Αντιρατσιστική Πολιτική

Επικοινωνία

email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

Δρ Έλενα Παπαμιχαήλ

Phone22402367

email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

ΥΛΙΚΟ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΩΔΙΚΑ

ΕΝΤΥΠΑ 

ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ DISARTS

DISARTS: Πρόγραμμα επαγγελματικής μάθησης εκπαιδευτικών: Αξιοποιώντας τις τέχνες, το έργο και τις εμπειρίες των ατόμων με αναπηρία: Πρόγραμμα που πραγματοποιείται με εσωτερική χρηματοδότηση του Πανεπιστημίου Κύπρου (2019-2021)

Το DISARTS αποτελεί διετές πρόγραμμα το οποίο έχει λάβει εσωτερική χρηματοδότησηαπό το Πανεπιστήμιο Κύπρου (2019-2021) και βασίζεται στο θεωρητικό πλαίσιο των Σπουδώνγια την Αναπηρία. Στοχεύει στην επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών μέσω τηςανάπτυξης γνώσεων, στάσεων και δεξιοτήτων. Σκοπός του προγράμματος είναι ηενδυνάμωση των εκπαιδευτικών στο σχεδιασμό και υλοποίηση διδασκαλιών, οι οποίεςπραγματεύονται θέματα αναπηρίας με άμεσο ή έμμεσο τρόπο σε σχολική βάση. Τοπρόγραμμα αξιοποιεί ποιήματα, λογοτεχνικά κείμενα, έργα τέχνης, τραγούδια,βίντεο, συνεντεύξεις και άλλο υλικό που έχει δημιουργηθεί από άτομα με αναπηρίακαι έχει συλλεχθεί στο πρόγραμμα «Ψηφίδες Γνώσης».

 Στο πρόγραμμα συμμετέχουν εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων που επιθυμούν να εμπλακούν σεδραστηριότητες επαγγελματικής μάθησης σε σχολική βάση. Σε συνεργασία με τοΠαιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, η φιλοσοφία και οι λεπτομέρειες του προγράμματοςπαρουσιάστηκαν αρχικά στο Δίκτυο σχολείων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου γιαυποστήριξη της εφαρμογής της Αντιρατσιστικής Πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας,στο πλαίσιο επιμορφωτικής συνάντησης του Δικτύου για την καταπολέμηση τωνστερεοτύπων και των προκαταλήψεων προς τα άτομα με αναπηρία.

Στο πρόγραμμασυμμετέχουν τα ακόλουθα 8 σχολεία (1 νηπιαγωγείο, 4 δημοτικά και 2 γυμνάσια),τα οποία εξέφρασαν ενδιαφέρον για το πρόγραμμα:

- Ε' Δημόσιο και Κοινοτικό ΝηπιαγωγείοΑγλαντζιάς

- Δημοτικό Σχολείο Κοφίνου -«Μιχαλοπούλειο»

- Δημοτικό Σχολείο Μενίκου

- Δημοτικό Σχολείο Ξυλοφάγου Α'

- Δημοτικό Σχολείο Προδρόμου (ΚΑ)

- Μελέτειο Δημοτικό Σχολείο Λυθροδόντα

- Γυμνάσιο Αποστόλου Ανδρέα Έμπας

- Περιφερειακό Γυμνάσιο Πέρα Χωρίου - Νήσου

Σε κάθε σχολείο που συμμετέχει στο DISARTSέχει δημιουργηθεί ομάδα εργασίας η οποία αποτελείται από τρεις τουλάχιστονεκπαιδευτικούς. Μέχριστιγμής συμμετέχουν στο πρόγραμμα 37 εκπαιδευτικοί, οι οποίοισυνεργάζονται στενά με την ερευνητική ομάδα του προγράμματος. Η ερευνητικήομάδα επισκέπτεται τα σχολεία σε εβδομαδιαία βάση, σε χρόνο που καθορίζεταιανάλογα με το πρόγραμμα των εκπαιδευτικών. Η συνεργασία περιλαμβάνει συζήτησητων ζητημάτων που προκύπτουν κατά τον προγραμματισμό της διδασκαλίας,αξιοποιώντας υλικό από άτομα με αναπηρία. Υπογραμμίζεται ότι ο σχεδιασμός και ηδιεξαγωγή διδασκαλίας εξυπηρετεί τους στόχους του Αναλυτικού Προγράμματος, ενώταυτόχρονα περιλαμβάνει καινοτόμες προσεγγίσεις που βασίζονται στη θεωρία των Σπουδών για την Αναπηρία.

Μέσα από το DISARTS:

· Οιεκπαιδευτικοί είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τις γνώσεις τους και υλικό πουαναπτύχθηκε από τα ίδια τα άτομα με αναπηρία για την ανάπτυξη προγραμμάτων μεστόχο την (ανά)κατασκευή της έννοιας της αναπηρίας σε μαθητές προσχολικής,δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης

Οι μαθητές/τριες επωφελούνται από διδασκαλίες οι οποίες χαρακτηρίζονται από καινοτόμες προσεγγίσεις και υλικό. Αναπτύσσουν στάσεις θετικές προς την αναπηρία, αναπτύσσουν την κριτική σκέψη και αποδομούν στερεότυπα που πιθανόν να έχουν για την αναπηρία Τα σχολεία μπορούν να επωφεληθούν από σεμινάρια που διοργανώνονται για όλο το προσωπικό στο πλαίσιο του προγράμματος

Το πρόγραμμα θα διαρκέσει δύο σχολικές χρονιές και ευελπιστείστη δημιουργία ενός πυρήνα εκπαιδευτικών με γνώσεις, στάσεις και δεξιότητες σεσχέση με τη διδασκαλία θεμάτων αναπηρίας.

Επιστημονική υπεύθυνη: Σιμώνη Συμεωνίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Επιστημών της Αγωγής

τηλ. 22892932, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΟΜΒΑΤ

Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο υποστηρίζει το Ευρωπαϊκό Έργο «HOMBAT: Combating homophobic and transphobic bullying in schools – Καταπολέμηση του ομοφοβικού και τρανσφοβικού εκφοβισμού στα σχολεία» και συμμετέχει στο Δίκτυο Πρόληψης και Καταπολέμησης του Ομοφοβικού και Τρανσφοβικού Εκφοβισμού στην Εκπαίδευση, το οποίο εντάσσεται στο πλαίσιο δράσεων του Έργου.

Το Δίκτυο αποτελείται από τους ακόλουθους φορείς και οργανισμούς: Παρατηρητήριο για τη Βία στο Σχολείο (ΠΑΒΙΣ), Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου (ΠΙ), Υπηρεσία Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής (ΥΣΕΑ), Γραφείο Επιθεώρησης Οικιακής Οικονομίας, Μέση Εκπαίδευσης, Γραφείο της Επιτρόπου Διοικήσεως και Προστασίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Γραφείο της Επιτρόπου Προστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού, Οργανισμός Νεολαίας Κύπρου, Γραφείο του Αντιπρύτανη Έρευνας και Ακαδημαϊκού Προσωπικού του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Πανεπιστήμιο Frederick, Κυπριακός Σύνδεσμος Οικογενειακού Προγραμματισμού, Accept-ΛΟΑΤ Κύπρου, Κέντρο Προώθησης της Έρευνας και της Ανάπτυξης στην Εκπαιδευτική Τεχνολογία -CARDET.

ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

ΥΛΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ "ASSESSING COMPETENCES FOR DEMOCRATIC CULTURE: PRINCIPLES, METHODS, EXAMPLES"

This book has been produced for use by education practitioners and policymakers, to assist them in making decisions about how to assess learners' competences for democratic culture. The book is intended for use in conjunction with the Council of Europe's Reference Framework of Competences for DemocraticCulture (RFCDC). 

Εδώ μπορείτε να βρείτε τη μετάφραση σε διάφορες γλώσσες (και στα ελληνικά το Πλαίσιο Αναφοράς Τόμος 1, Τόμος 2 και Τόμος 3).

Επίσης, εδώ μπορείτε να βρείτε τη μετάφραση σε διάφορες γλώσσες (και στα ελληνικά) του Χάρτη του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Παιδεία της Δημοκρατίας και την Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα. 

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ iDecide

Το ΥΠΠ συντονίζει το τριετές πρόγραμμα της Erasmus+ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «EACEA 33/2014 - Key action 3: Support for policy reform – Initiatives for policy innovation», με τίτλο "An innovative toolkit for inclusive decision making policies – iDecide". Το Έργο βασίζεται στην Προτεραιότητα 1 του Education, Audiovisual and Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (ΕΑCEA) «Μείωση των ανισοτήτων σε μαθησιακά αποτελέσματα που επηρεάζουν τους μαθητές από μειονεκτικά περιβάλλοντα».

Στα πλαίσια του προγράμματος αναπτύχθηκε ηλεκτρονική εφαρμογή (APP) με το όνομα «iDecide», όπου οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βρουν πρακτικές συμβουλές για 23 αποφάσεις, οι οποίες αφορούν την καθημερινή ζωή του σχολείου (π.χ. διδασκαλία, διάλειμμα, εκδρομές, συνεργασία με γονείς/κηδεμόνες, πειθαρχία, σχολικές εκδηλώσεις) για 73 υποκατηγορίες μαθητών/τριών που πιθανώς να περιθωριοποιούνται στο σχολείο (π.χ. αντιμετωπίζουν θέματα υγείας, αναπηρίες, μαθησιακές δυσκολίες, θέματα ψυχικής υγείας, φτώχεια, θρησκευτικές μειονότητες κ.ά.). Η εφαρμογή δίνει επίσης τη δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς/κηδεμόνες για συλλογικές αποφάσεις, μέσα από δημοσκοπήσεις, σχολιασμό σε δημόσιες συζητήσεις κ.λπ. Το πρόγραμμα "iDecide" αξιολογήθηκε για μία σχολική χρονιά σε 5 χώρες (Κύπρος, Ελλάδα, Ρουμανία, Ιρλανδία και Πορτογαλία).

ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΟΗΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΟΥ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ

Contemporary forms of racism, racial discrimination, xenophobia and related intolerance 

A global call for action for the total elimination of racism, racial discrimination, xenophobia and related intolerance and the comprehensive implementation of and follow up of the Durban Declaration and Programme of Action

Combating racism, racial discrimination, xenophobia and related intolerance and the comprehensive implementation of and follow up of the Durban Declaration and Programme of Action

ΕΡΓΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ "ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΣ ΑΜΦΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΘΕΜΑΤΑ"

Τον Μάιο 2014 το ΥΠΠ υπέβαλε πρόταση υπό τον συντονισμό του ΗΒ και εξασφάλισε χορηγία €15845 από το Συμβούλιο της Ευρώπης (ΣτΕ), για συμμετοχή στο Pilot Project of the Council of Europe Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education. Η Κύπρος, από τον Ιούνιο 2014, συμμετείχε ως χώρα-εταίρος στο έργο «Teaching controversial issues – developing effective training for teachers and school leaders». Σκοπός του έργου ήταν η αξιολόγηση του τρόπου με τον οποίο η διδασκαλία επίμαχων/αμφιλεγόμενων θεμάτων μπορεί να υποστηρίξει την εκπαίδευση για τη δημοκρατική πολιτότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Λειτουργοί του ΥΠΠ συμμετείχαν σε πανευρωπαϊκά συνέδρια στα οποία παρουσίασαν τα αποτελέσματα και την εμπειρία τους από τη συμμετοχή της Κύπρου στο έργο. Σημαντικότερο προϊόν του έργου ήταν ο οδηγός "Διδάσκοντας αμφιλεγόμενα θέματα", ο οποίος είναι διαθέσιμος στα ελληνικά, καθώς και στα αγγλικά, ως επίσημη έκδοση του Συμβουλίου της Ευρώπης. Οι δραστηριότητες του οδηγού είχαν πραγματοποιηθεί κατά τις πέντε επιμορφωτικές ημερίδες που διοργανώθηκαν από το ΠΙ και το Γραφείο Προγραμμάτων Αγωγής Υγείας κατά τη σχολική χρονιά 2014-15 (Νοέμβριος, Δεκέμβριος, Φεβρουάριος), στα οποία συμμετείχαν εκπαιδευτικοί που διδάσκουν το γνωστικό αντικείμενο της Αγωγής Υγείας.

Η Κύπρος εξασφάλισε τη συμμετοχή της και στην πιλοτική δράση για τη χρονιά 2015, με την πρόταση «Managing Controversy:  A Whole-School Training Tool», η οποία υποβλήθηκε και πάλι υπό τον συντονισμό του Ηνωμένου Βασιλείου και με εταίρους την Κύπρο, την Αυστρία, το Μαυροβούνιο και την Ιρλανδία. Το ΠΙ, σε συνεργασία με το ΥΠΠ, εξασφάλισε χορηγία € 12.785,00 για τον σκοπό αυτό. Σκοπός του έργου για το 2015 είναι η ανάπτυξη ενός επιμορφωτικού εργαλείου για τη διαχείριση αμφιλεγόμενων θεμάτων σε σχολεία σε όλη την Ευρώπη. Το εργαλείο, το οποίο θα είναι διαθέσιμο διαδικτυακά, έχει σκοπό να προσφέρει πρακτική υποστήριξη σε διευθυντές/τριες σχολείων για την ενεργό προαγωγή και διαχείριση αμφιλεγόμενων θεμάτων μέσα και πέρα από τον σχολικό χώρο. Αναμένεται ότι το εργαλείο θα είναι επίσης χρήσιμο σε εκπαιδευτικούς, επιθεωρητές/τριες, εκπαιδευτές/τριες εκπαιδευτικών και λειτουργούς εκπαιδευτικών αρχών.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ "ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΦΟΒΟ"

Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και η Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού και η Αντιπροσωπεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Κύπρο, συνεργάστηκαν για την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Μακριά από την πατρίδα και τον φόβο». Σκοπός του προγράμματος ήταν η υλοποίηση δράσεων από τα σχολεία για την ένταξη των παιδιών με προσφυγική ή μεταναστευτική βιογραφία στο σχολικό περιβάλλον, με παροχή στήριξης στη σχολική μονάδα από τους συνεργαζόμενους φορείς. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στο πλαίσιο των επιλογών του σχολείου για το Ενιαίο Σχέδιο Βελτίωσης της Σχολικής Μονάδας (εγκύκλιος ypp6154, ημερ. 28/8/2017).

 ΥΛΙΚΟ ΑΠΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΧΡΟΝΙΑ