Σεμινάρια σε Σχολική Βάση

Έντυπα

Έντυπο οδοιπορικών

Έντυπο πληρωμών

Παρουσιολόγιο σεμιναρίου

Αξιολόγηση σεμιναρίου

 

Επικοινωνία

Έλενα Παπαμιχαήλ

Phone22402367

email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

Άννα Κουππάνου

Phone22402306

email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

Καλυψώ Απέργη

Phone22402475

email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

 

Διαδικτυακό περιβάλλον εγγραφών

Διαδικτυακό περιβάλλον εγγραφών

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΣΕ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΑΣΗ 2024-2025

ΕΙΔΙΚΗ

Ανάπτυξη μεταγλωσσικών δεξιοτήτων σε παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας με αναγνωστικές και ορθογραφικές δυσκολίες στην Ελληνική γλώσσα: Εκπαιδευτικές προεκτάσεις - ΠΙΤΤΑ ΕΥΔΟΚΙΑ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η ανάδειξη της φωνολογικής/μορφολογικής διαδικασίας η οποία κατέχει σημαίνοντα ρόλο στην κατάκτηση του γραμματισμού αλλά και στην ανάπτυξη της σκέψης, με στόχο να παρατεθούν διδακτικές δραστηριότητες ανάπτυξης της φωνολογικής/μορφολογικής επίγνωσης οι οποίες μπορούν να ενσωματωθούν/αξιοποιηθούν κατά τη διδακτική πρακτική για τη λείανση των δυσκολιών στην ανάγνωση και την ορθογραφημένη γραφή. Οι μεταγλωσσικές αυτές δεξιότητες είναι ιδιαίτερα σημαντικές για τα παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας με αναγνωστικές και ορθογραφικές δυσκολίες καθώς τα ερευνητικά ευρήματα καταδεικνύουν ότι τα παιδιά δυσκολεύονται να αναπτύξουν τις δεξιότητες αυτές.

Ανάπτυξη της Ορθογραφημένης Γραφής στο Δημοτικό - ΦΕΛΛΑ ΑΡΓΥΡΩ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Η διδασκαλία παιδιών με δυσκολίες στην κατάκτηση του γραπτού λόγου αποτελεί μία ιδιαίτερη πρόκληση για τους/τις εκπαιδευτικούς, μιας και η πρόοδος των μαθητών/μαθητριών αυτών στην ορθογραφία συνήθως δεν είναι ανάλογη με την πρόοδό τους στην ανάγνωση. Αυτό δεν είναι δύσκολο να ερμηνευθεί, αν αναλογιστεί κανείς πως το ελληνικό ορθογραφικό σύστημα χαρακτηρίζεται από υψηλή αντιστοιχία μεταξύ γραφημάτων και φωνημάτων. Αυτό συνεπάγεται πως ο/η αναγνώστης μπορεί να διαβάσει με υψηλό ποσοστό ακρίβειας τις λέξεις που συναντά βασισμένος στην εφαρμογή της γραφοφωνημικής αντιστοιχίας. Το ποσοστό αυτό μειώνεται στην περίπτωση που καλείται να ορθογραφήσει μια λέξη, γιατί η μετατροπή των φωνημάτων σε γραφήματα δεν είναι τόσο προβλέψιμη. Για παράδειγμα, υπάρχει μία γραφή για το /a/, δύο διαφορετικές γραφές για το /o/ (ο, ω) και έξι διαφορετικές γραφές για το /i/ (ι, υ, η, ει, οι, υι). Στόχος του συγκεκριμένου σεμιναρίου είναι να βοηθήσει τους/τις εκπαιδευτικούς, αφού κατανοήσουν τη δομή και το περιεχόμενο της ορθογραφικής επεξεργασίας, να εφαρμόσουν, στο πλαίσιο της τάξης, δομημένες δραστηριότητες που επιδιώκουν την ανάπτυξη του ορθογραφικού λεξικού των μαθητών/μαθητριών, ώστε να έχουν ευχερή και ταχεία πρόσβαση σε αυτό. Αναλυτικότερα, αφετηρία του σεμιναρίου αποτελεί η αποσαφήνιση του ορισμού και της δομής της ορθογραφικής επεξεργασίας και η μελέτη των σταδίων ανάπτυξης της ορθογραφικής δεξιότητας στην ελληνική γλώσσα. Θα γίνει αναφορά σε θεωρητικά μοντέλα και πειραματικά ευρήματα για τους τρόπους σύνδεσης και αλληλεξάρτησης της ανάγνωσης και της ορθογραφίας στην ελληνική γλώσσα. Δε θα μπορούσε από το συγκεκριμένο μέρος να απουσιάζει η παρουσίαση έργων που χρησιμοποιούνται στη βιβλιογραφία και μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο πλαίσιο της τάξης για την αξιολόγηση της ορθογραφικής ικανότητας των μαθητών/τριών. Ακολούθως, αφού αναλυθούν τα ποσοτικά και ποιοτικά ορθογραφικά λάθη των ελληνόφωνων παιδιών, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην περιγραφή και συζήτηση αποτελεσματικών δραστηριοτήτων, παιχνιδιών, μεθόδων και τεχνικών διδασκαλίας που μπορούν να εφαρμοστούν στην τάξη για τη βελτίωση της ορθογραφικής ικανότητας των μαθητών που εντοπίζουν δυσκολίες στη γραφή των λέξεων στα ελληνικά. Τέλος, στο πλαίσιο του σεμιναρίου θα παρουσιαστεί ένα ενδεικτικό εβδομαδιαίο πρόγραμμα δραστηριοτήτων διδασκαλίας της ορθογραφίας.

Ανθεκτικότητα: το χτίσιμο της ψυχικής ανθεκτικότητας και οι φιλοσοφικές ρίζες στη στωική φιλοσοφία - ΚΟΤΙΤΣΑ ΜΑΡΙΑ, ΛΕΜΕΣΟΣ

Ο σκοπός του σεμιναρίου είναι διφυής: αφενός, η αναδρομή στις φιλοσοφικές καταβολές σύγχρονων (γνωσιακών-συμπεριφορικών) ψυχο-θεραπειών, των οποίων η αποτελεσματικότητα έχει καταδειχθεί ευρύτατα και αφετέρου, και κυρίως, η πρακτική εξέταση πορισμάτων από πρόσφατες μελέτες στον χώρο της ψυχολογίας που αφορούν στην ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας.

Αντιμετώπιση του σεξισμού, της έμφυλης βίας, της ομοφοβίας και της τρανσφοβίας στο σχολείο - ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Το σεμινάριο αποσκοπεί στο να συμβάλει στην ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών προς την κατεύθυνση της προστασίας και συμπερίληψης όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως φύλου, έκφρασης φύλου, ταυτότητας φύλου ή σεξουαλικού προσανατολισμού στο σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να ξεκαθαρίσουν όρους σχετικούς με το φύλο και τη σεξουαλικότητα. Επίσης, θα εξοπλιστούν με δεξιότητες για πρόληψη και αντιμετώπιση του σεξισμού, της έμφυλης βίας, της ομοφοβίας, και της τρανσφοβίας στο σχολείο στη βάση των κανονισμών και των πολιτικών του ΥΠΑΝ.

Αξιοποίηση Tεχνολογιών Εκτεταμένης Πραγματικότητας (eXtended Reality) στην Εκπαίδευση - ΡΟΥΣΙΑΣ ΧΡΙΣΤΟΣ, ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ, ΛΑΡΝΑΚΑ, ΛΕΜΕΣΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ, ΠΑΦΟΣ

Ο βασικός σκοπός του σεμιναρίου είναι οι εκπαιδευτικοί να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με Τεχνολογίες Εκτεταμένης Πραγματικότητας (eXtended Reality) και να εξερευνήσουν τρόπους ενσωμάτωσής τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στο σεμινάριο θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην εξερεύνηση-αξιοποίηση αλλά κυρίως στη διαδικασία δημιουργίας Διαδραστικών Εικονικών Περιηγήσεων 360° - Περιβαλλόντων Μάθησης (Virtual Reality Tours/Expeditions 360° – Learning Environments), ακολουθώντας τη μέθοδο project, για ενσωμάτωσή τους στη διαδικασία διδασκαλίας-μάθησης. Για τον σκοπό αυτό θα παρουσιαστούν και θα αξιοποιηθούν, επιπρόσθετα, σχετικά εργαλεία-τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης, τα οποία συνεισφέρουν στην ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών/μαθητριών για παραγωγή γραπτού λόγου. Μέσα από το επιμορφωτικό αυτό σεμινάριο, θα μπορεί επίσης, να δοθεί καθοδήγηση-υποστήριξη εκπαιδευτικών και δανεισμός σχετικού εξοπλισμού, για τον σχεδιασμό και διδασκαλία (ή/και συνδιδασκαλία) μαθησιακών δραστηριοτήτων εκ μέρους τους, που θα ενσωματώνουν τις εν λόγω τεχνολογίες, σε συγκεκριμένες τάξεις του σχολείου. Ενδεικτικά παραδείγματα project Εικονικών Περιηγήσεων 360° και μαθησιακών δραστηριοτήτων μπορείτε να μελετήσετε από τις «Παρουσιάσεις» δύο σχετικών ετήσιων Ημερίδων του Π.Ι.:

(α) Ημερίδα «Ψηφιακή εκπαίδευση: Εξελίξεις και Παιδαγωγικές πρακτικές» www.pi.ac.cy/digitaleducpi2023 (08/06/2023) και

(β) Ημερίδα «Συνδεόμαστε, Ενημερωνόμαστε, Ενδυναμωνόμαστε: Η Ψηφιακή Εκπαίδευση στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης» www.pi.ac.cy/digitaleducpi2024 (14/06/2024) .

Μετά από συνεννόηση του σχολείου με τον εισηγητή: (α) το περιεχόμενο, η διάρκεια καθώς και ο βαθμός εμβάθυνσης του σεμιναρίου μπορούν να προσαρμοστούν ανάλογα με τις προηγούμενες γνώσεις-εμπειρίες καθώς και τις ανάγκες των εκπαιδευτικών του σχολείου και (β) το σεμινάριο μπορεί επίσης να διοργανωθεί ως συνέχεια ή επέκταση άλλων σεμιναρίων στην ίδια θεματική (π.χ. Εξειδικευμένων ή Μέρας Εκπαιδευτικού). Σημειώνεται ότι στο κάθε σχολείο που θα συμμετέχει φέτος στο σεμινάριο αναμένεται ότι θα υπάρξει ενεργός εμπλοκή εκπαιδευτικών και μαθητών/μαθητριών του, για τη συνεργατική δημιουργία μιας Διαδραστικής Εικονικής Περιήγησης 360° - Περιβάλλοντος Μάθησης, ως project, το οποίο μπορεί να υλοποιηθεί μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Αποτελεσματική Επικοινωνία: Τεχνικές για Ουσιαστικές Συνδέσεις - ΚΑΡΑΟΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑ, ΛΑΡΝΑΚΑ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Αυτό το σεμινάριο έχει ως στόχο να διερευνήσει τις βασικές αρχές της Αποτελεσματικής Επικοινωνίας, προσφέροντας ένα δυναμικό και πρακτικό πλαίσιο για την ανάπτυξη της ικανότητας έκφρασης με σαφήνεια και αυτοπεποίθηση. Εστιάζει στη βελτίωση της ακρόασης, στη διαχείριση δύσκολων συνομιλιών και στην καλλιέργεια σχέσεων που βασίζονται στην εμπιστοσύνη και την αμοιβαία κατανόηση. Μέσα από πρακτικές ασκήσεις και διαδραστικές προσεγγίσεις, το σεμινάριο στοχεύει στην παροχή εργαλείων που ενισχύουν την αποτελεσματική επικοινωνία σε διάφορες πτυχές της ζωής.

Αριστοτέλης & Θετική Ψυχολογία: γιατί ο μεγάλος φιλόσοφος είναι σημαντικός για την ευτυχία μας - ΚΟΤΙΤΣΑ ΜΑΡΙΑ, ΛΕΜΕΣΟΣ

Το παρόν σεμινάριο σκοπό έχει να καταδείξει πρακτικούς τρόπους α) ενίσχυσης της θετικότητας, β) μείωσης έντονων συναισθημάτων (συναισθήματα που μας κατακλύζουν και μπορεί να αποτελέσουν εμπόδιο στην καθημερινότητά μας) και γ) τρόπους υποκειμενικής νοηματοδότησης της εμπειρίας. Οι έννοιες της ευτυχίας, της ευδαιμονίας και της εντελέχειας του επίκαιρου, όσο ποτέ, Αριστοτέλη θα αποτελέσουν το φιλοσοφικό ένδυμα του σεμιναρίου, το οποίο φυσικά θα πλαισιώσουν ερευνητικά δεδομένα από τον χώρο της ψυχολογίας.

Αφαιρώντας την ταμπέλα του «προβληματικού» παιδιού - ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Σύμφωνα με τη συστημική προσέγγιση, τα προβλήματα συμπεριφοράς (π.χ. η εναντιωματική και προκλητική συμπεριφορά), μελετώνται λαμβάνοντας υπόψη το σύστημα όπου εμφανίζονται καθώς και τις αλληλεπιδράσεις στο σχολείο. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν δικά τους παραδείγματα και να επιμορφωθούν σε ψυχοπαιδαγωγικές τεχνικές από την εργαλειοθήκη της Συστημικής προσέγγισης για ανάλυση, πρόληψη και διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς. Το σεμινάριο αισιοδοξεί να εμπνεύσει τους/τις εκπαιδευτικούς να αφαιρέσουν την ταμπέλα του «προβληματικού» παιδιού και να βελτιώσουν την παιδαγωγική τους σχέση με παιδιά που εμφανίζουν αποκλίνουσα συμπεριφορά.

Δεξιότητες επικοινωνίας και συναισθηματική νοημοσύνη - ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΟΥ ΜΑΡΙΑ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Η συναισθηματική νοημοσύνη στη διαχείριση διαπροσωπικών σχέσεων και αποτελεσματική επικοινωνία για τους/τις εκπαιδευτικούς και την εκπαιδευτική ηγεσία.

Δεξιότητες Παρουσιάσεων: Αιχμαλωτίζοντας την προσοχή των μαθητών μέσα σε 5 λεπτά - ΧΡΙΣΤΟΦΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ, ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ, ΛΑΡΝΑΚΑ, ΛΕΜΕΣΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ, ΠΑΦΟΣ

Οι εκπαιδευτικοί θα μάθουν πώς να προσελκύουν την προσοχή των μαθητών/μαθητριών τους μέσα σε 5 λεπτά, αλλά και πώς να παρουσιάζουν αποτελεσματικά ένα θέμα μπροστά σε οποιοδήποτε κοινό. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι εκπαιδευτικοί θα μάθουν πώς να ενσωματώνουν διάφορες επιτυχημένες τεχνικές παρουσίασης όπως: την αφήγηση μιας ιστορίας, το χιούμορ, πώς να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τα οπτικά βοηθήματα και τη φωνή τους, έτσι ώστε να αποκτήσουν την άμεση προσοχή του κοινού τους. Θα παρέχει στους συμμετέχοντες πρακτικές συμβουλές, για το πώς να επικοινωνούν με μεγαλύτερο έλεγχο, σαφήνεια και αυτοπεποίθηση μπροστά στους άλλους, μέσα από ζωντανά παραδείγματα. Επίσης, θα βοηθήσει τους/τις εκπαιδευτικούς να οργανώσουν σωστά τη δομή, το περιεχόμενο και τους στόχους της παρουσίασης τους. Το σεμινάριο είναι αρκετά διαδραστικό και περιλαμβάνει ευκαιρίες για ομαδική συζήτηση και πρακτική εξάσκηση. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς προσχολικής, δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης και προσαρμόζεται ανάλογα με τη βαθμίδα εκπαίδευσης.

Διαχείριση αρνητικών σκέψεων και αρνητικών συναισθημάτων - ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Πρόκειται για ένα σεμινάριο προσωπικής ανάπτυξης που έχει ως στόχο την ψυχική ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών. Επιδιώκει να τους/τις εξοπλίσει με γνώσεις, δεξιότητες, εργαλεία και τεχνικές για διαχείριση του άγχους, της στεναχώριας αλλά και των αρνητικών σκέψεων που προκαλούν αρνητικά συναισθήματα στην προσωπική κι επαγγελματική τους ζωή. Επειδή «παρόλο που δεν μπορείς να εμποδίσεις τα πουλιά της θλίψης να πετούν πάνω από το κεφάλι σου, μπορείς να τα εμποδίσεις από το να φτιάξουν τη φωλιά τους στα μαλλιά σου» (κινέζικη παροιμία).

Διαχείριση συγκρούσεων στο σχολικό περιβάλλον - ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΦΩΤΕΙΝΗ, ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ, ΛΑΡΝΑΚΑ, ΛΕΜΕΣΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ, ΠΑΦΟΣ

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις που αφορούν στην διαχείριση συγκρούσεων σε παιδιά σχολικής και εφηβικής ηλικίας. Πώς ακριβώς ορίζεται και ερμηνεύεται η ΄σύγκρουση' στο σχολείο; Τι στοιχεία περιλαμβάνει και ποια στοιχεία καταλήγουν στο πρόβλημα; Πώς γίνεται η αναγνώριση των πρωτογενών χαρακτηριστικών που διέπουν την εκδήλωση της αλλά και ποιες στρατηγικές παρέμβασης προτείνονται στη διεθνή βιβλιογραφία για την αντιμετώπιση προβλημάτων στο σχολικό περιβάλλον και την πρόληψη και διαχείριση αντίστοιχων συμπεριφορών; Πώς θα γίνει η λειτουργία της σχολικής τάξης αποτελεσματική; Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ερωτήματα που θα απαντηθούν κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου.

Διαχείριση του θυμού: Σεμινάριο προσωπικής ανάπτυξης - ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Ο θυμός αποτελεί ένα συναίσθημα που καθορίζει την επικοινωνία και την έκβαση των συγκρούσεων. Στο σεμινάριο αυτό οι εκπαιδευτικοί θα μελετήσουν προσωπικές περιπτώσεις και θα διερευνήσουν τη σχέση μεταξύ θυμού, σκέψεων και πεποιθήσεων. Θα αναπτύξουν τις δεξιότητες αυτοπαρατήρησης, μεταγνωσίας και αυτοελέγχου με απώτερο στόχο την αποτελεσματική διαχείριση του θυμού τους. Το σεμινάριο αισιοδοξεί να συμβάλει στην ενίσχυση της ενδοπροσωπικής και διαπροσωπικής νοημοσύνης των εκπαιδευτικών.

Δομώντας το Πλαίσιο Πρόληψης στη Σχολική Μονάδα (Σύστημα Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς ΠροΘεΣυ-Πρωτογενής Πρόληψη) - ΚΟΥΡΕΑ ΛΕΥΚΗ, ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ, ΛΑΡΝΑΚΑ, ΛΕΜΕΣΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ, ΠΑΦΟΣ

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η παρουσίαση του οργανωτικού πλαισίου πρόληψης του Σχολικού Συστήματος Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς και η περιγραφή των οκτώ συστατικών της πρωτογενούς πρόληψης στη σχολική μονάδα μέσα από σχολικά παραδείγματα.

Δραστηριότητες προφορικού και γραπτού λόγου με την αξιοποίηση εικονοβιβλίων στο πλαίσιο της Διδασκαλίας της Ελληνικής ως Δεύτερης - ΧΑΤΖΗΑΝΑΣΤΑΣΗ ΜΑΡΙΑ, ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ

Σκοπός του σεμιναρίου είναι οι εκπαιδευτικοί να έρθουν σε επαφή με πληθώρα εικονοβιβλίων και εικονοβιβλίων χωρίς λέξεις από τον ελληνικό και διεθνή χώρο, θα συμμετέχουν σε βιωματικές δραστηριότητες αξιοποίησής τους στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας. Στο πλαίσιο των συναντήσεων οι εκπαιδευτικοί θα εξοικειωθούν με τρόπους αξιοποίησης των εικονοβιβλίων και αναγνωστικές δραστηριότητες που συμβάλλουν στην εμβάθυνση του λεξιλογίου, στην εξοικείωση των μαθητών και μαθητριών με τον επικοινωνιακό λόγο, στην αξιοποίηση και επέκταση των γραμματικών δομών της γλώσσας ακολουθώντας τις διαβαθμισμένες εμφάσεις που πρέπει να δίνονται στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο (έμφαση στην κατανόηση, έμφαση στην έκφραση, γλωσσοκεντρική μάθηση, ανάπτυξη ευφράδειας). Θα προταθούν εισηγήσεις τεχνικών και δραστηριοτήτων παραγωγής προφορικού και γραπτού λόγου που μπορούν να εφαρμοστούν πριν, κατά την διάρκεια και μετά την ανάγνωση.

Επικοινωνιακές δεξιότητες και διεκδικητική επικοινωνία - ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Πρόκειται για ένα σεμινάριο αυτοβελτίωσης που αποσκοπεί να ενισχύσει τις επικοινωνιακές δεξιότητες των εκπαιδευτικών για εφαρμογή στις προσωπικές και επαγγελματικές τους σχέσεις. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να εξασκηθούν στις πιο κάτω δεξιότητες της διεκδικητικής επικοινωνίας: αναγνώριση μορφών επιθετικής επικοινωνίας, μείωση επικριτικής στάσης, αναγνώριση και λεκτικοποίηση συναισθημάτων, αναγνώριση και λεκτικοποίηση αναγκών, ανάληψη προσωπικής ευθύνης, διατύπωση αιτημάτων, αντιμετώπιση τοξικής συμπεριφοράς.

Η διαχείριση του άγχους στη σχολική μονάδα - ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ ΑΝΔΡΕΑΣ, ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ, ΛΑΡΝΑΚΑ, ΛΕΜΕΣΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να δώσει τα χαρακτηριστικά στοιχεία του επαγγελματικού άγχος /στρες των εκπαιδευτικών και διευθυντών στα σχολεία και να περιγράψει τις πηγές (στρεσογόνους παράγοντες), τις επιπτώσεις, που αυτό έχει στην ψυχική και σωματική υγεία των ατόμων, καθώς και να καταγράψει τις στρατηγικές που χρησιμοποιούνται για την διαχείριση και αντιμετώπιση του.

Ειδικότεροι στόχοι:

Να καταγράψει τα αίτια και τις πηγές του άγχους ή και/ του στρες

Να προτείνει τρόπους διαχείρισή του

Να εισηγηθεί προληπτικά μέτρα και ενέργειες για το σχολικό άγχος.

Η Επικοινωνία ως Ισχυρό Εργαλείο για τους/τις Εκπαιδευτικούς - ΤΡΙΧΑΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΛΕΜΕΣΟΣ

Μέσα στα διάφορα εγχειρίδια που αφορούν τους/τις εκπαιδευτικούς, συμπεριλαμβάνονται πολύ συχνά οι δεξιότητες αποτελεσματικής επικοινωνίας, ο στρατηγικός έλεγχος της προσοχής, η διαχείριση συγκρούσεων και η γενικότερη διαχείριση συμπεριφοράς στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς μέσω κοινωνικών δεξιοτήτων (π.χ. Hoy & Miskel, 2013). Με ποιο όμως τρόπο μπορούν οι σύγχρονοι εκπαιδευτικοί να κατακτήσουν τις προηγούμενες δεξιότητες; Το σεμινάριο θα επιχειρήσει να επεκτείνει το πιο πάνω ερώτημα εστιάζοντας στην ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και συνδυάζοντας επιτυχημένες πρακτικές με τα αποτελέσματα των τελευταίων ερευνών γύρω από το θέμα. Με το τέλος του σεμιναρίου οι συμμετέχοντες θα είναι σε θέση να χρησιμοποιούν συνειδητά επικοινωνιακές τεχνικές, για τη δημιουργία θετικών εντυπώσεων, δυνατών αναμνήσεων και τη διαχείριση καθημερινών οργανωσιακών θεμάτων. Σημειώνεται, ότι προτείνεται διπλή συνεδρία για τη διεξαγωγή του σεμιναρίου.

Η Μόνα Λίζα μας ξεναγεί στο Μουσείο: Μουσεία και δράσεις με παιδιά μέσα από μια ψηφιακή περιήγηση στα σημαντικότερα Μουσεία του κόσμου - ΧΡΙΣΤΟΦΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ, ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ, ΛΑΡΝΑΚΑ, ΛΕΜΕΣΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ, ΠΑΦΟΣ

Το σεμινάριο θα παρουσιάσει στους/στις εκπαιδευτικούς ιδέες για δραστηριότητες και ερωτήματα, που μπορούν να εφαρμόσουν σε μουσεία και εκθεσιακούς χώρους, που θα ενεργοποιήσουν δράση, ψυχαγωγία και γνώση, έτσι ώστε η επίσκεψη των παιδιών στο μουσείο, να μετατραπεί σε μια αυθεντική εμπειρία γεμάτη νόημα. Στόχος του σεμιναρίου είναι να παρέχει ένα καθαρά δομημένο οδηγό με ιδέες, πληροφορίες και ερωτήματα, ο οποίος θα βοηθήσει τους/τις εκπαιδευτικούς να εντοπίζουν τα στοιχεία του έργου τέχνης που θα κάνουν τα παιδιά να αλληλεπιδράσουν με αυτό και να ανταποκριθούν ενεργά σε συζήτηση, ανάλογα με την ηλικιακή τους ομάδα. Αυτό θα γίνει μέσα από μια ψηφιακή περιήγηση στα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου. Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες θα γνωρίσουν τους τρόπους με τους οποίους προσεγγίζουμε τα έργα τέχνης και ερμηνεύουμε τα οπτικά μηνύματα. Θα αναλύσει τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να ενεργοποιηθούν παράγοντες που αφορούν την παρατήρηση, την ερμηνεία, την οικειοποίηση, την ενσυναίσθηση, έτσι ώστε τα παιδιά να αντιληφθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το νόημα και το περιεχόμενο των έργων τέχνης.

Θαλάσσιος Εγγραμματισμός: Καλλιεργώντας την αγάπη και τον σεβασμό για τη θάλασσα - ΔΑΡΕΙΟΥ ΕΥΣΤΑΘΙΑ, ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ, ΛΑΡΝΑΚΑ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Σκοπός του σεμιναρίου είναι να παρέχει στους/στις εκπαιδευτικούς πρακτικές εμπειρίες σε θέματα σχετικά με το θαλάσσιο περιβάλλον, έτσι ώστε να είναι σε θέση να ενισχύσουν τον θαλάσσιο γραμματισμό, τόσο τον δικό τους, όσο και των μαθητών/μαθητριών τους. Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι είμαστε μια νησιωτική χώρα, η οποία περιβάλλεται από τη Μεσόγειο Θάλασσα, το συγκεκριμένο σεμινάριο επιδιώκει να ενισχύσει το ενδιαφέρον εκπαιδευτικών και μαθητών/μαθητριών για την προστασία των θαλασσών μας, ως σημαντικής διάστασης για την αειφορία του τόπου μας (κοινωνική, πολιτιστική, οικονομική, περιβαλλοντική). Ειδικότερα, το σεμινάριο επιδιώκει, μέσα από βιωματικά εργαστήρια και διαδραστικές δραστηριότητες, να ενισχύσει τη σχολική κοινότητα στον σχεδιασμό δράσεων για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Το σεμινάριο περιλαμβάνει το θεωρητικό μέρος, το οποίο αποτελεί εισαγωγή στην έννοια του θαλάσσιου εγγραμματισμού και το πρακτικό μέρος το οποίο αναπτύσσεται σε βιωματικά εργαστήρια με θέματα όπως «Θαλάσσια Ρύπανση», «Η Ευεργετική Ιδιότητα της Θάλασσας», «Μικροπλαστικά, ένας Αόρατος Εχθρός», «Οξέωση των Ωκεανών», «Θάλασσα και Τουρισμός», κ.λπ. Σημειώνεται ότι τα συγκεκριμένα εργαστήρια μπορούν να προσφερθούν είτε με τη μορφή δειγματικού μαθήματος που θα προσφέρει το προσωπικό της Μονάδας για την Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΜΕΠΑΑ) σε μια τάξη και θα το παρακολουθήσουν οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί είτε σε χρόνο της συνεδρίας προσωπικού. Ο σχεδιασμός των εργαστηρίων σε μια τάξη, γίνεται πάντα σε συνεννόηση με τη σχολική μονάδα, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες του σχολείου.

Οι συγκρούσεις σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς (είδη συγκρούσεων, αίτια συγκρούσεων, επιλογή τεχνικών διαχείρισης των συγκρούσεων) - ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ ΑΝΔΡΕΑΣ, ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ, ΛΑΡΝΑΚΑ, ΛΕΜΕΣΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ, ΠΑΦΟΣ

Στο σεμινάριο αυτό θα αναλυθεί το θέμα των συγκρούσεων στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Θα μελετηθούν τα είδη των συγκρούσεων, τα αίτια των συγκρούσεων στο σχολείο, τα οφέλη και τα κόστη που μπορεί να συνεπάγονται οι συγκρούσεις στα σχολεία. Θα αναλυθεί η διαδικασία, τόσο της εμφάνισης και κλιμάκωσης της σύγκρουσης, όσο και της επιλογής των κατάλληλων τεχνικών για τη διαχείρισή της. Τέλος, θα αναδειχθεί η χαρτογράφηση της σύγκρουσης ως ένα ενδιαφέρον εργαλείο διαχείρισης της σύγκρουσης. Μετά την ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν :

•             Να ορίζουν τη σύγκρουση, να αναγνωρίζουν τα είδη και να ερμηνεύουν τα αίτια των συγκρούσεων

•             Να απαριθμούν τα στάδια κλιμάκωσης της σύγκρουσης

•             Να αποτιμούν τα αποτελέσματα της σύγκρουσης για τον εκπαιδευτικό οργανισμό

•             Να προλαμβάνουν ή/και να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τις συγκρουσιακές καταστάσεις στο σχολείο, εφαρμόζοντας κατάλληλες στρατηγικές, τεχνικές και εργαλεία μεταξύ των οποίων και τη χαρτογράφηση της σύγκρουσης.

Παιγνιώδεις ασκήσεις φωνολογικής επίγνωσης - ΦΕΛΛΑ ΑΡΓΥΡΩ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Η ανάγνωση αποτελεί μία πολυδιάστατη έννοια. Η πιο πολυσυζητημένη γνωστική δεξιότητα, της οποίας η σχέση με την αναγνωστική ικανότητα έχει μελετηθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια από την ερευνητική κοινότητα, είναι η φωνολογική επίγνωση. Ένας μεγάλος αριθμός ερευνητικών εργασιών δείχνει ότι η φωνολογική επίγνωση αποτελεί σημαντικό δείκτη πρόβλεψης της αναγνωστικής ικανότητας και μπορεί να λειτουργήσει και ως δείκτης για τη διάκριση ομάδων φτωχών και ικανών αναγνωστών εξισωμένων ως προς τη χρονολογική ή ως προς την αναγνωστική ηλικία. Το συγκεκριμένο σεμινάριο επιδιώκει να απαντήσει σε όσο το δυνατόν περισσότερες ερωτήσεις και απορίες των εκπαιδευτικών για τη σχέση της φωνολογικής επίγνωσης με την αναγνωστική ικανότητα και τις συναφείς δυσκολίες. Οι απαντήσεις, σύγχρονες και επιστηµονικά τεκµηριωµένες, διατυπωμένες όμως με απλό, κατανοητό και σαφή τρόπο, δεν περιορίζονται στην αποσαφήνιση του ορισμού και της δομής της φωνολογικής επίγνωσης. Εστιάζουν, επίσης, στην παρουσίαση ποικίλων έργων που χρησιμοποιούνται στην ελληνική γλώσσα για την αξιολόγηση της φωνολογικής επίγνωσης, ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και το αναγνωστικό τους επίπεδο. Μέσα από την ενεργητική εμπλοκή των δασκάλων, επιδιώκεται ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη έργων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο πλαίσιο της τάξης για την αξιολόγηση του επιπέδου ανάπτυξης της φωνολογικής επίγνωσης των παιδιών. Ακολούθως, ιδιαίτερη αναφορά θα γίνει στον τρόπο με τον οποίο οι επιδόσεις των παιδιών στα έργα φωνολογικής επίγνωσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διάκριση των παιδιών με αναγνωστικές δυσκολίες και των τυπικών αναγνωστών. Δε θα μπορούσε στο συγκεκριμένο σεμινάριο να μην γίνει αναφορά σε παρεμβατικά προγράμματα που εντοπίζονται στη βιβλιογραφία, όπως επίσης και σε παραδείγματα και πρακτικές που εφαρμόζονται από εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο της τάξης και στοχεύουν στην καλλιέργεια δεξιοτήτων φωνολογικής επίγνωσης. Τέλος, επιδιώκεται η ενεργητική εμπλοκή των συμμετεχόντων στο σχεδιασμό διδακτικών δραστηριοτήτων για την καλλιέργεια και ενίσχυση των φωνολογικών δεξιοτήτων των παιδιών.

Παραβατικότητα στο Σχολείο και Σχολικός Εκφοβισμός – Διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων σχετικά με ζητήματα κοινωνικής τάξης, φύλου και εθνικότητας - ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΦΩΤΕΙΝΗ, ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ, ΛΑΡΝΑΚΑ, ΛΕΜΕΣΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ, ΠΑΦΟΣ

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τις θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις που αφορούν στην παραβατική συμπεριφορά παιδιών προσχολικής, σχολικής και εφηβικής ηλικίας και εξειδικευμένα σε θέματα Σχολικού Εκφοβισμού. Πώς ακριβώς ορίζεται και ερμηνεύεται η παραβατική συμπεριφορά στο σχολείο; Τι στοιχεία περιλαμβάνει και ποια στοιχεία καταλήγουν στον Σχολικό Εκφοβισμό; Πώς γίνεται η αναγνώριση των πρωτογενών χαρακτηριστικών που διέπουν την εκδήλωσή της, αλλά και ποιες στρατηγικές παρέμβασης προτείνονται στη διεθνή βιβλιογραφία για την αντιμετώπιση παραβατικών μαθητών/μαθητριών και την πρόληψη και διαχείριση αντίστοιχων συμπεριφορών; Πώς θα γίνει η λειτουργία της σχολικής τάξης αποτελεσματική; Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ερωτήματα που θα απαντηθούν κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου.

Πρόληψη του Burnout των εκπαιδευτικών - ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Πρόκειται για ένα σεμινάριο ψυχικής ενδυνάμωσης που επιδιώκει να εξοπλίσει τους/τις εκπαιδευτικούς με γνώσεις, δεξιότητες, εργαλεία και τεχνικές για πρόληψη της επαγγελματικής εξουθένωσης. Τι μπορεί να γίνει σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, ώστε οι εκπαιδευτικοί να μην βιώσουν το «Σύνδρομο Επαγγελματικής Εξουθένωσης» (Burnout);

Στηρίζοντας Μαθητές/Μαθήτριες με Ήπια Χρόνια Προβλήματα Συμπεριφοράς στη Σχολική Μονάδα (Σύστημα Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς ΠροΘεΣυ- Δευτερογενής Πρόληψη) - ΚΟΥΡΕΑ ΛΕΥΚΗ, ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ, ΛΑΡΝΑΚΑ, ΛΕΜΕΣΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ, ΠΑΦΟΣ

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η παρουσίαση των σχολικών διαδικασιών και η περιγραφή διδακτικών παρεμβάσεων για τη στήριξη μαθητών/μαθητριών που παρουσιάζουν συχνά προβλήματα συμπεριφοράς στο σχολικό πλαίσιο. Ειδικότερα, το εν λόγω σεμινάριο στοχεύει στην περιγραφή της δευτερογενούς πρόληψης υπό το πρίσμα του οργανωτικού πλαισίου πρόληψης του Σχολικού Συστήματος Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς. Μια σχολική μονάδα που ενδιαφέρεται να στηρίξει ομάδες μαθητών/τριών με ήπια χρόνια προβλήματα συμπεριφοράς είναι σημαντικό να έχει ξεκινήσει να εφαρμόζει και βασικά στοιχεία της πρωτογενούς πρόληψης για την αποτελεσματικότερη στήριξη των εν λόγω παιδιών.

Τι σημαίνει "καλή" και "αποτελεσματική" διδασκαλία; Η πραγμάτωση του αναλυτικού προγράμματος ως παιδαγωγική πρόκληση - ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ, ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ, ΛΑΡΝΑΚΑ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Σκοπός του σεμιναρίου είναι η συζήτηση της έννοιας της «διδασκαλίας» και της διασύνδεσής της με ποικίλες εννοιολογήσεις και μορφές του αναλυτικού προγράμματος, προκειμένου να γίνει διάκριση του προσδιορισμού της διδασκαλίας ως «καλής» ή/και ως «αποτελεσματικής» και ανάλυση των συνεπαγωγών της διάκρισης αυτής για την επαγγελματική ταυτότητα των εκπαιδευτικών.

Ψυχική Ανθεκτικότητα στο σχολείο - ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Στο σεμινάριο αυτό θα αναλυθεί η έννοια της Ψυχικής Ανθεκτικότητας και θα προταθούν τρόποι για καλλιέργεια και ενίσχυσή της σε προσωπικό επίπεδο αλλά και στο σχολικό πλαίσιο. Ιδιαίτερη αναφορά θα γίνει στην ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας των εκπαιδευτικών αλλά και των μαθητών/μαθητριών.