Αναφορικά με το πιο πάνω θέμα και στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού μας συστήματος, σας ενημερώνουμε ότι υλοποιείται φέτος, σε συνέχεια της πιλοτικής εφαρμογής και της αξιολόγησής της, η πολιτική της Επαγγελματικής Μάθησης (Ε.Μ.), στο πλαίσιο της ενιαίας πολιτικής για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Με βάση σχετική Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου (ημερομηνίας 19 Αυγούστου 2015), η Επαγγελματική Μάθηση των εκπαιδευτικών στοχεύει στην εκπόνηση και υλοποίηση σχεδίου δράσης για την ικανοποίηση των επιμορφωτικών αναγκών των εκπαιδευτικών, εντός της σχολικής μονάδας και στη βάση των ιδιαιτεροτήτων του κάθε σχολείου. Η παρούσα αποτελεί μια πρώτη, ενημερωτική εγκύκλιο για το θέμα και εντός των επόμενων ημερών θα ακολουθήσει αναλυτική γραπτή ενημέρωση από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, η οποία θα περιλαμβάνει χρήσιμες πληροφορίες, με σκοπό τη διευκόλυνση της υλοποίησης της Ε.Μ.

1. Κατά τη φετινή σχολική χρονιά 2016 – 2017, όλα τα σχολεία όλων των βαθμίδων παγκύπρια, καλούνται να εμπλακούν στην ετοιμασία και εφαρμογή Σχεδίου Δράσης για την Ε.Μ. (στο εξής θα αναφέρεται ως Σχέδιο Δράσης στην παρούσα εγκύκλιο) μέσα από συγκεκριμένα στάδια διάγνωσης αναγκών, καταρτισμού, υλοποίησης και απολογισμού ενός Σχεδίου Δράσης για την Επαγγελματική Μάθηση των εκπαιδευτικών. Για τον σκοπό αυτό θα έχουν στη διάθεσή τους Ηλεκτρονική Πύλη Επαγγελματικής Μάθησης, μέσω της οποίας θα κληθούν να υποβάλουν ηλεκτρονικά σχετικά στοιχεία.

2. Όλα τα σχολεία, στο πλαίσιο του ετήσιου προγραμματισμού τους αλλά και στη βάση των στόχων της χρονιάς, αναμένεται να υλοποιήσουν τις πιο κάτω δράσεις με βάση συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, το οποίο παρουσιάζεται στο Παράρτημα Α:

(α) Διάγνωση αναγκών της κάθε σχολικής μονάδας στη βάση των ιδιαιτεροτήτων της και εντοπισμός του θέματος με το οποίο το σχολείο θα αποφασίσει να ασχοληθεί για όλη τη σχολική χρονιά και να το θέσει ως προτεραιότητα (εντός Σεπτεμβρίου 2016). Η επιλογή του θέματος κάθε σχολείου για Επαγγελματική Μάθηση θα πρέπει να αποτελεί συλλογική απόφαση του προσωπικού στη βάση της διάγνωσης αναγκών. Για διευκόλυνση των σχολείων υπάρχει ήδη αναρτημένο σχετικό υλικό στην ιστοσελίδα του Π.Ι. (www.pi.ac.cy, κάτω από τον σύνδεσμο «Προγράμματα – Σεμινάρια»), με ενδεικτικά εργαλεία διάγνωσης αναγκών.

Σημειώνεται ότι τα δημοτικά σχολεία στα οποία έχει εντοπιστεί μεγάλος αριθμός/ψηλό ποσοστό μαθητών με αυξημένες πιθανότητες λειτουργικού αναλφαβητισμού και τα οποία θα ειδοποιηθούν σχετικά από τη Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης το συντομότερο, θα πρέπει να επικεντρωθούν στην ανάπτυξη σχεδίου δράσης Ε.Μ. για την πρόληψη του Αναλφαβητισμού. Στα σχολεία αυτά το Π.Ι. θα εφαρμόσει ειδικό πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών και θα δώσει ευκαιρίες συμμετοχής σε δράσεις ενδυνάμωσης εκπαιδευτικών και μαθητών, εστιασμένα.

(β) Ετοιμασία Σχεδίου Δράσης Ε.Μ., στη βάση του θέματος που θα προκύψει ως ανάγκη για τη σχολική μονάδα. Στο Σχέδιο Δράσης Ε.Μ. θα αναφέρονται το θέμα που θα επιλέξει το σχολείο, οι στόχοι που θα επιδιωχθούν για το θέμα και πιθανοί τρόποι υλοποίησης Επαγγελματικής Μάθησης (συνεργασίες, επιλογές επιμόρφωσης εντός κι εκτός σχολείου, κ.τ.λ.).

Σχετικά με τα σημεία (α) και (β) τα σχολεία θα αναρτήσουν ηλεκτρονικά τις πληροφορίες στην Ηλεκτρονική Πύλη Επαγγελματικής Μάθησης κατά την περίοδο 30 Σεπτεμβρίου 2016 μέχρι 15 Οκτωβρίου 2016, σύμφωνα με στοιχεία που θα σας κοινοποιηθούν στην αναλυτική γραπτή ενημέρωση που θα ακολουθήσει.

Αναφορικά με πιθανές εξατομικευμένες ανάγκες Επαγγελματικής Μάθησης, ο κάθε εκπαιδευτικός θα έχει τη δυνατότητα να διαμορφώσει ατομικό Σχέδιο Επαγγελματικής Μάθησης και να επιλέγει δράσεις και δραστηριότητες που θα καλύψουν τις ανάγκες του. Διευκρινίζεται ότι το ατομικό Σχέδιο Ε.Μ. δεν αναρτάται ηλεκτρονικά, αλλά μπορεί να αξιοποιηθεί ή/και να κοινοποιηθεί, εάν το επιθυμεί ο εκπαιδευτικός, στη σχολική μονάδα.

(γ) Υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης Ε.Μ. με την αξιοποίηση θεσμών, φορέων, προγραμμάτων και ιδρυμάτων, συνεργατών που μπορούν να καλύψουν τις επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών. Τα σχολεία είναι, δηλαδή, ελεύθερα να αποφασίσουν τη μεθοδολογία υλοποίησης της Επαγγελματικής Μάθησης και τη μορφή της επιμόρφωσης που θα επιλέξουν, αξιοποιώντας δράσεις, θεσμούς και προγράμματα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες που διέγνωσαν και στους στόχους που έθεσαν. Το κάθε σχολείο, επιλέγοντας τη μεθοδολογία που θα υιοθετήσει, θα έχει την ευθύνη επιλογής, επικοινωνίας και υλοποίησης της συνεργασίας με τα πρόσωπα, που θα λειτουργήσουν είτε ως επιμορφωτές είτε ως υποστηρικτές - κριτικοί φίλοι. Το Π.Ι. προτίθεται να στηρίξει οικονομικά τη συνεργασία (μέχρι 5 ώρες διδακτικό έργο ανά εκπαιδευτή, ανά σχολείο) με εξωτερικούς συνεργάτες του - επιμορφωτές από το μητρώο εκπαιδευτών του, το οποίο θα σας κοινοποιηθεί στην επόμενη εγκύκλιο. Το σημαντικό στοιχείο και η ειδοποιός διαφορά της διαδικασίας αυτής, σε σχέση με ό,τι γινόταν τα προηγούμενα χρόνια, είναι ότι το κάθε σχολείο θέτει μια βασική προτεραιότητα με την οποία διασυνδέει την επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών και τις ανάγκες τους.

Οι επιλογές για υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης Ε.Μ. μπορεί να περιλαμβάνουν, ενδεικτικά:

Α. Δράσεις που προσφέρει το Π.Ι. (λειτουργοί του Π.Ι. ή εξωτερικοί συνεργάτες), όπως:

- Επαγγελματική Μάθηση Μέσω Έρευνας – Δράσης

- Σεμινάρια σε Σχολική Βάση

- Προγράμματα για την ενσωμάτωση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση (π.χ. Καινοτόμα Σχολεία, Ασφάλεια στο διαδίκτυο, κ.ά.)

- Συμμετοχή στην εφαρμογή δράσεων του Προγράμματος Ιδρύματος Στεφάνου

- Πρόγραμμα για την ένταξη των παιδιών τρίτων χωρών

- Προαιρετικά Σεμινάρια

- Συνέδρια – Ημερίδες

- Άλλα

Β. Δράσεις που διοργανώνονται από άλλους φορείς ή από το προσωπικό του σχολείου:

- Επιμορφωτικές Δράσεις Υπηρεσιών/Φορέων του Υ.Π.Π. (π.χ., Επιθεωρητές, ΟΑΠ, ΥΕΨ)

- Επιμορφώσεις/Προγράμματα από Δημόσια και Ιδιωτικά Πανεπιστήμια

- Επιμορφώσεις/Προγράμματα Ιδιωτικών Φορέων και Ιδρυμάτων

- Επιμόρφωση από το προσωπικό του σχολείου

- Άλλες δράσεις που επιλέγει το σχολείο

(δ) Απολογισμός της πορείας υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης Ε.Μ. (ενδιάμεσος και τελικός). Τα σχολεία θα κληθούν να υποβάλουν ηλεκτρονικά στοιχεία σχετικά με την πορεία υλοποίησης του Σχεδίου Ε.Μ., διαμορφωτικά, στο μέσο της σχολικής χρονιάς (Φεβρουάριος – Μάρτιος) καθώς και στο τέλος της σχολικής χρονιάς (Ιούνιος).

Τονίζεται ότι το Π.Ι. θα προσφέρει ολόχρονα σειρά επιμορφωτικών δράσεων που μπορούν να αξιοποιηθούν είτε σε επίπεδο σχολικής μονάδας (π.χ. Σεμινάρια σε Σχολική Βάση, Σεμινάρια για Γονείς) είτε σε ατομικό επίπεδο (π.χ. Προαιρετικά Σεμινάρια, Συνέδρια, Ημερίδες). Επίσης, τονίζεται πως όλοι οι φορείς (π.χ. επιθεώρηση, σύμβουλοι, λειτουργοί Αναλυτικών προγραμμάτων) θα υποστηρίξουν την υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης Ε.Μ. με διάφορους τρόπους.

Επιπρόσθετα, σας ενημερώνουμε ότι θα δοθεί η δυνατότητα σε μικρό αριθμό σχολείων που επιθυμούν να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για ολόχρονη συστηματική στήριξη από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για την Ε.Μ. των εκπαιδευτικών τους, αξιοποιώντας κυρίως τη μεθοδολογία έρευνας-δράσης ή άλλη, η οποία θα συνάδει με το υπό έμφαση θέμα που θα επιλέξουν. Λειτουργοί του Π.Ι. θα συνεργαστούν ολόχρονα με τα σχολεία αυτά ως υποστηρικτές, με απώτερο στόχο να διευρυνθεί σταδιακά ο αριθμός των σχολείων που εργάζονται συστηματικά και εστιασμένα στη βάση των αναγκών τους, με τη συγκεκριμένη μεθοδολογία η οποία αποτελεί θεσμοθετημένη επιλογή του Υ.Π.Π. για την Επαγγελματική Μάθηση των εκπαιδευτικών. Θα δοθεί, επίσης, η δυνατότητα στα σχολεία που συμμετείχαν στην εφαρμογή κατά την περίοδο 2015-2016, αν το επιθυμούν, να συνεχίσουν τη δράση με περιορισμένη στήριξη από το Π.Ι. Σημειώνεται ότι, όσα σχολεία επιλέξουν (προαιρετικά) να εργαστούν μέσω της συνεχούς στήριξης από το Π.Ι., θα έχουν πιο αυξημένες υποχρεώσεις (π.χ. συστηματική τήρηση δεδομένων, πλήρης και εις βάθος εφαρμογή σχεδίου δράσης κ.ά.). Σχετική εγκύκλιος θα αναρτηθεί κατά τις επόμενες μέρες και η εκδήλωση ενδιαφέροντος θα υποβληθεί μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Π.Ι. www.pi-eggrafes.com.

Όπως αναφέρεται πιο πάνω, περισσότερα στοιχεία για την υποβολή του Σχεδίου Δράσης Ε.Μ. μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου 2016, από όλα τα σχολεία, θα δοθούν τόσο μέσω της γραπτής ενημέρωσης του Π.Ι., όσο και μέσω παρουσιάσεων στους διευθυντές των σχολείων. Σε περίπτωση διευκρινιστικών ερωτήσεων παρακαλούμε όπως απευθύνεστε ηλεκτρονικά, στην διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. .

 

Εγκύκλιος