιτυχή ολοκλήρωση
  • Μελέτη και ολοκλήρωση των υποχρεωτικών δραστηριοτήτων κάθε ΘΠ
  • Επιτυχής υποβολή της «Μικρής Εργασίας»
  • Υποχρεωτική συμμετοχή σε 2 διαδικτυακές συναντήσεις
Προϋπόθεση συμμετοχής

Προϋπόθεση για παρακολούθηση της ΜΕ07 είναι οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες να διαθέτουν λογαριασμό Microsoft365 (Education)

Οδηγοί μελέτης
  • Οδηγός μελέτης ΜΕ07 - Επικαιροποιημένος (άνοιξη 2025) - Θα ανακοινωθεί τις επόμενες μέρες
  • Οδηγός μελέτης ΜΕ07 (Όπως χρησιμοποιήθηκε κατά την προηγούμενη περίοδο - άνοιξη 2024) PDF

Βασικά Στοιχεία ΜΕ08

Οδηγός μελέτης

PDF Οδηγός μελέτης ΜΕ08 - Επικαιροποιημένος (άνοιξη 2025)

Σκοπός

Σκοπός της Μαθησιακής Ενότητας (ΜΕ) "Αξιολόγηση αξιοποιώντας ψηφιακά εργαλεία και περιβάλλοντα" είναι η ανάπτυξη των απαραίτητων ψηφιακών γνώσεων και δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών στη διαδικασία της αξιολόγησης, στο πλαίσιο των υφιστάμενων γνωστικών αντικειμένων και του υπάρχοντος Αναλυτικού Προγράμματος. Επιδιώκεται η κατανόηση του θεωρητικού και ερευνητικού πλαισίου χρήσης εργαλείων τεχνολογίας για την αξιολόγηση και η ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων αξιοποίησής τους, βάσει των σύγχρονων αρχών αξιολόγησης των εκπαιδευόμενων. Η παρούσα μαθησιακή ενότητα επικεντρώνεται στις διαφορετικές μορφές και τα διαφορετικά ψηφιακά εργαλεία που μπορούν να αξιοποιούνται για την αποδοτικότερη αποτίμηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.

Στόχοι

Με την ολοκλήρωσης της Μαθησιακής Ενότητας αναμένεται οι εκπαιδευτικοί να είναι σε θέση να:

  • αιτιολογούν τον διαφοροποιημένο ρόλο και μορφή της αξιολόγησης βάσει των διαφορετικών μοντέλων διδασκαλίας
  • παρουσιάζουν το πλαίσιο μεταφοράς των μορφών αξιολόγησης από το συμβατικό περιβάλλον διδασκαλίας στο ψηφιακό περιβάλλον αξιοποίησης τεχνολογικών εργαλείων, να περιγράφουν την προστιθέμενη αξία, τις δυσκολίες και τις προκλήσεις
  • γνωρίζουν και να εφαρμόζουν τεχνικές αξιολόγησης με την αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων στο γνωστικό τους αντικείμενο
  • προτείνουν τρόπους αξιοποίησης ψηφιακών εργαλείων για την αξιολόγηση ατομικής και ομαδικής εργασίας, για την ανατροφοδότηση και για την ετεροαξιολόγηση
  • αναπτύξουν δεξιότητες αξιοποίησης ψηφιακών εργαλείων, τα οποία κρίνονται κατάλληλα, παρακολουθώντας τα σχετικά video tutorials των εργαλείων (στο πλαίσιο μηχανισμών αυτομόρφωσης και διά βίου μάθησης)
  • αξιολογούν ποικίλα ψηφιακά εργαλεία αξιολόγησης και να επιλέγουν τα καταλληλότερα με βάση κριτήρια ποιότητας ως προς την επίτευξη των στόχων.
Θεματικές Περιοχές

ΘΠ 1: Εισαγωγή. Η έννοια της αξιολόγησης σε ψηφιακό περιβάλλον

ΘΠ 2: Εργαλεία ανάπτυξης και αξιολόγησης ομαδικής εργασίας

ΘΠ 3: Δοκίμιο αξιολόγησης, ψηφιακό quiz και ρούμπρικες αξιολόγησης

ΘΠ 4: Εννοιολογικός χάρτης και e-portfolio – Αξιολόγηση

Υπό έμφαση Ψηφιακές Ικανότητες

1.2 Επαγγελματική συνεργασία

1.3 Αναστοχαστική πρακτική

2.1 Επιλογή ψηφιακών πόρων

2.2 Δημιουργία και τροποποίηση ψηφιακών πόρων

4.1 Στρατηγικές αξιολόγησης

6.4 Υπεύθυνη χρήση

Αριθμός και μορφή συναντήσεων

4 διαδικτυακές συναντήσεις συνολικής διάρκειας 8 ωρών

Ελάχιστες υποχρεώσεις για επιτυχή ολοκλήρωση
  • Μελέτη και ολοκλήρωση υποχρεωτικών δραστηριοτήτων Θεματικών Περιοχών
  • Συμμετοχή σε τουλάχιστον 2 συναντήσεις
  • Υποβολή Μικρής Εργασίας
  • Αξιολόγηση της εργασίας άλλου συμμετέχοντα/συμμετέχουσας
  • Υποβολή Τελικής Μικρής Εργασίας στη βάση των εισηγήσεων από την ετεροαξιολόγηση

Βασικά Στοιχεία ΜΕ09

Σκοπός

Σκοπός της Μαθησιακής Ενότητας "Τεχνητή Νοημοσύνη και εφαρμογές της στη μάθηση" είναι να θέσει τις βασικές αλλά θεμελιωθείς γνώσεις σχετικά με τις λειτουργίες και ικανότητες – αλλά και τους κινδύνους - των εφαρμογών στοχευμένης Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), έτσι ώστε οι εκπαιδευόμενοι/εκπαιδευόμενες να είναι σε θέση να βοηθήσουν τους/τις μαθητές/μαθήτριές τους να αναπτύσσουν μια «υγιεινή συμβίωση» με την ΤΝ ως κριτικοί χρήστες.

Στόχοι

Με την ολοκλήρωση της μαθησιακής ενότητας οι εκπαιδευτικοί αναμένεται να σε θέση να:

  • εξηγούν τι είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) και τι δεν είναι, και να βρουν παραδείγματα εφαρμογών στοχευμένης ΤΝ τις οποίες χρησιμοποιούν στην καθημερινή τους ζωή
  • κατανοούν τις βασικές μεθόδους οι οποίες χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη εφαρμογών ΤΝ σήμερα
  • αναλύουν μια καθημερινή εφαρμογή ΤΝ προσδιορίζοντας τις βασικές της λειτουργίες, τις πιθανές πηγές δεδομένων οι οποίες αξιοποιούνται, και μερικά θετικά/αρνητικά χαρακτηριστικά των συμπεριφορών της για νεαρούς τελικούς χρήστες
  • κατανοούν και να εξηγούν τα δεοντολογικά και κοινωνικά ζητήματα τα οποία μπορούν να προκύψουν από τη χρήση εφαρμογών στοχευμένης ΤΝ και να χαρακτηρίσουν την αξιοπιστία του συστήματος
  • αναλύουν, σε μια καθημερινή εφαρμογή ΤΝ, απειλές για τις κύριες αρχές ηθικών / αξιόπιστων εφαρμογών ΤΝ
Θεματικές Περιοχές

ΘΠ1: Εισαγωγή στην ενότητα και στις εφαρμογές της ΤΝ

ΘΠ2: Μέθοδοι Ανάπτυξης Συστημάτων ΤΝ και Εφαρμογές ΤΝ

ΘΠ3: Εξατομίκευση σε Συστήματα ΤΝ

ΘΠ4:Ηθικά Ζητήματα

ΘΠ5: Συμβίωση με την ΤΝ στο Άμεσο Μέλλον

Υπό έμφαση Ψηφιακές Ικανότητες

1.3 Αναστοχαστική πρακτική

2.2 Δημιουργία και τροποποίηση ψηφιακών πόρων

3.1 Διδασκαλία

3.2 Καθοδήγηση

3.3 Συνεργατική μάθηση

3.4 Αυτορρυθμιζόμενη μάθηση

6.1 Πληροφοριακός γραμματισμός και γραμματισμός στα μέσα επικοινωνίας

6.2 Ψηφιακή επικοινωνία και συνεργασία

6.4 Υπεύθυνη χρήση

Αριθμός και μορφή συναντήσεων

6 διαδικτυακές συναντήσεις συνολικής διάρκειας 10,5 ωρών

Ελάχιστες υποχρεώσεις για επιτυχή ολοκλήρωση
  • Μελέτη του εκπαιδευτικού υλικού των Θεματικών Περιοχών
  • Ολοκλήρωση υποχρεωτικών δραστηριότητων
  • Συμμετοχή σε 4 διαδικτυακές συναντήσεις
  • Υποβολή της Μικρής (Τελικής) Εργασίας

Βασικά Στοιχεία ΜΕ10

Σκοπός

Σκοπός της Μαθησιακής Ενότητας (ΜΕ10) "Σχεδιάζοντας χώρους Κατασκευής ως Μαθησιακά Περιβάλλοντα - Μαθητές ως Κατασκευαστές" είναι η ανάπτυξη των απαραίτητων γνώσεων και δεξιοτήτων έτσι ώστε οι εκπαιδευόμενοι να είναι σε θέση να σχεδιάζουν και να αναπτύσσουν μαθησιακά περιβάλλοντα που θα ενσωματώνουν τις έννοιες των MakerSpaces, maker movement, maker education και makeology, στο πλαίσιο του Αναλυτικού Προγράμματος και με απώτερο σκοπό την επίτευξη συγκεκριμένων μαθησιακών στόχων. Επίσης, αναμένεται να είναι σε θέση να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν εκπαιδευτικό υλικό και δραστηριότητες αξιοποιώντας ποικιλία υλικών της καθημερινότητάς μας για την κατασκευή τεχνολογικών κατασκευών/τεχνουργημάτων (technological artefacts) από τους/τις μαθητές/μαθήτριες. Στο πλαίσιο αυτό γίνεται σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα και επιτυγχάνονται μαθησιακοί στόχοι συγκεκριμένων γνωστικών αντικειμένων αφού η κατασκευή τεχνουργημάτων θα βασιστεί σε γνώσεις και δεξιότητες που οι μαθητές/μαθήτριες έχουν αποκτήσει ή αναμένεται να αποκτήσουν στα πλαίσια διαφορετικών επιστημονικών πεδίων.

Στόχοι

Με την ολοκλήρωση της Μαθησιακής Ενότητας αναμένεται οι εκπαιδευτικοί να είναι σε θέση να:

  • ορίζουν και να επεξηγούν τις ακόλουθες έννοιες: MakerSpaces, makeology, maker education, maker movement, όπως επίσης να είναι σε θέση να αναφέρουν τα χαρακτηριστικά τους
  • συζητούν τη σχέση των εννοιών Makerspace, Makeology, Maker Movement και Maker Education με τις έννοιες STEM & STEAM, και να επεξηγούν πως οι έννοιες STEM & STEAM εφαρμόζονται μέσα από τα MakerSpaces
  • επεξηγούν τα διάφορα είδη MakerSpaces όπως επίσης και τα χαρακτηριστικά ενός επιτυχημένου makerspace
  • σχολιάζουν επιτυχημένα παραδείγματα MakerSpaces
  • εφαρμόζουν τις θεωρίες της μάθησης και να στοχάζονται κριτικά διδακτικές προσεγγίσεις και στρατηγικές διδασκαλίας που σχετίζονται με τις έννοιες MakerSpaces, makeology και maker education
  • επεξηγούν τον ρόλο του/της εκπαιδευτικού και τον ρόλο των μαθητών/μαθητριών ως δημιουργών/κατασκευαστών
  • επεξηγούν τις δεξιότητες των μαθητών/μαθητριών που αναπτύσσονται μέσω των δραστηριοτήτων σε περιβάλλοντα MakerSpaces
  • μελετούν δραστηριότητες και ιδέες όπου αξιοποιούνται ποικίλα υλικά, τεχνολογικά και άλλα εργαλεία, για τον σχεδιασμό και δημιουργία τεχνολογικών κατασκευών/τεχνουργημάτων
  • σχεδιάζουν και να αναπτύσσουν μαθησιακά περιβάλλοντα ως χώρους κατασκευής (MakerSpaces)
  • αναπτύσσουν μαθησιακές δραστηριότητες και εκπαιδευτικό υλικό για κατασκευή τεχνολογικών κατασκευών/τεχνουργημάτων.
Υπό έμφαση Ψηφιακές Ικανότητες

1.2 Επαγγελματική συνεργασία

1.3 Αναστοχαστική πρακτική

1.4 Συνεχής Επαγγματική ανάπτυξη

3.1 Διδασκαλία

6.2 Ψηφιακή επικοινωνία και συνεργασία

Αριθμός και μορφή συναντήσεων

4 διαδικτυακές συναντήσεις συνολικής διάρκειας 8 ωρών

Ελάχιστες υποχρεώσεις για επιτυχή ολοκλήρωση
  • ολοκλήρωση υποχρεωτικών δραστηριότητες των ΘΠ
  • συμμετοχή σε δύο(2) από τις τέσσερεις(4) διαδικτυακές συναντήσεις
  • υποβολή Τελικής Μικρής Εργασίας
  • αξιολόγηση της εργασίας ενός από τους συμμετέχοντες/συμμετέχουσες
Οδηγοί μελέτης
  • Οδηγός μελέτης ΜΕ10 - Επικαιροποιημένος (άνοιξη 2025) - Θα ανακοινωθεί τις επόμενες μέρες
  • Οδηγός μελέτης ΜΕ10 (Όπως χρησιμοποιήθηκε κατά την προηγούμενη περίοδο - άνοιξη 2024) PDF

Εξελικτική Πορεία

Εξελικτική πορεία

Κατά την Α’ Φάση υλοποίησης του προγράμματος (Φεβρουάριος – Ιούνιος 2021), το ΠΙΚ, σε συνεργασία με τους ανάδοχους φορείς (Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Πανεπιστήμιο Frederick και Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου) που είχαν αναλάβει τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη του περιεχομένου των Μαθησιακών Ενοτήτων (ΜΕ) του Προγράμματος, πρόσφερε το πρόγραμμα εξ αποστάσεως, αξιοποιώντας το Διαδικτυακό Περιβάλλον Μάθησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου. Το περιεχόμενο των Μαθησιακών Ενοτήτων του Προγράμματος έχει καθοριστεί μέσα από μια διαδικασία διάγνωσης αναγκών των εκπαιδευτικών αλλά και στη βάση ευρωπαϊκών και εθνικών κατευθύνσεων.

Η Β' Φάση του Προγράμματος προσφέρθηκε και κατά την περίοδο Δεκεμβρίου 2021 – Μαΐου 2022.

Η Γ' Φάση του Προγράμματος βρίσκεται σε εξέλιξη και αναμένεται να προσφερθεί από την Άνοιξη του 2024 μέχρι τον Δεκέμβριο 2026 με επικαιροποιημένο και διευρημένο περιεχόμενο.